Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:14

Needje schreef:
Uit de kom gevallen Nagelbijten / Gniffelen
Need schrok en donderde me omver. Clown

Oh oliebol! Da's pijnlijk Ach gut Ach gut Ach gut

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:15

ok sorry idd niet door het paard zelf...

maar ga je dit bijvoeren dan wordt het toch minder door de micro organismen aangemaakt (is mij ook maar verteld) ?
iig paard (organismen) kan het zelf met goede voeding prima zelf aanmaken, ben ik van mening. doet het paard(organismen) dat niet zit er toch in het voer iets niet goed voor dat paard...
maargoed dat is mijn mening

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:53

Aimee schreef:
Nee hoor, 24/7 buiten zegt niets over de correctheid van de omstandigheden.
Misschien is er nauwelijks gras te vinden op het land?
Misschien wordt het land slecht onderhouden?
Misschien is het één grote blubberzooi?
Misschien wordt er geen hooi bijgevoerd in de winter?
Misschien krijgt het paard behalve weidegang geen beweging en heeft het geen vriendjes om beweging mee te nemen?
........

En misschien is dat allemaal niet zo Clown

Misschien moet je gewoon aan de eigenaar van het paard overlaten om al dan niet iets met een advies te doen. Het is ook geen rigoreus advies en onomkeerbaar advies, zelfs niet schadelijk voor het paard. Lachen

Balen zeg, Needje Ach gut

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:00

fransje23 schreef:
En misschien is dat allemaal niet zo Clown

Misschien moet je gewoon aan de eigenaar van het paard overlaten om al dan niet iets met een advies te doen. Het is ook geen rigoreus advies en onomkeerbaar advies, zelfs niet schadelijk voor het paard. Lachen

Balen zeg, Needje Ach gut

Dat er nogal wat open opties zijn, geeft gewoon aan dat jouw advies nogal klakkeloos is.
Eerst eens nagaan wat de omstandigheden zijn, dan eventuele verbeteringen daarop adviseren, dan de mogelijkheid van een supplement aanraden. Een andere volgorde vind ik hoogst merkwaardig, ook al is het geen rigoreus advies. Het gros vindt een supplementje nou eenmaal een makkelijker advies dan de omstandigheden nog eens onder de loep te nemen.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:23

Sorry maar ik wordt altijd zo moe van deze topics. Mensen die niets of vrij weinig weten bemoeien zich met de hoef van een paard of pony. En dat met behulp van 2 foto's ze weten niks over de beenstand, de manier van lopen, en het soort werk dat het paard doet, de bouw, etc. En even voor iedereen 'mensen denk aub niet dat je (goed) kan bekappen met een cursusje hoefbekappen.

Er zijn hoefsmeden die niet goed zijn, of ze nou natuurlijk bekappen of niet. Er zijn zelfs mensen die denken dat de natuurlijke hoefbekappers beter zijn dan de andere hoefsmeden, soms zou dat zo zijn maar lang niet altijd.

Het is niet voor niks dat veel paarden kreupel lopen door slecht hoefbeslag. Natuurlijk hebben de meeste mensen dat niet in de gaten anders lieten ze wel een andere hoefsmid komen!

Wij laten een hoefsmid uit de kliniek komen. Kost veel maar ja dan heb je ook wat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:27

Gelukkig ben je de eerste en de enige met een negatieve en betweterige insteek in dit topic, love_01.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:44

love_01 schreef:
Sorry maar ik wordt altijd zo moe van deze topics. Mensen die niets of vrij weinig weten bemoeien zich met de hoef van een paard of pony. En dat met behulp van 2 foto's ze weten niks over de beenstand, de manier van lopen, en het soort werk dat het paard doet, de bouw, etc. En even voor iedereen 'mensen denk aub niet dat je (goed) kan bekappen met een cursusje hoefbekappen.

Er zijn hoefsmeden die niet goed zijn, of ze nou natuurlijk bekappen of niet. Er zijn zelfs mensen die denken dat de natuurlijke hoefbekappers beter zijn dan de andere hoefsmeden, soms zou dat zo zijn maar lang niet altijd.

Het is niet voor niks dat veel paarden kreupel lopen door slecht hoefbeslag. Natuurlijk hebben de meeste mensen dat niet in de gaten anders lieten ze wel een andere hoefsmid komen!

Wij laten een hoefsmid uit de kliniek komen. Kost veel maar ja dan heb je ook wat.

Ja,deze vergeten we maar even Vork

Ik heb ook gehoord dat het bijvoeren van biotine de biotine-stofwisseling stillegt.Dat is vooral een probleem na de kuur:langzaam afbouwen dus om niet meteen weer nieuwe problemen te krijgen.

