[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:41

als het echt dichtgegroeid is, zou ze geen last meer van mogen hebben. Zoals ik al schreef, onze merrie crosst weer M en met verve. Diagnose en behandeling was begin juni 2006.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:12

Lielle schreef:
als het echt dichtgegroeid is, zou ze geen last meer van mogen hebben. Zoals ik al schreef, onze merrie crosst weer M en met verve. Diagnose en behandeling was begin juni 2006.

Haar ene been links is zo goed als helemaal weer dicht gegroeid en het anders been rechts is ook in deze fase maar iets minder ver.
Ze heeft er idd ook geen last van, loopt met wat kleinere stappen (minder soepelheid) achter wat normaal is zegt de DA omdat het toch minder kan buigen wegens de spat (maar zeer doet het niet).

Het enige wat ik mij wel afvraag is of het Spat erg erfelijk is, want mijn wens was eigenlijk en de bedoeling om in mei haar te laten insemineren.
Weet 1 van jullie dit?
Want als ik het zo hoor kan ik het beter niet doen Huilen

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:31

men zegt dat als een paard op rust staat en hij zet (vaak of altijd) z'n voet voor z'n ene voet (achter) dat hij spat kan hebben..mijn paard deed dat nooit (ik ken wel een pony die dat regelmatig deed ,we lachten er altijd mee..maar nu) maar toen men zus met men paard aan het oefenen was op halthouden en stap zet ze zich inneens precies zo in ruststand..raar. maar dit wil niks zeggen toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:53

Als je paard verder totaal geen symptomen heeft, zou ik me geen zorgen maken.

Zamero, over erfelijkheid is geen eenduidig antwoord.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:27

Lielle schreef:
Als je paard verder totaal geen symptomen heeft, zou ik me geen zorgen maken.

Zamero, over erfelijkheid is geen eenduidig antwoord.

Daar ben ik idd achter jah, maar heb wat research gedaan en ik ga het toch gewoon doen,
want de nakomeling blijft toch bij mij Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:45

Zamero ik ga het ook volgend jaar doen.
Nou meiden nog 2 nachtjes slapen en dan weet ik hopenlijk meer in de kliniek.
Ik moet zeggen dat ze me weer op haar rug verdraagt.
Sinds een weekje stap ik 10 min zonder zadel, heb ik nu 4 keer gedaan en gewoon over het erf.
En het gaat super,geen gezwiep met staart of wat dan ook.
Heb weer wat meer hoop

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:17

Spannend H_J! Ik heb gisteren tegen het advies van de veearts in Twister toch al op het land gezet Bloos Hij was zo wild in de bak dat ik bang was dat hij daardoor een blessure op liep. Bovendien moest ik aan de dubbele lijnen te hard aan zijn mond trekken om hem te stoppen. En ik wil zijn mond niet verpesten! Hij heeft gister en vandaag een uurtje op de wei gestaan en hij loopt nog goed Pling Wel heeft hij al een week een beetje een huppeltje in de overgang van draf naar stap. Dat had hij al wel, maar het lijkt wat erger, maar misschien zie ik spoken (ik let overal op nu...). Morgen ga ik voor het eerst weer naar les bij het trainingscentrum van Emiel Voest Vingers aflikken

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 20:49

Jenny wat heerlijk voor je paardje dat die heeft buitengestaan. Vaak is beweging ook een goed medicijn vind ik zelf hoor. Wel spannend morgen weer naar les voor het eerst. Laat je het even weten? gr eline

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:38

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:00

Lielle schreef:
Meiden, ik zal voor jullie duimen Ja

[sgw+aan de hand] een weekend op pad met Pablo en Raimaer

Raimaer weer foutloos in het M en helemaal oke gisteren

Zo ziet er super uit zeg, krijg kriebels Vingers aflikken
Volgend jaar heeft die van mij lekker een veulentje (als alles goed gaat) en daar ben ik super blij mee Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:12

Is ze al gedekt? Wel spannend hoor!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:01

Blubber...heb ik net een heel verhaal getypt, loopt bokt vast... Enfin nog een keertje dan maar.

