[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:34

Pradaatje schreef:
Ik meld me hier ook weer. Prada was ook goed hersteld en stond lekker op een kale wei. Ik pakte haar gister uit dr wei en ja hoor.. Het was weer raak.. Biotine bij DA gister opgehaald en maar hopen dat het snel overgaat..

Celia :(:)

Waarom haal je biotine op bij je DA als je pony Hoefbevangenheids verschijnselen vertoond ?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:36

zou ze geen buut bedoelen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:36

Pfff even een ego post, zit er weer helemaal door heen, het ging van de week eigenlijk best goed, totdat m'n moeder me vanmorgen belde op het werk, flink over de kook, Dar wilde plots totaal niet meer steunen op rechts voor, of ik aub wilde komen. Helaas kon ik echt niet weg op m'n werk, dus net geweest, nou, tis weer huilen met de pet op ;( Het lijkt in de kogel te zitten, dus de artrose, ze wilt er niet op staan, ze hem op de teen en zijkant van de hoef weg, houd de kogel vreemd gebogen. Ben het zo zat, hoe lang moet ik nog door gaan? ;(
Als ze van het weekend niet opknapt (heb er maar weer 2 zakjes ingeduwd) dan bel ik maandag de DA en dan is het klaar, ik trek het niet meer, steeds weer 1 stap vooruit en 85 achteruit...
Arm paard :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:41

Lijkt eerder op een hoefzweer in het verzen/hoefbal gebied.
Dan kunnen ze niet op het been staan, lijkt het zelfs of het gebroken is. Nadeel van hoefzweer is ... dat buut niet helpt.
Hoefzweren komen trouwens vaak voor na bevangenheid (kan nog tot 1,5 jaar na dato komen volgens vorige hoefsmid Isabella).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:45

Letizia schreef:
Pfff even een ego post, zit er weer helemaal door heen, het ging van de week eigenlijk best goed, totdat m'n moeder me vanmorgen belde op het werk, flink over de kook, Dar wilde plots totaal niet meer steunen op rechts voor, of ik aub wilde komen. Helaas kon ik echt niet weg op m'n werk, dus net geweest, nou, tis weer huilen met de pet op ;( Het lijkt in de kogel te zitten, dus de artrose, ze wilt er niet op staan, ze hem op de teen en zijkant van de hoef weg, houd de kogel vreemd gebogen. Ben het zo zat, hoe lang moet ik nog door gaan? ;(
Als ze van het weekend niet opknapt (heb er maar weer 2 zakjes ingeduwd) dan bel ik maandag de DA en dan is het klaar, ik trek het niet meer, steeds weer 1 stap vooruit en 85 achteruit...

wat rot!
Als de artrose echt te erg wordt is er maar 1 oplossing....maar dat weet je zelf ook denk ik.
Wacht even af...misschien met de ontstekingsremmers gaat ze morgen een stuk beter?
Wie weet heeft ze een verkeerde beweging gemaakt....

probeer eens te tikken op de hoef,of ze hem op een bepaalde plek weg trekt...het kan ook een hoefzweer zijn.
Is het het hoefbevangen hoefje?
Volgens mij doet een onstekingsremmer niet veel met een hoefzweer.
Die pijn is zo erg dat komt overal doorheen,zolang de ontsteking niet zonder druk is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:47

Het leek idd alsof haar been gebroken is, het stomme is dat ze amper reageerde op buigen en wrikken van het gewricht, wel iets, maar niet shocking, 'n zweer? Wie weet...
Ik ben dood moe, van de hele toestand en van de drukte op m'n werk, ben van het weekend vrij, dus even laten bezinken...
Morgen kijken we weer verder, nu wil ik alleen een potje janken...

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:51

geerke schreef:
slechte wondgenezing een kenmerk van IR?
Dan heb ik een uitzondering...ik heb een ernstig IR paard maar zijn wondjes van insectenbeten helen erg snel en goed!

Nou, weet er natuurlijk nog niet alles van, maar dat heb ik gevonden op deze website:
http://www.paardnatuurlijk.nl
Even zoeken naar insuline resistentie.

Groeten,
Karin
Het is hier flink bewolkt Geerke! En bij jou? Er vallen helaas nog geen druppels uit........

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:09

Pradaatje schreef:
Jannepauli schreef:
Een kale wei is helemaal niet zo goed.... het superkorte gras vormt dan juist veel fructaan om weer aan te groeien en is dus in feite niet gezond voor een HB paard. De Laminitis Clinic adviseert een graslengte van circa 5 cm.

