Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adrian51

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:35

Ik zal wat toelichting geven op de foto's met beslagen hoeven. Ik vertelde al dat de ijzers er geen week meer onderbleven. Steeds vlogen ze er weer af, waardoor er hele stukken hoefwand afbraken. Ik belde en elke keer mijn smid weer.(GEEN beunhaas) Hoofdschuddend kwam hij dan binnen. Ook voor hem was dit een probleemgeval en zo goed als hij kon, sloeg hij ze er weer onder. Als het niet kan zoals het moet...dan moet het maar zoals het kan..! Op het laatst was er geen ruimte meer om nagels in te slaan. Ik kon twee dingen doen.. het paard verkopen, maar dan zit een ander er weer mee..of.. Natuurlijk gaan bekappen. Mijn smid gaf mij groot gelijk. Hij heeft de ijzers verwijderd en de hoeven zo kort mogelijk bekapt. Na een aantal maanden weidegang waren zijn hoeven weer aardig gegroeid en ben ik begonnen met bekappen. Mijn hoefsmid komt regelmatig op stal voor andere paarden en laat zich lovend uit over huidige hoeven van mijn Fries. Ook hij is van mening dat de meeste paarden geen ijzers nodig hebben. Het zijn de klanten die er om vragen. HG.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:42

@adrian51, die ijzers zaten er echt beroerd onder.
Ook al was dit geen beunhaas dan verstond hij zeker zijn vak niet.
Natuurlijk zijn de meeste van ons niet tegen een paard blootsvoets te laten lopen. Beter dat dan een slecht beslag eronder.
Maar van NB ben ik geen voorstander van. Daarintegen ben ik wel voor blootsvoets.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:50

pink_unicorn schreef:
wat ik alleen niet snap is dat ik heb een curses TB gedaan..
dus niet de gehele hoefsmid opleiding maar toen ik mij bekap diploma in handen kreeg werd er tegen mij gezegt dat het nog steeds niet verantwoordelijk was om mijn paarden zelf te gaan bekappen (terwijl ik er alles van wist) en dat kon ik niet gaan doen omdat ik niet op een leven paard had ge-oefend dus nog nooit een hoef had gecorigeert..en er lopen nou eenmaal veel paarden rond die geen goede stand hebben.

en bij NB doe je een 1daagse curses en je mag de hoef zelf bij gaan vijlen...dat is in mijn ogen dat ook niet verantwoord.
Oke er komt wel steeds een NBer maar in die tussen tijd kan je een hoop verknallen aan een hoef.

Wat is dan het nut van zo'n diploma?

Ik wil nogmaals, en wellicht ten overvloede, benadrukken dat de nb cursus uitgaat van het onderhouden van een gezonde hoef zonder moeilijke afwijkingen. Er wordt je dringend aangeraden om professionele hulp in te schakelen wanneer je paard probleemhoeven heeft. Sjees, het lijkt wel of je het niet wil begrijpen. Zelfs mijn eigen smid, die ook beslaat, stimuleert mij om de hoeven zelf bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:00

Haha! Je hebt een bekap"diploma" waarmee het niet verantwoordelijk is om zelf te gaan bekappen?
Handig, zo'n diploma. Haha! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:09

Persoonlijk maakt het mij niet uit of je je paard TB of NB bekapt, zolang het maar regelmatig is (om de week, minstens één keer per maand)

Als het paard maar IJZERLOOS staat Knipoog

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:16

Sja, dat is dus het gekke, steeds meer mensen die, na de bekende kat uit de boom te hebben gekeken, toe kunnen geven dat de verschillen in bekappen eigenlijk heel klein zijn. Vanwaar dan toch die antipathie tegen nb? Omgekeerd weet ik dat veel nb'ers moeite hebben met bekappers die ook beslaan. Hoe vaker ik dit soort discussies lees hoe minder ik er van begrijp. Het lijkt wel een grote langs-mekaar-kletserij. Mij maakt het ook niks uit, als mijn paarden maar goed lopen.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:22

@Dollemina

Ja, ik weet ook wel dat de ijzers er beroerd onder lagen. Heb al 50 jaar paarden en heb er ook wel een beetje kijk op. De foto's werden genomen, vlak voordat de ijzers er afgingen na zo'n 4 keer in die maand beslagen te zijn geweest. De hoeven waren van zeer slechte kwaliteit geworden. Ik snap niet dat je niet gewoon toegeeft, dat de hoeven er nu wel geweldig uitzien. Ik moet er wel bijzeggen,dat mijn paarden nu 24 uur per dag buiten staan in een paddock bestraat met klinkers. Ze hebben een container met rubber tegels als schuilstal en constant kunnen ze hooi eten. Ik geef ze geen krachtvoer op een handje gepunte haver na. Ook hebben ze een liksteen.Omdat de drinkbak zo'n 20 meter van de voerplaats staat, lopen ze heel wat heen en weer. Het hoefmechanisme functioneerd hierbij constant.

