Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:43

Die post van KiWiKo vind ik echt kant nog wal raken (over de autisme aanverwante ADHD Paarden, pfff, waar haal je de onzin vandaan; sorry hoor.)... Daar gaan we toch hoop ik niet serieus op in..?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:43

Weet je, ik ben zelf helemaal geen getalenteerde dressuur-muts. Maar ik mag me er graag in verdiepen. Een tijd terug, toen ik dacht genoeg tijd te hebben om wedstrijden te rijden, heb ik een ouder, heel ervaren paard (ZZ-licht) aangeschaft. De klik was er niet. En waarom niet? Paard wilde heel graag werken, maar was ook super-intelligent. Sprong met twee hoefjes in zijn neus de wissels, had een uitgestrekte draf om van te kwijlen en ga maar door. Alleen... bij mij niet. Waarom niet? Omdat ik de fout maakte een paard te vermenselijken en niet kordaat genoeg op te treden, omdat ik het vaak "zielig" vond. Als mijn vriendin, tevens gediplomeerd instructrice, op hem reed, hadden ze eerst vijf minuten ruzie, waarbij ze elkaar op hun donder gaven. Na vijf minuten liep peerd als een speer en telkens als hij haar zag, gingen zijn oortjes naar voren en was hij blij stevig aan het werk te kunnen (ondanks dat er altijd even moest worden geklierd. Maar ja, het was dan ook een Ixion en die hebben een nogal typisch karakter). Als ik iets heb geleerd van dat paard, is het wel dat het niet erg is om op bepaalde momenten door te vragen. Misschien wat off-topic, maar wat ik bedoel te zeggen, is dat je als ruiter best een eindje kunt gaan, sámen met je paard, als je maar weet waarmee je bezig bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:46

Lante schreef:
Die post van KiWiKo vind ik echt kant nog wal raken (over de autisme aanverwante ADHD Paarden, pfff, waar haal je de onzin vandaan; sorry hoor.)... Daar gaan we toch hoop ik niet serieus op in..?

moet je ook vooral niet doen :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:47

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........

Jamaar volledig akkoord..maar nog eens.. is het dat wat we willen zien als het ultieme op vlak van dressuur?? Een adhd paard dat met bedenkelijke methodes wordt 'geprepareerd' om dan een rondje te huppelen? Ik niet..

het is wat de FEI wil zien........ en het is waar de fokkers op fokken...........

we zijn gewoon weer 20 jaar terug .............

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:50

KiWiKo schreef:
het is wat de FEI wil zien........ en het is waar de fokkers op fokken...........

Omdat de mensen dat kopen, vol hoge verwachtingen, omdat hun helden dat ook rijden.. vicieuze cirkel he

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:50

x_Marr schreef:
Je gaat niet een paard 10 minuten zo inhouden omdat hij er anders vandoor gaat.... Iedereen weet dat je dan een paard alleen maar sterker kan maken en dan ben je de volgende keer nog verder van huis, als het dan toch noodzakelijk is kan je beter 1 flinke ruk geven dan aan die teugels te blijven hangen, aangezien het dan logisch is dat je paard wil vluchten.

Ik vind het erg jammer dat dit de huidige manier is van de topdressuur.... het gaat om samenspel met het paard, wat ik hier zie is alleen maar ''ik wil winnen'' en het paard maakt ze dan geen fiets uit.

En nee, op deze manier train je echt geen draagspieren in de rug, daarvoor moet je toch echt vanuit ontspanning werken, en een actieve achterhand.

misschien moet jij het even voordoen.......... mag je een voorproefje nemen op mijn enigste eigenste :D :D

ding is dressuur gefokt.......... neostan x ferro....... heeft alles in zich om een van de betere dressuurpaarden te zijn, ware het niet dat hij een lichamelijk mankement heeft dat het werk in de weg staat......... maar voor een keertje rijden in de baan een kwartiertje kan best :) :) hij kan alle oefeningen die je wil ...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:51

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Omdat de mensen dat kopen, vol hoge verwachtingen, omdat hun helden dat ook rijden.. vicieuze cirkel he

yep........ met als gevolg dat er veel te knappe paarden gefokt worden.......... paarden waar het merendeel van onze huidige ruiters niet mee om kunnen gaan............

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:52

KiWiKo schreef:
denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........

een stukje vermenselijking........ neem mohammed ali, zo gek als een deur........... neem Cruijf, zo gek als een deur............ topsporter zijn vergt meer dan alleen lichamelijk vermogen........... vergt ook een geestelijk vermogen (of onvermogen for that matter)

Ik zal even aan mijn zus doorgeven dat er echt een steekje bij haar los zit :') Ze is topatleet geweest, maar echt waar, ik heb nooit kunnen ontdekken dat ze niet spoort hoor. Beetje kort door de bocht?

