HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:10

Arabesk schreef:
het is beter om ze elke dag nat te maken, maar ze gaan niet meteen naar de bliksem als je dat niet doet
vergeet ook niet het effect van dauw he 's ochtends!!

heel vaak is het gras gewoon nat 's nachts

Vorige zomer had mijn paardje nog geen ijzers, met deze droogte scheurde haar hoeven bij het leven, ze kon iedere paar weken naar de smid want ze verloor helemaal stukken zo droog. In een emmer water zetten ging niet want dan word ze helemaal gek en leeft die emmer niet lang. Volgens de hoefsmid iedere dag een paar keer goed afspuiten binnen en buitenkant en af en toe invetten, waterbak laten overlopen en zorgen dat ze lekker in de modder stond, op den duur ging het beter. Nu deze zomer met ijzers dus, ik ben meteen begonnen met de droogte de hoeven 1 keer per dag allemaal van binnen en buiten nat te maken, (ik sla nu soms weleens een dag over) en waterbak overlopen. Ze heeft nu echt nog geen 1 scheurtje gehad, en haar hoeven hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Kreeg van de hoefsmid zelfs een compliment.

Wilde dit even vertellen. Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:49

Voor mij is de meest simpele methode toch nog wel: een emmer water met spons gebruiken tijdens het poetsen en iedere keer de hoeven even nat maken. geeft het minste geklieder en werkt net zo goed.

(doet er op het moment trouwens totaal niet meer toe. Ik denk niet dat er ergens nog een droog plekje te vinden is na gister nacht)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:53

Nee dat denk ik ook niet, maar het is wel al die weken kurkdroog hier geweest, ik denk dat het 1 maand niet geregent heeft. En een emmer water met spons heeft geen zin hoor dat is een paar seconden en het is alweer weg...

Maar goed ze heeft nu geen last meer van scheurtjes, maar houd haar hoeven natuurlijk wel goed in de gaten.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:06

wat mij het beste lijkt als daar de mogelijkheid voor is..
het nat houden van de drink plek op de wei door de drinkbak te laten over stromen steen in de zelfdrinker of de slang in de ton aan t e laten staan met deze warmt en droogte staan paarden heel veel bij de drinkbak dus met hun voetjes in het nat.

gr melvin

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:21

Citaat:
En een emmer water met spons heeft geen zin hoor dat is een paar seconden en het is alweer weg...

En dan maak ik het weer nat........
Als je dit gedurende 20 minuten vol houdt is het effect hetzelfde hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:26

De zandgrond hier houdt het water niet echt lang vast. als ik de drinkbak laat overstromen is het met maximaal een uurtje wel weer droog Clown

Maar goed, mijn paard heeft gelukkig geen last gehad van de droogte met zijn hoeven.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:50

wrangler schreef:
het nat houden van de drink plek op de wei door de drinkbak te laten over stromen steen in de zelfdrinker of de slang in de ton aan t e laten staan met deze warmt en droogte staan paarden heel veel bij de drinkbak dus met hun voetjes in het nat.

gr melvin

Zoals ik al zei, laat ik de waterbak overlopen!

Dit jaar heeft ze gelukkig geen last gehad met haar hoeven van de droogte en met ijzers zoals ik al eerder heb gezegd, ik vind het zoveel beter. Ik zeg niet dat de ijzers hiet wat mee te maken hebben hoor.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:32

Ymmik schreef:
wrangler schreef:

gr melvin

Zoals ik al zei, laat ik de waterbak overlopen!

Dit jaar heeft ze gelukkig geen last gehad met haar hoeven van de droogte en met ijzers zoals ik al eerder heb gezegd, ik vind het zoveel beter. Ik zeg niet dat de ijzers hiet wat mee te maken hebben hoor.

Je mag het best zeggen hoor als dat zo is. Stoor je niet aan de anti ijzer menigte hier Vork
Ik kan me voorstellen dat een ijzer de draagwand meer steun geeft en zodoende de kans op brokkelen door externe invloeden verminderd.

Toen mijn paard ijzers had was er nooit een stuk uit de hoefwand of een scheurtje. Vroeger en nu, zonder ijzers en met de stenen en wortels in ons bos zijn die er weer wel. Nu moet ik wel zeggen dat vroeger de smid pas om de 10-12 weken kwam en daardoor de hoeven gewoon te lang waren en dan komen er ook stukken af. (dit is mijns inziens de enige echte natuurlijke bekapping Haha! ). Resultaat was wel weer een keurige hoef (op de gekartelde draagwand na, maar die sleet ook wel weer glad)

Maar ik zie ook paarden waarbij de hoeven niet snel brokkelen als ze te lang worden, met schandalige hoefvormen tot gevolg.
Ik heb hier nog een foto van (paardje stalgenootje), ik zal hem eens opzoeken.
Gelukkiif komt de smid bij ons op stal nu elke week en bekapt om de 8 weken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:42

@ Hippotha ik zat gister nog in het boek van PN te lezen, waar wij allebei op dezelfde bladzijde staan Clown

Marianne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:30

Hallo weer,

bedankt voor de reacties en het invullen van de enquete. Vind het ook fijn dat jullie meedenken. Vooral Jovarna voor de uitgebreide reactie. De enquete kan alleen nu niet meer aangepast worden nu die in running is, zou mooi worden als je halverwege de resultaten ging manipuleren door snel wat te wijzigen.....