Aha oke, dan moet ik even met de boer gaan bespreken, of ik een andere wei kort kan maaien en dan haar daarop zet. Is dat een goede oplossing?

Nee juist niet maaien !

ik zal proberen de tekst van JP wat toe te lichten:

Kort afgegraasd of gemaaid gras bestaat alleen nog maar uit de stengeltjes en het wortelstelsel van de grasplant.

Gras is niet op deze wereld om onze dieren te voeden, het is op de wereld om zich voort te planten en zal dus willen groeien en bloeien om vervolgens in de laatste fase zaad te schieten voor de voortplanting.
de grasplant die steeds kort gemaaid of afgegraast wordt raakt dus gefrustreerd en gaat extra fructaan aanmaken in de stengels en de wortels voor een vernieuwde groei.
De plant moet en zal zich willen voortplanten, dat is tenslotte de enige reden waarvoor hij hier op aarde is...

Als eerste gaat de grasplant blaadjes aanmaken en vervolgens bloemen.
na de bloemen volgt het zaad en na het verschieten van het zaad sterft de plant af.

Dit is een natuurlijke cyclus en als je je een beetje verdiept in deze materie kun je dus de volgende conclusie trekken

Kort gemaaid of afgegraasd gras bevat in de stengeltjes en wortels dus veel fructaan,.
bij droogte kan de plant niet groeien en bewaard dus het fructaan voor als het gaat regenen.
gaat het regenen gaat de plant gedurende 3 tot 5 dagen een enorme hoeveelheid fructaan aanmaken voor een snelle groei
(dit is ook de reden dat na een droogteperiode het gras zo gevaarlijk is voor onze paarden)

gras in blad bevat al minder fructaan, het is nu (afhankelijk vd grassoort) zo'n 5 cm hoog en bladrijk.
het gras is relatief tot rust gekomen en gaat nu de eiwitten en fructaan gebruiken om in de bloei te komen.

Als het gras in de bloei staat is het qua lengte uitgegroeid. nu gaat het weer extra fructaan aanmaken om zaad te schieten.
zowel de stengels als het zaad bevatten nu dus veel fructaan, en hooi gemaakt in dit stadium is zodoende dus te suikerrijk voor de meeste sobere pony's.

na het schieten van het zaad is de plant klaar, alle voedingsstoffen zijn gebruikt voor de voortplanting en de lege stengels zullen gaan afsterven.

net voor het moment dat het zaad uitschiet wordt graszaad geoogst, het zaad wordt eruit gehaald voor de grasteelt en de loze stengels blijven over.
van deze stengels wordt dus het graszaadhooi gemaakt en dit is het armste voer dat je kunt krijgen omdat alle voedingsstoffen opgebruikt zijn door de plant.

qua fructaangehalte is het weiden van je paard dus het veiligst als het gras in blad of net in bloei staat.
mits natuurlijk de andere omstandigheden ook goed zijn (geen droogte, koude nachten, enz).
Laatst bijgewerkt door lolclub op 13-08-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:31

Mss een domme vraag, maar hoe zie je dat je gras in de bloei staat?

Morgen komt btw de smid, hopelijk ligt het slechte lopen idd aan de te lange hoeven :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:35

capopjekop schreef:

Dan heb je (kleine) aren in het gras (zaad).
Dit gebeurd ook bij kort gras. Mijn huidige weitje van slechts enkele mm tot 2 cm, kan soms volop in bloei staan; is grappig om te zien hoe de plant probeert te overleven en zaad te zetten, ondanks de hele tijd dat korte afgrazen.

Ik heb trouwens ook heel kort gras waar ze dag en nacht op staat.
Heb nu sinds een maand een stukje afgezet en goed bemest (voor het eerst sinds 5 jaar of zo). Dat gras wordt wel groener (donkerder), maar groeien doet het nauwelijks. De planten zijn dat niet meer gewend kennelijk; ze blijven laag bij de grond en schieten ook eerder in bloei/zaad.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:47

capopjekop schreef:

Morgen komt btw de smid, hopelijk ligt het slechte lopen idd aan de te lange hoeven :)

Hier een link naar de Wiki over grassenfamilies, er staan wel plaatjes bij van hoe het gras eruit ziet in de bloei ;)
niet alle grassen hier genoemd zijn overigens weilandgrassen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie

Sterkte gewenst voor morgen, ik hoop voor je dat het na het bekappen verbeterd ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:00

Letizia schreef:

Meisie toch :(:)

het klinkt als een hoefzweer, dat is een heel normaal verschijnsel in het stadium van HB waarin jouw paard zich bevind.
dood/necrotisch en ontstoken weefsel moet uit de hoef weg en dat wordt door middel van een zweer naar buiten (de kroonrand) gewerkt.
het hoort bij de genezing en is een teken dat de hoef nog bezig is met het herstel.
ik zou Dar een aantal keren per dag in een bak warm water met biotex zetten en kijken of de zweer bij de verzenen uit wil breken.