Ïk vind dit filmpje alles behalve representatief voor de dressuursport. Als ik dit zie vraag ik me echt af waar men mee bezig is? :?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:52

Maar is dat niet geoon ziekelijk dat ze dat willen zien... en dat mensen dus zo wedstrijdbeust zijn dat ze die paarden willen?

Paardrijden gaat om plezier, amenwerken met je paard, en ik zou er geen plezier hebben als ik eerst altijd ruzie moet maken met een paard, daar is het ook helemaal niet voor bedoeld. Ik hou er een slecht gevoel aan over en het paard ook...

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:55

Maar een topruiter kan er mee om. In de ring zijn ze braaf (over het algemeen, maar goed, mijn huis-tuin-en-keukenpaard heeft ook wel eens kuren. Tis een levend wezen natuurlijk)

Waarom zou je het jezelf niet een beetje moeilijker mogen maken als dat betekent dat je er zoveel meer voor terug krijgt als je zo'n dier gereden krijgt? (er van uit gaande dat je het talent hebt dus)

Paardrijden mag je niet eenzijdig bekijken. Ook wedstrijd rijden is samenwerken. Wie zegt dat ze er een slecht gevoel aan over houden? Als je dat dier krijgt waar het moet zijn, welliswaar met een paar hindernissen op je pad, dan voel je je toch heeeerlijk?

Ik geloof dat hier een hoop mensen het zichzelf graag makkelijk maken, daar is niets mis mee. Waar ik wel iets mis mee vind is dat ze er van uit gaan dat iedereen zo is... Ik vind het niet erg om effe te vloeken, op mijn plek gezet te worden door die vierbener en zelfs zand te happen... Als ik hem goed heb is het het allemaal waard geweest :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:56

x_Marr schreef:
Maar is dat niet geoon ziekelijk dat ze dat willen zien... en dat mensen dus zo wedstrijdbeust zijn dat ze die paarden willen?

Wat mij betreft is dat redelijk fout ja. Maar 't is wel gewoon de realiteit.
Ook wat Kiwiko zegt, dat de doornsee ruiter die zich een paard met papier aanschaft eigenlijk een soort wedstrijdbom in de dop koopt en daar dan gemakkelijk mee in de problemen komt. Zelfs onze politie (B) moet elders paarden recruteren, weinig geschikts meer bij het BWP en SBS om mee op de straat te komen..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:00

Mee eens Paragirlke! :)

Ik snap ook niet waarom men paarden koopt waar ze niet mee om kan of wil gaan en dan krijgen de fokkers weer de schuld van hun onvermogen. Er zijn genoeg rassen met een gematigder temperament; koop die dan gewoon, dan ben je toch klaar?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:02

Ik vind dat het dus niet waard.
Vooral omdat het gewoon onnodig is, als je zo graag wil vallen omdat je je daarna beter voelt kan je beter gaan motorcrossen, ipv ruzie te maken met een levend wezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:03

Je moet een paard zoeken dat past bij je mogelijkheden (en beperkingen) en bij je ambitie. Daarbij moet je realistisch zijn, anders krijg je problemen. Veel mensen hebben een (TE) hoge dunk van zichzelf en dan krijgt het paard/het stamboek/de fokker de schuld, i.p.v. eens de hand in eigen boezem te steken als het mis gaat...

En als je er mee om kunt gaan val je meestal niet zo vaak, tenzij een ander 'licht' er al even fijn mee bezig is geweest en het paard dusdanig slechte ervaringen heeft dat het geen ruiter meer accepteerd, maar dat is dan nog niet de schuld van het paard, de fokker of het stamboek. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 08-06-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:04

@ x-marr: Ik ook, ik laat de tv dan ook uit, ga niet meer naar wedstrijden, en hoop dat dit snel weer over gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:06

Daan_Ordeal schreef:
KiWiKo schreef:

een stukje vermenselijking........ neem mohammed ali, zo gek als een deur........... neem Cruijf, zo gek als een deur............ topsporter zijn vergt meer dan alleen lichamelijk vermogen........... vergt ook een geestelijk vermogen (of onvermogen for that matter)

Ik zal even aan mijn zus doorgeven dat er echt een steekje bij haar los zit :') Ze is topatleet geweest, maar echt waar, ik heb nooit kunnen ontdekken dat ze niet spoort hoor. Beetje kort door de bocht?

Ïk vind dit filmpje alles behalve representatief voor de dressuursport. Als ik dit zie vraag ik me echt af waar men mee bezig is? :?

om een topatleet te zijn, moet je een aantal factoren in jezelf uit kunnen schakelen............ een is lichamelijke ongemakken (vraag maar aan je zus) twee is geestelijke ongemakken........... vraag dat ook maar aan je zus........

en dat uitschakelen van lichamelijke en geestelijke ongemakken............ dat staat in de psycholigie gelijk aan moeite met aanpassen........... want je bent niet doorsnee........ en dus zit er voor de minder verder denkenden een steekje los :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:08

x_Marr schreef:
Vooral omdat het gewoon onnodig is, als je zo graag wil vallen omdat je je daarna beter voelt kan je beter gaan motorcrossen, ipv ruzie te maken met een levend wezen.