Leille: wat een gave foto's weer en die cursus bij paardenbegrijpen lijkt mij ook zeer interessant! Zelf ben ik vandaag bij het trainingscentrum van Emiel Voest in Limmen geweest (dressuurnatuurlijk.nl). Twister was weer lekker wild, dus we zijn niet verder gekomen dan grondwerk. Volgende week gaan we een hele dag en hopelijk komen we dan aan rijden toe.

Twister blijkt wel scheef te lopen. Hij gebruikt zowel linksom als rechtsom op de cirkel het meeste zijn linkerbeen. Dit is zijn spatbeen. Hij ontziet deze dus niet, integendeel hij overbelast hem. Misschien heeft hij daarom wel spat gekregen. Hij loopt misschien zo, omdat zijn bekken vorig jaar scheef stonden. Volgende week gaan we (ook aan de hand) proberen om hem rechter te krijgen.

Twister liep vandaag weer helemaal rad Pling Maar....ik schreef al eerder dat hij een huppeltje soms heeft in de overgang naar een langzamere gang. Die had hij vandaag niet. Maar...de bult op zijn sprong wordt groter Huilen Dus de spat is denk ik toch nog actief ook al loopt hij niet kreupel. Ik ga morgen de veearts bellen. Hopelijk hoeft hij niet weer stalrust, want dan worden Twister en ik gillend gek. Maar ja het belangrijkste is natuurlijk dat hij rad blijft... Duimen jullie?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 07:13

Lielle het ziet er echt goed uit zeg, mooi paard heb je ook, super.
Jenny fijn dat je les goed ging en je paardje rad liep, wel jammer dat die sprong weer dikker wordt. Raar toch he dat die van ons zelfde spat hebben, andere behandeling en andere sypmtomen. Ben heel benieuwd vandaag

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:44

Ik heb de veearts net gesproken. En mijn één na grootste angst is waarheid geworden, maar aan de andere kant ben ik ook wel opgelucht. De grootste angst is natuurlijk dat je paard voorgoed kreupel blijft. Maar mijn tweede angst was dat de spat zich uit zou breiden tot in de gewrichtspleten. Om dat te voorkomen moest Twister zo rustig mogelijk aan doen. En met zijn temperament en elke pas die hij te veel maakte kreeg ik elke keer een hartverzakking. De veearts zegt dat de bult groeit, omdat de spat dus toch nog actief is Boos! We zijn waarschijnlijk het stadium voorbij dat we hopen dat de gewrichtsspleten schoon blijven. We moeten nu waarschijnlijk gaan hopen dat de gewrichtsspleten, net als bij Lielle en Alani, dicht gaan groeien. De spat is dus niet meer in een beginstadium Huilen Maar het voordeel is wel dat Twister wat meer mag gaan bewegen (en daar is Twister vast erg blij mee Vingers aflikken ) om het dichtgroeien te bevorderen. Hij mag nog steeds alleen gecontroleerd bewegen, maar als hij wild is en gaat bokken mag hij best wat langer bewegen en ook op de kleine volte. Is hij echt niet te houden, dan mag hij zelfs op de wei. Bewegen is nu goed om de spleet te laten dichtgroeien. Ik krijg wel spul om van buitenaf de bultgroei te remmen. En mocht hij wel kreupel gaan lopen, dan moet hij nog een keertje ingespoten worden (en dan wel helaas 2 weken weer op rust..)..

Ik dacht dat we er waren...maar we moeten nog even door... Kiezen op elkaar en positief denken... Toch?
(maar ik ben nu eigenlijk toch nog even erg verdrietig)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:42

Jenny, wat een gemengd nieuws zeg Verdrietig Hopelijk werkt deze nieuwe aanpak, want het zit je echt niet mee. Maar als het idd allemaal goed dichtgroeit, kan je wel weer gewoon aan de gang. Heeft je DA het nog over Tildren gehad?

Dat grondwerk klinkt boeiend, waaruit zien ze trouwens dat dat spatbeen het meest belast wordt?

Ik blijf even spammen, hoezo stijf spronggewricht?
Lielle @ SGW Etten Leur met Pablo en Raimaer

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:09

Lielle schreef:
Is ze al gedekt? Wel spannend hoor!

