Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:34

Met Diablo gaat het weer minder.
Na zijn nieuwe beslag ging het heel goed, maar afgelopen maandag begon de ellende weer. Hij kwam met twee dikke achterbenen zijn box uit en dit gaat al 4 dagen zo. Heb vandaag de va gebeld en die is geweest.
Waarschijnlijk is het een nawerking van. Hij heeft voor dit beslag zolang krampachtig moeten lopen dat nu waarschijnlijk zijn nek en rug vastzitten. Van voor is het nu opgelost, nu alleen van achter nog. Zoiezo ga ik een afspraak maken met een Osteopaat en gaat hij voorlopig ook op de Vit.e + Selenium.

We gaan het gewoon proberen want zo doorgaan kan ook niet.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:39

Ga veel stappen! Beweging werkt het vocht sowieso goed weg. Ik heb geen idee hoe lang je paard buiten mag lopen per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:41

Weet je zeker dat t door het beslag komt? Er heerst momenteel namelijk ook een virusje dat kan zorgen voor dikke benen. Mijn 2,5 jarige had er last van en ik heb het van meer eigenaren gehoord. Volgens de DA is het een virusje dat ze zelf te boven moeten komen, ze zijn dan ook wat lusteloos. Sommigen hoesten wat en bij anderen slaat t op de benen.

Afspuiten met koud water en lekker wandelen is t enige advies dat ik kreeg. Verder geef ik Echinacea tabletjes om de weerstand te verhogen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:19

Hij staat zoiezo iedere dag zo'n 8 uur buiten en heeft echt dagelijks zijn beweging.
Zodra hij ook eenmaal op de wei staat wordt zijn been slanker maar hij gaat er niet beter van lopen.

Toen de hko net geconstateerd was kreeg hij speciaal beslag. Hierop reageerde hij juist averechts en hij heeft toen 8 weken lang op ontstekingsremmers gestaan. We zijn daarna teruggegaan naar zijn oude beslag, maar daar ging hij ook niet beter van lopen. Ik heb toen zijn ijzers eraf laten halen om te kijken hoe het dan zou gaan, maar na de tweede keer bekappen liep hij bar en boos. Dus maar weer ijzers eronder. M'n hoefsmid heeft toen een speciaal ijzer voor hem gemaakt en na één dag liep hij als een trein Knipoog Nu gaat het nog steeds goed alleen zijn achterbenen gaan nu opspelen. Hij is ook al een paar keer vanuit zijn achterkant omgeklapt.
Hij heeft het een aantal weken echt slecht gehad qua pijn in zijn voorbenen en daardoor heeft hij zich waarschijnlijk helemaal vastgezet.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:11

Succes
Bij mijn vorige paard hielpen de zooltjes onwijs goed en het om de 6 weken nieuw beslag.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:35

Vandaag is dus de osteopaat geweest en Diablo zit dus wel degelijk vast.
Zijn bekken, schoft en hals zitten vast en vandaag heeft ze zijn bekken en schoft helemaal losgemaakt. Z'n hals durfde ze nog niet aan vanwege het feit dat Diablo plotseling kan omvallen en die kans maakt het alleen maar groter als ze zijn nek had gedaan. Over twee weken komt ze terug en gaat ze verder.
Het goede nieuws was wel dat zijn gewrichten heel goed aanvoelden en ze zei dat hij waarschijnlijk ook geen last meer had van zijn hko Knipoog Het mindere nieuws was wel dat hij van binnen ook niet goed was. Er zijn verschillende organen die niet optimaal functioneren, maar daar gaat ze ook aan werken. Waarschijnlijk zal ze dus nog best een aantal keren terug moeten komen, maar we gaan er vanuit dat het alleen maar beter wordt en dat is het belangrijkste. Diablo mag van mij nog heel lang blijven maar wel op een leuke en reeële manier voor hem Knipoog

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:19

Ik heb helaas minder goed nieuws Verdrietig Na de eerste keer dat hij behandeld was ging het een stuk beter, maar na krap één week waren we weer terug bij af. Twee weken geleden is ze weer geweest maar het resultaat daarna was al beduidend minder. Elke dag ging het eigenlijk slechter.

Ik heb contact opgenomen met de va en met de osteopaat en het is absoluut niet goed. Hij staat nu weer op de pijnstillers en dat 2x per dag 2 zakjes.
Ondanks die pijnstillers heeft hij nog ontzettend veel pijn. Hij zit bijna een gehele dag, staat gebogen met zijn knieën, begint te knikken en brengt zijn voorbenen helemaal onder zijn lichaam om het allemaal te ontlasten Huilen
Ik ben al zeven maanden bezig met hem maar niks schijnt langdurig te helpen, dus op den duur ben je uitgerangeerd. Hij verdient het niet om zo te moeten lijden en ik ga er ook niet op wachten totdat hij zijn hoofd gaat laten zakken.

Ik heb dus de vreselijke beslissing moeten nemen om hem te laten gaan, hoeveel hartzeer het ook doet. We hebben er samen voor geknokt maar het mocht helaas niet zo zijn Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:25

Kamatz: wat een rotbericht...heel erg veel sterkte! Ach gut

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:32

@kamatz: wat erg! Ik vind het wel heel goed van je dat je deze keuze hebt gemaakt, maar wat zal het moeilijk zijn .... het blijft echt een rot-aandoening, die HKO. Vooral die onzekerheid telkens, wanneer het weer wat beter lijkt te gaan en dan weer een terugval. Net als jij leef ik met mijn merrie ook bij de dag, waarbij ik moet zeggen dat ze als ze op zichzelf loopt (in wei of paddock) geen erge pijn lijkt te hebben. Maar het beeld is zo verschillend per dag.
Heel veel sterkte hoor met het verlies van je paard Ach gut !

