Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:20

Er gaan dagelijks duizenden gezonde dieren naar de slacht om ons van een stukje vlees te voorzien en dit misvormd veulen moet gered worden omdat het schattig en zielig is?
Koeien kunnen ook 20 jaar worden, hun mensen herkennen en moest men er op een zelfde manier in investeren, net zo aanhankelijk worden als paarden. Je kan er zelfs op rijden als je dat echt wil.
Alleen anatomisch zijn ze niet bedoeld voor grote inspanning maar qua intelligentie en 'trainbaarheid' doen ze niet onder voor paarden. En ze springen tenminste niet tegen het plafond voor elke pokemon die ze denken te zien.

Soit. Ik denk dat TS een juiste keuze maakt. Er zijn zat lieve schattige dieren die gewoon gezond zijn en die gaan ook naar de slacht als niemand anders hen wil (hele hordes shetland en trekpaardveulens).
Dit dier kan letterlijk niet goed uit de voeten en als het er nog geen last van heeft gaat hij er wel gegarandeerd last van krijgen.
Operatie geeft geen 100% kans op herstel en er hangt een lange (en waarschijnlijk pijnlijke) revalidatie aan vast.
Als dat dan niet de moeite waard is, om welke reden dan ook dan is slacht of euthanasie niet verkeerd.

Marjo

Goof schreef:
Wacht, Jeika is 12.
Dat verklaart haar reacties.
Jeika, je hebt nog weinig gezien wat betreft houden van eigen dieren, ziektes/ gebreken, herstelprocessen, kosten, keuzes maken, en vooral realistisch blijven daarin.
Als je 25 bent sta je waarschijnlijk veel realistischer in het leven.

Ah dat verklaard inderdaad een hoop :)

Jeika schreef:
Goof schreef:
Wacht, Jeika is 12.
Jeika, je hebt nog weinig gezien wat betreft houden van eigen dieren, ziektes/ gebreken, herstelprocessen, kosten, keuzes maken, en vooral realistisch blijven daarin.

Wat is er precies mis met mijn reacties? Misschien kan ik er waag aan doen :) leeftijd zou niet uit moeten maken.

Je leeftijd heeft er zoveel mee te maken, dat je nog weinig kennis hebt over hoe het echt gaat, weinig ervaring met dergelijke situaties en je nog niet écht ergens in hebt verdiept van deze materie.
En dat geeft niet, dat komt met de jaren.

Ik was precies zo op mijn 12e hoor :')

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 10:20

Jeika schreef:
Waarom zou de kans op een eerlijk baasje nihil zijn? Er zijn echt wel eerlijke mensen hoor.
Edit: Marjoow, TS schrijft dat de revalidatietijd 6 maanden is.

Nee ik heb geen 6 maanden gezegd. Denk dat je nog wat beter moet lezen. En vooral ook jet stukje wat er allemaal behandeld zou moeten worden, er is nl nooit garantie dat het diertje binnen 6 maanden genezen is. De volledige hoef moet vernieuwd worden met groeien en hier gaat zoveel langer als 6 maanden inzitten.

white_flame schreef:
Ik heb maar kleine stukjes gelezen.
Maar waarom geef je hem niet weg? Ik denk echt wel dat er iemand is met een groot hart die hem wil helpen. (ik had het namelijk zo gedaan maar ik heb al een paard en geen plek voor 2)

Ik vind niet dat als er een kans is dat hij kan genezen dat je deze zou moeten afnemen, ookal mocht het toch een beetje lijden worden!

Als wij een kind zouden krijgen met een misvormt beentje waar ze heel veel pijn aan heeft.... "helpen"wij haar daar toch ook aan?
Daar zeggen we toch ook niet tegen kan pijn gaan doen dus jammer voor je geven we je geen levens kans?

Je geeft zo iemand dan toch ook de kans om te leven En ja dit is het zelfde als een paard!
Wanneer iets kans heeft op een mooi leven geef je het dat toch

Ik wil jou vragen om alle berichten van mij eens goed door te lezen, zowel wat het veulen moet meemaken en onze beslissing waarom de slager. Mocht je dan nog vragen hebben, wil ik ze met alle liefde wederom beantwoorden.

Shenavallie schreef:
Paspoort schreef:
Onze vermoedens worden redelijk bevestigd door jullie.
Het is niet zo dat het geheel gratis moet zijn, maar een hele dure operatie/behandeling voor een veulen wat ons in de mik is geschoven gewoon weg niet waard voor een papierloos dingentje.

Afgezien van het lange genezings / pijn traject voor t veulentje uiteraard.