Geen bute geven nu, dat zorgt ervoor dat de zweer niet verder kan ontwikkelen zodat hij gaat sluimeren in de voet, de zweer moet er juist zo snel mogelijk uit.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:59

lolclub schreef:
Sjen schreef:
@ Lolclub: een eendenloop is wel een treffende omschrijving! Gaat dat beter worden als ze goed bekapt wordt de komende maanden? Mijn Haf is denk ik inderdaad ook hoefbevangen := Gelukkig gaat het wel redelijk goed met d'r. Gisteren heeft ze lekker staan bokken en gek doen in de bak. Lijkt dan niet echt op een hoefbevangen paard. Ook heb ik weer met d'r op het harde gelopen en ze was nu alleen bij de eerste aanraking gevoelig. Daarna liep ze redelijk vlot erover, maar nog lang niet zo fris als normaal.

Is je DA er al bij geweest voor medicatie ?

de eendenloop komt doordat de zolen vooraan in de hoef het meest pijn doen, daar zit het hoefbeen wat waarschijnlijk aan het roteren is.
de gang kan wel beter worden en de eendenloop kan zelfs weg gaan maar het hangt af van een aantal factoren:

-de ontsteking moet zo snel mogelijk uit de voet zodat verdere rotatie van het hoefbeen stopt.
-je pony dient straks als de ontsteking weg is goed bekapt te worden en/of een zoolbeschermer te krijgen in de vorm van een ijzer oid.
-je pony moet zetmeel/ koolhydraten en suikerarm gevoerd worden om een volgende aanval te voorkomen.
-je pony zal tegen schraal aan gehouden moeten worden vwb conditiescore.

je Haf is er zo te horen iets minder erg aan toe aan je shettie, toch zijn dit wel degelijk de tekenen van HB die je noemt,
ook je Haf moet medicatie hebben om het ontstekingsproces te stoppen.
verder gelden de bovengenoemde adviezen wat voer en conditiescore betreft ook voor je Haf ;)

Ja de kuur van de Shet is al bijna voorbij. Inmiddels twee weken pijnstilling gehad. Over anderhalve week wordt ze opnieuw bekapt, daar zit dan maar drie weken tussen maar de hoefsmid bekapt haar dan zoals dat het beste is met hoefbevangenheid (ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik geloof zodat ze beter kunnen gaan afwikkelen weer). Ik hoop dat die eendenloop nog wegtrekt aangezien ze wordt beleerd voor de kar, maar we hebben er natuurlijk al rekening mee gehouden dat het de volgende lente pas weer opgepakt kan worden.

Wat betreft m'n Haf denk ik toch aan een verrekking o.i.d., want sinds vandaag was alles weer helemaal in orde bij mevrouw. Liep flink te galopperen en over het harde weer helemaal normaal. Vorig jaar verstapte ze zich ook ineens, had de va ook gecontroleerd en gezegd dat het een verrekking was. Ze is toch al 18 dus dan gaat het niet altijd even soepel denk ik. Maar het is voor haar in elk geval zeker ook niet slecht om op alleen hooi te staan, kunnen ze samen lekker afvallen ;) Wat betreft ijzers e.d. zal ik nog goed gaan onderzoeken wat het beste is. En volgend jaar sowieso alleen met graasmaskertjes de wei in!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:07

Letizia schreef:
Het leek idd alsof haar been gebroken is, het stomme is dat ze amper reageerde op buigen en wrikken van het gewricht, wel iets, maar niet shocking, 'n zweer? Wie weet...
Ik ben dood moe, van de hele toestand en van de drukte op m'n werk, ben van het weekend vrij, dus even laten bezinken...

Och arme toch..... het kan een hoefzweer zijn, denk maar aan mijn recente verhaal!
Heb je recentelijk nog röntgenfoto's laten maken?