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:48

@kamatz, wat een rotbericht zeg. Huilen En wat een afschuwelijke beslissing om te moeten nemen. Heel veel sterkte met het verlies van je paard. Ach gut Ach gut

Ik zit zelf momenteel ook in de rats om mijn merrie. Ze heeft 3 jaar lang nergens last van gehad maar sinds een week of 3 loopt ze linksom bij vlagen onregelmatig in de wending en op de kleine volte. De schrik slaat wel toe bij mij. Het is begonnen nadat ze bij de hoefsmid is geweest dus eerst dacht ik dat het daar van kwam maar het duurt me nu te lang. Voorlopig gaat ze even op rust. Huilen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:12

He wat rot Kamatz, maar zo te lezen wel de enige juiste beslissing voor je paard. Sterkte!!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:10

Niek is gelukkig voor stabiel. We waren het werk weer een beetje aan het oppaken, maar hij zakte elke keer door zijn achterhand. Dierenarts weer geweest en nu ligt het (gelukkig) aan zijn hoeven. De buigproefen heeft hij goed doorstaan.

Hij krijgt nu Kerabol en dan moet het goed komen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:36

hoi

ik kom hier nieuw binnenvallen
ik zou heel erg graag wat meer info willen

en ik ben ook super aan het twijfelen
is het nou goed dat speciale beslag of niet?
ik vertrouw mn hoefsmid enzo volkomen hoor
maar ik hoor ook zoveel van natuurlijk bekappers
waar ik overigens helemaal niet voor ben
dat het slecht is dempend beslag

dit is mijn verhaal
[BEH] antoine de bodt methode, info??en trainingsopbouw na blessur

misschien dat 1 van jullie of meerdere mij verder kan helpen?
ik vind het een heel moeilijke situatie.

wil het probleem ook rijtechnisch gaan oplossen maar zou niet weten hoe....

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:53

@bonny, ik ben 3 jaar geleden hier terecht gekomen; www.paardenbegrijpen.nl
Hele informatieve site van een bijzonder kundige paardenvrouw/ instructrice

Tot op heden staat mijn merrie nog op blote voeten. Hierboven heb ik recent gepost dat ze momenteel, na 3jaar nergens last van te hebben gehad, linksom niet lekker loopt.
Of dat door de HKO komt weet ik nog niet, ze kan zich ook verstapt hebben oid.
Maar in principe is speciaal beslag niet per definitie nodig.
Kennis van mij heeft overigens met haar HKO paard goede ervaringen met het breakover beslag van www.hoofcare.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:07

Hier ook zeer goede ervaringen met breakover ijzers. Zie mijn verhalen eerder in dit topic.

Kijk goed naar de dingen die je doet bij je paard. Als iets niet aanslaat, zijn er vaak nog alternatieven die je kunt proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:27

Bar, weet niet of je mij bedoelt Knipoog
Maar ik heb idd goeie ervaringen met breakoverbeslag. Bij mijn paard is afgelopen zomer eenzijdige hko geconstateerd. Ze zit tussen 2 en 3 in dus een lichte vorm. Op advies van da haar voor op breakoverbeslag laten zetten en ze liep binnen 2 dgn weer als een zonnetje.

Zit net even stukje terug te lezen.

@ Kamatz moeilijke beslisssing genomen maar wel de meeste eerlijk t.o.v. je paard denk ik. Heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:59

wat is dat precies voor beslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:06

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:14

Ha Kneel, ja ik bedoelde jou idd Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:11

ik heb gekeken interessant dat beslag!

heeft 1 van jullie misschien een schema of tips voor mij hoe ik na de 4 weken stappen het trainen/opbouwen enz het beste weer op kan gaan pakken?
moet je ff in mn topic van even hier boven kijken
daar staat het dierenartsen verslag in.

bedankt!
en lopen jullie paarden ook weer in de sport mee?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:38

ps= ik kan de site van antoine niet openen..
en jullie? wil hem graag een uitgebreide mail sturen...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:44

Het opbouwen van de training daar zou ik begeleiding bij zoeken.

Mijn paard loopt niet in de sport, heeft ze ook nooit gedaan maar dat is meer omdat ik geen wedstrijdruiter ben. Ik ken best wel een aantal paarden met HKO die wel in de sport lopen en ook met succes.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:05

ja ik dacht ook al aan begeleiding,
maar aan wie? dierenarts smid of een andere deskundige?
mn da zei je mag het gewoon weer opbouwen
smid zei alleen op het harde en geen bochten..
pff zo moeilijk!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:07

Bonny, ik heb hele goede ervaringen met de hoefsmid die bij diergeneeskundig centrum de Vallei komt. Dat is in Woudenberg, dus niet zo ver bij jou vandaan. Hij gebruikt in beginsel geen hulpmiddelen zoals zooltjes etc. Vijf jaar geleden heeft hij mijn merrie bij wie HKO fase vier was vastgesteld een aantal keren beslagen. Nadat hij haar een paar maal onder handen had genomen liep ze weer rad. Vervolgens heeft mijn eigen hoefsmid het weer overgenomen. Ze loopt nu nog steeds goed, zonder medicijnen, supplementen etc.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:22

hoe heette die smid?
mijne corrigeert ook voor dierenartsen namelijk,
ook in woudenberg..