natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:12

fransje23 schreef:
Nee hoor, ik had er ook 1 maar die werd van tafel geveegd omdat anderen schijnbaar beter weten hoe ik iets ervaar dan ik zelf. Boos!

Het betrof niet je eigen paard waarop je zelf NB hebt toegepast, dus daarom werd het van tafel geveegd. En ik meen mij te herinneren dat ik gezegd heb dat jouw stalgenoot van harte uitgenodigd is om te reageren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:02

Ik vrees dat dit een eindeloze discussie gaat worden.
Sommige mensen geloven wat zij graag willen geloven maar vergeten de realiteit.
Ik wil niet te persoonlijk worden maar een aantal Bokkers onders ons weten aardig hun mening door te drammen.
Als zij zo "natuurlijk" zijn dan vraag ik me toch af waarom men vroeger ooit begonnen is met een paard te beslaan. Het wordt al honderden jaren gedaan en die mensen die het hoefijzer hebben uitgevonden zullen dit heus niet hebben uitgevonden als sieraad voor de paardenhoef.
De mensen in die tijd lieten hun paarden beslaan puur omdat het nodig was.
Als een paard zonder ijzers kan en een eigenaar kiest ijzerloos te rijden is dat prima. Ik ben er van overtuigd dat mijn wedstrijdpaard ook zonder hoefijzers kan leven. maar ik heb de keus gemaakt om haar voor op een ijzertje te zetten zodat ik haar op wedstrijden op scherp kan zetten.
En raad eens, "Ze heeft er niets mee geleden".
Mijn oude paard staat ook op ijzers vanaf haar derde jaar.
Zij wordt niet meer op wedstrijd gereden maar staat nog steeds op een ijzertje voor. Ze is al een behoorlijk bejaarde dame maar heeft nog nooit 1 pas kreupel gelopen.
Het maakt toch niet uit of je nu met of zonder ijzers rijdt. ieder doet wat hij of zij denkt dat goed is voor zijn paard.
Ik vind het alleen erg jammer dat een aantal onder ons zonodig gelijk moet krijgen en helemaal de realiteit vergeten.
Ik ben niet Natural maar ik weet zeker dat mijn paarden een supergoed leven bij me hebben.
Ze lopen 12 uur per dag buiten, hebben elke dag vers water, goed weide hooi en brokken. Worden elke 8 weken opnieuw door de smid bekapt en beslagen en hebben verder een buitenstal. Ze lopen ook met een gezelschapsponytje buiten en lijken me heel gelukkig te zijn.
Ik denk dat de fanatieke naturals van Bokt beter hun tijd kunnen besteden aan een organisatie als Brooke Hospitals en zich druk maken over die paarden en ezels die werkelijk geen dierwaardig leven hebben dan andere Bokkers lastig te vallen met steeds weer hetzelfde verhaal over dekenloos, ijzerloos, biksloos enz. enz.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:47

Waarom zou je je lastig gevallen voelen? Niemand dwingt je hier te lezen, laat staan te reageren.

Ik dacht vroeger ook dat mijn paard ijzers onder moest omdat de hoeven anders te erg leden onder slijtage. (Ze is dan ook 1,5 tot 2 jaar beslagen geweest.) Nu heb ik zelf in praktijk ondervonden dat het tegendeel waar is bij andersoortig bekappen.

Zodra je zelf bekapt, wil je (bijna) alles weten over de hoeven en hun verzorging en dan kom je o.a. ook de vele nadelen tegen, welke ijzers hebben. Voor ons mensenoog geen zichtbare schade, maar niet betekend dat er dus geen schade aan de binnenkant zit.

Ik snap ook wel dat je liever in de waan blijft dat het allemaal wel losloopt met die schade.

De leefomstandigheden van mijn paard kunnen ook nog steeds verbeterd worden, dus wanneer jij suggesties hebt, lees ik het ook graag of niet.

Tot slot. Bron: Website hoefsmid dhr. W. de Jong te Rijen http://www.derijen.nl/omewim/

Te sterke afslijting van de hoef is wat het paard gevoelig of kreupel kan maken. Ook kunnen daar scheuren in de hoef, andere beschadigingen of kneuzingen uit ontstaan.
Een verkeerde stand van de hoef beïnvloedt de motoriek van schouder, knie, rug en vooral de pezen en de natuurlijke gangen (stap,draf, galoponregelmatigheid).