Toen Jodi haar hoef open had liggen heb ik ook biotine gegeven.Het meest opvallende resultaat was een enorme manen-groei!(en ik houd van lange manen Knipoog )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:53

Ik vraag mij af of love-01 het gehele topic gelezen heeft of wordt ze daar ook te moe van. Vork

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:40

Moderatoropmerking:
Lijkt me niet nodig om meer aandacht aan een dergelijke reactie te besteden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:10

Gezien Pablo zeker niet goed loopt, verbaasde me het enigszins dat jullie zo eens waren met zijn hoefstand. Hier nog twee foto's van heden avond alleen wat batterij op toen ik de foto van de onderzijde wilde maken.

Afbeelding

Afbeelding

Door een TD hoefsmid gedaan. Ik probeer zelf voorzichtig de nagelgaten wat bij te werken, hij staat nu 2 weken zonder ijzers.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:41

Eleonoor misschien is zijn stand doordat de ijzers eraf zijn gehaald zo verandert dat hij daardoor niet lekker loopt? Liep hij wel goed met ijzers?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:38

Ik ga er toch vanuit dat de stand niet veranderd als de ijzers er onderuit gaan. Is dat wel het geval, moet er volgens mij een andere smid komen.
Hij staat niet mooi symmetrisch.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:47

Eleonoor: Na (minstens) 7 jaar ijzers en dan ineens blote voeten zal je hem toch echt een beetje tijd moeten gunnen om daaraan te wennen.Dat duurt echt langer dan 2 weken!
Ik heb de indruk dat zijn zwarte hoef erg scheef staat(binenkant hoger dan buiten)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:48

Die indruk had ik ook Jodi Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:29

jodi schreef:
Ik heb de indruk dat zijn zwarte hoef erg scheef staat(binenkant hoger dan buiten)

Ik heb, als ik de kroonrand volg, juist het idee dat bij de donkere voet de buitenkant hoger is dan de binnenkant en bij de witte voet de binnenkant hoger dan de buitenkant. Beiden voeten lijken ook iets naar binnen te staan. Maar het kan zijn dat ik verkeerd kijk Bloos

Als de nagelgaten nog moeten uitgroeien is het altijd een rommelige periode tenminste bij mijn paard ook. Ik vijl dan regelmatig de rand weer wat rond. Dat moest ik sowieso na een rit met veel asfalt. Of doe ik iets niet goed als het recht afslijt op asfalt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:48

kleine toevoeging op het uitgroeien van paardenbenen, deze zijn niet volgroeid op 2 jaar. met 2 jaar is het been uitgegroeid tot en met ongeveer het pijpbeen. de voorknie is bijv. niet uitgegroeid voor het paard 2,5 jaar is, de sprong gaat nog weer later. de botten bóven de voorknie gaan pas nog later. pas na vierjarige leeftijd sluit het achterbeen van sprong tot wervelkolom. het gebied van voorknie t/m schouderblad sluit niet voor het paard vier is. en precies om die redenen kan ik me altijd doodergeren aan paarden die tot ze aan het werk gaan amper aandacht aan de hoeven krijgen, ik zie veel jonge dieren met slecht tot zéér slecht hoefonderhoud, onder het mom van : 'als ie drie is gaat ie toch op de ijzers'. enorm irritant.

los daarvan is een standcorrectie meestal alleen zinnig als het onderbeen nog verandert, in zoverre klopt het dus zéker dat standveranderingen op alleen bekappen na het tweede jaar niet aan te raden zijn, tenzij uit medische noodzaak. in dergelijke gevallen zal dat meestal ook meer behoeven dan alleen juist bekappen. het bijhouden van een bepaalde stand kan natuurlijk wel. de haf van mijn zusje bijvoorbeeld, als die niet steeds teruggezet wordt zou haar stand gaan veranderen, ze rolt sterk buitenlangs af en slijt relatief veel toon af naar verhouding tot de rest van de voorvoeten. zou je dit paard niet steeds bijzetten dan krijg je dus een steeds steilere, schevere hoef, die op een zeker moment heel het onderbeen uit het verband gaat trekken.

een scheefstaand gewricht dat gewoon soepel is (niet scheef gegroeid maar door ongelijke hoeven scheefstaand) is wel prima met bekappen te herstellen/ bij te houden.

zelf heb ik er twee die enigszins hulp nodig hebben in die zin. het eerder genoemde scheve voetje van Flicka, en beide voorvoeten van Snatje. Snatje is lang gekoot en heeft snel last met een te lange toon. zijn beenstand is verder goed, ik moet alleen goed in de gaten houden dat hij geen platvoeten krijgt, en hem daarom steeds terugzetten. hij behoeft wat meer en regelmatiger aandacht daarvoor dan de meeste andere paarden, maar het is een kwestie van goed bijhouden en ik verwacht dat hij na verloop van tijd, als de hoefjes zelf zich aanpassen, gewoon goed blijft. vooralsnog is het hier en daar wat gepuzzel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:48

Pablo liep daarvoor ook niet goed. Sinds hij van ijzers voor af is (achter is al een paar maanden) is hij wat gevoeliger op het harde, maar niet meer of minder kreupel in het zand.

