Ash_ schreef:Gelukkig nieuw jaar allemaal.
Heb weer even een korte vraag aan jullie. Mijn haf is echt onwijs goed aan het afvallen en zit onwijs goed in zijn vel. 3 jaar geleden voor het laatst bevangen geweest.
Na een onbekende blessure ook weer helemaal goed gelukkig.
Nu mijn vraag: hij staat nu al 3 jaar zomer in een paddock alleen met hooi en water en alles wat hij nodig heeft. Nu zou ik hem volgend jaar toch een beetje op willen bouwen zodat een een paar uurtjes mee kan het land op met een graaskorf om. Nu mijn vraag hoe pak ik het aan? Ik weet dat ik langzaam moet opbouwen, maar wanneer is het te veel? Zie je dat aan zijn strakke manenkam en dergelijke?
Toen Bruut in april vorig jaar bevangen raakte heb ik deze vraag ook bij mijn DA neergelegd.
Hij heeft ca. 4 weken op zand gestaan (in stal), maar wij hebben geen paddock dus ik wilde hem graag weer naar buiten hebben.
Wij zijn toen begonnen met een kwartiertje per dag en dat opbouwen (toen wel op een afgezet stuk). Af en toen had hij een mindere dag, hij was dan slomer. Voor mij het teken dat het teveel was geweest. Op dit moment gaan ze van 11.00 uur tot 16.30 uur naar buiten. Van het gras is op dit moment niet veel meer over.
Normaliter gaan de paarden naarmate het langer licht blijft ook langer naar buiten. Dit durf ik dit jaar niet meer aan en wil een max aanhouden van 6 uur per dag. Met school/stage/werk is dit niet altijd makkelijk te combineren, maar ik ga het wel proberen. Sinds Bruut z'n dieet vanaf april is hij erg afgevallen. Hij heeft er nog nooit zo sportief uitgezien als nu
Daarnaast zijn we bezig met suikerarme (voor zover dat kan: Subli Dieetmix + Omega 369) voeding, iets waar we voor de HB niet aan dachten.