Hoefijzers hebben het voordeel dat ze de sterke slijtage aan de hoef tegengaan en een stevige stand aan het paard geven. Dit zijn de doeleinden welke door een goed beslag bereikt worden. Tegelijkertijd mogen er door het hoefbeslag geen nadelige gevolgen ontstaan. Dit is echter niet geheel te bereiken. Er is geen beslag dat in verschillende opzichten geen ongewenste nevenwerking heeft. Hoe beter en doelmatiger het hoefbeslag is des te minder zullen deze nevenwerking zich voordoen Het hoefbeslag is een noodzakelijke voorziening en de hoefsmid moet er voor zorgen dat er zo min mogelijk nadeel wordt berokkend.

Wil de hoefsmid dit bereiken dan moet hij zich bewust zijn van de nadelen van hoefbeslag. Die zijn:

Het ijzer verzwaart de hoef. Dit veroorzaakt eerdere vermoeidheid bij het paard

De schok wordt minder goed gebroken bij het beslagen paard ten opzichte van een onbeslagen paard dat met de veerkrachtige hoef de grond raakt.

De beslagen hoef zal vooral bij het neerzetten op de bodem minder vast staan dan de onbeslagen hoef die door de elastische straal vooral voor uitglijden wordt behoed.

Het hoorn komt bij de beslagen hoef in het geheel niet of alleen met het onderste deel op de bodem. Hierdoor mist het de natuurlijke bevochtiging en zal dus droger zijn. Het hoorn neemt niet makkelijke vocht op maar wordt indien langdurig met een vochtige bodem in aanraking is wel veerkrachtiger.

Zool en straal worden door het beslag van de bodem opgeheven zodat de eerste altijd en de laatste dikwijls de natuurlijke tegendruk van de bodem mist Dit heeft voor het eerst ten gevolg dat het hoefmechanisme minder goed werkt, de hoorngroei minder is en het hoorn ook droger en harder wordt. Verder is er een sterke druk op de zool die geen tegendruk ondervindt, eerder vlak wordt terwijl vooral bij wijde hoeven, de hoorwand naar buiten gedrukt wordt en de uiteraard zwakke plaatjeswand veel te lijden heeft.

De onregelmatige afslijting van de wand waardoor de toon in verhouding van de verzennen te lang wordt heeft geleidelijk een verandering van stand, een breken van de voetas naar achter,een meer doortreden in het kootgewricht en een sterke belasting van de buigpezen ten gevolge

Door het nagelen in de wand heeft een verzwakking plaats en is er kans op splijten of brokkelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:00

Over negatieve ervaringen: ik heb, vrij recent, hier op bokt van 1 iemand (en niet Hippotha) en op een NH-forum van 2 mensen gelezen dat ze na jaren (2-3 jaar) NB hebben verlaten en weer over zijn gegaan op TB (1) en ijzers (2). De paarden bleven gevoelig, ook door een verkeerde stand. Ik begreep dat hier professionele bekappers bij betrokken waren. "Tellen" deze negatieve ervaringen ook niet? Deze zijn gewoon hier en op dat andere forum na te lezen.

Ik ben niet pro-ijzers maar gebruik ze wel omdat ik geen beter initiatief heb. Ook vind ik dat NB nog niet "uit-geëxperimenteerd" is, te zien aan de vele aanpassingen de laatste tijd in het NB-denken. Het is nog volop in ontwikkeling, ik wacht liever af tot er lange termijn resultaten en effecten bekend zijn.

Ik ben wel van mening dat het overgrote deel van de paarden zonder ijzers kan - maar niet allemaal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:20

Alle negatieve ervaringen tellen mee, maar dan uit de eerste hand van de desbetreffende eigenaar van het NB-bekapte paard. Wanneer zij ex-cursisten van PaardNatuurlijk zijn, dan worden ze waarschijnlijk in de toekomst benaderd, maar deze procedure is nog in een heel, heel pril embryonaal stadium. Wanneer het alleen aan een paar andere, niet nader te noemen, personen en mij ligt volgende week al Clown .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:23

Ja, dan krijg je een beetje een beeld, maar dan wel beperkt tot 1 club. En een "oproep" tot negatieve ervaringen werkt ook niet altijd: sommigen lezen het niet, anderen vinden het wat eng om iets wat ze als "falen" ervaren te komen vertellen. Maar het zou fijn zijn als je weet om hoeveel mensen het gaat en wat er mis ging, om zoiets in de toekomst te voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:17

opala schreef:
fransje23 schreef:
Nee hoor, ik had er ook 1 maar die werd van tafel geveegd omdat anderen schijnbaar beter weten hoe ik iets ervaar dan ik zelf. Boos!

