[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:19

Ik geef nu alleen 1kg slobber van havens zodat die weer wat aankomt. Door de HB en enkel op hooi staan is die erg ingevallen en aangezien die op boxrust staat mag die geen extra energie krijgen. Hij is weer lekker op gewicht en ziet er super uit (behalve dat die wel wat vaker zijn box uit wilt)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:50

iana, ik voer veel minder dan aanbevolen, maar wel vitaminen/mineralen bij (ook minder dan aanbevolen).
Van de zomer uitgebreid bloedonderzoek gedaan. En alleen een licht magnesiumtekort en de leverwaarde licht verhoogd. Dus verder heel gezond.
Ik vond het wel fijn die bloedtest om te weten dat het verder in orde was.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:22

Misschien herinderen jullie mij nog?
Ik ben een tijdje weg geweest. Ik was diegene met de shetlander waar geen dierenarts bij mocht komen.
Met trots wil ik jullie deze link laten zien met foto`s van hem.
Van een bijna kruipend paard naar eindelijk een gelukkig rennend paard :)
[JITP] Spetter patter pater de shetjes hebben lol in het water!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:47

Super, een succesverhaal!!!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:48

Ja zeker een succes verhaal!
Zo blij om dit neer te zetten mijn zorgenkindje gelukkig opgeknapt. Of nouja bijna opgeknapt smid denkt tegen de zomer zijn hoef weer normaal te hebben.
Op steen loopt hij nog moeilijk maar hij loopt! *D en rent :D

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:37

Als een boek klaar is, is het klaar. Behalve dat er daarna nog zo veel meer in had gemogen of gewijzigd moest worden.
Tien nieuwe en herschreven onderwerpen staan hier gepubliceerd: [url]hoefbevangenheid.gezondehoeven.nl/nieuw.htm[/url]
Meer onderwerpen volgen.
Er is de mogelijkheid om me je commentaar te sturen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:29

Super Sanniej_! Wat fijn :)

Ik heb een vraagje.
Mijn pony is in april HB geraakt, maar was er gelukkig snel weer bovenop.
Om zijn stofwisseling te bevorderen ben ik begonnen met het voeren van magnesium citraat.
Ik vernam toen dat zijn hals er soepeler van werd. Inmiddels is het december en ik voer de magnesium nog steeds.
Ik vind het alleen moeilijk om te zeggen of het nog steeds invloed heeft en durf eigenlijk niet goed te stoppen.
Er wordt aangegeven dat je 1-2 maatschepjes moet geven, maar ik geef nog maar 3/4.

In principe kan het niet veel kwaad, maar het is toch zonde dat de magnesium geen werking meer zou hebben en gewoon wordt uitgeplast.
Geven jullie de magnesium het gehele jaar door? Of alleen in de HB gevoelige perioden?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:39

Teveel van iets is nooit goed, op gegeven moment raakt het dier ook gewend aan de hoeveelheid magnesium,
en is het moeilijker als het wel weer echt nodig is, ik zou het rustig afbouwen en als je het idee hebt dat het minder gaat weer russssstig opbouwen :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:16

Onze pony was nu een heel tijdje stabiel, mede door veel op stal te staan en enkel hooi en worteltjes. Hij gaat sinds een weekje korte daagjes op de weide met graaskorf.
Maar vandaag liet ik hem op de paddock en hij mankt echt weer vooraan vraag me af heeft hij zich misschien in de weide verrokken ofzo of is het weer iets wat met de bevangenheid te maken heeft.. pff, kan me weer zorgen maken.
Hij heeft gisteren de hele dag op stal gestaan en de andere stonden buiten ..de staleigenaar vertelde me dat hij zich nogal had opgewonden wat ik wel begrijp maar de staleigenaar wist niet goed wat doen had hem voor de veiligheid binnen gelaten maar kan dit nu van de stress zijn eventueel?
:(

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:35

Vervelend he, die onzekerheid. :( Hoop dat het meevalt en dat het uitsloverij is geweest...