Van dit soort uitspraken gaan mijn nekharen van omhoog staan. :r Een paard is een paard, met of zonder papieren. Dat het beestje ingeslapen wordt, staat los van of het een papiertje heeft of niet. Een stamboom is om tegenaan te pissen en bedacht door de hoogmoedige mens. Wie weet had dit 'papierloze dingetje' het wel heel ver kunnen schoppen als het dit lichamelijke probleem niet had gehad. Ik vind dit heel harteloos en neerbuigend overkomen. Misschien had ik er beter aan voorbij kunnen scrollen, maar helaas was de drang om hier wat over te zeggen te groot.

Ik snap je vraagstelling. Maar we hebben zoveel paarden op de wereld en deze is te slecht.
Dan ga je dingen afwegen, pijn, traject, karakter,afstamming, meerwaarde, geld etc etc
Daarbij komt dus dat dit veulentje reddeloos/hopeloos is. En dan is hij niks meer waard.

Spekkie01

Ik zit nu al een paar dagen mee te lezen. Heb er over nagedacht en zelfs ik met mijn pennyhartje zeg met mijn nuchtere verstand dat het in het belang van het beestje beter is om het te laten gaan.

Tja misschien heeft TS een paar termen neer gezet waarover je zou kunnen vallen, maar die uitspraken hadden net zo goed uit mijn nuchtere boerenmond kunnen rollen, ik ben niet heel subtiel en dan schiet er wel eens wat uit.

Eerlijk gezegd komt het, buiten het niet subtiele verwoorden van dingen, over alsof TS het beste voorheeft met het beestje.

Ook ik heb er recentelijk 2 in laten slapen met stukkende benen en geloof me 5 of 17 jaar is net zo erg als 6 maanden. Ik ben er maanden compleet stuk van geweest omdat ik hun belang voor mijn belang plaatste en ik het niet meer kon aanzien dat ze pijn stonden te lijden. Maar dan vind iedereen het supersneu voor mij, want ik ben geen handelaar, maar een liefhebbende eigenaar die 1 paardje bezit en ik had er alles aan willen doen, maar dat was geen optie, paarden waren te kapot.

Tja, ook ik ben 12 geweest en wilde alles redden, dus dat begrijp ik gerust wel. Maar heb door het opgroeien op een boerderij en de dagelijkse praktijk van hoe het soms gaat snel geleerd dat dat niet gaat. En dat je net zo gek kan zijn op een koe en een geit als een paard, dus nee: een paard is niks anders, dat zit in je hoofd.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:21

Ik weet heus hoe het eraan toe gaat. Zo vaak gezien. En ja, in het echt.

Goof

Jeika schreef:
Goof schreef:
Wacht, Jeika is 12.

Wat is er precies mis met mijn reacties? Misschien kan ik er wat aan doen :) leeftijd zou niet uit moeten maken.

Leeftijd maakt in een verhaal als dit wel iets uit, want zoals ik al zei heb je nog weinig meegemaakt op dat vlak.
Je reacties zijn heel lief bedoeld, je wil op die leeftijd nog alles redden en je vindt op die leeftijd ook alles nog zielig. Vond ik ook toen ik 12 was!
Maar, op latere leeftijd kom je erachter dat keuzes maken niet alleen te maken heeft met of iets zielig is of niet, maar ook met geld en vooral of iets realistisch en haalbaar is of niet.
In dit geval is het niet (of nauwelijks) realistisch om dit veulen te kopen en te redden, het is niet een simpel verkoudheidje, maar een ernstig geval.

Yunomi

Jeika schreef:
Ik zeg nergens dat je er niets aan hebt? Koeien zijn heel nuttig hoor :j maar niet echt de dieren die ik echt moet redden van de slacht. Het zijn trouwens vaak de stieren die worden geslacht. En stieren zijn nou niet echt zo vriendelijk.

Onzin, koeien worden net zoveel geslacht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:23

Jeika schreef:

Je bent meerdere keren in een slachthuis geweest om daar te zien hoe een paard wordt geslacht?
Heb je ook gezien hoe een paard wordt ingeslapen?

Persoonlijk vind ik inslapen namelijk een veel heftigere gebeurtenis voor zowel het dier als de mens...

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:24

Marjoow schreef:
Jeika schreef:

Je bent meerdere keren in een slachthuis geweest om daar te zien hoe een paard wordt geslacht?
Heb je ook gezien hoe een paard wordt ingeslapen?

Persoonlijk vind ik inslapen namelijk een veel heftigere gebeurtenis voor zowel het dier als de mens...

Ja, inderdaad. Ik heb ook gezien hoe het werd gedaan op de boerderij. Ik vond het inslapen er zelf een stuk rustiger uitzien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:26

Ik verwacht zelf dat een vitaal dier als deze niet zomaar neer gaat. Paarden kunnen vechten tegen de euthasol en dat zijn geen fijne dingen om te zien. Dan is een pin door de kop een stuk makkelijker, sneller en qua welzijn in mijn optiek beter.

