Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:17

Maartje1990 schreef:
Maar volgens mij heb je je vrij weinig tot niet verdiept in hoef bekappen en hoefbeslag als ik zo je reacties lees. Laten we het nog niet hebben over je aller eerste reacties dat je TS zo'n beetje een dierenbeul noemde.

en zelfs om de zoveel weken bekappen, dan komt er wéér een nieuw ijzer onder. Dit verandert gewoon de vorm en de voetas

IK noem de ts geen dierenbeul, nergens gedaan ook. Ik heb alleen weergegeven wat de WET erover zegt.

En ja, ik was al met hoeven bezig ruim voordat jij nog geboren moest worden dus je kan er enigszins wel vanuit gaan dat ik wat dat betreft net even wat meer gelezen, gezien, gehoord en geleerd heb dan jij de afgelopen paar jaren.

Een ijzer an sich verandert net zo veel of weinig aan de hoefas als de bekapper die het ijzer onder slaat. Het ijzer houdt slechts de stand in takt die de bekapper gekapt heeft. Dat is toch gewoon logisch nadenken?

Maartje1990

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:48

Juist ja, dus jij beweert dat beter te weten dan de gebroeders van Nassau? Die toch echt het omgekeerde beweren dan jij, zie mijn post eerder.

Ben wel benieuwd naar joúw bronnen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:01

De door jou aangehaalde passage kan ik niet vinden, misschien heb je er een linkje van? Daarnaast zeg ik niet dat ik het beter weet dan de Gebr van Nassau maar ik leg je de logische verklaring van het fenomeen uit.

Maar sinds dat jij gelukkig ervan overtuigd ben dat de Gebr van Nassau heel goed weten hoe het zit, raad ik je aan de onderstaande link heel goed door te lezen en dan vooral het stukje over hoe lang een paard gevoelig zou moeten mogen lopen.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:42

Er staat alleen 'hoefproblemen' wil je dat ik links iets aanklik? Ik heb al stukken van die site gelezen.

De quote is uit hun boek, dus heb geen linkje. Maar wellicht dat het wel ergens op hun site staat, dat weet ik niet.

Ik beweer ook niet dat het goed is als een paard gevoelig loopt. Mijn optiek hoort een paard na een bekapping nóóit slechter te lopen door voor de bekapping.

Als je overstapt op blootvoets kan het paard even ietsje gevoelig loopt, maar inderdaad, langere tijd dan is er iets mis. Dat is ook duidelijk op de foto's te zien waarom het paard pijn heeft. Alle (veel) druk komt bij dit paard namelijk op de toon te liggen.

Logische verklaring. De hoef kan niet goed groeien terwijl er een ijzer onder zit, eens in de zoveel weken komt er weer een nieuw ijzer onder en kan de hoef nog steeds niet fatsoenlijk groeien. Daarna wordt er altijd nog even een beetje gevijld omdat het ijzer nooit helemaal passend naar de hoef gemaakt kan worden. Dus het hoefbeslag, niet diegene die het er onder plaats, zorgt voor de verandering van de vorm en de voetas.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:47

Het is onzin dat een hoef niet goed kan groeien met een ijzer eronder dat is echt nbproza die echt nergens over gaat.

Een ijzer wordt altijd aangepast aan de hoef, dat noemen ze warm beslaan zodat de smid ter plekke het ijzer in de maat en vorm van de hoef smeed.

Als je een voet bekapt en je slaat er dan een ijzer onder verandert er dan wat aan de hoefstand of aan de hoogte van het paard?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:53

Ach kom nou, NB proza. Hoe moet een hoef nu fatsoenlijk groeien als er iets onder zit? Dat is gewoon logica.

De voetas en vorm veranderd ja :j Zoals ik eerder, nee correctie zoals de heren van Nassau aangeven in hun boek

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:59

En nu is het dus een discussie topic geworden over wie het meeste weet over hoeven/hoefbeslag.
Heeft TS denk ik weinig aan, die komt hier helemaal niet meer aan bod, door deze "beef":van wie er al dan niet meer of het meeste van hoeven/beslag of geen beslag weet of gelijk heeft.
Jammer, en erg kortzichtig.
Het gaat toch om het paard van TS, dat geholpen moet worden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:01

Maartje1990 schreef:
Ach kom nou, NB proza. Hoe moet een hoef nu fatsoenlijk groeien als er iets onder zit? Dat is gewoon logica.