Ik heb pony vanmiddag ook in de wei gezet van er werd aan de bak gewerkt, met graaskorf...
Maar was er wel wat huiverig voor.
Zit er nu nog veel in het gras qua fructaan etc? Het is hier koud en vies weer, onder de 5 graden.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:37

Goede vraag Pony vraag ik me ook af? zit ook met het dilemma zet ik hem hier op een klein weitje met toch redelijk gras en graaskorf of zet ik hem op de grote weide mt de andere paarden met bijna geen gras en graaskorf. Ik denk altijd zo als hij alleen staat op dat kleine weitje denkt hij alleen aan eten als hij bij de rest staat zijn er ook nog andere factoren om hem te bezigen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:48

Ja, dat zit er nu nog in.
Doordat het nog niet vriest, en er is nog zonlicht blijft het gras fructaan aanmaken.
Omdat het heel moeilijk te zien is heb ik mijn shet altijd in de paddock staan.
Hij krijgt arm hooi en om zijn vitaminen aan te vullen krijgt hij een klein beetje brok met vitaminepoeder
& natuurlijk een liksteen om aan zijn mineralenbehoeften te voorzien! :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:06

Gelukkig Nieuwjaar.
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:59

Happy new year ;D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:02

En vooral iedereen een onbevangen jaar toe gewenst!

Mijn pony's gaan super. Whitney die afgelopen augustus bevangen geweest is heeft over 1,5 week haar Z debuut. En de dames gaan loei hard in het tandem met de indoor marathons.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:49

Mijn oude ex bevangen pony is nu aan de magere kant ze is ingevallen bij de flanken. Ik voer haar nu senioren priores bij hoop dat dit straks effect heeft.. Verder krijgt ze nog onbeperkt kuil en een beetje brok met wat magnesium. Wat vreemd is is dat haar manenkam wel minder opgezet is maar nog wel hard.. en ze is nu toch een goed jaar exbevangen..

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:58

Voor iedereen een heel gelukkig nieuwjaar!

Dat alles goed gaat met alle ponies/paarden en het goed mag blijven gaan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:19

Gelukkig nieuw jaar allemaal.

Heb weer even een korte vraag aan jullie. Mijn haf is echt onwijs goed aan het afvallen en zit onwijs goed in zijn vel. 3 jaar geleden voor het laatst bevangen geweest.
Na een onbekende blessure ook weer helemaal goed gelukkig.

Nu mijn vraag: hij staat nu al 3 jaar zomer in een paddock alleen met hooi en water en alles wat hij nodig heeft. Nu zou ik hem volgend jaar toch een beetje op willen bouwen zodat een een paar uurtjes mee kan het land op met een graaskorf om. Nu mijn vraag hoe pak ik het aan? Ik weet dat ik langzaam moet opbouwen, maar wanneer is het te veel? Zie je dat aan zijn strakke manenkam en dergelijke?

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:43

Ten eerste: Een gelukkig en gezond 2013 voor jullie & de paarden!

Ten tweede: Zou ik graag wat meningen en adviezen horen!

2 maand terug zijn alle paarden hier ontsnapt, onze tuiger merrie liep een flinke vleeswond op wat gelukkig goed geneest. Onze E pony is vanaf toen kreupel.

De E pony, Ford heeft nog nooit echt wat gehad, wel eens 2 dagen kreupel maar altijd na 2 dagen rust weer genezen. Nu is de DA vandaag geweest en die kon ons vertellen dat Ford afgelopen zomer Hoefbevangen is geweest. Wij hebben hier echt niks van gemerkt want de pony liep niet anders dan anders afgelopen zomer.

Denken jullie dat het kan zijn dat hij nu kreupel loopt doordat het uit de hoef groeit? Je ziet nu dat de bovenste helft van de hoef mooi glad is en de onderste helft zie je ribbeltjes op de hoef! Of denken jullie dat het probleem van zijn kreupelheid op het moment ergens anders ligt? De DA kon verder niks vinden, dus dan zouden we foto's moeten laten maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:20

Leg die vraag anders eens bij je smid neer, die weet er meer vanaf dan wij als het goed is. Al lijkt het me stug dat het van het uitgroeien komt. Die van mij hebben daar geen last van gehad iig. Dus ik denk dat er nu een ander probleem is. Of mss opnieuw bevangen? Foto's maken kan iig het een en ander uitsluiten/aantonen.

De beste wensen voor het nieuwe jaar overigens. Dat alle paardjes het goed mogen blijven doen.

