Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:10

Ik ga dit topic ook weer volgen.
Overigens twijfel ik nog tussen twee hoefsmeden. De eerste en eentje van m'n huidige stalling. De eerste heeft veel meer ervaring dat wel, maar is wel sneller en persoonlijk vind ik zijn ijzerwerk niet altijd even mooi *voor zover mijn lekenoog dat vindt*. Laatste keer was ik ook niet erg gecharmeerd van de bekapping. Dus toen maar van m'n huidige stalling eraan gelaten, een heel rustige man die het werk nog niet zolang doet, heel graag alles uit wil leggen maar wel beetje onzeker overkwam nog. Overigens heeft hij wel heel netjes werk geleverd (kan nog wel foto's maken). En hij was ook de eerste die ik bij de hoeven van m'n paard heb gehad die de eerstvolgende keer hem eerst wilde zien lopen voor hij nog eens ging bekappen *\o/* Het leuke vond ik ook nog dat Kas heel vervelend was tijdens het bekappen (nja nerveus want hij stond alleen) en toen hij toen een schreeuw gaf bood ie gelijk z'n excuses aan hihi.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:24

Needje schreef:
Ik ga trouwens dor je Boktnaam er ook vanuit dat jij smid bent? :)

Mijn naam is wel erg toepasselijk voor dit topic.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:38

Arabesk schreef:
Ok onze prijs is gebaseerd op:

40 euro =

- 20 euro voor ome belasting
- reiskosten binnen de straal van 20 km
- verzekering
- pensioen

Dan hou je per bekapping misschien 10 euro over.

De prijzen voor bekappen liggen nu véél en veel te laag. Geen bekapper die kan leven van het werk zonder ijzers. Mét ijzers is iedereen bereid om 90 euro of meer te betalen. Een smid is ongeveer een kwartier bezig met elke hoef, wij zijn ook een kwartier bezig met elke hoef. Een prijs van 80 euro zou veel realistischer zijn en veel eerlijker ook voor smeden en bekappers.

Komt nog bij dat heel veel paarden nog uit het land gehaald moeten worden als je aankomt en ook de hoeven niet uitgekrabt zijn (misschien moeten we eens invoeren dat mensen vijf euro extra moeten betalen als de hoeven nog vies zijn ^) ) en ook heel vaak kom je bij paarden die slecht voetje kunnen geven of slecht stil kunnen staan en van de bekapper worden wonderen verwacht :+. Gister ben ik weer eens naar huis gegaan na een half uur instructie 'zo leer je je paard voetje geven' en bel over een paar weken nog maar eens. Het arme beest had in z'n hele leven bijna nooit de smid gezien bij de vorige eigenaar en raakte in paniek als er iemand aan de benen zat. Dan ga ik niet staan martelen.

Gelukkig is het niet ons hoofdinkomen ;-) Bij mijn baas verdien ik twee keer zoveel en sta ik veel minder hard te zweten en blijft mijn rug gespaard. :+

Bedankt voor uw antwoord Arabesk.
20 euro voor de belasting? Er is toch 6 en 19 % BTW? Is 20 euro dan niet erg veel berekenen voor de belasting?
Reiskosten zal u wel in rekening moeten brengen in verband met minder klanten in vergelijk met hoefsmeden?
Verzekering zal wel duur zijn door het hoge risico, u heeft zelf de paarden in handen dus heeft u een extra uitgebreide verzekering?
Ik neem aan dat u bedoeld dat een hoefsmid een kwartier per hoef met bekappen en beslaan aan het werk is?
Denk dat als bekappen 80 euro per paard gaat kosten, de hoeven minder hoefverzorging krijgen of eigenaren zelf gaan bekappen.
Het is wel zo netjes als de paarden klaar staan, met schone hoeven en dat het paard netjes zijn hoeven kan geven.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:51

FaberSmid schreef:
Denk dat als bekappen 80 euro per paard gaat kosten, de hoeven minder hoefverzorging krijgen of eigenaren zelf gaan bekappen.
Het is wel zo netjes als de paarden klaar staan, met schone hoeven en dat het paard netjes zijn hoeven kan geven.

zelf bekappen is zo gek nog niet :+ . mits je er kaas van gegeten hebt.

je betaald niet alleen BTW over de 40 euries, maar ook Inkomstenbelasting natuurlijk.

je zou de mensen de kost moeten geven die hun paard nog uit de blubber moeten halen wanneer de smid/bekapper het erf op rijdt. of degenen die een afspraak vergeten, hun paard niet hebben opgevoed om voetjes te geven, en ga zo maar door.

Arabesk, als ik jou was, zou ik voor vieze hoeven ook extra geld vragen.
Laatst bijgewerkt door jackie op 05-08-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:52

jackie schreef:
FaberSmid schreef:
20 euro voor de belasting? Er is toch 6 en 19 % BTW? Is 20 euro dan niet erg veel berekenen voor de belasting?
Reiskosten zal u wel in rekening moeten brengen in verband met minder klanten in vergelijk met hoefsmeden?
Verzekering zal wel duur zijn door het hoge risico, u heeft zelf de paarden in handen dus heeft u een extra uitgebreide verzekering?
Ik neem aan dat u bedoeld dat een hoefsmid een kwartier per hoef met bekappen en beslaan aan het werk is?