Het betrof niet je eigen paard waarop je zelf NB hebt toegepast, dus daarom werd het van tafel geveegd. En ik meen mij te herinneren dat ik gezegd heb dat jouw stalgenoot van harte uitgenodigd is om te reageren.

Mijn stalgenoot houd niet van forums, dus...

Maar ik neem aan dat je je voor kan stellen dat ik met een slecht voorbeeld in de buurt zoiets niet uit ga proberen. Zeker niet omdat ze superloopt zoals het nu gaat.

Ik ben het trouwens ook met Prom eens dat de lange termijn effecten van NB onbekend zijn.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:28

Ik ben het helemaal eens met Poppekontje.
Mijn paard staat ook al vanaf haar 3e op ijzers, ze is er nog nooit kreupel door geweest en ze loopt niet onregelmatig of verkeerd.
Ik zou best ijzerloos willen proberen, maar ik vind het zonde om bij mijn paard wat nu gewoon lekker loopt en nergens last van heeft uit te gaan testen of ze ook zonder ijzers kan terwijl de hoefsmid zegt dat het zo het beste is.
Mijn hoefsmid geeft gewoon eerlijk advies wanneer ijzers wel of niet nodig zijn en raad het mensen die het voor de "mooi" doen ook af.

Zolang mijn paard d'r voorijzers nog nodig heeft en het hele NB gebeuren nog in zijn kinderschoenen staat ga ik er dus ook nog niet aan meedoen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:35

Het is een beetje een flauw inkoppertje... maar...
de lange termijn effecten van ijzers zijn wel bekend, en daarom doe ik liever iets anders Knipoog

En ik ga niet 25 jaar wachten terwijl ik er zo veel positieve verhalen over hoor. Het zou me ook echt verbazen als een methode die zoveel goed doet, opeens een heel slecht lange termijn effect blijkt te hebben. Maar idd zijn de effecten op de lange termijn nog niet bekend.

Sommigen maken de vergelijking met wilde paarden liever niet en komen ook met argumenten waarom zij het niet te vergelijken vinden. Maar ik vind het toch wel opgaan, ik ga niet op alle argumenten in want dalijk wordt het weer moddergooien. Ze geven iig iets om over na te denken.
Zelf vind ik de vergelijking dus wel op gaan. En bij wilde paarden gaat het ook goed, daarom vertrouw ik er op dat het bij de mijne ook goed blijft gaan.

edit: ijzers ipv TB in het begin.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:03

Wat ik mij vandaag bedacht: als je genoeg op de harde weg rijd hoef je de hoeven nooit bij te werken want dan hebben ze natuurlijke slijtage genoeg...of gaat dat niet op?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:34

Vandaag kwam mijn hoefsmid mijn pony weer opnieuw bekappen, zoals elke 8 weken, al 5 jaar lang. BIj de vorige eigenaar ook altijd op ijzers gelopen. Ik heb het er vandaag even met mijn smid overgehad, wat hij nu precies van NB vind. Hij vind het met alle respect voor de Nbers onders ons, grote onzin. Een 'hype' vand deze tijd, zoals de hoefschoenen bijv een tijdje terug. Hij vind dta je de hoeven bekapt na aanleiding van het paard ( beenstand, hoe het loopt etc ) en het wel of niet ijzers onderdoen ook afhnagt van hte paard. Mijn pony zijn hoeven slijten snel, hij staat daarom op speciaal beslag omdat zijn ijzers anders dubbeltjes zijn na die 8 weken. Moet je nagaan wat er gebeurt als die ijzers en niet onder zaten. Mij raad ie dan ook af de ijzers er onder weg te halen. Dat verschilt weer per paard, of het ijzers nodig heeft of niet. Ik snap niet waarom de Naturals hier allemaal zo moeilijk doen over ijzers, dekens, biks, scheren, beenbescherming etc. Als jullie echt zo natural zijn waarom ga je dan op je paard zitten? Ook valt het mij op dat de meeste naturals veilig binnen de bakomheinig blijven wat Qua rijden betreft.
Aangezien me nu oook duidelijk is dat Nb word uitgevoerd door mensen zonder diploma met een dagopleiding, vind ik het een zeer onverstandig idee dat we deze kwakzalvers ons paard laten bewerken...
En idd zoals anderen hier ook al zeggen, als je paard goed loopt, met of zonder ijzers, waarom zpu je daar dan iets aan veranderen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:53

