[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:56

Mysa, vreselijk.... Heel veel sterkte de komende tijd...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:02

Het spijt me heel erg voor je Mysa. Sterkte!

Ik wil absoluut niet oneerbiedig zijn door hier zomaar van onderwerp te veranderen. Maar ik zit nog altijd met m'n handen in het haar rond die hoefbevangenheid.

Ik heb zaterdag een pijnlijke blunder begaan voor m'n pony.
Ik las dus dat bewegen goed is voor de doorbloeding, indien ze geen pijn hebben.

Zaterdag liep ze rondjes in haar box en gaf ze aan dat ze er uit wou. Dus ik nam haar mee naar huis om haar hoeven te koelen (ong 400m). Alles ging goed, ze stapte goed maar het koelen vond ze echt niet fijn. Integendeel zelfs, op gegeven moment begon ze zelfs terug de typische stand aan te nemen. Dus ik stopte omdat ik toch de indruk kreeg dat ze MEER pijn kreeg door het koelen.

Erger nog, ze wilde geen stap meer zetten. Daar stond ik dan op straat met een pony die niets meer kon doen. Zelfs met een wortel was ze geen stap vooruit te krijgen. Heb een half uur op de lieve manier geprobeerd maar heb dan uiteindelijk toch m'n zweep moeten 'gebruiken'.

Het was vreselijk!! Ik gebruik anders nooit de grove middelen en zou haar nooit pijn doen. Maar ik heb op haar kont moeten slaan, wetende dat ze het niet deed uit koppigheid maar van de pijn. En toen begon ze eindelijk gestaag te stappen.

Stillaan begon ze uiteindelijk ook terug vlotter te stappen.

Maar ik was er toch enorm van aangedaan.

Gisteren ochtend lag ze terug neer in de box en vond ik het ook terug slechter gaan. Gisterenavond was ze dan toch weer beter en liep ze terug rondjes in haar box. Maar ik haal haar er voorlopig toch even niet meer uit hoor.

't Gaat echt op en af.. Maak me wel zorgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:12

Mysa, wat verschrikkelijk voor je, heel veel sterkte...

Lieke, ik moest mijn paard ook in de box laten staan de eerste paar dagen, en daarna mocht ik wandelen maar alleen als mijn paard aangaf dat ze dat aankon. De eerste paar dagen had ze genoeg aan 10 minuten hooguit, meer ging niet. Lopen zal best goed zijn, maar ik ga een paard dat vreselijk pijn aan de voeten heeft niet dwingen te lopen, net als jij nu. Ik ben blij dat ik het advies van de DA heb opgevolgd, want na een week of 2 ging het lopen steeds makkelijker en konden we langer, en na 4 weken kon ze al weer rustig aan het werk onder het zadel. Die eerste paar dagen boxrust hebben haar gewoon goed gedaan, ik ben blij dat ik niet gedwongen met haar ben gaan bewegen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:20

Ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt maar vergeet niet dat je wou helpen en het goed bedoelde. Dit kom je ook alleen maar te weten als je dingen daadwerkelijk uitprobeert Ach gut . Heb geduld, dit soort dingen heeft nu eenmaal tijd nodig. Trouwens, ik begreep uit je verhaal dat je 'm lokte met een wortel. Ik persoonlijk zou in deze fase geen wortels voeren, alle kleine beetjes helpen.
Sterkte en heb geduld.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:54

Nee, ik weet het, ik geef ook geen wortels. Maar dat was echt al een noodmiddel - was ook geen ganse wortel hoor.

Had ik van in de box gezien dat ze het niet aankon, had ik haar gerust gelaten.

Maar ze liep rondjes in de box en op het eerste zicht liep ze ook bijna normaal. Ook de heenweg verliep vlekkeloos. Raar dat het misliep bij het koelen..

Ik geef wel toe dat ik te weinig geduld heb..

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:02

Lieke daar hoef je je niet schuldig over te voelen hoor. Is er geen mogelijkheid om haar een kleine paddock te geven? Dan kan ze zelf kleine stukjes lopen als ze dat wil, want ik kan me goed voorstellen dat ze af en toe even uit die box wil. Lopen is goed als ze het zelf willen

Wat betreft het op en af gaan, dat zal nog wel even zo doorgaan. Haar systeem heeft een behoorlijke klap gehad. Caitlin had vaak twee hele goede dagen en dan weer een dag dat ze zielig stond te staan en die goede dagen werden er steeds meer..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:14

Nee, geen paddock. 't Is ofwel bij de boer in de box of thuis op de wei..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:15

Is het dan misschien iets om nat zand in de box te doen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:28

Nee je moet je niet schuldig voelen.
In de box met stro of vlas krijgen ze tegendruk onder de zool, dan wordt er dus minder aan de lamellen getrokken. Daarom is een paddock met zand ook ideaal, want dat gaat als een steunzool in de hoeven zitten.
Nat zand in de box doen is ook een optie, maar dan wel gedeeltelijk want ze moet wel droog/warm kunnen liggen.

Wel apart dat ze het afspuiten niet fijn vond. Dat afspuiten hoeft maar met een miezerig straaltje.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:29

Die boxen zijn open onderaan en het daarnaast staat een koe. Denk niet dat de boer het fijn vind als zijn koe opeens ook in het zand staat.. Ze heeftn u dikke laag stro.

