[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:59

Knijn7 schreef:
Bij highnoon is het nu een week of 5 geleden pas ontdekt. Ik heb nu een kuur gekregen en wil die nu eerst even afwachten, het lijkt deze week alweer iets beter te gaan. Ze loopt nog niet helemaal zuiver, maar het is niet meer zo kreupel als dat t was. Ik denk dat ik na de kuur fotos wil laten maken, voornamelijk voor de bevestiging en wil graag weten hoe erg het al is.

@felineepino; en het manegepaard is nu van jou? Heel veel sterkte ermee! Geef jij jou paardje dan nog iets voor de artrose?

Ja hij is nu van mij en staat lekker op de wei. Ik wilde eerst glucosamine gaan geven, want dat zou de artrose verlangzamen. Geloof er ook wel in, alleen niet van de hoeveelheid dat het zou werken, maar als je er dan mee stopt komt het 10 keer zo snel terug zei mijn DA. Dus heb ervoor gekozen de natuur zijn werk te laten doen en hem zelf te ondersteunen in zijn beweging etc. Wel krijgt hij korrels voor zijn botten, die zijn ook rondom zijn artrose een beetje breus, zijn ook nog wat oude scheurtjes te zien op de foto's. Zodra ik aan hem zal merken dat het minder gaat zal ik niet twijfelen direct weer foto's te laten maken. Je kan zomaar een paard op 3 benen hebben als het snel gaat en je wacht te lang met kijken wat het is.

Isapaardje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:26

Dat van die glucosamine ben ik nog nergens tegengekomen.
Heb hier vaker naar gezocht, mijn andere pony heeft het ooit gehad (die kraakt al jaren met haar vergroeide hoefbenen), maar voor haar deed dat middel toen niet zo heel veel (glucohorse was dat).
Maar ga haar nu ook de Equiflexion geven.
Ik gooi 20 ml over de grasbrokken. Het gaat niet op gewicht volgens de fles, maar ik hou toch voor die kleine pony's de laagste dosering maar even aan.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:07

felineepino: Dat artrose bij het stoppen van het supplement zo veel keer erger terugkomt, heb ik nog nooit gehoord! heeft mijn veearts niks over gezegd ofzo...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:01

Het gaat natuurlijk harder achteruit als je stopt omdat je geen ondersteuning meer geeft,maar 10x.....

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 00:25

Ben zelf geen dierenarts natuurlijk, maar mij is dat toen inderdaad flink benadrukt.. Zal inderdaad wel meevallen dat 10x, maar heb toen wel besloten de natuur zijn gang te laten gaan in plaats van er nog meer in gooien. (Hij stond toen al op allerlei pijnstillers ontstekingsremmers en weet ik veel wat vanwege zijn gebit toen ik hem mee kreeg en deze vraag werd gesteld) En heb nu een jaar later iets van, hij doet het hartstikke goed en op de wei is hij ook zoveel soepeler geworden. Laat hem dit jaar lekker buiten lopen, de continue beweging doet wonderen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 06:59

Tja mijn pony is 17 en ik wil de natuur nog niet zn gang laten gaan. Ze loopt beter en als de mogelijkheden er zijn om ondersteuning te bieden......ieder zn mening natuurlijk

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:50

hoe loopt mijn paard? ze heeft pijnstillers van de da gehad en een week rust daarna moesten wij kijken hoe het met dr ging.
http://www.youtube.com/watch?v=W9LKXTUBC_Y
dat is het filmpje van vandaag

http://www.youtube.com/watch?v=JCcQO2Q3BtY
twee dagen geleden op het zand

ze is niet stokkreupel maar voorzichtig en stijf met links voor, als het nog niet verbeterd was moesten we weer naar de kliniek komen om foto`s te laten maken voor evt. artrose, maar het lastige is dus dat ik het zelf amper kan zien.

misschien kunnen jullie me helpen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:54