Dat is non-logica imo :+

Een hoef is als een nagel en groeit vanuit de kroonrand...je nagels moet je ook knippen, een hoef bekap je :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:08

De hoef groeit gewoon door hoor, ondanks dat er wat onder zit, dat is gewoon logica. En nee de voetas veranderd niet door het onderslaan van een ijzer. Zucht!

Nog een keer dan maar. De bekapping bepaald hoe het paard staat, daarom worden er ook wel ijzers gebruikt om gewrichten te ontlasten of anderszins te corrigeren zodat het paard, als die op zijn bekapping goed staat, het ijzer die correcte stand behoud omdat de hoef niet zelfstandig afslijt.
Dus nogmaals het IJZER an sich verandert niks aan een stand, de bekapping die VOOR het ijzer onderslaan gebeurd bepaald hoe het paard op de ijzers komt te staan. Omdat het paard de hoeven niet natuurlijk afslijt kan het groeien van de hoef de hoefstand (voetas) beinvloed worden, daarom moeten paarden ook regelmatig opnieuw bekapt worden als ze een ijzer onder hebben, omdat de hoef wel gewoon doorgroeid.

Ik doe echt mijn best hoor, maar sommige mensen zijn blijkbaar zo geïndoctrineerd dat helder denken ergens op de boekenplank is blijven liggen.

@ Terpetijn, het paard van TS is al geholpen, TS heeft een uitermate goede beslissing genomen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:09

Ik vind het wel grapig dat mensen een cursusje doen en zichzelf gelijk als hoefgoeroe wegzetten :D
Mijn paarden staan al jaren op ijzers, en na 8-10 weken, als de ijzers gewisseld worden, is de hoefvorm nog gelijk aan toen het ijzer er onder ging.....
Vind het ook wel heel bijzonder dat de quote net uit het boek komt, en dat er op de website niks over staat...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:11

Ceriadwen schreef:
Ik doe echt mijn best hoor, maar sommige mensen zijn blijkbaar zo geïndoctrineerd dat helder denken ergens op de boekenplank is blijven liggen.

Was toch een gezegde van op Bokt :+ Bitloos, Boomloos, IJzerloos en Hersenloos :') men volgt de kudde....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:12

Weet je, ceriadwen, je hebt gelijk, jij weet het natuurlijk ook veel beter dan de gebroeders Nassau, my bad!

Billy: ik onderbouw wat ik zeg met bronnen o.a. van de heren van Nassau, ik vind mijzelf geen hoefgoeroe, maar de heren van Nassau kun je zo wel noemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:17

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Misschien wat interessante informatie over hoeven :) Punt 2.2.2.3 staat de benodigde informatie.

De hoefhoek verandert gemiddeld 3 graden tijdens een 8-weeks interval van beslag. Dit doordat de teen doorgroeit en de hiel afslijt. Het paard komt dus gemiddeld 3 graden platter te staan. Aantal jaren geleden onderzocht door Meike van Heel.
Als dit nooit (goed) gecorrigeerd word, heb je inderdaad te maken met een volledig afwijkende stand na een bepaalde tijd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:18

Zo gedraag je je wel.
Nou uit 20 jaar ervaring met paarden houden, is mij gebleken dat iig MIJN paarden geen nadelen ondervonden hebben van hoefbeslag.
Mijn eerste paard heeft zn hele leven op ijzers gestaan omdat ik veel met hem mende, die had op 19-jarige leeftijd superhard beenwerk en mooie gezonde hoeven.
Mijn tweede paard had ongelijke voeten en was daardoor alleen voor beslagen, mijn huidige paard heeft ook alleen voor beslag omdat ze nogal platten voeten heeft en daar shijnt een dunnen zool vaak bij voor te komen. Die heb ik geprobeerd zonder te zetten, had daar erg veel pijn aan, en is na een krappe week weer op ijzers gegaan, omdat ik het niet aan kon zien dat ze elke dag in dr box lag omdat die voeten te zeer deden om op te staan......
Aangezien paardenwelzijn bij mij voor gaat, heb ik na 5 dagen er weer ijzers onder latebn slaan.
Ze loopt weer als een zonnetje en ik heb haar niet meer zien liggen.
Lijkt me dan duidelijk wat het beste is voor mijn prinsesje of niet?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:21

sanne83 schreef:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Misschien wat interessante informatie over hoeven :) Punt 2.2.2.3 staat de benodigde informatie.