Waarom mijn bericht alleen quoten?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:58

FaberSmid schreef:

sorry, verkeerde toets ingedrukt.......

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:07

jackie schreef:
FaberSmid schreef:

sorry, verkeerde toets ingedrukt.......

Dat kan gebeuren, Bokt kan vast wel die berichten verwijderen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:07

ik zit ook een beetje met een hoefsmeden kwestie..
ik had een hoefsmid waar ik erg tevreden over was, maar helaas
stopt hij met bekappen in mijn regio.. dus ging ik op zoek naar de volgende..
Dus heb ik de bekapper die de manegepaarden doet bij ons laten komen. Ik had hem gevraagd de hoefrand goed af te ronden (a la mustangroll) omdat pablo zijn hoeven anders snel brokkelen, en hij "haakjes" krijgt..
Maar hij vond dat niet nodig..
Met als gevolg dat pablo er nu 3 weken na de bekapping al weer verschrikkelijk bij staat..

Dus ik heb nu een andere smid gebeld, die komt volgende week.

Ook heb ik besloten de cursus NB te gaan doen, Ik wil de techniek graag zelf leren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:13

[quote="FaberSmid]
Het is wel zo netjes als de paarden klaar staan, met schone hoeven en dat het paard netjes zijn hoeven kan geven.[/quote]

Ja, ik hoopte ook ooit dat ik slechts 19 procent belasting hoefde te betalen, maar helaas... stel ik verdien 10 euro: eerst pakt de belasting 1,90 euro mee. Aan het eind van het jaar (Bij de jaaraangifte) kijken ze hoeveel winst je hebt gemaakt en daar gaat minstens 32 procent vanaf. Dus bij elkaar iets meer dan de helft naar de belasting.

Helaas maken wij nu naam in de regio als 'vriendelijke bekappers die heel goed met moeilijke paarden om kunnen gaan'. Dus we worden nogal vaak gebeld door mensen wiens paard ooit in elkaar is gerost omdat hij geen voetje wilde geven, nu helemaal flipt als je naar de voetjes KIJKT en of wij dat dan even willen komen oplossen. Maar goed, zelf vind ik dat op een of andere manier altijd wel een uitdaging.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:14

Die bij mij komt zei ook al dat ie vaak paarden aangeboden krijgt die niemand anders meer wil bekappen. :+
Moet zeggen dat die van mij ook niet graag stil staat. :o
Maar zorg wel voor schone voeten en wat te drinken. :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:39

Zie nu pas dat u Arno8 bent, zelfde plaatje maar anderen naam.
Als je het zo bekijkt wordt er voor de belasting gewerkt.
Dat is positief dat u meer vraag krijgt, omdat u paardvriendelijk te werk gaat. Worden er zo veel paarden in elkaar gerost, om uw woorden te gebruiken?
Verschrikkelijk als de paarden angst krijgen en zich niet meer laten bekappen. Dat doet de paarden en hun hoefverzorging geen goed. En maakt het werk voor de natuurlijke bekapper of hoefsmid een stuk moeilijker.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:13

FaberSmid schreef:
Worden er zo veel paarden in elkaar gerost, om uw woorden te gebruiken?

Op mijn oude stal staat een paard die al compleet door het lint ging als hij alleen maar een hoefsmid rook. En zo hebben we er wel meer gehad die niet echt blij werden. Ik denk dat het vaker voorkomt dan we denken.

Arabesk/Arno8 (neem aan dat jullie bij elkaar horen). Hebben jullie toevallig al klanten in de buurt van Haarlem zitten? Mijn paard gaat eerst nog even op ijzers ivm met een 4daagse over het asfalt, maar ik zou daarna graag jou/jullie opinie willen horen over m'n kind ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:23

En nu ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd wie FaberSmid is :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:25

Faber is smid in het latijn, dus jammergenoeg kunnen we weinig afleiden van de naam ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:38

FaberSmid schreef:
. Worden er zo veel paarden in elkaar gerost, om uw woorden te gebruiken?

