tug schreef:de indruk die knottenbelt geeft dat een eenmaal HB paard niet meer een normaal gebruikspaard zou kunnen zijn vind ik erg scherp, restschade die blijft dat ben ik wel eens, maar of dat nu direct de aanleiding zou moeten zijn om een paard af te schrijven, nee, .
Dat noemen ze 'lost in translation'!
Knottenbelt beweert dat helemaal niet: wat hij wel zegt is dat het zijn visie is dat een litteken in de laminae er altijd zal blijven en afhankelijk van de ernst van de beschadiging, altijd een zorgpunt zal blijven dat alleen maar 'gemanaged' kan worden door een goede hoefsmid. Hij zegt ook dat hij nogal wat kritiek krijgt op deze uitspraak van artsen en hoefsmeden wiens mening het is dat het paard zich wel hersteld. Nieuw littekenweefsel op een dergelijke kwetsbare plaats ( meegroeien met de hoefwand en tegelijkertijd het gewicht van het paard dragen) is naar zijn mening altijd een kwetsbare plek. En als je het dan in de juiste context van zijn woorden plaatst: your horse will never go back to normal! Met andere woorden: je zult altijd alert moeten blijven en niet meer kunnen denken dat het paard weer is zoals voorheen.
Ik denk dat verschillende van ons ( waaronder ikzelf) kunnen bevestigen dat het management van een eens-bevangen paard altijd moeilijk blijft. Op het moment dat je denkt dat hij|zij genezen is en je de touwtjes iets laat vieren.. dan komt er bijna geheid een terugval. Afhankelijk van de oorzaak van de laminitis blijft het altijd 'walking on a tight-rope'...