Je zegt dat je voor onbeslagen paarden bent en TB toepast. Wat doe je anders dan NB? Je laat de hoefwand langer en je snijdt de straal en zool bij..is dat het verschil? Een NB-er houdt de zool aan en rond de hoefwand af. Hij snijdt niet in de straal en zool. Elke week een beetje de hoefwand een beetje afronden..thats all..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:38

ja waar de antipathie tegen NB vandaan komt... daar kan ik boeken over vol schrijven... Knipoog

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:43

EdithHartog schreef:
pink_unicorn schreef:
wat ik alleen niet snap is dat ik heb een curses TB gedaan..
dus niet de gehele hoefsmid opleiding maar toen ik mij bekap diploma in handen kreeg werd er tegen mij gezegt dat het nog steeds niet verantwoordelijk was om mijn paarden zelf te gaan bekappen (terwijl ik er alles van wist) en dat kon ik niet gaan doen omdat ik niet op een leven paard had ge-oefend dus nog nooit een hoef had gecorigeert..en er lopen nou eenmaal veel paarden rond die geen goede stand hebben.

en bij NB doe je een 1daagse curses en je mag de hoef zelf bij gaan vijlen...dat is in mijn ogen dat ook niet verantwoord.
Oke er komt wel steeds een NBer maar in die tussen tijd kan je een hoop verknallen aan een hoef.

Wat is dan het nut van zo'n diploma?

Ik wil nogmaals, en wellicht ten overvloede, benadrukken dat de nb cursus uitgaat van het onderhouden van een gezonde hoef zonder moeilijke afwijkingen. Er wordt je dringend aangeraden om professionele hulp in te schakelen wanneer je paard probleemhoeven heeft. Sjees, het lijkt wel of je het niet wil begrijpen. Zelfs mijn eigen smid, die ook beslaat, stimuleert mij om de hoeven zelf bij te houden.

ik vraag me af of jij het wel wil begrijpen...ik kan wel weer overnieuw beginnen over waar ik voor sta,
waar ik in geloof en wat ik er fout aan vind. maar heb weinig nut..is en blijft bokt.

nut van zoon diploma is dat je inzicht en kennis krijg van de hoef van het paard.

gr nicole

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:04

Ik snap niet wat je bedoelt. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden waar jij voor staat. Iets met een gebroken voetas wat de meeste nb'ers bij hun paard veroorzaken en nog iets vaags met zalf??. Kijk nou eens verder dan je neus lang is en lees nou eens wat de meeste mensen hier schrijven zonder je te laten beinvloeden door je vooroordelen.

Ik probeer het nog een keer en dan geef ik het op, dan ben je gewoon niet voor rede vatbaar.
Iemand die de nb cursus heeft gedaan is in staat om de hoeven van zijn eigen paard bij te houden, vaak zijn die al gezond en is het een kwestie van bijhouden en/of het gebeurt in samenwerking met een professionele smid of bekapper. Van een smid die een vakopleiding heeft gedaan mag je verwachten dat hij probleemhoeven kan aanpakken, eigenaars kan adviseren en mensen onder zijn begeleiding hun paardenhoeven laten bijhouden. Wat heb jij daar eigenlijk op tegen? Denk jij soms dat mensen te stom zijn om zelf een hoef bij te vijlen? Dan wil ik je bij voorbaat bedanken voor jouw vertrouwen in mijn capaciteiten (en ik heb niet eens de cursus gedaan maar gewoon goed geluisterd en gekeken naar mijn smid).

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:09

Leer een aap klimmen en je krijgt de kokosnoten voor je kop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:27

EdithHartog schreef:
Leer een aap klimmen en je krijgt de kokosnoten voor je kop!

Haha! Haha! Vork

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:58

@Arabesk..misschien toch broodnijd? of hun afgrijzen over het feit, dat leken zomaar denken te kunnen bekappen, terwijl ZIJ ervoor gestudeerd hebben! Nou.. ik heb zo'n studieboek over hoeven, dat gebruikt wordt bij hun opleiding. Ieder normaal mens met verstand van paarden kan in één dag leren hoe een hoef in elkaar steekt. Met wat aanschouwelijk onderwijs met o.a. doorgezaagde hoeven is de kennis tamelijk compleet. Op de hoefsmidopleiding in Belgie wordt je toegelaten met 2 jaar LBO Metaal. De meeste kennis wordt overgebracht door de hoefsmid waar ze een paar jaar stage lopen. Dat studeren, waar ze altijd mee schermen, moet je maar met een korreltje zout nemen.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:59

EdithHartog schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden waar jij voor staat. Iets met een gebroken voetas wat de meeste nb'ers bij hun paard veroorzaken en nog iets vaags met zalf??. Kijk nou eens verder dan je neus lang is en lees nou eens wat de meeste mensen hier schrijven zonder je te laten beinvloeden door je vooroordelen.

