[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:56

@ Jasia: ik wil niet vervelend zijn, maar heb je het topic wel doorgelezen? Er wordt in dit topic namelijk meerdere malen aangegeven dat het heel logisch is dat je paard brokkelhoeven krijgt als hij geen ijzers meer heeft. Boovendien: het argument dat ze al heel haar leven op ijzers loopt gaat niet op, want dat maakt namelijk niets uit. Ja wel natuurlijk dat het langer duurt voordat de hoef zich helemaal herstelt heeft. Knipoog
Volgens mij is het trouwens ook zo dat je met hoevenvet het brokkelen alleen nog maar erger maakt omdat er geen vocht in de hoeven kan.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:19

dorientjuh schreef:
@ Jasia: ik wil niet vervelend zijn, maar heb je het topic wel doorgelezen? Er wordt in dit topic namelijk meerdere malen aangegeven dat het heel logisch is dat je paard brokkelhoeven krijgt als hij geen ijzers meer heeft. Boovendien: het argument dat ze al heel haar leven op ijzers loopt gaat niet op, want dat maakt namelijk niets uit. Ja wel natuurlijk dat het langer duurt voordat de hoef zich helemaal herstelt heeft. Knipoog
Volgens mij is het trouwens ook zo dat je met hoevenvet het brokkelen alleen nog maar erger maakt omdat er geen vocht in de hoeven kan.

Het is niet normaal, dat een paard er kreupel van gaat lopen. En nogmaals, iets dat wordt aangegeven hoeft toch niet perse te worden aangenomen.
En brokkelhoeven is iets heel anders dan het afbreken van de hoefwand rondom de nagelgaten. Ik zou zelf maar eens beter leren lezen, ipv een ander direct hierop aan te vallen Vork

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:31

Toch weer apart dat dit meteen als ''aanvallen'' word gezien. Zo bedoel ik dat namelijk helemaal niet. Nee, heb ik ergens gezegd dat het normaal is als een paard er kreupel van gaat lopen? Nee dus. Heb ik gezegd dat ze het moet aannemen? Nee dus.
En die brokkelhoeven? Die zijn toch al een paar keer langsgekomen in dit topic. Vork
Dus: om jou even te quoten: Ik zou zelf maar eens beter leren lezen, ipv een ander direct hierop aan te vallen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:52

Santos staat niet op hoefijzers, en heeft ze ook nooit gestaan bij mij. Haha! Ze werd eerst gewoon bekapt, maar ze had last van haar hoeven en alles, en toen werd ze natuurlijk bekapt en dat werkte super! Voor Santos hoeven ijzers dan ook niet. Lady stond voordat ze bij ons kwam op ijzers (de ijzers waren er net onder weg toen ze hier kwam) en Lady heeft (en toen direct al) supergoeie sterke hoeven. Dus op haar hoeven heeft het geen slechte invloed gehad, maar ze kan prima zonder en waarom met als het zonde rook kan?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:10

@ Dorientje:
Ja ik heb gelezen dat mensen zeiden dat brokkelhoeven geen excuus is voor ijzers.. Knipoog
De hoevenvet die ik gebruikt stimuleert de hoorngroei en de vochtbalans in de hoef.
Heb gevraagd aan de hoefsmid of het goed was en hij zei dat ik het vooral moest blijven gebruiken..

Maar volgens jou moet ik dus geen ijzers er onder laten zetten, en mijn paard een paar maanden kreupel laten lopen tot de ijzers weer sterk genoeg zijn, als die al zo sterk worden..?
Ik wil graag buitenrijden, en hier in de buurt rijd je vooral op de weg, nergens een berm, dus ijzers is echt wel een vereiste als je buitenrijd..!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:18

ik vraag mij eigenlijk al ene tijdje af of een paard ook alleen 8er ijzers kan hebben? de mijnne heeft namelijk hele korte hoeven en loopt op koot + straal.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:25

Die Shetlanders van mij staan zonder ijzers en was ook niet van plan er ijzers op te zetten;) Ten eerste kan een Shet prima zonder en ten tweede geen enkele hoefsmid wil ijzers onder een Shet zetten. Me vriendin wou het een keer op haar Shet zetten voor een poosje omdat ze er elke dag mee over de weg ging etc. en die hoeven heel slecht waren geworden maar geen enkele goede hoefsmid in de buurt wou het doen Knipoog
Mijn pony heeft het wel maar alleen omdat ik er vaak mee over de weg ga en hier amper berm is en omdat ze al haar hele leven op ijzers loopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:36

Brammetje16 schreef:
ik vraag mij eigenlijk al ene tijdje af of een paard ook alleen 8er ijzers kan hebben? de mijnne heeft namelijk hele korte hoeven en loopt op koot + straal.

Dat gebeurt weleens ja.