@ Paars: gechecked met de DA: entingen en wormkuren tijdens de HB geen bezwaar, kun je gewoon doen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:36

@Letizia: ik duim voor een hoefzweer! Kop op hoor!!

@JP: Hmmm tja tja, ik ben soms eigenwijs en neem 100x liever het zekere voor het onzekere. Een enting vraagt toch ook actie van het immuunsysteem, en bij het ontwormen gaan er ook veel goede darmbacteriën verloren. Als het enigszins kan doe ik dat dus toch maar niet.
Afwegen kan; stel dat je door uitstellen je basisenting over moet laten doen bijvoorbeeld, of als er een aangetoonde wormbesmetting is. Mijn peerd bijvoorbeeld staat in een paddock waar 2 x per dag de stront wordt weggehaald. Ben niet zo bang voor een wormbesmetting, maar laat de mest er regelmatig op nakijken. Enten hebben we in april gedaan, toen waren we 10 maanden na de acute HB fase. Toen durfde ik het wel, en het móest ook ivm het feit dat er een jaar om was.....

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:49

Citaat:
Mijn pony heeft geen zomerexceem maar vind bomen altijd al leuk om eens tegen aan te schuren. Door die pavo koeken schuurt ze echt niet meer dan anders. Ze is geen manen kwijt en niets van haar staart, dus ik zou niet zomaar gaan uitspreken dat elke pony daarvan gaat schuren. Anders is het best raar dat die van mij er gewoon niet op reageert. Een pony de niets bijkrijgt, of geen hooi met vitaminen gevoerd krijgt, vind ik wel dat die ergens zijn voedingsstoffen moet uithalen. En die van mij reageert blijkbaar wel goed op die koeken. Een halve per dag, je moet er natuurlijk geen hele gaan geven als ze toch nog een handje (of twee handjes) voer krijgt.
Zou niet weten waarom haar HB over ging als ze dan toch nog die zogezegde koeken at met VEEL suiker:-)

Citaat:
Ik zeg toch ook niet dat elke pony ervan gaat schuren :roll:
Alleen dat de MIJNE er onwijs van ging schuren en dat er veel suiker in die koeken zit, dus dat je er met een bevangen pony erg mee moet oppassen..
Wat je ermee doet moet je zelf weten...

Edit: Ik ben niet de enige met die ervaring..
[VSW] PAVO Summer Fit koeken

Je zegt wel dat er ontzettend veel suiker in zit en dat jou pony daardoor ging schuren. Maar of dit bewezen is, dat lijkt me minder waarschijnlijk. Misschien gaan ze wel net schuren door een helemaal ander bestanddeel in die koeken.
Het is speciaal voor sobere rassen en zou dan toch zo'n suikerbom zijn? Hmm lijkt mij toch onwaarschijnlijk. En veel reactie is er niet in dat topic..
Laatst bijgewerkt door Elixir op 14-08-10 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:05

Isapaardje schreef:
capopjekop schreef:

Dan heb je (kleine) aren in het gras (zaad).
Dit gebeurd ook bij kort gras. Mijn huidige weitje van slechts enkele mm tot 2 cm, kan soms volop in bloei staan; is grappig om te zien hoe de plant probeert te overleven en zaad te zetten, ondanks de hele tijd dat korte afgrazen.

Ik heb trouwens ook heel kort gras waar ze dag en nacht op staat.
Heb nu sinds een maand een stukje afgezet en goed bemest (voor het eerst sinds 5 jaar of zo). Dat gras wordt wel groener (donkerder), maar groeien doet het nauwelijks. De planten zijn dat niet meer gewend kennelijk; ze blijven laag bij de grond en schieten ook eerder in bloei/zaad.

Handige tip die je hier geeft. Ik zit dus met een klein vraagje, ik heb nog een weiland over die nu al lang niet meer afgebeten is door mijn paarden (ja mijn pony mag niet meer in het gras, en als ze apart moeten (ene weide is aan de andere kant van mijn huis), dan ontstaat er wat chaos). Nu wil ik graag dat er voor haar ook een stukje is, maar dan naast mijn ruin. Zodat ze elkaar toch nog kunnen zien. Maar dat gras staat nu zo "lang" en is deze week nog maar afgemaaid (de topjes, voor het onkruid). Zou er dan enige optie zijn om mijn pony daar in te zetten (is nog niet lang hersteld van HB (gekantelde hoefbeentjes). Moet ik het dan net helemaal kaal laten eten door mijn andere paard, of moet ik haar in het bloeiende gras (met die aren die er ooit wel op komen, hoop ik :P) zetten?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:45

Celia schreef:
Je zegt wel dat er ontzettend veel suiker in zit en dat jou pony daardoor ging schuren. Maar of dit bewezen is, dat lijkt me minder waarschijnlijk. Misschien gaan ze wel net schuren door een helemaal ander bestanddeel in die koeken.
Het is speciaal voor sobere rassen en zou dan toch zo'n suikerbom zijn? Hmm lijkt mij toch onwaarschijnlijk. En veel reactie is er niet in dat topic..