@ Ash: Zelf ben ik begonnen met 5 minuten grazen voor een aantal dagen. Ik hield ze strak in de gaten. Wanneer de manenkam dikker werd was het geen wei voor ze. En na een paar dagen deed ik er 5 minuten bij en zo heb ik dat steeds opgebouwd. Nu gaan ze regelmatig even de wei op, maar nooit langer dan een half uur. En als ze gras op hebben krijgen ze minder weidehooi en brok.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:31

Ash_ schreef:
Gelukkig nieuw jaar allemaal.

Heb weer even een korte vraag aan jullie. Mijn haf is echt onwijs goed aan het afvallen en zit onwijs goed in zijn vel. 3 jaar geleden voor het laatst bevangen geweest.
Na een onbekende blessure ook weer helemaal goed gelukkig.

Nu mijn vraag: hij staat nu al 3 jaar zomer in een paddock alleen met hooi en water en alles wat hij nodig heeft. Nu zou ik hem volgend jaar toch een beetje op willen bouwen zodat een een paar uurtjes mee kan het land op met een graaskorf om. Nu mijn vraag hoe pak ik het aan? Ik weet dat ik langzaam moet opbouwen, maar wanneer is het te veel? Zie je dat aan zijn strakke manenkam en dergelijke?

Toen Bruut in april vorig jaar bevangen raakte heb ik deze vraag ook bij mijn DA neergelegd.
Hij heeft ca. 4 weken op zand gestaan (in stal), maar wij hebben geen paddock dus ik wilde hem graag weer naar buiten hebben.
Wij zijn toen begonnen met een kwartiertje per dag en dat opbouwen (toen wel op een afgezet stuk). Af en toen had hij een mindere dag, hij was dan slomer. Voor mij het teken dat het teveel was geweest. Op dit moment gaan ze van 11.00 uur tot 16.30 uur naar buiten. Van het gras is op dit moment niet veel meer over.
Normaliter gaan de paarden naarmate het langer licht blijft ook langer naar buiten. Dit durf ik dit jaar niet meer aan en wil een max aanhouden van 6 uur per dag. Met school/stage/werk is dit niet altijd makkelijk te combineren, maar ik ga het wel proberen. Sinds Bruut z'n dieet vanaf april is hij erg afgevallen. Hij heeft er nog nooit zo sportief uitgezien als nu :+
Daarnaast zijn we bezig met suikerarme (voor zover dat kan: Subli Dieetmix + Omega 369) voeding, iets waar we voor de HB niet aan dachten.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:59

Ik wist al het een en ander van HB, maar ik heb zojuist de openingspost gelezen en vond het ontzettend leerzaam, goed samengevat allemaal!

Zelf ben ik sinds kort in bezig van een minipaard, ik heb al vele horrorverhalen over hb gehoord dus ik ben me er nu ook in aan het verdiepen, omdat die kleintjes er toch gevoeliger voor schijnen te zijn.
Zijn minipaarden nu eigenlijk net zo gevoelig als shetlanders (aangezien ik hier in de omgeving alleen hb bij shetten heb gezien) of verschilt dat per paard?

Voorlopig staat ze gewoon op de paddock, maar in de zomer zou ze eventueel ook op de wei kunnen. Of zouden jullie daar uberhaupt niet aan beginnen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:02

Volgens mij verschilt dat per paard. Ik ken Shetten die tonnetje rond zijn en verschrikkelijk veel suikers gevoerd krijgen, maar toch niet bevangen raken, andere raken van bijna niets bevangen..

Ikzelf zet mijn pony wel op de wei. Wel zeer beperkt gras, maar ik wil niet alles ontnemen.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:10

Idd, sommige overkomt nooit wat en een ander kijkt 1 keertje naar het gras en ligt meteen om...

Het zou mij wel schelen, iedere drol die op de wei terecht komt ipv op de paddock hoef ik niet op te ruimen, en dan kan ik mischien ook eens een dagje overslaan. :)

Ik las ook nog iets over gras dat niet voldoende bemest word. Alleen ik denk dat nogal moeilijk te controleren is of er voldoende voedingstoffen (en ook weer niet teveel) in de bodem zitten?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:24

Hier staan ze altijd op zeer beperkte begrazing, dus ik haal de mest wel dagelijks uit de weide.
Gras bemesten moet wel gebeuren, ieder doet dat op eigen manier.