[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:36

Tipje
Twee emmers nat zand omgooien in trailer op plek voorvoeten. Dat geeft tegendruk voor de zool en koeling voor de hoeven paard Dat deed ik als ik met mijn hoefbevangen paard richting Rob van Nassau reed. En als je weer thuis bent, veeg je het er zo weer uit

En 1 ding is zeker, Rob van Nassau zegt je meteen of hij er vertrouwen in heeft en zal er dan alles aan doen. Maar als hij er geen vertrouwen in heeft dan zegt hij dat ook eerlijk.

Duim duim

__elise__

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:40

Dat is ook een goede tip, dank je wel!!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:36

Mijn pony deze namiddag acuut bevangen van de wei geplukt. Ze had haar graasmasker uitgespeeld, stond minstens 3 uur zonder masker op een super vette wei ;(

Da geweest heeft zeker 3uur in emmers water gestaan, pijnstiller gekregen.
Vanaf morgen finadyne geven.. iemand ervaring?
Staat nu met graasmasker op het meest afgevreten/modderige weitje dat we hebben.
Ze wandelt terug een beetje rond.. maar erg stijf uiteraard. Ik heb ze nog niet weten liggen.
Maar wat geef ik ze te eten niks?
Oud hooi evt met haar masker?
Mag ik vitalbix daily complete geven?
Krijgt normaal een handje smorgens en savonds.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:50

Kan ze niet van de wei af? Ergens anders met (oud hooi) Gras is gras, ook met masker! En wat als ze haar masker weer afgooit

Ik heb wel altijd vitalbix gegeven.

Wat is finadyne?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:09

Flunixin is finadyne een pijnstiller.

Paarden staan aan huis dit is de enige optie, zand of tegels mogen we niet leggen. DA vond het ook ok

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:13

Afbeelding

Meeste van wei is zo, ik had ook liever zand gewild maar dit is de beste optie momenteel

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:14

Wat voor masker hebben jullie? Ik gebruik de Greenguard maar pony heeft nu toch wel schade aan de tanden, dus ben aan kijken naar alternatieven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:41

Ik heb ze op dit soort weitjes bevangen zien worden. Imo een no-go!
Mijn mening is dat dit niet kan voor een bevangen pony. Kan niet anders gaat er bij mij niet in, dan is dit niet de juiste stal voor je pony.
Je ga een peesblessure paard niet op slechte bodem flink aan het werk zetten, dan weet je dat het fout gaat. Een bevangen pony op het gras houden (hoe weinig ook) is voor mij het zelfde.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:56

Dennis schreef:
Ik heb ze op dit soort weitjes bevangen zien worden. Imo een no-go!
Mijn mening is dat dit niet kan voor een bevangen pony. Kan niet anders gaat er bij mij niet in, dan is dit niet de juiste stal voor je pony.
Je ga een peesblessure paard niet op slechte bodem flink aan het werk zetten, dan weet je dat het fout gaat. Een bevangen pony op het gras houden (hoe weinig ook) is voor mij het zelfde.

Dit is mijn wei aan huis. In de buurt of bij vrienden is er ook niets. Ik kan ze moeilijk opsluiten.

De gemeente verbiedt zand, tegels, drainage of wat dan ook. Iedereen hier zit in dezelfe zooi.
Ik ken ook niet meteen iemand met een zandpaddock waar ze kan staan.
Had mijn da het niet ok gevonden had die het wel gezegd.
Ik wil ook alleen maar het beste voor mijn pony

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:09

Ik wil ze gerust op stal zetten? Naar wat zou jullie voorkeur gaan?

Ik heb een kleine schuilstal 3x3m waar ik evt een weitje zou aan kunnen maken (staat geen gras rond).
Onze stallen komen nog voor de winter maar staan nog niet.

De wei waar ze nu op staat is ook helemaal niet groot, paddock formaat zo

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:10

Vind dit ook nog een behoorlijk risico met zand naar binnen krijgen.

Krijgt ze buiten enkel pijnstilling nog een bloedverdunner??

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:11

Yelizaveta schreef:
Ik wil ze gerust op stal zetten? Naar wat zou jullie voorkeur gaan?

Ik heb een kleine schuilstal 3x3m waar ik evt een weitje zou aan kunnen maken (staat geen gras rond).
Onze stallen komen nog voor de winter maar staan nog niet.

