Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:24

SpikeyBlue, ik weet niet beter dan dat een goede NBer de voet volgt, zoals hij 'zou moeten zijn'. Mijn paard zijn voetjes lijken niet per definitie op de zogenaamde wilde Mustangvoet en hij wordt al jaren natuurlijk bekapt. Ze hebben gewoon de vorm, zoals ze moeten zijn en dat is goed blijkbaar. :)
Er wordt niets wezenlijks aan veranderd. Alle voeten zijn anders en uniek. Dus ik weet het niet, maar mijn persoonlijke ervaring is het niet bij een aantal goede NBers.

Ik heb zelf geen ervaring met gevoelig lopende paarden (bij NB). Dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, vrees ik. :o
Het lijkt me vreselijk om je paard pijn te zien hebben. ;(

Nogmaals, is er iemand met ervaringen over het bekappen/bijvijlen wat men leert op de traditionele paardenhouderij opleiding in Barneveld?
Want dat vind ik nogal shocking!

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:34

Twiggy2008 schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met gevoelig lopende paarden (bij NB). Dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, vrees ik. :o

Een gevoelig lopend paard is niet per definitie een paard wat pijn heeft!
Tussen gevoelig en pijn zit toch wel een behoorlijk verschil!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:37

pip_nijn6 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Een gevoelig lopend paard is niet per definitie een paard wat pijn heeft!
Tussen gevoelig en pijn zit toch wel een behoorlijk verschil!

Oh, maar ik snap het verschil wel. Ik zeg alleen maar dat het mij naar lijkt om je paard zo te zien (met pijn).
Gevoelig is wat minder pijnlijk, maar alsnog niet comfortabel. Of wil jij beweren van wel?

Mag ik weten wie jij hebt als NBer? Aangezien ik er een aantal ken uit jouw omgeving (goede ervaringen mee!) :)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-03-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:38

Hoi,

Hij heet Koen Theys heb veel goede verhalen gehoord en hij staat op PN en ik zit daar dus ook op :D

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:41

Weer zo een zaligmakend praatje vanuit de harde kern van de NB![/quote]

Van HKO is toch bekend dat wanneer de paarden enige tijd op rust gaan ze minder of helemaal niet meer kreupel lopen.
Pas als ze gereden worden begint de ellende weer.
Overigens ben ik er ook nog steeds van overtuigd dan HKO ook door verkeerd rijden kan komen. Iets wat nogal erg vergeten word in de NB hoek.[/quote]

ja op rust in de wei niet in de stal zoals bijna de gehele bevolking denkt , dat is ook wat Arabesk bedoeld en niet dat zaligmakende praatje waar hierboven over gepraat wordt!

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:49

Cowgirl schreef:
Citaat:
kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?

Waarom onsmakelijk? Het is denk ik gewoon waarheid en ook nog eens een mooie manier om te zien hoe alles functioneert.
Hoe denk je dat anders mensen chirurg waren geworden? Echt niet door er alleen maar naar te kijken en er niks mee doen. Nee die sneden het lichaam open en begonnen ergens aan te trekken en toen bewogen er ineens een paar vingers.

Wilde paarden lopen over rotsen, rennen over rotsen, springen over boomstronken die op een rotsige grond liggen en laten die paarden per dag wel 40 km afleggen op zoek naar vreten.
De enige overeenskomst die ze niet hebben is dat de wilde paarden vrij lopen en wij ze ophokken voor ons gemak.
Ik zie bij ons op stal ook veel verschil tussen de paarden in de inloopstal en de ophok paarden.

Gelukkig beginnen steeds meer mensen in te zien dat ophokken gewoon niet goed is voor paarden.

Als ik het niet vergeet zal ik eens voeten foto's maken van een veulen wat net geboren is. (moet nog geboren worden dus nog ff geduld).

Nu wel met je eens cowgirl!
Alle hoefsmeden leren bekappen op deze manier dus niet allee diegene die het op de natuurlijke manier doen.
Ik vind het ook een naar idee maar gelukkig kunnen ze het zo leren!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:02

Citaat:
Van HKO is toch bekend dat wanneer de paarden enige tijd op rust gaan ze minder of helemaal niet meer kreupel lopen.
Pas als ze gereden worden begint de ellende weer.
Overigens ben ik er ook nog steeds van overtuigd dan HKO ook door verkeerd rijden kan komen. Iets wat nogal erg vergeten word in de NB hoek.

Citaat:
ja op rust in de wei niet in de stal zoals bijna de gehele bevolking denkt , dat is ook wat Arabesk bedoeld en niet dat zaligmakende praatje waar hierboven over gepraat wordt!

even helemaal los van of een paard op stal moet of buiten..
een paard met HKO moet in mijn ogen zoveel mogelijk beweging krijgen zodat het gewricht "soepel" blijft.

mijn paard is na de diagnose verhuisd naar een andere stal, hij staat nu hele dagen buiten en gaat rond 17.00 naar binnen.
's morgens half 9 gaan ze naar buiten. in de zomer blijven ze langer buiten.