Tik de ingredienten eens neer dan? Dan kunnen we je uitleggen wat er allemaal niet goed aan de bestanddelen is.

Heb je voor de pony bv een graaskorf? Dan kun je de pony in ieder geval even op het gras zetten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:57

KootMiraDrum schreef:
lolclub schreef:
heb je hem blootvoets lopen ?

Ja.

Ik zal nog even er bij vertellen, hij verdraagt geen getimmer op de hoefwand, en geen nagels in zijn witte lijn.
Ik heb hem een tijd op plakbeslag gehad, maar streef toch naar blootvoets.
Hij is steeds na een minimale bekapping toch direct ERG gevoelig, en de vorige keer duurde het 3 volle weken voor hij weer pijnvrij liep.
Dit keer heb ik direct zijn hoefschoenen aangedaan, die had hij dan zo'n 21 uur per etmaal aan, en die gingen gelijk uit als ik er was, dan konden de 2-3 uur dat ik bezig was zijn voeten en hoefschoenen drogen en luchten. Ik checkte wel elke dag de hele voet en hoefballen, om te kijken of de hoefschoenen niet irriteerden. Na een week konden ze weer uit, toen liep hij nog een paar dagen niet fijn, maar wel wat beter.
Momenteel overweeg ik om met mijn hoefsmid te gaan overleggen over http://www.youtube.com/watch?v=yfm81FBQdY0

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 05:46

Letizia schreef:

:(:) Dikke knuffel vanuit hier. De meesten hier kennen het machteloze gevoel, het echt niet meer weten gevoel, het zwaard van Damocles wat boven je paard hangt gevoel, houdt het nou nooit op gevoel
:(:) Hoefbevangenheid is een nare ziekte voor je paard, maar ons eigenaren sloopt het ook. Je wilt het zo graag goed doen en toch valt hij/zij steeds terug. Het is zwaar emotioneel kl*te.

HEt is net wat JanniPauli en Isapaardje zeggen; in deze fase van de hoefbevangenheid liggen forse hoefzweren op de loer. Ik zeg niet, dat dat het is, maar het ligt wel voor de hand.

Iemand in dit topic heeft mij destijds toen Image zo slecht was eens geschreven:
Image heeft niets aan jouw medelijden, als het ontaardt in mede lijden. Want ik ging er soms echt aan onder door; ik leed mee. Hoe moeilijk deze constatering ook was, het heeft mij wel heel erg geholpen om iets afstand te nemen en goed voor Image te zorgen, maar om niet met haar mee te lijden. Misschien dat jij daar ook iets mee kan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:14

Celia schreef:

Hoeveel van die koek geef je je pony per dag ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:24

Celia schreef:
Handige tip die je hier geeft. Ik zit dus met een klein vraagje, ik heb nog een weiland over die nu al lang niet meer afgebeten is door mijn paarden (ja mijn pony mag niet meer in het gras, en als ze apart moeten (ene weide is aan de andere kant van mijn huis), dan ontstaat er wat chaos). Nu wil ik graag dat er voor haar ook een stukje is, maar dan naast mijn ruin. Zodat ze elkaar toch nog kunnen zien. Maar dat gras staat nu zo "lang" en is deze week nog maar afgemaaid (de topjes, voor het onkruid). Zou er dan enige optie zijn om mijn pony daar in te zetten (is nog niet lang hersteld van HB (gekantelde hoefbeentjes). Moet ik het dan net helemaal kaal laten eten door mijn andere paard, of moet ik haar in het bloeiende gras (met die aren die er ooit wel op komen, hoop ik :P) zetten?

Zoals KootMiraDrum al aangeeft, eventueel alleen met graasmasker en/of stripbegrazing.
en als je helemaal safe wilt gaan dan op een stuk wat al minimaal 4 uur in de schaduw ligt.
Beginnen met een paar minuten aan de hand en heel langzaam opbouwen.
Houd veranderingen aan je pony goed in de gaten, wordt zijn hals dikker en harder, dan is de tijd al te lang geweest en moet je inkorten.

vooral niet gemakzuchtig worden en als straks de temperatuur s'nachts onder de 6 graden komt moet hij er echt af !