Mee eens Snoevie.
Voor de botbreuk laat ik nu ook de natuur 'zijn gang' gaan. Opereren/zetten is geen optie.
En het kan weer aan elkaar groeien omdat de breuk op zich goed stevig ingekapseld zit tussen de andere botten en spieren/pezen.
Maar die artrose is een ander verhaal. Daar heeft de natuur de afgelopen maanden laten zien (mogelijk vanwege die breuk) dat dit niet zomaar kan verbeteren, alleen kan verslechteren. Dus mijn keus is daarom dat ik daar wel ondersteuning wil bieden.
Hij is nog relatief jong, 13 jaar voor een shet is niet oud; maar zou hij levenslang baat hebben bij een supplement, dan krijgt hij dat levenslang van mij.
Maar goed, eerst maar eens zien in hoeverre ik hem weer normaal aan het lopen kan krijgen :o.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:31

Oh op die manier,ik snap m

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:40

Nou ja dat is mijn mening dan in deze.
Ik denk dat felineepino zelf wel op de artrose doelde met zijn/haar opmerking.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:57

Doelde ik ook inderdaad op Isapaardje, maar inderdaad ieder zijn keuze/mening. Ben blij met hoe hij nu voorruit gaat.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:40

dressuur 518. Lastig te vergelijken. Ene filmpje is op het zachte en de eerste op het harde. Kun je een filmpje plaatsen ook met het hoofd erop? Verraad veel over kreupelheid en/of onregelmatigheid. Van wat ik er nu aan zie loopt hij beroerd. Heel stijf, kort en onregelmatig. Wanneer komt de dierenarts weer?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:46

was je vandaag niet naar de dierenarts gegaan voor foto's?

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:30

Ik meld me hier ook.Helaas gister in beide voorkogels artrose gevonden na bezoek kliniek. Ruin is 8 jaar en loopt op dit moment z1. Op de foto's van de aankoopkeuring als 6 jarige gewoon niks te zien. De da zei nu dat de sport nog niet afgeschreven is. En dat paarden met nog veel slechtere foto's gewoon doorlopen. En dat de artrose ook stil kan blijven staan. Ik vind het in ieder geval iets wat ik nog lastig vind. We hebben hem gister in beide voorbenen laten spuiten. Hij krijgt ook ander beslag om het afrollen te vergemakkelijken. Hij stond op gewone simpel ijzers. Ik hoop dat dit gaat werken. De komende 8 weken is aankijken. De 1e week alleen ad hand stappen. En na de andere ijzers ga ik weer rustig aan rijden. Als hij stabiel blijft ga ik ook kijken wat er op homeopatische basis te doe is. een vriendin van mij studeert dat en ze zegt dat je dit proces kunt vertragen. Dus dat zou fijn zijn. Ook geef/gaf ik al glucosamine, ong 1 jaar. Dus ondanks dat, wel artose.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:31

En dat krijg je dit nieuws op de sterfdag van je vorige paard. Wat een domper...:-(

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:57

Dat is een enorme domper Fanny. Je paard is ook nog zo jong! Maar inderdaad, zoals de DA zegt, het is nog niet helemaal verloren! ik zou zeggen... Geniet van je paard zo lang het kan! Succes en hopelijk kan je nog jaren rijden met hem!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:57

jeetje in 2 jaar tijd dus artrose ontstaan ondanks nog een jaar glucosamine geven. Ik zou als ik jou was ook eens gaan proberen uit te zoeken waardoor die artrose dan is ontstaan ! Op zo'n jonge leeftijd.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:57

fanny succes gewenst dat is idd heel snel gegaan die artrose heb je enig idee hoe ze eraan komt bijvb klap gehad of is het echt normale artrose?? zover artrose normaal is

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:31

Ha allemaal,

Tja, ik heb geen idee waar die artrose vandaan komt (geen trauma in ieder geval). Ik denk dat het wel met zijn grootte te maken heeft. Hij is ruim 1,80 m. Paarden van dat formaat schijnen vaker hier last van te hebben, heb ik me laten vertellen? Dus of het waarheid is, geen idee? Hij is inderdaad nog zo jong. Wat me vandaag opviel is dat zijn gallen totaal verdwenen waren vanmorgen. Of deze ook weg blijven, geen idee? Dierenarts nog gebeld, en eigenlijk staat het niet in verband met elkaar. Dus de gallen zouden eigenlijk niet weg moeten trekken officieel. :) Bij aankoop van hem had hij al flinke gallen. En vandaag na inspuiting waren deze weg. Voor het eerst vanaf dat ik hem ken heeft hij geen gallen. Op de gallen is hij goed gekeurd 2 jaar geleden omdat zijn foto's uitstekend waren. En nu zijn de foto's slecht. Maar goed. Het is nu afwachten hoe hij gaat reageren op alles en of hij het weer gaat doen. Artrose zegt niet meteen iets, maar als hij niet meer als sportpaard kan dienen, moet ik helaas een keuze maken. Dan hoop ik een leuk huisje te vinden voor hem. Want het is een schat van een beest. Maar ik heb ambitie in de sport die hij dan niet meer waar kan maken, wat dan ook niet eerlijk is voor hem om hem dan te houden. Maar dat is een veel veel later stadium als hij hoop ik oud en bejaard is. Ik hoop nog jaren plezier van hem te hebben en dat we de artrose stabiel kunnen maken.