En daar ben je dus kortzichtig, ik wil niet graag vallen, niemand valt graag. Maar het hoeft ook niet gemakkelijk te gaan... Dat is geen uitdaging. En ik wil leren en een uitdaging hebben. En dan heb je dus nog de groep die Lante aanhaalt, paarden die zo fantastisch gereden zijn dat, als jij er op stapt, je er met wat pech meteen weer af ligt omdat het dier denkt dat het zo wel goed is... :(:) En als ik een paar keer hard op mijn bek moet gaan om zo'n dier gereden te krijgen, dan neem ik dat voor lief, ik wens dat niet, maar ik vind dat ook niet verschrikkelijk. Da's paardrijden voor mij nu eenmaal. Als je een fjord pakt die een keer bedenkt dat ie je er af wil ga je ook hoor... ;) Als je níet wil vallen kan je beter gaan snelwandelen oid... Dan is paardrijden niet de juiste sport voor je. Je bent met een levend wezen bezig dat vnl teert op instinct. Dat houd zoveel in als dat het dier ALTIJD onvoorspelbaar en dus "onbetrouwbaar" is. Hoe braaf ook, je kan er niet van uit gaan dat ie in elke situatie braaf is. Als je daar niet mee kan leven, heb je niets op een paardenrug te zoeken. :) Dat de ene er wat beter mee kan leven dan de andere. Betekent niet dat die ene maar een gevaarlijkere sport moet zoeken. Dat betekent gewoon dat die ene een ander type paard zoekt dan de andere.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:09

Bandida schreef:
x_Marr schreef:

Wat mij betreft is dat redelijk fout ja. Maar 't is wel gewoon de realiteit.
Ook wat Kiwiko zegt, dat de doornsee ruiter die zich een paard met papier aanschaft eigenlijk een soort wedstrijdbom in de dop koopt en daar dan gemakkelijk mee in de problemen komt. Zelfs onze politie (B) moet elders paarden recruteren, weinig geschikts meer bij het BWP en SBS om mee op de straat te komen..

yep dat is.............\

30 jaar geleden fokte zo net zoals nu alleen op kunnen niet op karakter............ ik heb die "bloedhonden" (en echt die paarden stonden je al naar je leven als je ze gewoon aankeek) in handen gehad........... en dat is niet grappig.......... nu gaan ze weer meer terug naar karakter maar niet naar karakter voor de doorsnee ruiter......... want de doorsnee ruiter (jij en ik!!) zijn daar nog steeds niet capabel genoeg voor............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:10

x_Marr schreef:

hoezo ??

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:11

en deze methode is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect, als je geen wederzijds respect hebt, ook niet de mogelijkheid om deze houding aan te nemen.

Het word niet bereikt door dwang en overmacht en pijn
Met pijn en dwang creeer je angst. Ik zie geen angst....

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:12

KiWiKo schreef:
x_Marr schreef:

hoezo ??

ja snap ik ook niet helemaal?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:13

Lante schreef:
Je moet een paard zoeken dat past bij je mogelijkheden (en beperkingen) en bij je ambitie. Daarbij moet je realistisch zijn, anders krijg je problemen. Veel mensen hebben een (TE) hoge dunk van zichzelf en dan krijgt het paard/het stamboek/de fokker de schuld, i.p.v. eens de hand in eigen boezem te steken als het mis gaat...

En als je er mee om kunt gaan val je meestal niet zo vaak, tenzij een ander 'licht' er al even fijn mee bezig is geweest en het paard dusdanig slechte ervaringen heeft dat het geen ruiter meer accepteerd, maar dat is dan nog niet de schuld van het paard, de fokker of het stamboek. ;)

ik kan het niet anders dan hier volmondig mee eens zijn.................

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:16

Heuh, is dit allemaal van eenzelfde evenement?
Gohjong, waar gaan we naartoe, de paarden worden zo goed gefokt, rijpaarden waar ze vroeger allen konden van dromen, en de ruiters zitten er op te schokken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:18

Rana schreef:
en deze methode is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect, als je geen wederzijds respect hebt, ook niet de mogelijkheid om deze houding aan te nemen.
Het word niet bereikt door dwang en overmacht en pijn
Met pijn en dwang creeer je angst. Ik zie geen angst....

Kan best, maar het gaat nog steeds over dat filmpje, en als ik dat zie is vertrouwen en wederzijds respect niet meteen het eerste waar ik aan denk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:27

charlie1989 schreef:
Heuh, is dit allemaal van eenzelfde evenement?
Gohjong, waar gaan we naartoe, de paarden worden zo goed gefokt, rijpaarden waar ze vroeger allen konden van dromen, en de ruiters zitten er op te schokken

De paarden die daar lopen krijgt de gemiddelde basisruiters nog niet in zijn eerste versnelling :D