De hoefhoek verandert gemiddeld 3 graden tijdens een 8-weeks interval van beslag. Dit doordat de teen doorgroeit en de hiel afslijt. Het paard komt dus gemiddeld 3 graden platter te staan. Aantal jaren geleden onderzocht door Meike van Heel.
Als dit nooit (goed) gecorrigeerd word, heb je inderdaad te maken met een volledig afwijkende stand na een bepaalde tijd.

Precies en dan moet een paard dus weer bekapt worden en correct op de ijzers komen te staan.

Haalt deze wetenschap niet ook gelijk de theorie tegen de grond dat het hoefmechanisme belemmerd wordt door ijzers? Ik bedoel als de hielen afslijten dan is er dus beweging op de ijzers toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:25

Nou er is sowieso beweging in het achterste gedeelte, daar is immers het hoefijzer niet vastgeslagen. Het belemmert sowieso de beweging in de hoef, maar helemaal? Er komt toch een flink aantal kilo op dat ijzer, kan me niet voorstellen dat dat helemaal geen effect heeft. En als het dat echt extreem zou belemmeren zouden er heel wat paarden zijn met afgevallen hoeven :+ Denk dat we het op dat punt iig eens zijn? :P

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:28

Dat is mooi Maartje, het is ook wel fijn om het ergens over eens te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:33

Ik mis HoleyPope op Bokt, een ouderwetse smid met kennis van zaken. :D ;)

Ik zou sowieso geen "advies" aan Bokt vragen, immers bokkers kunnen de hoef niet IRL zien en paard niet IRL zien lopen, iets wat noodzakelijk is om een goede diagnose/advies te geven. Om nog maar niet te spreken over alle deskundigen op Bokt die in hun eigen deskundigheid geloven, na een lesje NB en 2 shetlanders bekappen van de buren, bij wijze van spreken.

Eén ding is zeker, ik zou mijn paard niet weken gevoelig laten lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:37

Ceriadwen schreef:
Precies en dan moet een paard dus weer bekapt worden en correct op de ijzers komen te staan.

Haalt deze wetenschap niet ook gelijk de theorie tegen de grond dat het hoefmechanisme belemmerd wordt door ijzers? Ik bedoel als de hielen afslijten dan is er dus beweging op de ijzers toch?

Het ijzer zorgt dus wel standaard voor een verstoord afslijt/groei evenwicht. De hoefvorm verandert dus wel degelijk tijdens een 8 weeks interval van beslag. Een paard zal in de laatste paar weken van het interval moeten compenseren in z'n ondervoet.
Of dat slecht is, is een tweede. Een bekap interval van 8 weken zal niet veel beter zijn qua standsverandering.
In dat licht is het NB idee van een zo constant mogelijk hoefvorm door elke week een klein beetje eraf (ipv elke 8 weken een volledige bekapping), natuurlijk optimaal.

Ik denk dat niemand beweert dat er geen beweging op het ijzer is. Of dat de juiste beweging is en of er een optimaal gebruik is van het hoefmechanisme, is een andere vraag.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:53

Daarom wordt er ook altijd om de 6 weken beslagen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:10

Ik denk dat ze 8 weken interval hebben genomen, omdat dat het meest standaard is. Een 6 weken interval is natuurlijk zeker alweer een verbetering daarop. Al denk ik dat het belangrijkste is om een smid te hebben, die de hoeven elke keer weer corrigeert. Hetzelfde met een bekapping trouwens.
Er wordt in het artikel bijv. ook aangeraden om de hoef voor het beslaan iets "stijler" te zetten (kortere teen), dan dat je normaal zou doen, zodat het paard als het ware de ruimte heeft om die drie graden platter te worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:28

Zo zie je maar hoe nauw goed beslaan luistert. Het is echt geen "dat doe ik wel even" hobby.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:33

Inderdaad :j Bekappen is wat dat betreft een stuk minder risicovol.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:58

Dat vind ik dus niet. Ook met bekappen kun je behoorlijk de mist ingaan. Ik vind het net zo belangrijk dat mijn paard goed bekapt als beslagen wordt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:24

Ze zegt alleen dat het minder risicovol is. niet dat dat dus niet goed moet gebeuren of dat het nooit fout kan gaan.