Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:55

FaberSmid schreef:
Arabesk is dat serieus, geen wortels en appels voor paarden? Krachtvoer is nog te begrijpen? En dikke zolen kweken?

Om maar ffkes terug ouwe koeien uit de sloot te halen ;-)
Dat duszzzz dat no-sugar-no-matter-what hebben wij dus a 4 jaar ook gehanteerd. En dikke zolen kweken over keien dus ook.
Het is echt een heel mooi theoretisch sprookje van de internationale NB-club Arabesk.... het helpt echt geen sodefl*kkert.

En niet alleen onze eigen paarden hielp het dus geen sodefl*kkert, ook bij andere pure NB-aanhangers niet.... paarden behielden gewoon dunne zolen.
Heel simpel = op tijd bekappen en dan verbetert de zaak. Maar wordt er een keer 10 weken niet bekapt, ben je weer terug bij af.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:05

Hoeftniet schreef:
Het exterieur van een paard wordt genetisch bepaald (net als bij ons mensen...), zou dit dan ook niet voor het "exterieur" van het onderbeen gelden? Minder suikers geven aan paarden is "hot" op het moment, tot op zekere hoogte terecht.

Ah kijk, veel beter verwoord dan dat ik dat kan ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:12

Sizzle schreef:
Genetica eet je niet simpel even weg en dat zou je moeten weten.

Wel, wij beperken suikers tot werkelijk het aller- allerminimale = max 200 gr. muesli per dag en geen appels e.d.
De paarden zijn indertijd en dientengevolge sterk verbetert qua darmflora en daaropvolgend is de kwaliteit hoefhoorn ook sterk verbeterd.
Dunne zolen bleven bij de paarden die dat hadden, maar de kwaliteit hoefhoorn versterkte zichtbaar ten goede.... dat moet ik eerlijk gezegd wel toegeven!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:04

scoxxx schreef:
Wel, wij beperken suikers tot werkelijk het aller- allerminimale = max 200 gr. muesli per dag en geen appels e.d.

Hoe meet u uw ruwvoer, en vooral de weide gang, wij hebben in de moderne weiden een hoog suiker percentage, bovendien muesli is niet bevorderend voor het verteering´s apparaat, aangezien het te zacht is, en niet goed gekauwt word. Het verteren begint in de mond bij het kauwen daar word door het vermalen en toedienen van enzymen de spijsvertering voorbereid. Dus geen chocolade voeren wat muesli is, maar hardere dingen dus granen, dan heeft men bovendien minder problemen met haken op de tanden.

In de weide zijn slechts 6 soorten gras wanneer het hoog komt, alle erop gericht een hoog eiwit en een hoog suikerpercentage voor de melkproduktie van de koeien.
Hoe meet u dit, hoeveel een paard binnen krijgt per dag?
Dan te bedenken de suikers die benut worden bij de produktie van de kant en klaar hap zoals muesli, brokken ........
Denk dat een paar kreten loslaten hierover niet bevordelijk is voor het paard, en hoefgroei heeft een complexere voeding nodig, en heeft dito een verbinding met te veel suikers.
Alleen vitamine H (Biotin) toevoegen brengt niets, geheel niets dat is al langer bekend.
Suikers is ook een algemeen iets, daar zijn grote verschillen in, vooral van de samenstelling.

In wortelen zit Caroteen, die alleen in verbinding met het toevoegen van olie vrij komt. Bèta-caroteen (pro-vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het zorgt, net als vitamine A, voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en haar en voor de groei. Bèta-caroteen is een anti-oxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.

Dus 1 bouwsteen van velen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:32

Mmm, wat een onzorgvuldige aanname's weer "professor". Correcter zou zijn geweest de vraagstelling "scoxxx, hoe is uw voerbeleid aangezien u zo zeker bent van de suikeropname van uw paarden? En in dit verlengde de observaties uwerzijds t.a.v. de hoefkwaliteit objectief genoeg zijn" ;-)

Wel, is dan mijn antwoord... 100 kg (Duits) hooi per dag. Gezien er een redelijk geaccepteerde maximum opname is qua ruwvoer per dag (door veterinairen e.d.), weet ik dat er vrij weinig anders gegeten wordt door de paarden.
En ook weet ik de "ingeredienten" van mijn hooi.
Waarbij ik opmerk dat het muesli dus 1,6% betreft in het totaal van de voeropname per paard per dag. Beetje rekenen en dan weten jullie hoeveel paarden ik het over heb

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:06

scoxxx schreef:
Om maar ffkes terug ouwe koeien uit de sloot te halen ;-)

Hier de dunne zolen patiënt :D

Sinds maandag staat mijn paard op liploze ijzers met veel garnituur.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat deze aanpak de voeten van mijn paard verbeterd.