Voordat ik reageer op de reacties, deze enquete is vooral ontwikkeld met het idee dat deze kort en ter zake moest zijn. Niet met het idee om zeer gedetailleerde uitkomsten te krijgen. Een nog langere enquete is geen goed idee voor op internet omdat niemand deze dan nog wil invullen. En dit betekent helaas ook dat dingen afvallen. De bedoeling is dat met de uitkosten van deze enquete hoofdlijnen kunnen worden aangegeven, wat zijn in grote lijnen de redenen dat mensen overstappen, zijn ze tevreden? Ook welk soort mensen gebruik maken van nb. Deze enquete is dan ook niet de hoofdmoot van mijn onderzoek, dat wordt de telefonische enquete. Als er verassende uitkosten zijn, bijvoorbeeld veel mensen die niet tevreden zijn zou dit een leuke reden zijn om verder te gaan vragen, misschien zijn het wel de leefomstandigheden.

Ik ben het er dan ook helemaal mee eens dat de leefomstandigheden van groot belang zijn voor het slagen van nb en we hebben er ook over gedacht om deze mee te nemen maar besloten om dit toch niet te doen. In de telefonische wordt dit uiteraard wel meegenomen. Ik had er zelfs in eerste instantie vragen instaan die vroegen naar ervaringen met gevoeligheid enz. en gebruik van hoefschoenen. In test enquets bleek ook dat dit in deze opzet gewoon te veel werd.

Citaat:
Bij vraag 5 moet het mogelijk zijn om meerdere opties aan te klikken. Bijv. ik zelf rijd zowel dressuur als buitenritten. Als ik nu dressuur aanklik, lijkt het bij de uitkomst alsof ik hoofdzakelijk dressuur rijd en mijn paard nauwelijks over de weg en andere ondergrond dan zand komt. Als ik buitenritten aanklik, lijkt het bij de uitkomst net alsof ik alleen maar 'bos hobbel' en mijn paard daarom geen ijzers nodig heeft oid.

Deze vraag is gesteld met een ander idee, wat jij aangeeft kan nooit een uitkomst zijn, bijvoorbeeld waar ik woon is buitenrijden veel zwaarder dan dressuur omdat wij heel veel asfaltwegen heb en geen onverharde wegen. Dus dan zou ik ook moeten vragen welke ondergond mensen veelal rijden again de enquete in deze opzet te gedetailleerd maken. Deze vraag wordt dus meeegenomen om te kijken naar de achtergond van de eigenaar, is er een overeenkomst in welke mensen kiezen voor nb.

Citaat:
Bij vraag 8 moet je een methode aanklikken. Mijn methode staat hier niet bij. Dus hier zou je een extra optie moeten
geven.

Hier is express voor gekozen omdat van tevoren de verwachting was dat het percentage anders te laag is t.o.v de andere methoden om deze ook nog eens te gaan onderverdelen. Als blijkt dat dit anders is na analyse van de resultaten wordt dit uiteraard meegenomen in de discussie.

Citaat:
Bij vraag 16, 17 en 18 moet er ook een blanco optie zijn, of optie "n.v.t.".

Ben ik het op zich mee eens, er staat wel in de enquete dat je deze vragen niet hoeft in te vullen als dit n.v.t is. Maar daar wordt misschien wat makkelijk overheen gelezen. Als dit op meer mensen zo overkomt is dit inderdaad een lay-out fout.

Oke hoop dat dit wat duidelijkheid schept,

gr Marianne

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:58

@marianne: ben je bekend met de basisregels van het opstellen van een enquete? Je maakt namelijk meerdere keren de fundamentele fout door antwoorden te suggereren, mensen een bepaalde richting in te sturen. Dat maakt dat je antwoorden per definitie onbetrouwbaar zullen zijn helaas. Dat is erger dan dat een laag percentage mensen bepaald antwoord zullen geven helaas, onderzoekstechnisch gezien.
Sorry, ik ben een beetje een vakidioot Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:09

Goed dat je dit meldt, Wendy.
Als 'leek' kan ik al voorspellen dat de uitkomsten geen goed beeld zullen geven.

Marianne, wellicht kan Wendy je helpen met een goed vragenformulier opstellen. En wellicht willen de mensen die 'm inmiddels ingevuld hebben, het later nog een keer opnieuw doen Knipoog.