Ineens kreupel, Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Ineens kreupel, Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:37

Ik heb het nog in Emmeloord gevraagd of dit voorkomen had kunnen worden.
Niet echt duidelijk antwoord op gehad. Dat wil ik nog wel even weten.

En tot hoe ver is het mijn da zijn schuld? Kortom waar ging het mis?

Ik heb al die tijd braaf naar mijn da geluisterd, dacht die weet het beter als mij. Achteraf had ik eerder naar mijn gevoel moeten luisteren. En dus ergens geef ik me zelf ook de schuld. Maar hoe had ik moeten weten dat dit op zo iets ergs zou uit komen? Ik had er verder helemaal geen ervaring mee.

Dat zijn vragen wat nog rond spookt in me hoofd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:06

Je bent natuurlijk niet de eerste die dit overkomt... Ik denk dat iedereen er in dit topic om exact deze reden zo ontzettend op hamerde dat je naar de kliniek ging.
Men wilde natuurlijk voorkomen dat het zou verslechteren.

Maar je staat nu hier, hebt er denk ik van geleerd, hebt betrouwbare informatie over de huidige situatie en zult ook eerlijke adviezen krijgen van Emmeloord.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.... heel akelig allemaal :-(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:07

Ja dat snap ik hoor, en dat is begrijpelijk, het is nu eenmaal zo gelopen en dit gebeurd je nooit meer, mijn ervaring heeft me geleerd dat artsen elkaar niet zo snel afvallen, ik neem aan dat iedereen de mensen die ze erbij halen volledig vertrouwen- of dat je arts instruktie, smid, zadelmaker is maakt niet uit, al doende leer je waar je moet zijn, jammere is dat er meestal eerst ergens iets mis moet lopen dat je erachter komt dat je de verkeerde had.je onderbuikgevoel heeft je geprobeerd te waarschuwen, vaak zit dat gevoel toch wel de goede kant uit.
En idd wat ninx zegt, de mensen die je naar de kliniek verwezen hebben deze ervaring zeer waarschijnlijk al zelf ondervonden of van dichtbij meegemaakt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:59

Wat een naar bericht ts...Heel veel sterkte en ik duim voor jullie.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:59

Ja heb er zeker van geleerd. Volgende keer(hoop dat die niet komt) echt me eigen gevoel volgen.

Heb mijn da nog gesproken, hij beweerd dat hij dit gezien heeft en gezegd heeft. Komt er wel een beetje op neer maar niet met de juiste woorden. Enige wat hij gezegd heeft is dat het een rot plek is en een rot blessure, dat het lang duurt. Niet dat het zo ernstig was. Beetje vreemd maar goed.

Duimen dat het nog goed komt, en dat ze op zijn minst van haar pensioen nog kan genieten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:17

Rideltje1992 schreef:
Ja heb er zeker van geleerd. Volgende keer(hoop dat die niet komt) echt me eigen gevoel volgen.

Heb mijn da nog gesproken, hij beweerd dat hij dit gezien heeft en gezegd heeft. Komt er wel een beetje op neer maar niet met de juiste woorden. Enige wat hij gezegd heeft is dat het een rot plek is en een rot blessure, dat het lang duurt. Niet dat het zo ernstig was. Beetje vreemd maar goed.

Duimen dat het nog goed komt, en dat ze op zijn minst van haar pensioen nog kan genieten.

Ga jezelf nu alsjeblieft niet voor het hoofd slaan. Je kan er niks meer aan veranderen nu en de hele situatie is al verdrietig genoeg. Je hebt erop vertrouwd dat je veearts het beter zou weten. Ontzettend poedersuiker en klote dat dat niet zo bleek te zijn. Sterkte, en ik ga duimen voor jullie!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:02

Die DA klinkt als iemand die ik ken. Wil gewoon zijn vel redden.

Sterkte hiermee, hopelijk komt het nog goed!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 11:05

Bedankt.

Vanaf vandaag medicatie wat naar beneden.

Rondje stappen in de bak gaat ook goed, ze blijft gelukkig redelijk rustig.

Maandag weer bellen voor wat ik volgende week moet doen.

Mijn eigen da laat ik even een beetje links liggen. Hij klonk ook alsof hij het snel wou over nemen weer. Blijft mooi eerst via Emmeloord gaan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:06

Oh das fijn wel dat het dan toch een beetje de goede richting uit gaat. Ja, zeker niet terug gaan naar die andere dan. Zou het ook niet doen. Veel succes nog!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:09

Dit klinkt al licht positief, maar het zal echt wel een poos duren voor zoiets als dit geneest, idd alleen in overleg met emmeloord je programma vaststellen. Probeer precies te doen wat ze je vertellen en als je ergens tegenaan loopt overleg met ze plegen, succes!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:33

"Fijn" dat je nu een goede diagnose hebt!

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat voor ijzers je paard heeft gekregen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:09

Soort wigjes zitten tussen de ijzer en hoef in. Daardoor staat de hoef hoger aan de onderkant en word de pees meer ontlast.

Ja ik ga het zeker eerst alleen via Emmeloord overleggen. Eigen da laat ik een beetje links liggen eerst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:03

Ja de wigjes worden gebuikt om de voetstand steiler te maken, als dit niet vanuit de voet te halen is zetten ze wigjes tussen voet en ijzer

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 20:15

Ja klopt.

Ze moet deze week verder nog op medicatie afbouwend.
Zitten nu op 250 van de 500. Over 3 dagen naar 200 en maandag weer bellen.

Zie wel wat verandering in het been, bobbel is de ene keer meer aanwezig als de andere, was eerst niet zo.