Ik probeer het nog een keer en dan geef ik het op, dan ben je gewoon niet voor rede vatbaar.
Iemand die de nb cursus heeft gedaan is in staat om de hoeven van zijn eigen paard bij te houden, vaak zijn die al gezond en is het een kwestie van bijhouden en/of het gebeurt in samenwerking met een professionele smid of bekapper. Van een smid die een vakopleiding heeft gedaan mag je verwachten dat hij probleemhoeven kan aanpakken, eigenaars kan adviseren en mensen onder zijn begeleiding hun paardenhoeven laten bijhouden. Wat heb jij daar eigenlijk op tegen? Denk jij soms dat mensen te stom zijn om zelf een hoef bij te vijlen? Dan wil ik je bij voorbaat bedanken voor jouw vertrouwen in mijn capaciteiten (en ik heb niet eens de cursus gedaan maar gewoon goed geluisterd en gekeken naar mijn smid).

als je kan lezen weet je waar ik voor sta en waar ik tegen ben..
ga met jou niet eens meer een discussie aan want je ziet maar 1 waarheid
en dat is die van je zelf en wat je zelf in je hoofd heb.
en dan zeg jij dat je voor dingen opstaan pffffffffff

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:01

Adrian51 schreef:
@Arabesk..misschien toch broodnijd? of hun afgrijzen over het feit, dat leken zomaar denken te kunnen bekappen, terwijl ZIJ ervoor gestudeerd hebben! Nou.. ik heb zo'n studieboek over hoeven, dat gebruikt wordt bij hun opleiding. Ieder normaal mens met verstand van paarden kan in één dag leren hoe een hoef in elkaar steekt. Met wat aanschouwelijk onderwijs met o.a. doorgezaagde hoeven is de kennis tamelijk compleet. Op de hoefsmidopleiding in Belgie wordt je toegelaten met 2 jaar LBO Metaal. De meeste kennis wordt overgebracht door de hoefsmid waar ze een paar jaar stage lopen. Dat studeren, waar ze altijd mee schermen, moet je maar met een korreltje zout nemen.

een héél klein korreltje zout Knipoog

Het zijn vooral metaalbewerkers en niet gelijkwaardig aan veeartsen.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:03

Arabesk schreef:
Adrian51 schreef:

een héél klein korreltje zout Knipoog

Het zijn vooral metaalbewerkers en niet gelijkwaardig aan veeartsen.

waarom doen jullie zelf dan niet zoon opleiding ???

jeetje jullie weten het zowww goed.

zou ook beter als iedere paarden eigenaar ze wat meer daar in zou verdiepen,ds
kopen zoon opleidings boek.

fijn leven verder met jullie paarden,hoop dat het ze goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:06

pink_unicorn schreef:

Iemand met een spiegel aanwezig hier? Clown

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:08

JoviBan schreef:
pink_unicorn schreef:

Iemand met een spiegel aanwezig hier? Clown

yep heb ik kan je je eigen ff goed bekijken. Haha! Clown

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:12

pink_unicorn schreef:
want je ziet maar 1 waarheid

Goh, ik wilde iets soortgelijks over jou zeggen Bloos

Geeft niet hoor, om te beginnen wist je niet eens welke filosofie er achter het hele nb gebeuren zit. Gelukkig heb je dat bijgeleerd. Ik heb jammer genoeg geen diploma voor je Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:30

pink_unicorn schreef:
fijn leven verder met jullie paarden,hoop dat het ze goed gaat.

ja hoor dat zal wel lukken Pling

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:45

JoviBan schreef:
Haha! Je hebt een bekap"diploma" waarmee het niet verantwoordelijk is om zelf te gaan bekappen?
Handig, zo'n diploma. Haha! Clown
En ze kan het wel goed.Ja kan wel een diploma hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de ervaring bezit om zomaar aan de slag te gaan.Hier gaat veel tijd overheen en aangezien ik er altijd bij was met bekappen bezit zij die ervaring nu wel.Maar probleem hoeven of standen zijn altijd mijn gebied.Ik heb niet voor niks een 2 jarige opleiding jaren terug gedaan met veel stage lopen om dit op een correcte wijze aan te pakken.Daarnaast is er een examen op zowel de hoefsmid opleiding als de bekap cursus en dit zie ik niet terug op de NB cursus voor de eigenaren van paarden.