Jeps, hoor vaak verhalen dat een smid (noem geen naam) een paard geslagen heeft met de vijl nog wel!
Soms zo hard dat het niet fijn was om aan te zien..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:40

Nou zoiets heb ik nog nooit gehoord :oo .
Ik had persoonlijk die vijl uit zijn handen getrokken en hem op zijn kop geslagen!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:42

Ik zag het een tijdje geleden tot m'n grote verbazing ook en baasje stond er bij en keek ernaar. Een por in z'n ribben vind ik tot daar aan toe, maar met een vijl slaan :n Dan hoef je van mij niet meer terug te komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:45

Ik heb ooit gezien een smid die zijn vijl kapot sloeg op de neus van een Tinker :(
En zo stout was die tinker niet eens , had gewoon wat moeite om zijn voorbeentje op de bok te houden , was nl behoorlijk hoog voor de kleine stevige Tinker .... Ben mega uitgeflipt tegen die smid ..
en hij is een lompe banketstaaf hoor ... stond ie ook om bekend , maar was goedkoop en de handelaar waar de tinker destijds stond vond goedkoop belangrijker als vriendelijk ....
Deze smid heeft mijn toenmalige pony een keer met de hamer tegen haar buik gemept ... Heeft nooit meer aan mijn pony mogen komen daarna ...
Moest het verschil van de duurdere smid zelf betalen van mijn ouders , maar met liefde en plezier , deed ik dat .

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:51

xmarliez schreef:
Nou zoiets heb ik nog nooit gehoord :oo .
Ik had persoonlijk die vijl uit zijn handen getrokken en hem op zijn kop geslagen!

Dat is overigens ook gebeurt.. smid reed met een grote bult op zijn hoofd weg ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:57

FaberSmid schreef:
Zie nu pas dat u Arno8 bent, zelfde plaatje maar anderen naam.
Als je het zo bekijkt wordt er voor de belasting gewerkt.
Dat is positief dat u meer vraag krijgt, omdat u paardvriendelijk te werk gaat. Worden er zo veel paarden in elkaar gerost, om uw woorden te gebruiken?
Verschrikkelijk als de paarden angst krijgen en zich niet meer laten bekappen. Dat doet de paarden en hun hoefverzorging geen goed. En maakt het werk voor de natuurlijke bekapper of hoefsmid een stuk moeilijker.

Een slimme smid rost geen paarden in elkaar, het paard werkt dan echt niet beter mee en je klanten hoeven je ook niet meer te zien, neem ik aan. Maar toch heb je smeden (en natuurlijk bekappers) die het doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:18

40 €/uur incl. btw, werkingskosten en verplaatsing, en in een risicovol beroep is echt niet gestolen. Ik denk niet dat er veel zelfstandige ondernemers aan zo'n uurloon werken (ik toch niet).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:21

arno8 schreef:
Ja, ik hoopte ook ooit dat ik slechts 19 procent belasting hoefde te betalen, maar helaas... stel ik verdien 10 euro: eerst pakt de belasting 1,90 euro mee. Aan het eind van het jaar (Bij de jaaraangifte) kijken ze hoeveel winst je hebt gemaakt en daar gaat minstens 32 procent vanaf. Dus bij elkaar iets meer dan de helft naar de belasting.

Je vergeet wel wat heffingskortingen en het feit dat je over de kosten weer de voorbelasting terug kan vragen ;) De rekensom is niet helemaal zo simpel.

Mijn paard is overigens heel braaf bij de smid :) Staat vaak wat te doezelen of kijkt achterom en frummelt wat met haar lip aan zijn billen :D Ik zorg ook altijd voor een kopje thee of wat anders te drinken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:23

Bandida schreef:
40 €/uur incl. btw, werkingskosten en verplaatsing, en in een risicovol beroep is echt niet gestolen. Ik denk niet dat er veel zelfstandige ondernemers aan zo'n uurloon werken (ik toch niet).

Ik weet dat heel veel zelfstandigen voor zo een uurloon of nog minder werken...
Ik schat dat de premie AOV voor een hoefsmid bijna nog hoger is dan de belasting..maar goed die is wel weer aftrekbaar :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:40

xmarliez schreef:
scoxx: Ik zou nog wel eens willen weten wat je van de hoefjes van mijn paardje vindt.. :)
[BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Ben het eens met de "loep" van Arabesk:
Arabesk schreef:
De hielen zijn ongelijk

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LR4GTHF4.jpg

je ziet dat één hiel veel verder naar voren staat dan de ander. Of dit door ongelijk bekappen komt kan ik niet helemaal zien vanaf de foto's.

Op deze foto

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PYHH4WP.jpg

is te zien dat het paard een dubbele zool heeft. Er zit ook nog heel veel oude zool in de hoeven.

En daarbij, denk ik dat de hielen wat lager kunnen. Sjeetje... is bijna een stopwoordje geworden: "hielen lager"
Ik lijk Strasser wel :P

Voor de rest hele nette hoefjes voor een Shet!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:52

BTW... het beroep full-time hoefsmid trekt me ook niet 1-2-3... je moet wel "emotioneel hard" zijn, zeg maar. Niet ieder paard heeft een even paardwaardig bestaan.
Ik kan er zo slecht tegen en in mijn hoofd zit ik dan al te bedenken hoeveel geld ik nog op de bankrekening heb staan om zo'n dier te kopen om het wel een paardwaardig(er) bestaan te kunnen geven. Of dat ik een gratis bekapbeurd aanbied, dat soort dingen.

Daarbij, met mijn 58 kilo... houd ik na 5 jaar denk ik, geen lijf meer over. Want inderdaad, vele paarden zijn niet echt opgevoedt.