Citaat:
kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?
Waarom onsmakelijk? Het is denk ik gewoon waarheid en ook nog eens een mooie manier om te zien hoe alles functioneert.
Hoe denk je dat anders mensen chirurg waren geworden? Echt niet door er alleen maar naar te kijken en er niks mee doen. Nee die sneden het lichaam open en begonnen ergens aan te trekken en toen bewogen er ineens een paar vingers.
Wilde paarden lopen over rotsen, rennen over rotsen, springen over boomstronken die op een rotsige grond liggen en laten die paarden per dag wel 40 km afleggen op zoek naar vreten.
De enige overeenskomst die ze niet hebben is dat de wilde paarden vrij lopen en wij ze ophokken voor ons gemak.
Ik zie bij ons op stal ook veel verschil tussen de paarden in de inloopstal en de ophok paarden.
Gelukkig beginnen steeds meer mensen in te zien dat ophokken gewoon niet goed is voor paarden.
Als ik het niet vergeet zal ik eens voeten foto's maken van een veulen wat net geboren is. (moet nog geboren worden dus nog ff geduld).