Ze word deze maand geinsemineerd en als het niet aanslaat volgende maand nog een keer.
Maar ik verwacht geen problemen, want ze heeft toen ze jonger was drie merrieveulens gehad in 1999,2000 en 2001.

Jennyxx
Dat is zeker niet leuk om te horen, maar toch maar hopen dat ze gewrichtsspleten helemaal dicht groeien en hopen dat het snel gebeurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:11

Leuk Zamero! Welke hengst heb je gekozen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:13

Alfred van Braakzicht met goed achterbeen gebruik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:16

Die zegt me helemaal niets, maar ik ben ook niet zo thuis in die wereld. Heb je een foto of zo?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:21

Lielle schreef:
Die zegt me helemaal niets, maar ik ben ook niet zo thuis in die wereld. Heb je een foto of zo?

Tuurlijk heb ik die voor je
Afbeelding
Afbeelding
En info:
Geboren in 1993, kleur vos, stokmaat 1,47m.
Alfred van Braakzicht is een mooi gelijnde Haflingerhengst met veel werklust en een fijn karakter. De hengst heeft een zeer mooi behang en een aansprekende diepe voskleur, typische kenmerken die wij bij zijn kinderen terug zien.

Alfred van Braakzicht is goedgekeurd op afstammelingen. De nakomelingen beschikken over een mooie statuur alsmede ruime en krachtige gangen. Ook laten zij een opvallend goed gebruik van het achterbeen zien. De nafok van Alfred van Braakzicht vertoont consequent veel adel, uitstraling, is mooi rastypisch en wordt derhalve veelvuldig geprimeerd.

In de sport vallen zijn nakomelingen op door hun goede resultaten; zowel onder het zadel als aangespannen eindigen Alfreds’ kinderen regelmatig vooraan.

De dierenarts raadde mij wel aan om er 1 te zoeken met een goed achterbeen gebruik, maar die had ik al een half jaar geleden gevonden en dat is Alfred Haha!
Laatst bijgewerkt door Zamero op 04-04-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:41

Wat een schoonheid, en een echt sporttype. Ben benieuwd naar je veulen volgend jaar.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:55

Als die er tegen die tijd is plaats ik natuurlijk foto's op bokt Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:20

Ik kan het eigenlijk niet geloven maar het is niet best.
Ik schrijf een stukje uit de brief:

*Knie linksachter verdacht van botcyste in tibia(?)
thv de aanhechting van de tussenpees aan het bot van het pijpbeen beide achterbenen teveel botreactie

Geen afwijkingen aan sprong( dus geen spat)

*Scan beide achterbenen een probleem/blessure van de mt interosseus(tussenpees)thv de aanhechting van de tussenpees aan het bot van het pijpbeen, links meer dan rechts

Voorstel een full body botscan, omdat hij haar rug en hals verdenkt van afwijkingen.

Naar aanleinding van die scan weten we eigenlijk pas meer. Voor die pezen heeft ze shockwavr therapie gehad vandaag, en moet 4 maanden rust, mag buiten op stukje van 5 bij 5.

Het afwachten is op accoord van verzekering voor botscan.

Ik heb het gevoel dat hele lichaam niet goed is(botten)

arme jessie[/b]

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:36

Owh wat erg meis, dat ik zeker niet goed om te horen zeg Huilen
Ik duim voor je dat het niet verder erg is met haar botten.
Veel sterkte met je haffie

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:09

Ach jee J_H.... Als ik het goed samenvat dan heeft Jessie dus last van haar pezen in haar achterbenen. En misschien heeft ze een cyste in haar knie linksachter. Voor de hals en haar rug gaan ze nog een botscan maken. Toch?

Kan die peesblessure genezen zoals een 'gewone' peesblesure dat kan?

Dus zij zeiden dat Jessie geen spat heeft. Was die bult die de vorige arts op de rontgenfoto gezien heeft nu weg dan?

Hopelijk kan die botscan snel, want eigenlijk weet je nog niet veel. Behalve haar pezen dan. Sterkte!!