Paintlinger

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:09

Kan je een duidelijkere foto maken van dat garnituur?
Ik zie het namelijk niet, vooral van achter vind ik de ijzers erg kort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:23

scoxxx schreef:
De paarden zijn indertijd en dientengevolge sterk verbetert qua darmflora en daaropvolgend is de kwaliteit hoefhoorn ook sterk verbeterd.
Dunne zolen bleven bij de paarden die dat hadden, maar de kwaliteit hoefhoorn versterkte zichtbaar ten goede.... dat moet ik eerlijk gezegd wel toegeven!

Ik geloof direct dat jij een goed en zorgvuldig voerbeleid hebt want de foto's van jouw paarden zien er altijd tiptop en gezond uit. Ik neem echter ook aan dat jij een paard met een lichaam dat duidelijk meer dan gemiddeld vraagt, ook gewoon zou bieden wat hij nodig heeft en niet hartnekkig gaat onthouden van extra voeding omdat het niet in je 'principe' past. Dat is een beetje wat ik van de berichten van Arabesk meekrijg namelijk.

Hoe heb je een verbetering van de darmflora gezien?
Hoornkwaliteit is bij mijn paard dramatisch verbeterd de laatste tijd maar dat is 100% te wijten aan regelmatige beweging ipv lantefanteren. Ik vind het indrukwekkend om te zien hoe de 'nieuwe' hoef glanzend is en kleiner wordt tov de 'oude' hoefrand die naar buiten wil wegbuigen en waarvan de structuur rommelig/ribbelig is en mat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:02

Ik had laatst beloofd om mijn camera te riskeren en foto's te maken van mijn merrie.

Dit zijn de voeten op dit moment, 1 ervan is nog af en toe wat onrustig (vandaar de zalf).
Ik hoor graag jullie commentaar ;)

Staat van afgelopen winter waren voeten die uitgewaaierd waren; afgebroken stukken; warme, zwarte gatenkaas stralen; meerdere scheuren tot aan de kroonrand en 1 letterlijke 'kloof' waarbij de voet aan elkaar gelast leek uit 2 halfjes die van de zool tot de kroonrand liep (rechts voor binnenkant). Dit was eigenlijk een veel te dikke wand die ergens doorgeknapt is en zo dieper en dieper werd. Deze is nu nauwelijks nog te zien, maar ik ben vergeten om er een detail foto van te maken.

voorzijde, toontredend, maar het fotoperspectief maakt er wel iets heel vreemds van moet ik zeggen (lijken wel o-benen) :+
Afbeelding

voorbenen, je kunt bij de linkervoet goed zien hoe de overgang van zwakkere naar sterkere hoorn een concave vorm geeft die je met je vinger ook als knikje kunt voelen
Afbeelding

achter
Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA, ik vind de achterhoeven voor het mooie nog te wijd en de wand te dik. Er is echter al heel veel vanaf. Toen we langzaam de buitenkant gingen snoeien kwamen we enorme kneuzingen tegen in de hoefwand van de naar buitenwerkende kracht die erop stond. De kneuzingen zijn bijna uitgegroeid inmiddels.
Afbeelding

LA
Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:24

Paintlinger schreef:
Kan je een duidelijkere foto maken van dat garnituur?
Ik zie het namelijk niet, vooral van achter vind ik de ijzers erg kort.

Ja, het valt niet altijd mee om garnituur op de foto te zetten met mijn telefoon, dat was me al eens eerder opgevallen :D
Maar op deze foto's zie je het wel iets beter.

Afbeelding
Hier bij het witte voetje zie je nog een stuk waar de wand slecht is.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:58

In je eerdere post had je het over lager zetten. Als ik deze moeten zie denk ik: gaan ze dan niet nog platter?
Mijn eerste gevoel bij deze ijzers is dat ze eigenlijk relatief weinig plek heeft en er snel overheen zal groeien.
Ik heb ook een (ander) paard met enorme platvoeten, maar die stond expres op een extra groot ijzer om de voet niet bol te duwen en die werd elke 6-8 weken nieuw beslagen om de wand niet te kans te geven zich om het ijzer te vouwen.
Ik ben echter geen smid hoor!
ben benieuwd naar de reacties die je krijgt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:05

scoxxx schreef:
Mmm, wat een onzorgvuldige aanname's weer "professor". Correcter zou zijn geweest de vraagstelling "scoxxx, hoe is uw voerbeleid aangezien u zo zeker bent van de suikeropname van uw paarden? En in dit verlengde de observaties uwerzijds t.a.v. de hoefkwaliteit objectief genoeg zijn" ;-)

