Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bandida schreef:KiWiKo schreef:denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........
Jamaar volledig akkoord..maar nog eens.. is het dat wat we willen zien als het ultieme op vlak van dressuur?? Een adhd paard dat met bedenkelijke methodes wordt 'geprepareerd' om dan een rondje te huppelen? Ik niet..
x_Marr schreef:Je gaat niet een paard 10 minuten zo inhouden omdat hij er anders vandoor gaat.... Iedereen weet dat je dan een paard alleen maar sterker kan maken en dan ben je de volgende keer nog verder van huis, als het dan toch noodzakelijk is kan je beter 1 flinke ruk geven dan aan die teugels te blijven hangen, aangezien het dan logisch is dat je paard wil vluchten.
Ik vind het erg jammer dat dit de huidige manier is van de topdressuur.... het gaat om samenspel met het paard, wat ik hier zie is alleen maar ''ik wil winnen'' en het paard maakt ze dan geen fiets uit.
En nee, op deze manier train je echt geen draagspieren in de rug, daarvoor moet je toch echt vanuit ontspanning werken, en een actieve achterhand.
hij kan alle oefeningen die je wil ........... Bandida schreef:KiWiKo schreef:het is wat de FEI wil zien........ en het is waar de fokkers op fokken...........
we zijn gewoon weer 20 jaar terug .............
Omdat de mensen dat kopen, vol hoge verwachtingen, omdat hun helden dat ook rijden.. vicieuze cirkel he
KiWiKo schreef:denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........
een stukje vermenselijking........ neem mohammed ali, zo gek als een deur........... neem Cruijf, zo gek als een deur............ topsporter zijn vergt meer dan alleen lichamelijk vermogen........... vergt ook een geestelijk vermogen (of onvermogen for that matter)
Ze is topatleet geweest, maar echt waar, ik heb nooit kunnen ontdekken dat ze niet spoort hoor. Beetje kort door de bocht?
x_Marr schreef:Maar is dat niet geoon ziekelijk dat ze dat willen zien... en dat mensen dus zo wedstrijdbeust zijn dat ze die paarden willen?
Daan_Ordeal schreef:KiWiKo schreef:denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........
een stukje vermenselijking........ neem mohammed ali, zo gek als een deur........... neem Cruijf, zo gek als een deur............ topsporter zijn vergt meer dan alleen lichamelijk vermogen........... vergt ook een geestelijk vermogen (of onvermogen for that matter)
Ik zal even aan mijn zus doorgeven dat er echt een steekje bij haar los zitZe is topatleet geweest, maar echt waar, ik heb nooit kunnen ontdekken dat ze niet spoort hoor. Beetje kort door de bocht?
Ïk vind dit filmpje alles behalve representatief voor de dressuursport. Als ik dit zie vraag ik me echt af waar men mee bezig is?
x_Marr schreef:Ik vind dat het dus niet waard.
Vooral omdat het gewoon onnodig is, als je zo graag wil vallen omdat je je daarna beter voelt kan je beter gaan motorcrossen, ipv ruzie te maken met een levend wezen.
En als ik een paar keer hard op mijn bek moet gaan om zo'n dier gereden te krijgen, dan neem ik dat voor lief, ik wens dat niet, maar ik vind dat ook niet verschrikkelijk. Da's paardrijden voor mij nu eenmaal. Als je een fjord pakt die een keer bedenkt dat ie je er af wil ga je ook hoor...
Als je níet wil vallen kan je beter gaan snelwandelen oid... Dan is paardrijden niet de juiste sport voor je. Je bent met een levend wezen bezig dat vnl teert op instinct. Dat houd zoveel in als dat het dier ALTIJD onvoorspelbaar en dus "onbetrouwbaar" is. Hoe braaf ook, je kan er niet van uit gaan dat ie in elke situatie braaf is. Als je daar niet mee kan leven, heb je niets op een paardenrug te zoeken.
Dat de ene er wat beter mee kan leven dan de andere. Betekent niet dat die ene maar een gevaarlijkere sport moet zoeken. Dat betekent gewoon dat die ene een ander type paard zoekt dan de andere. Bandida schreef:x_Marr schreef:Maar is dat niet geoon ziekelijk dat ze dat willen zien... en dat mensen dus zo wedstrijdbeust zijn dat ze die paarden willen?
Wat mij betreft is dat redelijk fout ja. Maar 't is wel gewoon de realiteit.
Ook wat Kiwiko zegt, dat de doornsee ruiter die zich een paard met papier aanschaft eigenlijk een soort wedstrijdbom in de dop koopt en daar dan gemakkelijk mee in de problemen komt. Zelfs onze politie (B) moet elders paarden recruteren, weinig geschikts meer bij het BWP en SBS om mee op de straat te komen..

Lante schreef:Je moet een paard zoeken dat past bij je mogelijkheden (en beperkingen) en bij je ambitie. Daarbij moet je realistisch zijn, anders krijg je problemen. Veel mensen hebben een (TE) hoge dunk van zichzelf en dan krijgt het paard/het stamboek/de fokker de schuld, i.p.v. eens de hand in eigen boezem te steken als het mis gaat...
En als je er mee om kunt gaan val je meestal niet zo vaak, tenzij een ander 'licht' er al even fijn mee bezig is geweest en het paard dusdanig slechte ervaringen heeft dat het geen ruiter meer accepteerd, maar dat is dan nog niet de schuld van het paard, de fokker of het stamboek.
Rana schreef:en deze methode is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect, als je geen wederzijds respect hebt, ook niet de mogelijkheid om deze houding aan te nemen.
Het word niet bereikt door dwang en overmacht en pijn
Met pijn en dwang creeer je angst. Ik zie geen angst....
charlie1989 schreef:Heuh, is dit allemaal van eenzelfde evenement?
Gohjong, waar gaan we naartoe, de paarden worden zo goed gefokt, rijpaarden waar ze vroeger allen konden van dromen, en de ruiters zitten er op te schokken