Mijn paard is hierdoor erg veranderd, hij loopt beter, is veel rustiger in zn koppie en ik zou NOOIT!!! meer naar een stal gaan waar hij hele dag op stal staat.
(voorheen stond hij op een pensionstal waar dit wel het gaval was in de winter) dat zou ik nu niet meer kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:09

Valt me wel op dat de meeste mensen die slechte ervaringen hebben zelf vaak geen cursus hebben gevolgd en een NBer hebben gehad die niet bekend staat als goede professional.

De mensen die wel zelf een cursus hebben gedaan of zich serieus en uitgebreid hebben verdiept in NB en het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, proberen ook vaak de levensomstandigheden zo goed mogelijk aan te passen en screenen eerst een NBer voordat ze die bij hun paard halen. Deze mensen hebben juist weer hoofdzakelijk goede ervaringen.

Wat ik me afvraag....
waarom er dan zoveel mensen zijn (die niet zo heel goed goed weten wat NB is) die zomaar een bekapper bij hun paard laten komen die zich "uitgeeft" voor NBer, zonder eerst te screenen en onderzoek te doen.
Je gaat toch ook eerst kijken hoe goed een paardentandarts is en wat de recensies over hem zijn voordat je hem aan het gebit van je paard laat?

En wat ik niet snap is dat mensen met een cursus (zoals ik) zomaar aan de slag gaan met paarden van andere mensen. Die verantwoording kun je dan helemaal niet dragen vind ik. Mijn vriendin heeft me ook wel eens gevraagd of ik "even" de hoeven van haar paard een beetje bij wilde raspen maar nee, daar begin ik niet aan.

Don_Zhivago

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:14

Verstandig lamar. Vind dat ook wel een grote verantwoordelijkheid.

Ik screen zelf altijd alles indd.
Snap ook niet dat er mensen zijn die dat niet doen.
Tandarts, smid, osteo of fysio.
Als er iemand moet komen ga ik eerst flink googelen ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:27

Lamar, precies, zo zie ik het ook...... :j

En Don_Zhivago, wat mooi om te lezen dat jij ziet wat een verschil het voor je paard is om meer buiten te lopen in vergelijking met de periode dat hij meer op stal stond. Hier kunnen mensen wat van leren, mits ze er voor open staan. Gelukkig dat de bewustheid groter wordt hierin bij veel mensen. Mag van mij nog veel meer. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:47

Wat mij tegenstaat van naturals is, dat zij doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben en alles beter weten. Ik vind het sekte-achtige vormen aannemen vooral hier op Bokt.
Ik zie soms paarden een halve meter in de blub staan, IMO is dat net zo slecht als 24/7 op stal.
De waarheid ligt vaak in het midden.
De vergelijking met paarden in het wild is IMO helemaal niet van toepassing, want paarden in het wild dragen geen mens op zijn/haar rug.
Ik word geïrriteerd van alle tegenstellingen en welles/nietes-topics, terwijl ik alleen maar op Bokt zit als tijdverdrijf en ik het leuk vind om ervaringen van andere paardenliefhebbers te lezen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:53

Electra63 schreef:
Wat mij tegenstaat van naturals is, dat zij doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben en alles beter weten. Ik vind het sekte-achtige vormen aannemen vooral hier op Bokt.
Ik zie soms paarden een halve meter in de blub staan, IMO is dat net zo slecht als 24/7 op stal.
De vergelijking met paarden in het wild is IMO helemaal niet van toepassing, want paarden in het wild dragen geen mens op zijn/haar rug.
Ik word geïrriteerd van alle tegenstellingen en welles/nietes-topics, terwijl ik alleen maar op Bokt zit als tijdverdrijf en ik het leuk vind om ervaringen van andere paardenliefhebbers te lezen.

Ja dat snap ik helemaal, maar ik heb ook gezien dat er bij het welles-nietes verhaal best wel veel respect getoond wordt voor elkaar.
Ieder heeft z'n eigen mening en die is prima om hier op te schrijven toch?
Ik was ook wel eens ergens helemaal op tegen, en na zo'n topic zag ik ook de andere kant.....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:53

Twiggy2008 schreef:
Lamar, precies, zo zie ik het ook...... :j

En Don_Zhivago, wat mooi om te lezen dat jij ziet wat een verschil het voor je paard is om meer buiten te lopen in vergelijking met de periode dat hij meer op stal stond. Hier kunnen mensen wat van leren, mits ze er voor open staan. Gelukkig dat de bewustheid groter wordt hierin bij veel mensen. Mag van mij nog veel meer. :j

Ja dat heeft zeker mijn ogen geopend.
Hij was altijd erg druk en wat dominant.
Wel echt een knuffelkont. Maar toch elke dag de grens opzoeken.

