[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:31

Bij de mijne bleek deze keer naar alle waarschijnlijk een darminfectie de oorzaak te zijn.
Dan wordt al het voer dat ze krijgen (zelfs het beste voer) niet optimaal "omgezet". Als dan ook nog de lever niet helemaal optimaal functioneert, krijg je een erg verstoorde stofwisseling van binnen en kan uiteindelijk alles en niets de oorzaak zijn.

Ik heb dan ook heel wat keren zitten puzzelen; zou het dat of dat kunnen zijn? Maar nooit er bij stil gestaan haar "gewoon" wat te geven voor een optimale darmwerking.

Zelfs een slecht gebit (niet goed kunnen kauwen) kan al een oorzaak zijn.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:47

fancylover schreef:
ach die van mij krijgt dus ook veeel wortels en die loopt juist weer helemaal super! dus ik weet niet of het daar aan ligt het kan natuurlijk wel...

een openteen ijzer bedoel ej dan dat het ijzer andersom eronder ligt?

Zoiets is het ja, mijn hoefsmid heeft het voorste stukje er tussenuit gehaald en het aan de straalkant er weer tussen gelast.
Als je het ijzer in zijn geheel zou omdraaien komen de nagels op een verkeerde plaats terecht....
Vandaag was hij weer erg slecht............ Huilen

Ik weet het niet meer........... Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:20

maar dat zijn dan speciale ijzers he die dan zo om gelegd worden Ja anders past het idd niet..
dat heeft bij mijn pony totaal niet gewerkt! ik heb ze er weer af laten halen en dat ging een stuk beter Ja

heb je wel eens op deze site gekeken: www.hoofcare.nl
daar staat ook iets over het beslag voor hoefbevangen paarden, misschien goed om even in te verdiepen Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:04

Mijn pony had ooit lang geleden ook zgn. open teen ijzers. Maar dan wel een "gewoon" ijzer omgekeerd. De bestaande nagelgaten werden gebruikt om het binnenzooltje aan vast te maken. Om het ijzer aan de hoef te zetten, werden nieuwe nagelgaten in het geheel gemaakt door de hoefsmid. Hij vond het knutselen juist een uitdaging, zei hij Clown

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:27

de inmiddels net 6 jarige friese merrie waar elvera (sioux) over had is helaas gisteren overleden.

Ze kon niet meer staan. elke keer viel ze om.
's ochtends werd ik wakker van het gehinnek van haar veulen. Ik erheen. Kon haar nergens in het land vinden.
Zag ik ineens wat zwarts in het het hoge grasland ernaast. Daar lag ze.
Ze wou niet opstaan en leek erg zwak. Ze was gewoon op.

Wij de eigenaar bellen. Toen die kwam ben ik naar mijn werk gegaan.
Ze wou opstaan en is naar haar land terug gebracht.

Eind van de ochtend was elvera bij ons op stal en zag dat het niet goed ging. Ze lag en als ze moest opstaan viel ze om. Dierenarts en eigenaren erbij.
Helaas heeft ze een spuitje gekregen.

Het was een enorm lief dier! Maar had al een poos pijn. Ze wou ook niet eten en was op het laatst broodmager.

ze was dus ook hoefbevangen en het ijzer zat ook andersom. Zonder ijzers kon ze niet eens lopen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:18

Huilen Vreselijk...........

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:38

Jeetje wat een vreselijk bericht zeg.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:42

wat vreselijk zeg!!!

maar wat ik even niet snap is dat ze wel gewoon op het land stond? echt een verselijk bericht Boos!

el_conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:43

Wij hebben jarenlang een shetlander gehad die bevangen was geeest voor wij hem kregen.
Wij voerden hem altijd paarden pulp( niet de pulp voor koeien).
Zit niet veel in maar paard kan wel genoeg eten.
Is daarna nooit meer bevangen geweest.

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:05

ja ze stond op het land. als ze wat wou eten waren we al blij.
Ze was namelijk broodmager.
Je ziet wel eens een plaatje van zo'n paard van brooke hospital waar zo'n paard ook zo mager is. dat was zij ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:25

als dat arme dier zoveel pijn had ondanks die ijzers dan mag ik aannemen dat er foto's zijn gemaakt om te controleren of het hoefbeen verzakt was? Verder at ze helemaal niks behalve gras?

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:41

ze at bijna niks idd.. de eigenaren hebben van alles geprobeerd.
Er waren foto's gemaakt.. dierenarts is er ook veel bij geweest.
Hij had haar al afgeschreven voor het werk voor de kar en onder het zadel.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:22

Kinke schreef:
als dat arme dier zoveel pijn had ondanks die ijzers dan mag ik aannemen dat er foto's zijn gemaakt om te controleren of het hoefbeen verzakt was? Verder at ze helemaal niks behalve gras?

met haar hoeven ging het juist helemaal de goeie kant op!..
ze liep weer zo goed als helemaal beter met ijzers..
alleen door alles was ze zo vermagerd dat ze moeilijk weer bij kwam..
en ze had ook niervalen door al de medicijnen die ze gehad had voor de hoefbevangenheid..
waarschijnlijk is ze overleden door een acute niervaal..

het is verschrikkelijk dat ze er niet meer is..haar baasjes hebben er echt alles echt ALLES aan gedaan om haar weer beter te krijgen..maar jammergenoeg is dat niet gelukt..

we zullen haar nooit vergeten..ze was zo verschrikkelijk lief..
femke we zullen je missen meid!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:08

Ik heb mijn bijna bevangen klant weer 's nachts op het land staan uit nood.