Wat vinden jullie. Paarden zelf de hoeven laten slijten en die stand behouden als de natuurlijke stand? Of corrigeren?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:58

foto van de onderkant?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:46

Eleonoor schreef:
Pablo liep daarvoor ook niet goed. Sinds hij van ijzers voor af is (achter is al een paar maanden) is hij wat gevoeliger op het harde, maar niet meer of minder kreupel in het zand.

Wat vinden jullie. Paarden zelf de hoeven laten slijten en die stand behouden als de natuurlijke stand? Of corrigeren?

Ik zou bij een paard ouder dan 2 jaar niet aan de beenstand gaan sleutelen, echter wel gewoon recht op de hoeven zetten.
En hoe dit te bewerkstelligen? Haha, het geheim van een (goede) smid! Knipoog
Immers, wat is standverandering en wat is hoeven gewoon recht zetten? En in het verlengde daarvan... hoef- en beenas ja/nee op 45 graden zetten of niet. Goed smid voor nodig.

Indien een chronisch kreupel paard kan je de "pijn" verlichten door betreffend paard recht op de hoeven te zetten, maar helemaal over gaat zoiets helaas niet.
Mijn schimmeltje heeft bijv. HKO en atrose, dit paard staat al 9 jaar van zijn pensioen te genieten... ik kan niet met hem werken onder het zadel. Als een hondje uitlaten, doen we wel. En indien hij OK op zijn hoeven staat, loopt hij vrij-in-de-wei niet kreupel, maar niet zo soepeltjes als de rest van de kudde.
Een ander ouwetje met atrose hebben we op een gegeven moment laten inslapen.
Ons 3de ouwetje (draver van 22 jaar) houden we zo goed als mogelijk recht op de hoeven, ondanks zijn multra kromme OCD-benen en knel-hoefjes: die heeft in zijn leven nog nooit kreupel gelopen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:32

Maar is dat wel de juiste aanname dat je door recht op de voeten zetten goed zit? Stel dat je daarna de lijnen naar de gewrichten daarboven niet meer recht hebt en niet meer rechte beweging hebt. Wat is dan belangrijk, die rechte gelijke hoeven of de beweging?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:42

Eleonoor schreef:
Maar is dat wel de juiste aanname dat je door recht op de voeten zetten goed zit? Stel dat je daarna de lijnen naar de gewrichten daarboven niet meer recht hebt en niet meer rechte beweging hebt. Wat is dan belangrijk, die rechte gelijke hoeven of de beweging?

Ik vind: rechte hoeven. Immers, hoorn wijkt voor druk. Indien je de hoeven "ongelijk" laat, zal maar zeggen.... zal de afwijkende beenstand gaande weg de jaren steeds afwijkendere vormen aannemen veroorzaakt door de scheve hoeven.
En ben je onbewust toch bezig met een (negatieve) standverandering.

Mooi voorbeeld is bijv "toontredige" paard van Aimee. Paard stond nooit toontredig en was recht in de beenstand (ik geloof Aimee op haar woord Knipoog)... echter gaande weg werd de binnenste helft hoef hoger dan de buitenste helft hoef. Dit werd per maand waarschijnlijk steeds een ietsie-pietsie erger.
En uiteindelijk werd een paard die niet toontredig liep/stond... wel toontredig.

Ik zie gewoon te veel paarden om me heen van vrienden en kennissen, die wat kwakkelende paarden hadden (niet helemaal OK lopend)... toen betreffende dieren recht op de hoeven gezet werden, was dit gekwakkel over.

Daarom, mijn persoonlijke mening: rechte hoeven! (nou ja, recht bekapt Knipoog )

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:50

Dus, wat zou jij doen met Pablo?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:07

O, en dus nooit binnedoor of buitendoor zetten?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:18

Eleonoor schreef:

De hoeven van mijn paard mogen zelf aangeven wat het wil en dat dat scheef is, vind ik veel minder belangrijk in verhouding met hoe ze ermee overweg kan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:24

Ik sluit me bij Scoxxx aan Ja
Uiteraard wel afgaande op het paard. Als een paard van zichzelf toontredend staat, dan staat hij zo, maar moeten onder die benen rechte voeten. Toontredend door scheve voeten is imo iets anders Lachen
Daarbij ben ik inderdaad niet zo weg van binnendoor of buitendoor zetten. Heb ik eigenlijk nooit een paard beter van zien worden, wel slechter Bloos