[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:27

tug schreef:
de indruk die knottenbelt geeft dat een eenmaal HB paard niet meer een normaal gebruikspaard zou kunnen zijn vind ik erg scherp, restschade die blijft dat ben ik wel eens, maar of dat nu direct de aanleiding zou moeten zijn om een paard af te schrijven, nee, .

Dat noemen ze 'lost in translation'!

Knottenbelt beweert dat helemaal niet: wat hij wel zegt is dat het zijn visie is dat een litteken in de laminae er altijd zal blijven en afhankelijk van de ernst van de beschadiging, altijd een zorgpunt zal blijven dat alleen maar 'gemanaged' kan worden door een goede hoefsmid. Hij zegt ook dat hij nogal wat kritiek krijgt op deze uitspraak van artsen en hoefsmeden wiens mening het is dat het paard zich wel hersteld. Nieuw littekenweefsel op een dergelijke kwetsbare plaats ( meegroeien met de hoefwand en tegelijkertijd het gewicht van het paard dragen) is naar zijn mening altijd een kwetsbare plek. En als je het dan in de juiste context van zijn woorden plaatst: your horse will never go back to normal! Met andere woorden: je zult altijd alert moeten blijven en niet meer kunnen denken dat het paard weer is zoals voorheen.

Ik denk dat verschillende van ons ( waaronder ikzelf) kunnen bevestigen dat het management van een eens-bevangen paard altijd moeilijk blijft. Op het moment dat je denkt dat hij|zij genezen is en je de touwtjes iets laat vieren.. dan komt er bijna geheid een terugval. Afhankelijk van de oorzaak van de laminitis blijft het altijd 'walking on a tight-rope'...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:48

DubbelDun schreef:
@JP: die van mij gebruikt dus de achterhand niet, die sjokt erg op de voorhand (amerikaantje hè :D ) dus vandaar het elastiek. Hoofd laag doet ze al van nature, die komt alleen omhoog als er iets érg interessant is, maar dat is zelfs een andere paard al niet :). Het lijkt idd op de pessoa (was de naam even kwijt), maar dan aan de voorkant gelijk aan dat touwding (dus door het halster en over de oren).

Dat bedacht ik me achteraf ook: jij bent 'western' en ik ben 'dressuur' :D .. dat geeft een heel ander loopje!
Als ik Dame Pauli na zoveel maanden stal-, paddock- en weiderust mee de straat opneem, krijgt ze wonderbaarlijk genoeg een schofthoogte van 2.00 m, d'r kop vliegt omhoog naar 3.00m en heeft op slag hengstenmanieren. Dan is zo'n remtouwtje misschien wel handig! Maar afgezien daarvan: het in de juiste houding lopen zoals met de Concord lijkt me wel 'beneficial'..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:57

Jannepauli schreef:
DubbelDun schreef:
@JP: die van mij gebruikt dus de achterhand niet, die sjokt erg op de voorhand (amerikaantje hè :D ) dus vandaar het elastiek. Hoofd laag doet ze al van nature, die komt alleen omhoog als er iets érg interessant is, maar dat is zelfs een andere paard al niet :). Het lijkt idd op de pessoa (was de naam even kwijt), maar dan aan de voorkant gelijk aan dat touwding (dus door het halster en over de oren).

Dat bedacht ik me achteraf ook: jij bent 'western' en ik ben 'dressuur' :D .. dat geeft een heel ander loopje!
Als ik Dame Pauli na zoveel maanden stal-, paddock- en weiderust mee de straat opneem, krijgt ze wonderbaarlijk genoeg een schofthoogte van 2.00 m, d'r kop vliegt omhoog naar 3.00m en heeft op slag hengstenmanieren. Dan is zo'n remtouwtje misschien wel handig! Maar afgezien daarvan: het in de juiste houding lopen zoals met de Concord lijkt me wel 'beneficial'..

leuk z'on paard :D
Rij je wel in de bak?....ik wou dat ik een bak had,dat is echt 1 van de redenen waarom ik er niet op zit.
Er is geen centimeter recht hier,kan nieteens fatsoelijk longeren :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:29

