Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pink_unicorn schreef:wat ik alleen niet snap is dat ik heb een curses TB gedaan..
dus niet de gehele hoefsmid opleiding maar toen ik mij bekap diploma in handen kreeg werd er tegen mij gezegt dat het nog steeds niet verantwoordelijk was om mijn paarden zelf te gaan bekappen (terwijl ik er alles van wist) en dat kon ik niet gaan doen omdat ik niet op een leven paard had ge-oefend dus nog nooit een hoef had gecorigeert..en er lopen nou eenmaal veel paarden rond die geen goede stand hebben.
en bij NB doe je een 1daagse curses en je mag de hoef zelf bij gaan vijlen...dat is in mijn ogen dat ook niet verantwoord.
Oke er komt wel steeds een NBer maar in die tussen tijd kan je een hoop verknallen aan een hoef.
EdithHartog schreef:pink_unicorn schreef:wat ik alleen niet snap is dat ik heb een curses TB gedaan..
dus niet de gehele hoefsmid opleiding maar toen ik mij bekap diploma in handen kreeg werd er tegen mij gezegt dat het nog steeds niet verantwoordelijk was om mijn paarden zelf te gaan bekappen (terwijl ik er alles van wist) en dat kon ik niet gaan doen omdat ik niet op een leven paard had ge-oefend dus nog nooit een hoef had gecorigeert..en er lopen nou eenmaal veel paarden rond die geen goede stand hebben.
en bij NB doe je een 1daagse curses en je mag de hoef zelf bij gaan vijlen...dat is in mijn ogen dat ook niet verantwoord.
Oke er komt wel steeds een NBer maar in die tussen tijd kan je een hoop verknallen aan een hoef.
Wat is dan het nut van zo'n diploma?
Ik wil nogmaals, en wellicht ten overvloede, benadrukken dat de nb cursus uitgaat van het onderhouden van een gezonde hoef zonder moeilijke afwijkingen. Er wordt je dringend aangeraden om professionele hulp in te schakelen wanneer je paard probleemhoeven heeft. Sjees, het lijkt wel of je het niet wil begrijpen. Zelfs mijn eigen smid, die ook beslaat, stimuleert mij om de hoeven zelf bij te houden.
EdithHartog schreef:Leer een aap klimmen en je krijgt de kokosnoten voor je kop!
EdithHartog schreef:Ik snap niet wat je bedoelt. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden waar jij voor staat. Iets met een gebroken voetas wat de meeste nb'ers bij hun paard veroorzaken en nog iets vaags met zalf??. Kijk nou eens verder dan je neus lang is en lees nou eens wat de meeste mensen hier schrijven zonder je te laten beinvloeden door je vooroordelen.
Ik probeer het nog een keer en dan geef ik het op, dan ben je gewoon niet voor rede vatbaar.
Iemand die de nb cursus heeft gedaan is in staat om de hoeven van zijn eigen paard bij te houden, vaak zijn die al gezond en is het een kwestie van bijhouden en/of het gebeurt in samenwerking met een professionele smid of bekapper. Van een smid die een vakopleiding heeft gedaan mag je verwachten dat hij probleemhoeven kan aanpakken, eigenaars kan adviseren en mensen onder zijn begeleiding hun paardenhoeven laten bijhouden. Wat heb jij daar eigenlijk op tegen? Denk jij soms dat mensen te stom zijn om zelf een hoef bij te vijlen? Dan wil ik je bij voorbaat bedanken voor jouw vertrouwen in mijn capaciteiten (en ik heb niet eens de cursus gedaan maar gewoon goed geluisterd en gekeken naar mijn smid).
Adrian51 schreef:@Arabesk..misschien toch broodnijd? of hun afgrijzen over het feit, dat leken zomaar denken te kunnen bekappen, terwijl ZIJ ervoor gestudeerd hebben! Nou.. ik heb zo'n studieboek over hoeven, dat gebruikt wordt bij hun opleiding. Ieder normaal mens met verstand van paarden kan in één dag leren hoe een hoef in elkaar steekt. Met wat aanschouwelijk onderwijs met o.a. doorgezaagde hoeven is de kennis tamelijk compleet. Op de hoefsmidopleiding in Belgie wordt je toegelaten met 2 jaar LBO Metaal. De meeste kennis wordt overgebracht door de hoefsmid waar ze een paar jaar stage lopen. Dat studeren, waar ze altijd mee schermen, moet je maar met een korreltje zout nemen.