Ze stond bij 2 volwassen pony's en een veulen in de padock.
Het veulen heeft nu droes en een van de volwassen pony's is van de week overleden (waarschijnlijk aan verslagen droes). Merrie met veulen gaan nu met deze regen 's nachts naar binnen en dan staat Angel alleen. En gaat dan helemaal uit haar dak, die blijft rennen tot ze er bij neer valt en ben bang dat ze door alle hekken heen gaat.
Omdat ik haar niet tussen de rest durf te zetten of een ander bij haar(ivm de droes) staat ze een stuk van de rest af(maar zo dat ze ze wel kan zien), wel op het land.

Op hoop van zege dan maar. Voetjes zijn vaak 's ochtends iets warm en 's avonds weer goed koud (ook al toen ze alleen hooi kreeg) dus doe het zo maar even.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:24

Jippie ben deze week al heerlijk elke dag naar buiten geweest met dynamiek en rij nu inmiddels van een half uur tot 3 kwartier gisteren zelf 1 uur gereden!!!

Nu echter valt het mij op dat dynamiek rare kroonranden heeft zeg maar het nieuwe hoef wat aangemaakt wordt is dof met een inkepping van een paar mm net of ik eerdaags zo het oude hoef er af kan pulken ziet er idd geval raar uit? hadden jullie paarden dat ook na de hoefbevangenheid?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:28

Ja. Dat is een zgn. bevangenheidsring. Hij zal in de toon wat dieper en beter zichtbaar zijn dan naar de verzenen, waar hij wel afbuigt richting de bodem (normale groeiringen zijn minder diep en lopen evenwijdig aan de kroonrand).

De oude hoef valt er niet zomaar af. Het groeit als je gewoon mazzel hebt, netjes uit tot aan de bodem en dan ben je hem weer kwijt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:45

Heeft mijn pony ook ja. Zit ook een soort grijs/witte kleur onder haar kroonrand. Vandaag was Grietje helemaal hyper aan het doen, haar vriendjes liepen even in de andere wei, bokken en rennen. Maar zou ze dit nou ook doen als ze pijn heeft? Omdat haar maatjes weg waren? Ze liep daarna nog gewoon goed.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:27

Volgens mij is het wel een goed teken als ze uit zichzelf weer gek doen en rennen. Maar mijn pony is er wel gevoelig voor, ik heb nu twee keer gehad dat ze een week stijf liep na een keer heel gek doen. (ze is al een aantal keer bevangen geweest en is dus extreem gevoelig voor dit soort acties)
Dus ik kijk er wel mee uit nu.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:31

@Dynamiek: fijn dat het weer zo goed gaat met je paardje!

@Dennis, misschien kun je een graaskorf proberen voor Angel? Ik ben er heel tevreden over, sinds jaren is Aurora nu eindelijk op gewicht te houden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:25

dynamiek schreef:
Jippie ben deze week al heerlijk elke dag naar buiten geweest met dynamiek en rij nu inmiddels van een half uur tot 3 kwartier gisteren zelf 1 uur gereden!!!

Nu echter valt het mij op dat dynamiek rare kroonranden heeft zeg maar het nieuwe hoef wat aangemaakt wordt is dof met een inkepping van een paar mm net of ik eerdaags zo het oude hoef er af kan pulken ziet er idd geval raar uit? hadden jullie paarden dat ook na de hoefbevangenheid?

Superrrrrrrrrrr!!!!!! Wat doe je met d'r, stappen en draven?

Mijn paardje was begin maart hoefbevangen en heeft vorig weekend 2x 185 punten in het L1 gehaald met een 5e en 7e plaats, er is dus hoop!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:17

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:

Superrrrrrrrrrr!!!!!! Wat doe je met d'r, stappen en draven?

Mijn paardje was begin maart hoefbevangen en heeft vorig weekend 2x 185 punten in het L1 gehaald met een 5e en 7e plaats, er is dus hoop!

Stappen en draven idd. galop durf ik nog niet aan

Hey wat goed zeg van je Kymalin!!!

Ben al zon 2 a 3 weken bezig met hooi te kopen nergens in mijn buurt hooi van 2006 te verkrijgen, ik heb nog 7 baaltjes oud hooi op de zolder liggen en is dus bijna op.

Van ellende heb maar nieuw hooi besteld van dit jaar gelijk maar 5 ton besteld zodat ik volgend jaar meer spelling heb.

Hoel ang moet je nieuw hooi laten liggen voordat je het mag gaan voeren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:19

Dat heb ik dus ook, het nieuwe hooi voor ik maar aan de andere en het oude hooi krijgt Grietje. Ligt er natuurlijk aan hoe lang he tbij de boer heeft gelegen, maar ik dacht iets van 2 maanden?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:22

Ik denk dat er 2 maanden geleden nog niet gehooid is , laatst 3 a 4 weken geleden konden de boeren pas voor het eerst hooien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:29

dynamiek schreef:
Ben al zon 2 a 3 weken bezig met hooi te kopen nergens in mijn buurt hooi van 2006 te verkrijgen, ik heb nog 7 baaltjes oud hooi op de zolder liggen en is dus bijna op.

Van ellende heb maar nieuw hooi besteld van dit jaar gelijk maar 5 ton besteld zodat ik volgend jaar meer spelling heb.

Hoel ang moet je nieuw hooi laten liggen voordat je het mag gaan voeren?

Volgens mij ligt het er een beetje aan hoe droog het hooi is, structuur enzo telt ook mee, maar hoe het precies zit weet ik niet dus ben benieuwd wie hier nog op reageert.

Trouwens even off topic; ik was naar dat topic geweest waar jij die link van gaf maar daarin mag ik geen berichten plaatsen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:35

Ach dat mag wel jho zeg maar dat je via mij komt dan zit het wel snor Knipoog