Nog even over de tekst in het filmpje (ik ben slechthorend en kan het dus niet volgen) WAT bedoelt hij nu precies met die kwetspare plek in de laminae? Een punt van zorg ja, maar puur praktisch bekeken? Dat haarvaten beschadigd zijn en opnieuw voor bevangheid kunnen zorgen was me bekend, maar zegt hij dat, of iets anders?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:01

Jannepauli schreef:
Nou is het vaak zo dat paarden die lang op rust gestaan hebben, behoorlijk fris kunnen worden en, zoals één van de mijne - hoe goed opgevoed ook - min of meer staatsgevaarlijk wordt als je de straat op gaat :D .. en toch wil je je paard ook zodra dat weer kan op het harde laten lopen. Welnu, ik heb weer 's wat leuks gevonden ( alles om de dames hier bezig te houden, haha) en dat is de ConCord - in de nieuwste BIT staat er een artikel over. Je kunt echter als je dat blad niet leest, ook even kijken op de site van Mieke Verdonk, daar wordt de methode met filmpje en al gedemonstreerd. Twee vliegen in één klap: veilig onderweg maar ook een goede trainingsmethode voor revaliderende paarden. Simpel en effectief!
http://www.miekeverdonk.com

Jannepauli schreef:

In mijn ogen is het levensgevaarlijk om met zo'n ding om aan de hand de openbare weg op te gaan.
Het enigste wat je ermee bereikt is dat de kop nog verder in de krul getrokken wordt als ze schrikken en wegspringen.
Je hebt het uiteinde van het touw vast wat door de katrol naar het bit loopt, dus als het paard wegspringt trek je de kin verder tegen de borst aan.

Ik zie de gevolgen al voor me... een wegspringend paard wat door de geleider met de kop op de borst getrokken wordt, het paard komt uit onmacht overeind en valt met vastgebonden hoofd op het asfalt neer, einde paard !.

In een afgesloten rijbak alla, dan kun je hem altijd nog loslaten maar aan de hand langs verkeer....

Waarom ga je er trouwens niet gewoon opzitten, dan heb je toch veel meer te vertellen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:16

Jannepauli schreef:
tug schreef:
de indruk die knottenbelt geeft dat een eenmaal HB paard niet meer een normaal gebruikspaard zou kunnen zijn vind ik erg scherp, restschade die blijft dat ben ik wel eens, maar of dat nu direct de aanleiding zou moeten zijn om een paard af te schrijven, nee, .

Dat noemen ze 'lost in translation'!

Knottenbelt beweert dat helemaal niet: wat hij wel zegt is dat het zijn visie is dat een litteken in de laminae er altijd zal blijven en afhankelijk van de ernst van de beschadiging, altijd een zorgpunt zal blijven dat alleen maar 'gemanaged' kan worden door een goede hoefsmid. Hij zegt ook dat hij nogal wat kritiek krijgt op deze uitspraak van artsen en hoefsmeden wiens mening het is dat het paard zich wel hersteld. Nieuw littekenweefsel op een dergelijke kwetsbare plaats ( meegroeien met de hoefwand en tegelijkertijd het gewicht van het paard dragen) is naar zijn mening altijd een kwetsbare plek. En als je het dan in de juiste context van zijn woorden plaatst: your horse will never go back to normal! Met andere woorden: je zult altijd alert moeten blijven en niet meer kunnen denken dat het paard weer is zoals voorheen.

Ik ben blij dat je het even uitlegt want ik heb ook wat anders verstaan ;) ,
Ik hoor hem zeggen dat het very rare is dat een paard geheel geneest (goes back to normal) en dat de hoef in zijn geheel altijd een scar blijft.
dat door deze scar de manier van afgroeien veranderd is en dat de constructie hoefwand /laminae/ hoefbeen nooit meer dezelfde kracht zullen hebben/krijgen om bijeen te blijven zoals dat voorheen het geval was.