Nu is het een banketstaaf. Hij is nog steeds druk maar op een andere manier.
Hij ziet me nu echt als baas, scharrelt als het ff kan heel de tijd achter me aan.
Hij kan los staan en loopt niet meer weg. Ho is nu Ho.

En hij wil heel de dag kroelen met me :D soms zo aanhankelijk dat je denk. Laat me nou eens even met rust :P

Nee hoor, heerlijk als de paardjes lekker buiten lopen met vriendjes.

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:57

Niet beginnen aan natuurlijk bekappen, heb er nog nooit een paard beter van zien worden, bij een gewone smid kan je ook alleen laten bekappen en die zijn jaren opgeleid ervoor, maar dat is mijn ervaring.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:19

Twiggy2008 schreef:
SpikeyBlue, ik weet niet beter dan dat een goede NBer de voet volgt, zoals hij 'zou moeten zijn'. Mijn paard zijn voetjes lijken niet per definitie op de zogenaamde wilde Mustangvoet en hij wordt al jaren natuurlijk bekapt. Ze hebben gewoon de vorm, zoals ze moeten zijn en dat is goed blijkbaar. :)
Er wordt niets wezenlijks aan veranderd. Alle voeten zijn anders en uniek. Dus ik weet het niet, maar mijn persoonlijke ervaring is het niet bij een aantal goede NBers.

Mijn ervaringen met een NB-er uit de regio is dat hij bijna hetzelfde bekapt als ik :wow: Dus op dat punt kan ik je inderdaad volgen. Alleen... Als ik zo eens in de rondte google en vraag, wordt overal beweerd dat 'Er wordt gestreefd naar een zogenaamde mustang-hoef'. Snap je mijn punt?

Het wetenschappelijk onderzoek waar ik het eerder over had, naar de Brumby's op verschillende ondergronden in Australië, daar heb ik een linkje van voor de hoevenfan (wel betaalde lectuur volgens mij): http://www.wildhorseresearch.com/

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:55

Electra63 schreef:

Het gaat er niet om dat wij de waarheid in pacht willen hebben, het gaat er om dat wij terug moeten naar het natuurlijk houden van paarden, juist voor het welzijn van die dieren.
Een paard 24/7 in een stal opsluiten is het meest tegennatuurlijke wat je kunt doen en je paard wordt daar echt niet gelukkig van.
Het heeft niks met sektes etc te maken maar alles met het beste willen voor je dier en daar ook voor open staan.
Dat is wat wij willen, niets meer en niets minder!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:20

Maar wie zegt dat als je geen natural bent, dat je paard niet op de wei/paddock staat.
Er is nog iets tussen 24/7 stal en 24/7 wei.
Niet alleen naturals hebben het beste voor met hun paardje, ik ken ook naturals waarvan ik denk, neem eens fatsoenlijk les en laat je paard niet naar de sterren kijken met een weggedrukte rug. Of zorg eens voor beschutting en een droog stukje in je wei.
Er zijn goede nb-ers, net als er goede traditionele smeden zijn. En dat is met alles zo.
Maar ik ga verder niet op deze discussie in, ik zie regelmatig dezelfde bokkers tegen komen en dan weet ik al hun mening voordat ik hem gelezen heb. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:21

Ik sluit me bij Eva's woorden aan :j . Verder denk ik dat je mijn posts (ik ben in grote lijnen zeker een natural :) , als je het per se in een hokje wilt plaatsen) beter moet lezen, Electra63, want ik heb niet voor niets gezegd dat elk paard individueel is en dat er tussenwegen zijn. ;)
Maar een stalpaard (dus meerdere uren per etmaal op stal dan buiten op het land of in een paddock) is gewoon niet gezond. Dan kun je hoog of laag springen, ik denk dat een ieder met gezond verstand van paarden, dat toch wel met mij eens is. :)

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:23

Daar heb je gelijk in, mijn paard stond in Nl overdag in de wei en 's avonds op stal ook goed te doen.
En er zij zat mensen die idd het beste met hun paard voor hebben, goddank.
Desalniettemin is het wel belangrijk mensen bewust te maken dat het ook anders kan. :)

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:24

Twiggy2008 schreef:
Ik sluit me bij Eva's woorden aan :j . Verder denk ik dat je mijn posts (ik ben in grote lijnen zeker een natural :) , als je het per se in een hokje wilt plaatsen) beter moet lezen, Electra63, want ik heb niet voor niets gezegd dat elk paard individueel is en dat er tussenwegen zijn. ;)
Maar een stalpaard (dus meerdere uren per etmaal op stal dan buiten op het land of in een paddock) is gewoon niet gezond. Dan kun je hoog of laag springen, ik denk dat een ieder met gezond verstand van paarden, dat toch wel met mij eens is. :)