Arabesk schreef:Adrian51 schreef:@Arabesk..misschien toch broodnijd? of hun afgrijzen over het feit, dat leken zomaar denken te kunnen bekappen, terwijl ZIJ ervoor gestudeerd hebben! Nou.. ik heb zo'n studieboek over hoeven, dat gebruikt wordt bij hun opleiding. Ieder normaal mens met verstand van paarden kan in één dag leren hoe een hoef in elkaar steekt. Met wat aanschouwelijk onderwijs met o.a. doorgezaagde hoeven is de kennis tamelijk compleet. Op de hoefsmidopleiding in Belgie wordt je toegelaten met 2 jaar LBO Metaal. De meeste kennis wordt overgebracht door de hoefsmid waar ze een paar jaar stage lopen. Dat studeren, waar ze altijd mee schermen, moet je maar met een korreltje zout nemen.
een héél klein korreltje zout
Het zijn vooral metaalbewerkers en niet gelijkwaardig aan veeartsen.
pink_unicorn schreef:als je kan lezen weet je waar ik voor sta en waar ik tegen ben..
ga met jou niet eens meer een discussie aan want je ziet maar 1 waarheid
en dat is die van je zelf en wat je zelf in je hoofd heb.
en dan zeg jij dat je voor dingen opstaan pffffffffff
JoviBan schreef:pink_unicorn schreef:als je kan lezen weet je waar ik voor sta en waar ik tegen ben..
ga met jou niet eens meer een discussie aan want je ziet maar 1 waarheid
Iemand met een spiegel aanwezig hier?
pink_unicorn schreef:want je ziet maar 1 waarheid
pink_unicorn schreef:fijn leven verder met jullie paarden,hoop dat het ze goed gaat.
JoviBan schreef:En ze kan het wel goed.Ja kan wel een diploma hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de ervaring bezit om zomaar aan de slag te gaan.Hier gaat veel tijd overheen en aangezien ik er altijd bij was met bekappen bezit zij die ervaring nu wel.Maar probleem hoeven of standen zijn altijd mijn gebied.Ik heb niet voor niks een 2 jarige opleiding jaren terug gedaan met veel stage lopen om dit op een correcte wijze aan te pakken.Daarnaast is er een examen op zowel de hoefsmid opleiding als de bekap cursus en dit zie ik niet terug op de NB cursus voor de eigenaren van paarden.Je hebt een bekap"diploma" waarmee het niet verantwoordelijk is om zelf te gaan bekappen?
Handig, zo'n diploma.![]()
Arabesk schreef:de inzichten waarom de hoefstand anders kán zijn dan dat wat hoefsmeden voorschrijven staat ook uitgebreid uitgelegd op die sites
anders wel in het boek van strasser, isbn nummer hebben???
briandylan schreef:Arabesk schreef:de inzichten waarom de hoefstand anders kán zijn dan dat wat hoefsmeden voorschrijven staat ook uitgebreid uitgelegd op die sites
anders wel in het boek van strasser, isbn nummer hebben???
Nee hoor ik bekap de paarden in mijn klantenkring op de wijze dat het goed gaat en zoals er al jaren word gedaan.Ik laat hun pezen en gewrichten in de standen zoals ze horen te zitten![]()
![]()
![]()
briandylan schreef:En nogmaals over de standen van de hoeven.Kijk maar eens goed op de NB site's daar staat wel degelijk dat de stand van het hoefbeen anders is dan de stand die hoefsmeden aan houden.Dus ga dan maar eens je ogen openen want anders is het niet duidelijk waar jezelf voor staat en vraag ik mij af of je eigenlijk wel weet wat daar mee bedoelt word.