Als ik het fout heb, wil je dan (als je tijd hebt ;) ) dit stukje tekst uit het filmpje eens letterlijk vertalen voor ons ?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:55

het is mijn indruk nog steeds, van het hele filmpje, niet van een paar zinnen, restschade is zeker van groot belang om rekening mee te houden, maar het kan, maar hoeft niet het einde van de wereld te zijn, zijn manier van vertellen vind ik daarin te dramatisch en heb dat vertaald in mijn eigen woorden, dat hij dus de indruk wekt, dat nooit meer een normaal gebruikspaard wordt.

er zijn inmiddels tal van oplossingen bedacht waardoor veel schade kans krijgt op herstel en restschade opgevangen kan worden. vaak wordt in de eerste dagen al een voorzichtige prognose gegeven of de schade kan herstellen tot een weer functionerend geheel, dat bepaalt meestal ook de rest van het paard, niet alleen de HB. dat is vaak al het eerste moment waarop je soms moet besluiten tot inslapen of kiezen voor behandeling.

behandeling is meestal ook in stapjes waarop steeds bekeken wordt hoe het paard daar op reageerd, garantie is er niet en vaak is er zeker meer nodig in verder management, zeker als een oorzaak daar ook om vraagt, naast de schade uit het acute deel van de HB, komt er ook vaak nog genoeg langs, van spierproblemen, hoefzweren, gedrag door dieet of stalrust, etc.

er is ook zeker meer restschade mogelijk, niet alleen in de lamellen, waar inderdaad best meningsverschil over bestaat in hoeverre tijd en techniek daar in kunnen voorzien tot definitief herstel, ook vaatschade, vervorming van het hoefbeen, zelfs dunnere zolen kunnen erbij horen , geen reden om onverschillig over te zijn, maar het zal in zulke gevallen, tijd, techniek en verder managementinzet vereisen, om te bepalen in hoeverre dat nog pijnlijkheid geeft of beletsel in functioneren is.

fancylover

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:53

Ik weet niet precies wat ik moet vinden van de ConCord. Je paard krult zich inderdaad op en heeft zo geen goede/natuurlijke houding. Vooral als je paard net weer mag bewegen lijkt het me niet fijn om hem meteen in de krul te hebben.
Ik ben met Marco al heel snel gaan lopen (zodra hij dat kon) langs de weg, in de berm (ik ben geen voorstander van het lopen in een bak). Hij weet niet beter en dit is ook altijd goed gegaan. Soms was een bit wel nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:15

Over de 'eeuwige zwakke plek' kan ik alleen maar mijn eigen ervaring vertellen, mijn pony is heel zwaar en lang bevangen geweest, incl. hoefbeenkanteling (geen sincker) maar aan de hoeven zelf is niets meer te zien, althans aan de buitenkant, hoefwand wijkt nergens meer af, qua lijn, heb wel het eerste jaar om de vijf weken laten bekappen.

Ook heeft ze daarna weer normaal onder het zadel kunnen lopen, ook de paardenvierdaagse.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:25

Over dat laag inbuigen heb ik juist gelezen dat een paard daar meer ontspannen van wordt als wanneer ze hun hoofd zo hoog hebben. Natuurlijk moet het niet een rolkür-buiging gaan worden.

Zouden Amerikaantjes daarom zo rustig zijn :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:51

tug schreef:
het is mijn indruk nog steeds, van het hele filmpje, niet van een paar zinnen, restschade is zeker van groot belang om rekening mee te houden, maar het kan, maar hoeft niet het einde van de wereld te zijn, zijn manier van vertellen vind ik daarin te dramatisch en heb dat vertaald in mijn eigen woorden, dat hij dus de indruk wekt, dat nooit meer een normaal gebruikspaard wordt.
Hij zegt er wel duidelijk (en bij herhaling) bij dat dat zíjn mening is én dat de onderliggende oorzaak en ernst van de laminitis een grote rol speelt bij de prognose. Hij gelooft niet dat een paard weer als "normaal" kan worden beschouwd na een erstige bevangenheid. Dat je er nooit vanuit mag gaan dat het "over" is. Als je daar namelijk vanuit gaat en je paard weer behandeld zoals je dat voor de bevangenheid deed (dus als ik Vash bijvoorbeeld weer op voordroog zou zetten, met veel wortels in de winter en gras in de zomer en niet regelmatig beweging zou geven), dan lijkt het vast een poos goed te gaan, tótdat het tóch weer fout gaat. Hij weet wel dat er een paar gevallen zijn die geheel hersteld zijn zonder littekenvorming en een "normaal" leven leiden, maar om die uitzonderingen gaat het hem niet. Het gaat hem erom duidelijk te maken dat het risico dat er wél een litteken zit veel groter is. En je om die reden eigenlijk uit moet gaan van het principe: heeft je paard eens laminitis gehad, dan moet je voor de rest van zijn/haar leven altijd waakzaam blijven voor een volgende aanval van laminitis en ik ben dat dan ook serieus van plan.

paars schreef:
Aansluitende vraag/opmerking: voor mij is daarmee meteen het voordeel van hooi gegeven. Het is voedingsrijk of voedingsarm, afhankelijk van bemesting tijdstip van maaien vroeger of later in het jaar maar ook op de dag zelf, drogen etc., maar in de partij die je koopt is het in ieder geval stabiel. En daarmee een onzekere factor minder. Toch?