Nog even spannend hoe het zal gaan als ze er helemaal van af komt. Onder tussen stappen en koelen we verder en zit ze goed in haar vel. Soms bijna niet te houden. Maar kan gelukkig rare sprongen voorkomen.

Klopt het trouwens dat de ontsteking in de peesschede van zelf weer over gaat? Zit er al een tijdje en ben benieuwd hoe lang dat dan duurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:51

Rideltje1992 schreef:
Klopt het trouwens dat de ontsteking in de peesschede van zelf weer over gaat? Zit er al een tijdje en ben benieuwd hoe lang dat dan duurt.

Het vervelende met dat soort ontstekingen is, dat het ook chronisch kan worden. Dat is dan dus het worst case scenario. Maar wie weet nu met de wigjes kan de boel misschien net voldoende tot rust komen om te genezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:12

Precies wat babootje zegt, rust daar bedoel ik mee geen stress en niet belasten is heel belangrijk in een genezingsproces, Bij de ene kan het stimuleren van het peesweefsel door trillingen of ug /us ultra soon geluid een ondersteuning zijn, heeft emmeloord daar nog wat over gezegd?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:36

Er loopt een verzameltopic over peesblessures; [BEH] Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel misschien dat je daar wat ervaringen uit kan halen. Mijn paardje heeft een peesschede ontsteking gehad. Liep niet kreupel, ze had alleen een gevulde peesschede (beetje vocht boven de kogel). Veel rust en heel langzaam opbouwen door te stappen op harde ondergrond, rechte lijnen, heeft het weer helemaal doen genezen. Er zijn verschillende mogelijkheden om het genezingsproces te stimuleren, trilplaat, laser therapie, injectie. Maar lasertherapie kan dacht ik alleen als de blessure max. een paar weken oud is.

Veel sterkte!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:59

Nee heeft Emmeloord niks over gezegd.
Zal maandag vragen of ik nog meer kan doen.

Hoe lang duurt een peesschede ontsteking gemiddeld dan? Aangezien het er al een tijdje zit, ben ik bang of het nog wel zal genezen?

We zijn nog steeds medicatie aan het afbouwen. Moest heel langzaam. Nu op 200 van de 500 gram.
Merkte alleen wel dat haar andere voorbeen erg warm was vandaag. Maar even in de gaten houden. Maar er gaan nu steeds vrij snel alarm bellen rinkelen bij mij haha

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:47

Met twee terugvallen zijn we 8mnd bezig geweest. Tweede terugval is ze ingespoten. Leek daardoor sneller te genezen. Maar neem vooral de tijd om op te bouwen. Het schema wat ik van mijn DA mee kreeg ging achteraf gezien veel te snel. Heb het uiteindelijk op eigen gevoel gedaan. Iedere keer als de pees een kleine reactie gaf op de hoeveelheid beweging, wist ik dat ik even een stap terug moest doen en net over de grens gedaan was. Beetje reactie is opzicht niet erg, als het maar weer snel hersteld. Dat is althans mijn ervaring. Maar waar je precies goed aan doet; hoeveel stappen, hoelang boxrust, blijft heel lastig... Ik heb uiteindelijk mijn gevoel gevolgd inplaats van de DA

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:20

Dat ga ik ook zeker doen. hou het goed in de gaten.

Ik heb even een vraagje aan jullie, ik merk nu wel dat er wat verandert in het been, maar ben erg bang er weer te laat bij te zijn.

Ik merk vandaag dat er weer wat meer vocht in zit en weer iets warmer is. Bobbel op de pees is bijna niet meer aanwezig. Staat nu op 200 gram metacam en loopt nog goed. Moet ik al aan de bel trekken?

Lees veel dat bij peesblessures het vaak verandert in het been, maar wanneer is nou een teken van paniek?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:14

Dat is juist het lastige, dat is niet te zeggen zonder beeld- echo, warm en vocht duidt op reactie, negatief woord er voor is ontsteking, maar dat hoeft niet perse negatief te zijn.het kan heel goed een reactie van het lichaam zijn op het genezingsproces, Wat altijd helpt op warm en vochtontwikkeling is koelen, met bv coldpacks.
De andere therapieen die kunnen helpen bij peesblessures te genezen zijn hier al genoemd, het is altijd de moeite waard om deze voor te leggen aan emmeloord. Alle beetjes helpen zeg maar

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:28

Ja erg lastig.
Ontsteking zal er ook nog wel wat zitten denk ik. Denk niet dat de peesschede ontsteking al weg is.

Wat ik toen verder heb begrepen is dat het niet weer dikker mag worden als toen het in Emmeloord was.

Moet morgen weer bellen met Emmeloord en zal wel zeggen wat ik nu zie, weet zei vast wel of het kwaad kan of niet. Ben alleen heel voorzichtig nu. Erg bang dat het weer bergafwaarts gaat.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:30

Net weer geweest, been vult zich alleen maar meer met vocht. Koel pak lijkt ook niet veel te doen. Dan nog steeds warm.

Ben toch een beetje bang dat dit niet goed is en het afgelopen is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:36

Hmmmm vervelend joh! Heb je bandage met Onderlappen? Je kan de Lappen in azijn drenken, gewone natuurazijn uit de keuken en die om het been leggen en het been van onder naar boven in bandageren, paar keer verversen, de azijn drijft ook vocht af, oud huis tuin en keuken middeltje

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:44

Nee er zit een koelpak in en daarom om heen dun stof en kliterband om er om heen vast te zetten.

Hoop maar dat een normale reactie is en niet dat de boel weer aan het onsteken is en weer helemaal mis gaat. Kan toch? Dat dit een normale reactie is?