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:57

Celia schreef:

Pavokoek bestaat voor 24% uit zetmeel en 7% uit suiker,
zetmeel zet zich in het lichaam om in suikers dus in totaal zit er ongeveer 31 % suikers in.

dat is zowat een derde van de hele koek.

er zijn betere vitamine/mineralen supplementen voor HB pony's.....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:23

KootMiraDrum schreef:
Ik zal nog even er bij vertellen, hij verdraagt geen getimmer op de hoefwand, en geen nagels in zijn witte lijn.
Ik heb hem een tijd op plakbeslag gehad, maar streef toch naar blootvoets.
Hij is steeds na een minimale bekapping toch direct ERG gevoelig, en de vorige keer duurde het 3 volle weken voor hij weer pijnvrij liep.
Dit keer heb ik direct zijn hoefschoenen aangedaan, die had hij dan zo'n 21 uur per etmaal aan, en die gingen gelijk uit als ik er was, dan konden de 2-3 uur dat ik bezig was zijn voeten en hoefschoenen drogen en luchten. Ik checkte wel elke dag de hele voet en hoefballen, om te kijken of de hoefschoenen niet irriteerden. Na een week konden ze weer uit, toen liep hij nog een paar dagen niet fijn, maar wel wat beter.
Momenteel overweeg ik om met mijn hoefsmid te gaan overleggen over http://www.youtube.com/watch?v=yfm81FBQdY0

interessant spul, dit werkt alleen als zoolbeschermer toch ?
wat ik mij alleen afvraag is of een paard met zere voeten 1 voet zolang in de lucht kan houden,
want wat ik begrijp uit het filmpje moet het een paar minuten droger voordat de voet wordt neergezet.
Hoe lang blijft dit spul zitten ?

Heeft jouw paard met name gevoelige zolen of is juist de hoefwand erg gevoelig ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:36

janouk schreef:
Letizia schreef:

:(:) Dikke knuffel vanuit hier. De meesten hier kennen het machteloze gevoel, het echt niet meer weten gevoel, het zwaard van Damocles wat boven je paard hangt gevoel, houdt het nou nooit op gevoel
:(:) Hoefbevangenheid is een nare ziekte voor je paard, maar ons eigenaren sloopt het ook. Je wilt het zo graag goed doen en toch valt hij/zij steeds terug. Het is zwaar emotioneel kl*te.

HEt is net wat JanniPauli en Isapaardje zeggen; in deze fase van de hoefbevangenheid liggen forse hoefzweren op de loer. Ik zeg niet, dat dat het is, maar het ligt wel voor de hand.

Iemand in dit topic heeft mij destijds toen Image zo slecht was eens geschreven:
Image heeft niets aan jouw medelijden, als het ontaardt in mede lijden. Want ik ging er soms echt aan onder door; ik leed mee. Hoe moeilijk deze constatering ook was, het heeft mij wel heel erg geholpen om iets afstand te nemen en goed voor Image te zorgen, maar om niet met haar mee te lijden. Misschien dat jij daar ook iets mee kan.

Thanks, het zijn wijze woorden en zo waar, normaal kan ik het ook wel, maar gisteren had ik een breek punt, had 3 dagen me helemaal uit de naad gewerkt op het werk, heerlijk hoor, die zomer drukte in de zorg... Waarvan 1 dag van half 8 tot 19u, toen het nieuws van gisteren en toen trok ik het even niet meer, ben nu weer rustig, ga straks goed kijken naar haar hoeven. Ik vind het toch vreemd als de kreupelheid uit de artrose komt dat ze weinig reactie aan het buigen, wroeten en prikken in het gewricht gaf gisteren, toen ze zo'n last van die artritis had, vlak voor haar HB, toen kon ik amper de klei van haar benen wrijven, zo zeer deed het...
Dus ik ga de hoeven aftikken, kijken op en reactie en hoe dan ook een voetenbad geven met lauw water en soda, dan bel ik maandag de DA of mss de hoefsmid als ik wat vind :)

Er zijn nu 4 weken geleden foto's gemaakt, zelf heb ik het idee dat de HB juist heel goed gaat, de pijn zit idd in de hoef met de forse kanteling, het andere been lijkt geen klachten te hebben (in die zat ook een behoorlijke kanteling).