@tug, wat is jouw mening over deze stelling?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:00

@paars,

met hooi win je een grote voorraad van hetzelfde moment en heb je zeker een stabiel product, op vitamine A en E na veranderd bewaren daar weinig in.goed bewaren is dan ook nog nodig om het in goede staat te houden.

ik ben zelf wel voor proberen een zo gelijkmatig mogelijke voorraad aan te leggen, dat geeft minder verandermomenten en dat kan al veel schelen, plus dat het een ruwvoeranalyse ook qua kosten mogelijk/lonend maakt en je dan dus in ieder geval weet of er in het hooi, wat toch het grootste deel van het rantsoen is, nog dingen zitten die aandacht vragen. zonder testen heb je ook nog steeds een redelijk gelijk product uiteraard.

hooi kan ook erg veel suikers bevatten, hoeft niet, maar weten is, als dat een factor is die extra aandacht vraagt, wel van groot belang, het geeft inzicht of het hooi weken nodig is of niet.
het geeft ook inzicht of alle stoffen voldoende zijn voor de behoefte van je paard en of een aanvulling ook echt nodig is,meeste supplementen en krachtvoeders zijn berekend op gemiddelde waarden voor hooi, maar dat kan flink afwijken van wat je zelf hebt liggen.

meest belangrijke is dat het veel onrust bij jezelf weg kan nemen, je voer veranderd niet als je steeds datzelfde hooi voor een langere tijd kunt voeren en niet hoeft te twijfelen over de inhoud.
dus als je kunt regelen dat je van dezelfde partij kunt voeren is dat een extra voordeel.

nog mooier zou het zijn als er bij aankoop al een analyse bij zou zitten, dan kun je ook gerichter uitzoeken op passende kwaliteit, is bij veeboeren al veel gewoner om bij aankoop van ruwvoer te vragen naar een aantal gehaltes, zou voor paarden ook ideaal zijn, dan kun je direct vragen naar bijvoorbeeld hooi met laag suiker ipv moeten weken. zoiets is niet gratis uiteraard, maar een toeslag per pak is bij een flinke oogst toch lonender dan voor iemand die hooguit 20 of 40 pakken kan opslaan, bij nog minder is het financieel en praktisch ook niet uitvoerbaar, duurt minimaal 14 dagen voor je de uitslag binnen hebt en dan heb je dat bij kleine voorraad ook eigelijk al weg.

vragen of ze soms zelf van dezelfde partij laten testen, of weten dat andere klanten dit soms doen, kan een mazzeltje opleveren, dan kun je vaak via een kleinere bijdrage het zelfde doel bereiken, suiker staat ook standaard vermeld voor runderen, de andere waarden zijn niet direct van dezelfde strekking.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 23:07

Hier onder, voor hen die het allemaal niet zo snel konden volgen, de letterlijke tekst uitgesproken door Prof. Knottenbelt. Ik heb geen aanpassingen in de tekst gemaakt, dus je mag mij geen literaire verwijten maken! De zinnen lopen ook niet altijd even goed, maar het is dan ook spreektaal. In resumé heeft paars e.e.a. al juist vertaald en begrepen. Het zijn de laatste zes minuten van zijn toespraak:

So.. when you're looking at a laminitic horse, you have to try and understand a) how the extent of laminitis is bceause when the farrier comes out and squeezes the foor, what does he find? If he's got horses which have terrible laminitis - and you have all beel feeling digital pulses I hope this afternoon, yes? You all know how to feel them, over the fettlock, you can feel the pulse and if that pulse is: bang-bang-bang - like that, really, really hard, it usually means that there is inflamation in the foot and if the horse is really lame - ofcourse it could be that there's a nail in the foot, but you don't have nails in all four feet at the same time, do you? Okay, and because there is much heavier weight carried by the front feet, laminitic horses always lean back to try and distribute the weight more evenly - so that's an indication the horse has laminitis, but .. that covers a whole multiple range of posibilities, because when you take the hoof testers to the foot, the severe laminitic responds very quickly, initially at least! But once the tendon, all the tissues inside are dea, it doesn't respond any more. You have a hot foot, but then it starts to go cold.
Oh! he's getting better! Joey is getting better!
"WRONG" .. "DYING" ... "GOING TO HEAVEN".. okay? Because you've got to be very careful, because once everything is dead inside, there is no way that you can reconstitute it, So that is the bad form of laminitis.