Ik laat haar gewoon enkele dagen rusten. Gelukkig zijn die boxen echt ruim - niet zoals een paardenbox 3x3 (denk 5x10) - dus ze kan er echt in rondstappen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:35

Ja, 't was echt heel zacht besproeien, meer benevelen zelfs.
Vond het ook heel bizar.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:34

Een ruime box dus ... bijna net zo groot als mijn uitloop want die is 10 x 7.

Ik begreep dat de 400 meter over harde weg was? Dat was misschien te veel. Kan best zijn dat er een klein steentje in de voet is gekomen en dat dit erg zeer deed. Maar zo te lezen is het eerder door het afspuiten gekomen.

Zo zie je maar weer hoe paardafhankelijk het ooit kan zijn. Ondanks je goede bedoeling is dit kennelijk niet wat je paard het liefst heeft. Laat haar maar lekker in de box staan en zelf aangeven wat ze wil. Als ze erg onrustig wordt, kun je best even een rondje bij de boer op zijn erf maken. Niet honderden meters gaan lopen, want je moet ook nog terug als het niet gaat.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:22

Voila, dat was het grootste probleem, teruggeraken, daar sta je dan. Was inderdaad over harde weg.

Ja ik schat dat het zoiets moet zijn, of misschien iets minder (4x8 of zo) Zal niet veel schelen. Ik zeg wel box maar da's gewoon een koeieloods, ingedeeld in partjes dmv ijzeren buizen. Er staan 4 kalfjes in 1 box en in een andere 2 dikbilkoeien..
De grote ruimte vind ik echt goed voor haar - ben ik heel blij om. Ik krijg niet het gevoel dat ze 'opgesloten' zit. Ze zit ook net aan de poort, die altijd open staat, waardoor ze altijd naar buiten kan kijken.

Jammer dat de boer 's winters zijn boxen nodig heeft want ik zou haar liever daar laten dan op een paardenpension, nu ik erover nadenk.

Anyway, ben heel blij met de goeie raad van de Bokkertjes. We slaan er ons wel door.
En eigenlijk mag ik nog niet eens klagen want ik hoor hier veel ergere gevallen voorbijkomen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:59

Ah heel veel sterkte met je verlies. Zti gewoon met tranen in mijn ogen.
Vind het zo erg

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:32

Vanmiddag gaat Nado op de foto, duimen jullie voor ons ? We hebben het hard nodig!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:44

Natuurlijk duim ik voor je!

Even een hart onder de riem voor de mensen met hoefbevangen paarden: gisteren, ruim een jaar na de bevangenheid van mijn merrie, heeft mijn man haar ijzers verlegd. Na het bekappen was duidelijk te zien dat de witte lijn, die behoorlijk was uitgerekt, weer mooi smal aan het worden is. De voet herstelt zich dus goed Lachen. Ze loopt goed, is al bijna een jaar volkomen pijnvrij, en dat terwijl ik er zelf vorig jaar een hard hoofd in had, in beide voorvoeten was een behoorlijke kanteling te zien.

Ik hoop dat alle bevangen paarden snel verlichting krijgen en aan het genezingsproces kunnen gaan beginnen Ach gut

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:59

Sterkte Nado, en vooral succes. Ik hoop op een geruststellende uitslag.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:17

duim, duim, duim, Nado!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:52

Succes vanmiddag Nado, hopelijk valt het mee!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:53

Ik ga ook voor je duimen Nado!!!!

Nog een hart onder de riem: Ik had in 2005 ook nooit gedacht dat Indiana nog zo zou kunnen bewegen als ze nu doet. Haar kleine spruit wordt steeds manser en zij moet er constant achteraan in draf of galop.

Mysa: gaat het een beetje met je?

(ik heb lang nagedacht of ik deze vraag kon stellen, want ik wil niet nieuwsgierig lijken, maar het is echt belangstelling en medeleven)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:28

Maar natuurlijk mag je die vraag stellen, het is juist fijn om te merken dat mensen met me meeleven! Het gaat, het zal wel moeten.
Ben een beetje licht in m'n hoofd nu, van de schok en slaapgebrek denk ik.
Droom ook steeds over haar.
Maar dat zal wel beter gaan, de komende tijd.
Bedankt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:36

Mir, ook namens ons nog heel veel sterkte.
Heb gister ook nog even afscheid genomen toen ze langs kwam.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:38

Het is nu nog zo kort geleden, ik kan me voorstellen dat het maalt in je hoofd. Straks komen de mooie herinneringen en er komt een tijd dat je met een glimlach aan haar kan denken. Maar dat maakt het nu niet makkelijker.
Nogmaals sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:17

Was het niet iemand van dit topic die een mailtje had gestuurd naar paardnatuurlijk over de cijfers van de fructaanindex?
Want ik kan nergens de betekenis van het cijfer na 'risico' vinden. Het is bij ons in de omgeving nu 17, maar op een schaal van hoeveel?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:56

Is iemand bekend met smoot locomotion 1000 van de paarden drogist? http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=27785

ben erg benieuwd of het was is, voor hoefbevangen paarden.

nog een vraag mijn 3 jarige is ruim een half jaar terug hoefbevangen geweest, en nu ben heb ik hem ongeveer 6 weken onder het zadel. sins een week of 2 gaat hij na 20min. rijden kreupel lopen. heeft iemand dit ook, en enig idee hoe dit komt?