hafgirl15 schreef:
Vandaag kwam mijn hoefsmid mijn pony weer opnieuw bekappen, zoals elke 8 weken, al 5 jaar lang. BIj de vorige eigenaar ook altijd op ijzers gelopen. Ik heb het er vandaag even met mijn smid overgehad, wat hij nu precies van NB vind. Hij vind het met alle respect voor de Nbers onders ons, grote onzin. Een 'hype' vand deze tijd, zoals de hoefschoenen bijv een tijdje terug. Hij vind dta je de hoeven bekapt na aanleiding van het paard ( beenstand, hoe het loopt etc ) en het wel of niet ijzers onderdoen ook afhnagt van hte paard. Mijn pony zijn hoeven slijten snel, hij staat daarom op speciaal beslag omdat zijn ijzers anders dubbeltjes zijn na die 8 weken. Moet je nagaan wat er gebeurt als die ijzers en niet onder zaten. Mij raad ie dan ook af de ijzers er onder weg te halen. Dat verschilt weer per paard, of het ijzers nodig heeft of niet. Ik snap niet waarom de Naturals hier allemaal zo moeilijk doen over ijzers, dekens, biks, scheren, beenbescherming etc. Als jullie echt zo natural zijn waarom ga je dan op je paard zitten? Ook valt het mij op dat de meeste naturals veilig binnen de bakomheinig blijven wat Qua rijden betreft.
Aangezien me nu oook duidelijk is dat Nb word uitgevoerd door mensen zonder diploma met een dagopleiding, vind ik het een zeer onverstandig idee dat we deze kwakzalvers ons paard laten bewerken...
En idd zoals anderen hier ook al zeggen, als je paard goed loopt, met of zonder ijzers, waarom zpu je daar dan iets aan veranderen?

Hier heb ik niets aan toe te voegen. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:29

hafgirl15 schreef:

Niet te geloven! 90% van wat je hier zegt is al in dit topic gezegd en ook al onderuit gehaald...
Sorry hoor, lees eerst het topic maar door, als je dan vindt dat iets nog niet onderuit gehaald is, haal ik het graag voor je nog een keer onderuit.
Ik blijf niet de hele tijd hetzelfde verhaaltje houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:33

fransje23 schreef:
Wat ik mij vandaag bedacht: als je genoeg op de harde weg rijd hoef je de hoeven nooit bij te werken want dan hebben ze natuurlijke slijtage genoeg...of gaat dat niet op?

Nee, in de natuur lopen paarden niet over een vlakke ondergrond, maar een met allerlei kleine steentjes. Daardoor slijten de steunsels ook weg en zo krijg je ook eerder een mustang roll.
Op een vlakke weg heb je alleen slijtage aan de onderkant van de hoef.

Maar ik heb een tijd meegelopen met iemand die Quarter horses fokt (en er dubieuze methodes op nahield). Hij vond een hoefsmid te duur, dus als er iets aan de hoeven gedaan moest worden, jaagde hij zijn kudde even een paar kilometer over het asfalt.

Let wel, dit heeft niks met NB te maken en ik was het met wel meer dingen die die meneer deed niet eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:43

hafgirl15 schreef:
Als jullie echt zo natural zijn waarom ga je dan op je paard zitten?

Slapen

het bekende verhaal van 'zet je paard maar op de poesta, da's pas natuurlijk'

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:59

hafgirl15 schreef:
Ook valt het mij op dat de meeste naturals veilig binnen de bakomheinig blijven wat Qua rijden betreft.

Waar valt jou dat dan aan op en ... waar slaat die opmerking op ....

De hoefsmid heeft geen klant meer aan mij, dus in die optiek kan ik mij wel voorstellen dat de hoefsmid NB maar niets vindt.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:01

supper!!! wij doen het ook en hebben er veel plezier van!!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:11

opala schreef:
hafgirl15 schreef:
Ook valt het mij op dat de meeste naturals veilig binnen de bakomheinig blijven wat Qua rijden betreft.

De hoefsmid heeft geen klant meer aan mij, dus in die optiek kan ik mij wel voorstellen dat de hoefsmid NB maar niets vindt.

Dat is een loze opmerking Opala.
De hoefsmid maakt het echt niet uit of er en klant minder is of niet.
Het gaat hem om het welzijn voor het paard.
Vergeet niet dat hij hier jaren voor heeft geleerd. En dan bedoel ik de echte hoefsmeden. Niet de beunhazen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:29

poppekontje schreef:
Dat is een loze opmerking Opala.
De hoefsmid maakt het echt niet uit of er en klant minder is of niet.
Het gaat hem om het welzijn voor het paard.
Vergeet niet dat hij hier jaren voor heeft geleerd. En dan bedoel ik de echte hoefsmeden. Niet de beunhazen.