Wel, is dan mijn antwoord... 100 kg (Duits) hooi per dag. Gezien er een redelijk geaccepteerde maximum opname is qua ruwvoer per dag (door veterinairen e.d.), weet ik dat er vrij weinig anders gegeten wordt door de paarden.
En ook weet ik de "ingeredienten" van mijn hooi.
Waarbij ik opmerk dat het muesli dus 1,6% betreft in het totaal van de voeropname per paard per dag. Beetje rekenen en dan weten jullie hoeveel paarden ik het over heb

En waarom Duits hooi, ook niet precies, uit Friesland, Emsland, Grafschaft, Westfalen, Hessen???
Dat maakt nl ook uit voor het selen gehalte, plus zout waarden.
Duitsland is groot.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:12

Ik vind de ijzers op de foto's hierboven erg kort, daar had zeker een maat groter onder gemogen (misschien wel 2).
Ik vind het er niet echt lekker uitzien :\

En over witte of zwarte hoeven....
Al onze cobs hebben witte hoeven, dus 20 stuks in totaal (weten jullie meteen hoeveel pony's we hebben ;) ), maar er is er niet 1 met slechte , zachte of afbrokkelende hoeven.
Wij merken echt geen verschil met zwarte hoeven

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:49

Professor schreef:
scoxxx schreef:
Mmm, wat een onzorgvuldige aanname's weer "professor".
En ook weet ik de "ingredienten" van mijn hooi.

En waarom Duits hooi, ook niet precies, uit Friesland, Emsland, Grafschaft, Westfalen, Hessen???
Dat maakt nl ook uit voor het selen gehalte, plus zout waarden.
Duitsland is groot.

Wel lezen he ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:58

Sizzle schreef:
Hoe heb je een verbetering van de darmflora gezien?

Dmv mest = kwaliteit mest, vorm mest, hoeveelheid mest, inhoud mest.
Dus eigenlijk min of meer clinische observaties, gecombineerd met het weten wat er ingaat qua voer.
Waarbij ik wel opmerk dat de paarden (echt) zwaar in het werk supplementen krijgen.... eventueel ook suikers, daar suikers ook nodig zijn voor de (correcte) vetverbranding.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:51

Van mij had het garnituurtje bij de pijlen wel wat meer gemogen...
Afbeelding
En ik had er ook wel een eerdere (in het ijzer gesmede) opzet in willen zien.

Maar goed, het zijn maar foto's ;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:53

Van wat ik op de foto zie lijkt het me dat deze een maat groter hadden gekunt,meer garnituur hadden mogen hebben,en meer opzet. Of het ijzer wat verder teruggelegt.
Dit ivm met de wat weke stand.
Het is echter lastig beoordelen zo van een foto,of de voet dat ook toelaat.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:19

Esperanza schreef:
Paintlinger schreef:

Afbeelding

Afgelopen jaren is mij opgevallen dat als kunststof beslag er zo onderligt, best wel een groot aandeel van deze paarden (in zwaar werk) eindigen met een peesblessure.
Nu is het uiteraard complete speculatie mijnerzijds.... maar ik heb het vermoeden dat in beweging de hoefballen (deels/teveel?) over de 1 cm dikke kunststofbeslag (die dus te korte takken heeft) heen zakt en de grond raakt.
En dat deze onwenselijk c.q. onnatuurlijke "beweging" zeg maar, wellicht een aandeel zou kunnen hebben in de blessure?

Bij rimbeslag heb ik overigens deze vermoedens niet: wellicht is de achter-de-takken-wegzakken-op-de-grond maar een paar mm ipv de hele cm van kunststof en derhalve een minder groot blessure-risico?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:46

scoxxx schreef:
Bij rimbeslag heb ik overigens deze vermoedens niet: wellicht is de achter-de-takken-wegzakken-op-de-grond maar een paar mm ipv de hele cm van kunststof en derhalve een minder groot blessure-risico?

Maar je hebt ook dik RIM-beslag, dus dat zou dan toch bij bijv. slecht beslagen koetspaarden ook moeten gebeuren?
Zou het te maken kunnen hebben met de aard van het materiaal: kunststof heeft zo z'n voordelen vanwege de flexibilieit, maar zou dit dan het nadeel kunnen zijn? (En omgekeerd geldt dat dan dus voor RIM-beslag, alhoewel je natuurlijk nooit op te klein zit te wachten - dan is het meer een geluk bij een ongeluk).