A much milder one, the Cushing related laminitis and the Metabolic Syndrom laminitis.. when that happens, there is a little area of tiredness, a little area, and a little area ( hij bedoelt hier: "pleksgewijs, kleine plekjes) just like you saw earlier on. When you squeeze that foot, you don't get anything, you can feel it, you can tap it.. nothing. Oh, it's not laminitis at all! "WRONG!".. " BAD..!".."BE CAREFUL" -- when the vet comes along with his Xray machine doesn't he.. takes an Xray.. look! there's no pedal bone rotation, it isn't Laminitis.. "WRONG!" Could even be.. it may not be, but if it is laminitis.. it is bad news!

Now the important point of metabolic laminitis as oposed to the others, is that it gives you some chance! It gives you a chance!
Because the extent of scarring is much less, the extent of limitation to the movement of the hoofwall and to the strength of the attachment of the pedalbone are much better and therefore you've got a chance.
It's when it gets disastrous that you have no chance and people say "Oh well, my horse has a 15* pedalbone rotation and is sunck by one centimetre, but my farrier is going to get it right.." .... "WRONG!!" He's not going to get it right, he's going to learn how to manage it, because once you have a scar, you have that scar for life.
You own horses, you are going to be scarred - financially, psychologically, mentally and physically. Because that is what scarring is all about and those scars will remain with the animal for the rest of their lives. And so, once a horse has had serious laminitis, there is no possibility that this will ever be a normal horse again. I don't believe it is possible.
[Vraag uit het publiek of er pathologische symptomen zichtbaar zijn] Frankly, no, and that is one of the biggest dangers of all.. if we all saw things happening, we would be in a much better position to understand that this was an ongoing mechanism - the trouble with it is that you only see the recurrances and the legacies if you let it get away from you again - so if you assume that things are okay and go back to complete normality and.. oh dear!.. it's not.. You see?
So if there is one lesson I try to impart to people - and I know I get a lot of critisism from vets and so on who say " No, they can return to normal" - I'm not interested in the one or two cases that return to normal because that's a very rare thing for tissue to heal without a scar! Hell, if I nick myself shaving with a razor blade, you're going to have a scar. And that scar will remain with you all your life. A miniscule scar, but it is there nonetheless. But ofcourse, your skin doesn't matter -- but if you're a horse and your laminae have a scar, that's a different matter because this is an energy demanding, very detailled process that has to allow the hoofwall to grow and at the same time has to maintain the weight of the horse - and that's a hidious conflict for new scar tissue to take on and I don't think it can happen. So it's there for ever!

So once you've got your hoof restored back to a normal shape, size and structure as far as you can tell on the outside, you should never assume that I can afford to relax. You cannot relax if your horse ever had laminitis. And the truth is.. that probably most horses have had something.. If I had a straw poll here about the number of horses.. how many of you people's horses have had any form of laminitis? Well, it's not everybody, but it is more than half, so if we assume that half the population has had some for of laminitis this year.. and next year those fortunate souls who haven't had any laminitis may get one.. You see, because those people who have had laminits, may get it again - is that your experience? Yes...

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:10

Ik meld me ook weer even. Met mijn pony gaat het weer redelijk goed. De laatste terugval heeft binnenin geen schade toegebracht gelukkig. De DA en smid zijn nog positief gestemd. Ik heb weer een hoop beeldmateriaal. Zijn er geinteresseerden om deze te zien? Betreft hoeffoto's van voor en na bekapping en filmpjes.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:13

meelezer meldt zich, ik vind dit een zeer informatief topic, bedankt voor het plaatsen van de filmpjes!