Dat jaren leren zegt mij niets, zoals ik eerder gemeld hebt. Volgens mij moet de opleiding eens grondig herzien worden. IJzers alleen wanneer het echt niet anders kan, voor de rest bekappen. Niet om de gebruikelijke 2 maanden, maar om de maand minimaal, om hetzelfde welzijn van het paard. Een echte hoefsmid zal uit interesse zeker het NB uitproberen en dan zijn/haar bevindingen met foto's en schrijfsels verspreiden wanneer hij/zij het als niet goed zijnde ondervindt. Maar bij voorbaat NB al van tafel vegen, dat is mij te makkelijk.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:48

hafgirl15 schreef:

Nou dan meld zich hier iemand die haar fjord op de Strasser methode laat bekappen en never nooit in een bak rijdt, wij rijden never nooit in een veilige bak (hebben we overigens niet eens). Ze doet het super zonder ijzers en wat betreft slijtage van haar hoeven? Ik heb af en toe het idee dat ze harder groeien dan dat ze slijten, ook al rij ik toch behoorlijk veel op het asfalt en kiezelpaden.

Ik ben overigens geen 100% natural, ik rij gewoon met een bit en met een zadel, laat haar alleen op de Strasser methode bekappen en dat bevalt me prima.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:51

opala schreef:
hafgirl15 schreef:

Ik bedoelde hiermee dat veel Naturals ( dus niet allemaal ) Gewoon wat in de bak rijdenmaar dan met een touwhalster en weet ik wat. Helemaal, niet erg hoor, doen zoveel egwone ruiters ook. Maar als je toch zo Natural bent maak je je paard toch verkeersmak en ga je er mee de weg op? Als je er dan zo nodig op moet gaan zitten dan wel zo natuurlijk, buiten de bak. Toch? En idd, de hoefsmid mist jouw als klant niet. En mijne zei dta ie geen klanten heeft verloren die op Nb zijn overgegaan. Na jou 10 anderen zullen we maar zeggen. Het valt me gewoon op dat dat naturta; gedoe van bekappen tot grondwerken momenteel gewoon een soort rage is. Met veel dingen vna de naturals ben ik het wel eens. Maar niet alles hoeft en kan op de natural manier. En ik vind bijv van mijzelf dat mijn paard en ik grondwerk niet nodig hebben. Als ie wat eng vind loop ik er 2 keer langs en dan stap ik op, anderen gaan dan een half uur staan grondwerken. Tja, wat voor het ene paard een must is is bij het andere niet nodig. En ik vind gewoon dat er in dit topic onrespectvol word gesproken over de normaalste dingen van de paarden wereld. Ijzer dan in dit geval. Mijn paard heeft daar geen last van, anders liet ie dat heus wel merken :S

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:10

Het is geen rage, het is een groeiende groep paardeneigenaren die een gemeenschappelijk inzicht delen.

En die jarenlange studie van een smid is een MBO niveau 3 opleiding hoor! Gaaaap
Dr. Strasser zelf is gepromoveerd veearts die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan. Haar boeken vind ik veel waardevoller dan het commentaar van mijn smid, die ik niet heb, want ze hadden het allemaal te druk voor mijn paard en daarom ging ik zelf maar een cursus doen. Kwam toen uit bij paardnatuurlijk en sindsdien ben ik veranderd van inzicht.

Edit: vreselijke spelfout Bloos
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-07-06 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:14

hafgirl15 schreef:
Ik bedoelde hiermee dat veel Naturals ( dus niet allemaal ) Gewoon wat in de bak rijdenmaar dan met een touwhalster en weet ik wat.

Hoe kom je hier toch bij?
Voor mijn gevoel is het juist andersom nl...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:17

Ik doe ook niet alles natural. Grondwerken wat is dat? Maar door het zelf bekappen, verdiep ik mij in boeken en sites met als onderwerp hoeven en hoefverzorging. Ben niet eens hoefsmid. Dan lees je alleen maar dat ijzers onderslaan funest is voor de algehele gezondheid van het paard. Maximale gezondheid behalen bij het paard en beslagen zijn gaan niet samen. Ik kan je een boekentip geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:19

Van Nassau is in zijn eigen boek ook heel kritisch over (verkeerd) beslag dus wat dat betreft