De wei waar ze nu op staat is ook helemaal niet groot, paddock formaat zo

Dat zou ik doen.. 3x 3 is voor dit formaat pony prima en een uitloopje eraan lijkt me prima.
Dan geen gras en voldoende hooi..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:12

Blue_flower schreef:
Wat voor masker hebben jullie? Ik gebruik de Greenguard maar pony heeft nu toch wel schade aan de tanden, dus ben aan kijken naar alternatieven.

Cheepo heeft mooie maskers met neusgaten .

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:23

Lotus83 schreef:
Blue_flower schreef:

Cheepo heeft mooie maskers met neusgaten .

Bedankt voor je reactie, deze had ik gevonden maar hebben zoals lijkt ook een harde onderkant.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:50

Een goed plekje is lastig.
Maar ik zou dit zeker niet aan durven. Ik heb gezonde pony's bevangen zien raken op zo'n landje, dus met een pony die al bevangen is zou ik het nooit doen.

Noem mij maar een zeur piet. Ik heb te veel ellende gezien bij klanten. Maar ook bij mij zelf, op het zand, met een strikt goed dieet, schoenen, keramische textiel beschermers enz, ik deed meer dan alles goed volgens de dierenarts. En waar staan we nu? Mijn merrie heb ik moeten laten gaan na ruim een half jaar vechten.

Mijn ruin doet het super, jaren nadat hij bevangen geweest is, maar die staat nog steeds strikt op dieet en krijgt nog dagelijks extra zorg. (Net als ze andere risico pony's hier)

Voor nu zou ik voor stap en uitloopje kiezen. Maar wel zorgen voor een haalbare blijvende oplossing. De rest van zijn leven zal het een probleem blijven en zal zand en/of een straatje onmisbaar zijn omdat gras altijd gevaarlijk blijft.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:21

__elise__ schreef:
Het is zeker heel erg spannend. Ik probeer te werken, maar ik kan me echt niet concentreren. Het blijft toch in je hoofd malen. We zijn donderdag om half 1 aan de beurt, ik hoop echt dat ze haar verder kunnen helpen. Ik zie wel heel erg op tegen de trailerrit, ze loopt al erg slecht en dan moet ze ook nog ruim een uur op de trailer staan. Morgen even langs de bouwmarkt voor tape en iets wat dempt onder haar voetjes.

Veel succes vandaag!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:29

Ik heb het halster van greenguard (besteld via agradi) gecombineerd met een leren graasmasker van as pferd im blick (besteld via paardeerlijk ) dat heeft mevrouw tot nu toe niet af kunnen krijgen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:32

Blue_flower schreef:
Bedankt voor je reactie, deze had ik gevonden maar hebben zoals lijkt ook een harde onderkant.

Die van cheepoo is van rubber. Net als de meeste graasmaskers.
Niet van hard plastic zoals de greenguard.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:01

nicolanca schreef:
Ik heb het halster van greenguard (besteld via agradi) gecombineerd met een leren graasmasker van as pferd im blick (besteld via paardeerlijk ) dat heeft mevrouw tot nu toe niet af kunnen krijgen.

Heb je een foto van jou masker? Twijfel erover hoeveel ruimte ze om de mond hebben. Kunnen ze bijvoorbeeld gapen ermee ?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:17

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:48

nicolanca schreef:
https://www.paardeerlijk.nl/a-52628497/ ... escription
Ik heb deze dus, en dan aan het halster van de greenguard want die heeft dan nog een band van kopstuk naar neus. Voor mijn berber heb ik van allebei de maat cob.

Hoe vind je de ruimt om de mond heen? Lijkt ten opzichte van Greenguard zo strak.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:21

Mijn paard kan er makkelijk mee kauwen, en ik vind het vooral fijn dat de ruimte voor neusgaten zo groot is. Via paardeerlijk kun je dacht ik ook eerst een pasbox bestellen, zodat je goed kunt zien welke maat je wilt/nodig hebt.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:39

Intussen staat rosie in haar pop up paddock, het is niet alles maar toch.
Afbeelding

Ze wandelt al rond maar haar masker durf ik niet afdoen voor het geval dat ze toch uitbreekt. Hopelijk gaat het de goede kant op.

Onze nieuwe stallen komen voor de winter. Ik ga van de situatie gebruik maken, om daar ineens een vast paddockje aan te maken. Maar dan enkel 10 cm afgraven en zand. Voor onze 3 stallen van standaard afmetingen.
Heeft er iemand daar een voorbeeld van? Of iets gelijkaardigs?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:19

Wat is je ondergrond? Als je niet op zand zit dan zal het snel nat en glibberig worden met enkel stukje afgraven en zand

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:23