@ Tjee ik ben zeer benieuwd naar je beeldmateriaal :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:38

@ Tjee - zeker, kom maar op met de foto's en filmpjes!

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:49

Foto's 7/9
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ATRTPV7Z.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PPFPGI7W.jpg

Filmpje van 25/9 (helaas geen hoeffoto's gemaakt en dit was 1 week na de terugval)
http://www.youtube.com/watch?v=0qaXCkmP3JI

Foto's 12/10 (5 weken na bekappen en na 4 weken stalarrest)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VTOEVKI7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUYIGLKR.jpg

Filmpje 12/10
http://www.youtube.com/watch?v=VfajO1ENihw

Foto's 23/10 (5 dagen na bekappen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4YONRPHP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZOSB7ZB.jpg

Filmpje van 23/10 is aan het uploaden, maar die heb ik niet in de youtube stand gedaan dus dat bestand was erg groot haha.

Wat achtergrond info: pony van 8 jaar oud, in maart voor de 2e keer bevangen geraakt, 5 maanden gips, erge kanteling, links is beter dan rechts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:53

Jp bedankt voor het woordelijk neerzetten van het verhaal!
(nu heb ik wel de tijd genomen :o )
Eens bevangen altijd bevangen....maar dat wist ik al :D
Laten we hopen dat er toch een paar hier op dit topic behoren tot die 1 of 2 gevallen waarbij niets meer te zien is!
Pablo hoort daar jammergenoeg niet bij. |(

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:56

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:57

tjee...op het laatste filmpje zie ik hem rechts achter ook niet goed lopen,en in het geheel loopt ze nog kort en stijf....
Maar vijf weken is natuurlijk nog niets,ze loopt tenminste!
Pablo lag na vijf weken hoefbevangenheid nog op de grond...

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:10

Geerke ik ben al bezig vanaf maart. Maar ik ben het helemaal met je eens dat hij nog stijf loopt. Het laatste filmpje van gister is als hij in de bak loopt. Dan loopt hij stukken fijner. Hij is bijna klaar dan plaats ik hem direct.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:51

tjee,vind zijn hielen zo lang.
je bent al een aardig eind bezig,sterkte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:27

JP: heel hartelijk bedankt voor het plaatsen van de tekst!!!
De verwarring is me nu, denk ik, duidelijk, al zegt meneer het niet zo heel duidelijk: Met een normaal paard bedoelt hij, voor zover ik begrijp, een paard dat niet 'gemanaged' hoeft te worden, en dat is dus niet waar met een paard dat laminitis heeft gehad, dat moet wel degelijk 'gemanaged' worden en blijven. Er werd hier in het topic eerder gesproken over dat het paard nooit meer normaal te 'gebruiken' is, maar ik denk nu dus dat hij dat niet bedoelt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:13

Graag gedaan, was best wel een klus ;)
Naar mijn mening heb jij precies begrepen wat hij bedoelt - als hij het woord 'normal' gebruikt gaat het over beschadigd weefsel| laminae in vergelijking met (of in relatie tot) gezond en onbeschadigd weefsel. Hij doet geen uitspraak of het paard dan vervolgens al dan niet te gebruiken of te herstellen is naar een gebruikspaard, de wending die Tug er aan geeft.
"Normal" slaat in dit geval dus echt op het verschil van houden van een paard dat geen HB heeft gehad - dat hij aan het eind opmerkt dat de meeste paarden, zonder dat wij het waargenomen hebben, ooit wel eens een aanval hebben doorgemaakt, laten we in dit verband maar terzijde!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:16

mysa schreef:
Er werd hier in het topic eerder gesproken over dat het paard nooit meer normaal te 'gebruiken' is, maar ik denk nu dus dat hij dat niet bedoelt.
p'cies, je kan het nooit meer als "normaal" managen. Dát bedoelt hij. Hij herhaalt dat weer in de laatste zinnen van zijn verhaal:
"So once you've got your hoof restored back to a normal shape, size and structure as far as you can tell on the outside, you should never assume that I can afford to relax. You cannot relax if your horse ever had laminitis."
Eigenlijk zegt hij: better safe than sorry. Wéér engels ;-) . In het nederlands vertaald betekend dat zoiets als bij twijfel niet inhalen. Al ziet de hoef er aan de buitenkant nog zo mooi uit, hoe de situatie van binnen écht is weet je immers niet.