Maargoed, laten we hier geen slachthuisdiscussie van maken :)

EmmaSoleil

bruintje123 schreef:
Ik heb maar even in het profiel van Jeika gekeken.
Ze is 12. Dus inderdaad nog de penny leeftijd.
Nu begrijp ik haar antwoorden wel.

Ik ken jeika persoonlijk. Dat jeika 12 is geeft helemaal niet. Ze heeft het allemaal al een keer gezien, en ze heeft meer ervaring dan de meeste van jullie

hagelslag

Alsnog blijf ik van mening dat ts een correcte beslissing neemt.

Indien dit veulen optijd geholpen was geweest dat betekend nog voordat het een maand oud was.
Dan waren er nu veel minder problemen, de knie ziet er op de foto's al iets raar uit. Ik kan mij goed voorstellen dat de knie niet echt helemaal werkt naar behoren.
Ondanks dat het gewoon doodzonde is om een leven te beëindigen ben ik van mening dat het in dit geval komt door nalatigheid van de fokker.
Deze had eerder aan de bel moeten trekken bij de dierenarts of hoefsmid. En ts neemt hier de juiste verantwoording

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:28

EmmaSoleil schreef:
bruintje123 schreef:

Ik ken jeika persoonlijk. Dat jeika 12 is geeft helemaal niet. Ze heeft het allemaal al een keer gezien, en ze heeft meer ervaring dan de meeste van jullie

Zegt iemand die zich vandaag om 09.20 heeft geregistreerd :7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:28

EmmaSoleil schreef:
bruintje123 schreef:

Nou...denk het niet.
Gelukkig niet.
Ik ben ondertussen een oude taart die al meer dan 3 keer langer actief in de paarden zit dan Jeika oud is :D

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:31

VisibreTeam schreef:
EmmaSoleil schreef:

Zegt iemand die zich vandaag om 09.20 heeft geregistreerd :7

Zou dat uitmaken, ik ben al langer lid geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:32

bruintje123 schreef:
Nou...denk het niet.
Gelukkig niet.
Ik ben ondertussen een oude taart die al meer dan 3 keer langer actief in de paarden zit dan Jeika oud is :D

:D :D uhhu!
Ja zelfde
En tussen de koeien loopt
Met vader als slager en vriend werkzaam in de melkindustrie.
Ik denk dat ik een aardig beeld heb van koeien/paarden. Slachten/leven etc

Ik denk dat ze net op de middelbare school zit? Dat maakt haar niet dom maar wel dat ze minder levenservaring heeft.
Geeft niet, komt wel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:38

Jeika schreef:
;(
Ik zeg nergens dat je er niets aan hebt? Koeien zijn heel nuttig hoor :j maar niet echt de dieren die ik echt moet redden van de slacht. Het zijn trouwens vaak de stieren die worden geslacht. En stieren zijn nou niet echt zo vriendelijk.

90% van alle runderen die in Nederland worden geslacht zijn koeien, ja van die lieve vrouwtjesbeesten.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:38

Nog ter toevoeging, een verloren leven is altijd zonde, maar soms moeten er beslissingen gemaakt worden die niet leuk zijn. Thats life.

Wordt dit een gezond leuk diertje na de marteling( en ik bedoel letterlijk marteling) van de operatie en revalidatie. Je gaat het diertje een hele hoop pijn aandoen voor de minieme kans dat dat been en de rest van zijn scheefgegroeide lijf ooit bruikbaar wordt.

Nee, kansloos, als het al goedkomt. Heeft het uitzicht op een leuk huisje daarna. Ook minimum kans. Ook ik wil het nog niet gratis. Dank je vriendelijk, ik heb al genoeg ellende gehad en rotbeslissingen moeten nemen. En dat voor paarden die ik gezond heb aangekocht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:40

Jeika schreef:
NatasjavE schreef:
Kalfjes zijn net zo zachtaardig en vriendelijk als een paard.

En dit veulen had als pasgeboren veulen geholpen moeten worden.
Nu is het rijkelijk laat.

Koeien zijn lomp. Ze ze zijn toch heel anders dan paarden, dat zie je zelf ook wel, toch?

Doet niet ter zaken.

Dit veulen had direct geholpen moeten worden. Nu is er weinig kans dat al die knuffels die hij krijgt opwegen tegen de ellende die zijn blessure veroorzaakt.

Post aangepast. Zie dat Jelka 12 is
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-12-16 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:40

Spekkie01 schreef:
Nog ter toevoeging, een verloren leven is altijd zonde, maar soms moeten er beslissingen gemaakt worden die niet leuk zijn. Thats life.

Wordt dit een gezond leuk diertje na de marteling( en ik bedoel letterlijk marteling) van de operatie en revalidatie. Je gaat het diertje een hele hoop pijn aandoen voor de minieme kans dat dat been en de rest van zijn scheefgegroeide lijf ooit bruikbaar wordt.