Absoluut dat bedoel ik!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:29

Als ik een oud paard had gehad, zou ik die in de winter ook 's nachts op stal zetten. En misschien overdag wel met een deken buiten. ;)
Maar ik heb toevallig een vrij jong paard die een dikke vacht aanmaakt en graag buiten is. En omdat ik hem zo hou (buiten, zonder deken) val ik ineens onder de naturals. :+

Het is wel zo dat ik wil dat mijn paard als paard kan leven. Dat ik oog heb voor zijn natuurlijke behoeftes (sociaal contact/bewegen/fourageren/e.d.). Laten we eerlijk zijn, er zijn veel paardeneigenaren die daar geen oog voor hebben. Ik denk dat mensen op bokt zich bewuster zijn hiervan, dan de gemiddelde ruiter in mijn eigen dorp. Om het maar even heel cru te zeggen. ;)
Die zien liever een brandschoon paard onder een dikke deken in de stal 24/7. Tja, ik mag het niet zeggen, maar doe het toch, want ik heb daar een beetje moeite mee, als een paard nooit 'paard' kan zijn. Kan er niets aan doen. :\
Mag iedereen me op aan vallen, hoor. ;)
Het is mijn bescheiden mening maar. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:36

Jullie trekken alles van het éne uiterste naar het andere uiterste.
van 24/7 op de wei naar brandschoon onder een deken op stal, daar kan nog een hoop tussen zitten.
Dat bedoel ik dus, met dit soort discussies. :evaw:

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:37

Twiggy2008 schreef:
Als ik een oud paard had gehad, zou ik die in de winter ook 's nachts op stal zetten. En misschien overdag wel met een deken buiten. ;)
Maar ik heb toevallig een vrij jong paard die een dikke vacht aanmaakt en graag buiten is. En omdat ik hem zo hou (buiten, zonder deken) val ik ineens onder de naturals. :+

Het is wel zo dat ik wil dat mijn paard als paard kan leven. Dat ik oog heb voor zijn natuurlijke behoeftes (sociaal contact/bewegen/fourageren/e.d.). Laten we eerlijk zijn, er zijn veel paardeneigenaren die daar geen oog voor hebben. Ik denk dat mensen op bokt zich bewuster zijn hiervan, dan de gemiddelde ruiter in mijn eigen dorp. Om het maar even heel cru te zeggen. ;)
Die zien liever een brandschoon paard onder een dikke deken in de stal 24/7. Tja, ik mag het niet zeggen, maar doe het toch, want ik heb daar een beetje moeite mee, als een paard nooit 'paard' kan zijn. Kan er niets aan doen. :\
Mag iedereen me op aan vallen, hoor. ;)
Het is mijn bescheiden mening maar. :D

Haahahah idd, mijn paard is soms zo vies als een varken, geregend? dan moet er gerold worden :D
Ik rijd overigens ook bitloos, alleen om het feit al dat dat ding absoluut nutteloos is en niet prettig voor het paard.
Ik ben me er nu bewuster van geworden sinds ik in het buitenland woon.
Mijn paard heeft 2 weken op de manege gestaan om beleerd te worden (helaas niet gelukt daar), ik heb daar in die 2 weken flink rottige dingen gezien vandaar misschien mijn felle reacties.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:40

Electra63 schreef:
Jullie trekken alles van het éne uiterste naar het andere uiterste.
van 24/7 op de wei naar brandschoon onder een deken op stal, daar kan nog een hoop tussen zitten.
Dat bedoel ik dus, met dit soort discussies. :evaw:

Het gaat hier ook om uiterste , dus als je ertussen zit voel je vooral niet aangevallen.
Helaas heb je die uiterste nog altijd en daar doel ik iniedergeval en als ik Twiggy's verhalen lees doelt zij daar ook op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:50

Twiggy2008 schreef:

Nee dat ben ik niet met je eens ;)

Ik heb een stalpaard.. die van mij gaat geheel over de zeik wanneer ze te lang buiten staat.. En echt waar, het liefst heb ik haar 24/7 buiten, zeker in de zomer. Maar ik heb het al 5 jaar geprobeerd en al 5 jaar gaat ze volledig over de zeik als ze langer dan 7-8 uur buiten staat. Context maakt niet uit: Paddock/weide, solitair/kudde-verband, een hoop zooi om mee te spelen/enkel ruwvoer... Ik loop al 5 jaar te soebatten maar leg me er maar bij neer, mijn paard is nou eenmaal niet zo zoals vele anderen paarden... Hoewel ik haar het liefste ook gewoon dag en nacht op het land heb in een kudde.