Als jullie tips hebben, graag! Ik ga als hij hier goed uit komt ook met homeopatie aan de slag.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:19

Volgens mij doet niemand hier iets met homeopathie dus ik ben benieuwd.
Ik geef wel iets natuurlijks als supplement dat is joint comp van psytonics.
Lorenz is nu 20jaar en heeft zz zwaar gelopen de oefeningen kent hij allemaal nog maar kan hij alleen als hij echt goed opgewarmd is.
En het voordeel is dat hij dit kan dat je hem goed kan los kan maken.
Wat zijn gallen? Echt heel jong jou paard nog moeilijk hoor.
Hoe was je er precies achter gekomen? Je zal moeten kijken hoe het de komende tijd gaat en wat hij wel en niet kan.
Ik denk dat het echt per dag zal verschillen. Ene dag zal hij echt super lopen en de andere dag kan het heel stijf zijn. Goede en lange opwarming en weer goed uitstappen helpt zeker!

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:44

Ha linnie, bedankt voor je antwoord. Hij is inderdaad echt heel jong. Gallen is een overvulling bij zijn voorbenen, kan ook in achterbenen zijn. Hoeft niet ernstig te zijn. Hij is op de een op andere dag gaan kreupelen. Zo zijn we er achter gekomen. Hij is een heel los paard eigenlijk. En ik zorg altijd voor een goede warming up en cooling down. ik zal er nu nog extra zorg aan gaan besteden. ook ik ben ook zeker benieuwd hoe de homeopatie gaat werken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:03

Yoob probeerde vandaag een vrolijke huppel te maken; hij voelt zich duidelijk weer beter op dit moment.
Hij staat nu een week op duivelsklauw (devils relief) en equiflexion.
Verder doe ik wel 'iets' met homeopathie, maar dat is geheel voor hem uitgemeten.
Je kunt daarmee niet zomaar aan de slag.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:06

Goh ook ee topic over atrose. Mijn popje(het koosnaampje dat de veearts haar heeft gegeven) heeft ook atrose. Ze is inmiddels 21 jaar en loopt hier al 11 jaar mee. 11 jaar geleden was ze stokkreupel en zagen we het niet meer zit. Popje kreeg ook altijd glucosamine, echter een jaar of 2 terug was zusje even aan het zoeken geweest op het net en nu na ongeveer 2 jaar mag ik toch wel zoeken dat dit de goede combi is voor popje. Ze is van de glucosamine af en krijgt nu alleen vitamine D en zink tabletten. Daarnaast word ze minimaal 2 maal per week gelongeerd en het gaat goed. Er zijn wel mindere periodes echter komt dit door weerswisselingen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:27

Dus bij jouw paard helpt vit D en zink tegen de artrose / stijfheid ? Heb je ook nog uitleg daarover , waarom dat helpt ?

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:34

Isapaardje schreef:
Yoob probeerde vandaag een vrolijke huppel te maken; hij voelt zich duidelijk weer beter op dit moment.
Hij staat nu een week op duivelsklauw (devils relief) en equiflexion.
Verder doe ik wel 'iets' met homeopathie, maar dat is geheel voor hem uitgemeten.
Je kunt daarmee niet zomaar aan de slag.

We gaan gelukkig niet zomaar hiermee aan de slag. Die vriendin studeert homeopathie. En ze staat ook onder supervisie van haar school. En de middelen worden dan inderdaad speciaal voor hem bepaald. Dus het wordt ook helemaal voor hem uitgemeten. Ik ga inderdaad niet zomaar wat doen. Ik wil absoluut verantwoordelijk hiermee omgaan. Maar ben erg benieuwd wat bij anderen helpt. :)