In de westernwereld zie je nog weleens paarden die achter alleen sliding ijzers hebben en voor gewoon zonder ijzer staan.
Maarre: loopt ie echt op de koot? Bedoel je niet de hoefballen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:38

Als het paard kreupelt heeft het pijn, en ik voor een vind dat je als goede paardeneigenaar ervoor moet zorgen dat je paard geen pijn heeft

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:48

@ Kiwiko: mijn paard liep kreupel omdat haar hoeven dus zover versleten waren dat ze scheef erop stond.. De druk werd niet goed verdeelt en er werd dus telkens een bepaald deel belast.. Door de ijzers loopt ze nu ook niet meer kreupel Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:52

Wendy schreef:
Brammetje16 schreef:

Dat gebeurt weleens ja.

In de westernwereld zie je nog weleens paarden die achter alleen sliding ijzers hebben en voor gewoon zonder ijzer staan.
Maarre: loopt ie echt op de koot? Bedoel je niet de hoefballen?

oeps Nagelbijten / Gniffelen ik denk dat ik dat bedoel Knipoog maar het kan dus wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:54

mijn paard krijgt last van zijn diepe buigpees achter zonder ijzers, loopt er niet kreupel op......... maar gaat wel zwellen.... dus dier mag weer op ijzers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 02:02

Een van mijn paarden staat op ijzers omdat haar hoeven niet (hard genoeg) groeien. En haar hoeven slijten te hard door het vele buiten rijden.
De rest staat bloot omdat deze, nog te jong zijn, 1 keer per week bereden word, en een omdat ik die niet heel vaak rijd en sowiso niet op het gras op of het harde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:51

Jasia schreef:
@ Kiwiko: mijn paard liep kreupel omdat haar hoeven dus zover versleten waren dat ze scheef erop stond.. De druk werd niet goed verdeelt en er werd dus telkens een bepaald deel belast.. Door de ijzers loopt ze nu ook niet meer kreupel Lachen

Je kan je afvragen of het recht zetten van je paard m.b.v ijzers niet slecht voor de gewrichten is. Als de beenstand van je nu volgroeide paard scheef is zijn de gewrichten zo gegroeid. Recht zetten kan dan juist slechter zijn dan de scheve stand.

Ik bedoel daar trouwens niet mee dat je je paard niet op ijzers moet zetten als ze zonder niet goed loopt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:41

Volgens mij wordt juist door hoefsmeden afgeraden om de stand te veranderen bij een volgroeid paard. Mijn paard is ook scheef (welke niet Clown ) en mijn hoefsmid heeft bij het plaatsen van de ijzers deze speciaal rondom afgevijld, zodat ze "lekker scheef kan afrollen", zoals ze haar hele leven al loopt. Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:22

Met alleen maar ijzer-voorstanders is de discussie een beetje ingekakt Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:26

Esperanza schreef:

Ik ben tegenstander hoor. Haha! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:46

Santos_ schreef:
Esperanza schreef:

Ik ben tegenstander hoor. Haha! Haha!

Ik ook Clown

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:34

Ik bedoel niet dat mijn paard scheef staat, maar dat ze door de afgebrokkelde hoeven niet goed meer liep.. telkens als ze op het harde gelopen had zag je gewoon weer een stuk eraf..
En daardoor liep ze dus kreupel Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:57

Ok ijzer-tegenstanders......rapapa rapapa.

Vertel mij eens hoe ik te werk moet gaan met de zeer gevoelige voetjes van mijn platpotige paardevriendje? Ik hoop er nl binnenkort weer ijzers onder te kunnen doen vanwege zijn gevoeligheid. Hij kan amper lopen op het harde.....advies?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:28

Hoefschoenen Clown

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:21

Ik rij zonder ijzers, mijn pony heeft gewoon gezonde hoeven en heeft het dus niet nodig Lachen

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:25

mijn pony staat niet op ijzers ze heefd hoefschoenen want die kunnen na het rijden gewoon uit .
staat ze in de wei en in de stal lekker op blote voeten want dat is volgens mij veel gezonder ,wij trekken snacht's onze schoenen toch ook uit haha

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:44

Kim4Bibi schreef:
ten tweede geen enkele hoefsmid wil ijzers onder een Shet zetten.

Ik had er eentje gevonden, maar die durfde niet te nagelen in zo'n kleine voet.
Gevolgen waren uiteindelijk desatreus te noemen.
Na heel lang zoeken een andere hoefsmid gevonden, maar ook hij kon niet goed een shetje beslaan.
In dat opzicht alleen al zijn hoefschoenen een uitkomst. Ik hanteer nu zelf de vijl wel voor het mooi afronden van de hoefwand ... de rest slijt af over op de grond.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:50

Ik heb geen eigen paard, maar in de toekomst neem ik er zeker 1, maar die gaat dan wel op ijzers staan, want ik wil ook gewoon buitenritten maken en anders kunnen z'n hoeven sneller slijten.