Of zit ik er volledig naast?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:59

Hilli schreef:
Maar je hebt ook dik RIM-beslag, dus dat zou dan toch bij bijv. slecht beslagen koetspaarden ook moeten gebeuren?

Theoretisch wel, maar 1. ik volg teweinig paarden in de sport op rimbeslag waarvan ik 100% zeker weet hoe ze precies op de mm nauwkeurig op hun beslag staan (en dat weet ik bij het kunststof wel) en 2. ik ken geen koetspaarden die daadwerkelijk zwaar in het werk staan.

Dus vandaar dat ik alleen durf te speculeren over kunststof. Maar goed, blijft natuurlijk speculaties he ;-)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:01

Ik vind dit ijzer echt belachelijk kort hoor, zeker als je het vergelijkt met het beslag van mijn pony.

Afbeelding

Afbeelding

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:04

Ik denk dat het sowieso bij speculeren (of in het beste geval: sterke aanwijzingen) blijft tenzij je het goed doordacht/opgezet onderzoekt. Ik denk alleen niet dat de vraag "hoeveel schade geeft te klein beslag en is het effect groter bij RIM of traditioneel beslag" door de DEC komt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:18

Hilli schreef:
Ik denk dat het sowieso bij speculeren (of in het beste geval: sterke aanwijzingen) blijft tenzij je het goed doordacht/opgezet onderzoekt. Ik denk alleen niet dat de vraag "hoeveel schade geeft te klein beslag en is het effect groter bij RIM of traditioneel beslag" door de DEC komt.

:D :+

Vervelende is dat zoiets idd nauwelijks te meten is op wetenschappelijk niveau. Je kan niet goed seperate natuurlijk. Hoe noem je dat ookalweer Hilli? Uitsluiten? Slechts 1 mogelijke issue daadwerkelijk meten.
Zoveel oorzaken ten grondslag aan een blessure.

Maar goed, het is mij opgevallen en ik ben onder andere dientengevolge allergisch geworden ;-) voor korte takken zowel in kunststof als rim-beslag!
Korte takken vind ik persoonlijk altijd een "zwakte-aanbod" van behandelend hoefsmid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:35

darwin schreef:
Ik vind dit ijzer echt belachelijk kort hoor, zeker als je het vergelijkt met het beslag van mijn pony.

Afbeelding

Afbeelding

U laat duidelijk verschil zien, in gevoel voor het ambacht.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:02

scoxxx schreef:
Afgelopen jaren is mij opgevallen dat als kunststof beslag er zo onderligt, best wel een groot aandeel van deze paarden (in zwaar werk) eindigen met een peesblessure.
Nu is het uiteraard complete speculatie mijnerzijds.... maar ik heb het vermoeden dat in beweging de hoefballen (deels/teveel?) over de 1 cm dikke kunststofbeslag (die dus te korte takken heeft) heen zakt en de grond raakt.
En dat deze onwenselijk c.q. onnatuurlijke "beweging" zeg maar, wellicht een aandeel zou kunnen hebben in de blessure?

@ Scoxxx Oef, bedoel je dat het belangrijk is dat de takken langer moeten zijn?

@Spikey, er zit dus wel wat meer garnituur, ga nieuwe foto maken vanmiddag.

@ Cherokee Chum. Zou jij dat ook doen als je zo'n paard voor het eerst beslaat? Of bouw je dan op naar iets? De voet laat weinig toe, de hoefwand aan de zijkanten is erg dun en brokkelig en de toon is lang. De zool dus plat en gevoelig en het paard is ook gevoelig op het nagelen. De voeten waren ook erg kort. De toon te veel inkorten voor een opzet durfde de smid nog niet zo aan.

@ Darwin, ik zie wat je bedoelt, maar dat belachelijk kort, zou je best anders kunnen formuleren. Wat ik op jou foto dan weer helemaal niet zie, is garnituur.

@ Faber smit, jammer dat je niet echt een duidelijke tip geeft

@allemaal: Ik zal de volgende keer dat deze smid komt vragen om langere takken. Bedankt voor dit soort tips, hier kan ik gericht naar vragen.

Het stomme is dat op de foto's je het garnituur niet zo heel goed kunt zien, terwijl dat er toch wel zit. Ik zal nog eens proberen om betere foto's te maken van het garnituur, want ik was net zo blij dat we dat eindelijk hadden.