Ik heb ook weleens eigenaren van een paard een vijl gegevens als die hoeven hadden waarvan er snel scheuren in sprongen, zodat ze er tussen de bekap beurten door een ronding konden vijlen aan de draagrand.Dit werkte perfect en deed dit alleen bij mensen waarvan ik wist dat ze er niet in doorslaan en als ik dan weer kom ze niet hele wanden hebben weg geraspt.

En nogmaals over de standen van de hoeven.Kijk maar eens goed op de NB site's daar staat wel degelijk dat de stand van het hoefbeen anders is dan de stand die hoefsmeden aan houden.Dus ga dan maar eens je ogen openen want anders is het niet duidelijk waar jezelf voor staat en vraag ik mij af of je eigenlijk wel weet wat daar mee bedoelt word.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:48

de inzichten waarom de hoefstand anders kán zijn dan dat wat hoefsmeden voorschrijven staat ook uitgebreid uitgelegd op die sites

anders wel in het boek van strasser, isbn nummer hebben???

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:52

Arabesk schreef:
de inzichten waarom de hoefstand anders kán zijn dan dat wat hoefsmeden voorschrijven staat ook uitgebreid uitgelegd op die sites

Nee hoor ik bekap de paarden in mijn klantenkring op de wijze dat het goed gaat en zoals er al jaren word gedaan.Ik laat hun pezen en gewrichten in de standen zoals ze horen te zitten Haha! Haha! Haha! Haha!
]
En heb al zo vaak aangegeven waarom ik daar zo tegen ben maar ga vooral verder en kom hier over een paar jaar wel terug en dan durf ik te wedden dat je mening is bij gesteld.MOgen de buitenkant van je paard zijn hoeven er beter uitzien maar van binnen maak je het kapot. Sterkte.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:58

briandylan schreef:
Arabesk schreef:

Nee hoor ik bekap de paarden in mijn klantenkring op de wijze dat het goed gaat en zoals er al jaren word gedaan.Ik laat hun pezen en gewrichten in de standen zoals ze horen te zitten Haha! Haha! Haha! Haha!

en de klanten die je heb je al jaren en zijn dik tervreden..die kijken en denken nie eens over NB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:00

briandylan schreef:
En nogmaals over de standen van de hoeven.Kijk maar eens goed op de NB site's daar staat wel degelijk dat de stand van het hoefbeen anders is dan de stand die hoefsmeden aan houden.Dus ga dan maar eens je ogen openen want anders is het niet duidelijk waar jezelf voor staat en vraag ik mij af of je eigenlijk wel weet wat daar mee bedoelt word.

Ik kijk wel meer en verder dan op NB sites. En mij is e.e.a. wel duidelijk hoor, maak je geen zorgen.
Een tipje van de sluier; ken je deze plaatjes al? (Horse conformation - equine research)

Stand van het kootbeen en de hoef:
Het kootbeen en de hoefwand moeten naar de grond hellen in dezelfde hoek als de hoek van de schouder. Dit is nodig om het voorbeen te helpen schokken op te vangen.
De hoek van het achter kootbeen is normaal gesproken 49 - 56 graden.

Hier zie je de stand van het kootbeen en de hoef ten opzichte van de schouder (deze lopen dus als het ware parallel):
Afbeelding

In dit topic werd deze tekening door jou geplaatst:
Afbeelding
met daarbij de volgende opmerking:
De rode lijn geeft de rechte lijn aan die wij hoefsmeden bedoelen. En de blauwe lijn is de lijn die de NB evenwijdig willen zien aan de grond. En je kan je dus voorstellen dat dat dus betekend dat het hoefbeen en de bovenliggende beenderen niet meer in een rechte lijn lopen maar naar achteren is gebroken.

En dan nu een gedetailleerde tekening van het kootbeen en de hoef:
Afbeelding
Hierop zie je dat het paard bij de juiste hielstand (niet te hoog en niet te laag) goed in die hoek van circa 54 graden staat. Ook zie je dat het bij deze hielstand vrijwel onmogelijk is om de hielen dermate laag te zetten dat de voetas gaat breken. Deze hielen zijn al 'laag' (goed dus).

Een iets uitgebreidere tekening:
Afbeelding
Hier zie je hoe de stand is van het kroonbeen en het kootbeen ten opzichte van het hoefbeen. Je kunt je voorstellen wat er met het hoefgewricht, het straalbeentje en met de stand van het kroonbeen en kootbeen gebeurt wanneer de hielen van het paard te hoog zijn.