Nee, kansloos, als het al goedkomt. Heeft het uitzicht op een leuk huisje daarna. Ook minimum kans. Ook ik wil het nog niet gratis. Dank je vriendelijk, ik heb al genoeg ellende gehad en rotbeslissingen moeten nemen. En dat voor paarden die ik gezond heb aangekocht.

Er is gezegd dat hij er geen last van heeft.

IMJ

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:46

Als hij het nu niet heeft gaat gij het krijgen.
Slijtage Door scheefstand. Artrose met artritis Tot gevolg.
Arm dier.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:47

lekker vertroetelen en dan weg brengen niet mee liggen zeulen ook niet weggeven of iemand die hem wil helpen. beestje gaat uiteindelijk een lijdensweg in en met slachten is beestje gewoon het beste af. er zijn nog zoveel andere gezonde paarden/pony's dus waarom hier veel geld aan uit geven om er vervolgens niks voor terug te krijgen.

Hard? ja misschien wel maar zo gaan er dagelijks 100den beesten naar de slacht.
en koeien en paarden zijn gewoon hetzelfde dat een koe voor sommige geen knuffelgehalte hebben wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. er zijn ook mensen die het andersom beamen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:51

Lekker gequote emmasoleil, misschien nu geen last. Maar ook dat kan je niet garanderen, beestje weet niet beter. Ik persoonlijk heb ook altijd pijn, zie je ook niet aan me, maar weet wel zeker dat je niet wilt ruilen.

Maar na de operatie en tijdens de revalidatie krijgt het beestje wel heel veel pijn en dat gegarandeerd. Fijn dat je dat diertje een lijdensweg gunt voor de kleine kans dat het misschien "goed" komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:51

Jeika schreef:
safina schreef:
Meid, ik zou hem nog niet eens kado willen helpen als die bokhoef "verholpen" is! Het beenwerk van dit veulen blijft ten alle tijde verschrikkelijk kwetsbaar. Die pezen en gewrichten hebben zich niet goed ontwikkeld in de eerste periode van het leven. Het dier staat volkomen scheef. En vroeg of laat komen daar problemen van. Dit dier gaat echt geen 30 jaar worden zonder pijn en narigheid. Wat je dan kado krijgt is het vooruitzicht op torenhoge veeartsrekeningen en vooral ontzettend veel verdriet.

En je kunt natuurlijk de prijs wat verlagen, maar wat denk je dat de behandeling van dit probleem kost? En voor hoeveel zou jij dat veulen vervolgens verkopen dan?

30 jaar hoeft ook niet, maar 6 maanden is wel erg jong.

ja, verschrikkelijk jong. Maar daar ging het niet over. Het ging over de verkoopbaarheid. EmmaSoleil schreef dat je het dier nog best kunt verkopen, als je maar wat van de prijs afdoet. De vraag is hoe reeel dat is.

Stel dat die hele behandeling slaagt. Een eerlijke advertentie zou er dan zo uit zien:

"Leuk, lief aandoenlijk paard te koop. Bont. Geen papieren. Paard is niet geschikt voor de sport. Het kan zelfs zo zijn dat hij überhaupt nooit bereden kan worden, ook niet recreatief. Paard heeft namelijk operatie gehad wegens ernstige bokhoef. Omdat hij het eerste halfjaar van zijn leven niet normaal heeft kunnen lopen, zijn de pezen en gewrichten niet normaal ontwikkeld. Dit zal dit altijd een zwakke plek blijven. Het paard is is verder erg scheef gebouwd / gegroeid. Hij belast daardoor zijn lichaam ongelijkmatig. Er is een aanzienlijke kans dat hij al voor z'n tiende levensjaar last krijgt van pijnklachten, gewrichtsslijtage en/of peesproblemen. Als je ervoor kiest om toch met hem aan het werk te gaan, moet je er dus continu erg alert op zijn dat hij geen pijn heeft. Je moet er als eigenaar rekening mee houden dat je tijdens zijn leven mogelijk flink wat extra kosten kwijt zult zijn aan de veearts, ostheopaat en fysiotherapeut. Ook moet je opgewassen zijn tegen het verdriet als het leven van dit dier onverhoopt toch op relatief jonge leeftijd eindigt omdat het niet meer gaat."

Welke vraagprijs moet daarbij? :+

(Ik vind trouwens dat je zo'n paard überhaupt niet moet willen verkopen. Zo'n dier mag nooit in verkeerde handen komen. )

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:52

EmmaSoleil schreef:
Spekkie01 schreef:

Er is gezegd dat hij er geen last van heeft.

Maar niet door de kudde wordt geaccepteerd, leuk voor zo'n dier.