[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:38

Misschien een domme vraag, maar de benen met koud water afspoelen versnelt het genezingsproces niet, maar is alleen pijn verlichting voor het paard toch? Of helpt het ook de zwelling te verkleinen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:45

het is alleen voor pijnverlichting ,ik heb laatst ergens gelezen dat men er twijfels over heeft of het wel helpt.....
Dat de zwelling in de hoef verkleint lijkt mij sterk....dat zou toch ergens heen moeten dan?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:05

Dat is inderdaad wel zo, maar als je zelf een buil hebt en er bijvoorbeeld een washandje ijs of koud water op legt wordt de zwelling vaak ook iets minder. Ik ben nog erg groen wat betreft paarden-aandoeningen, mijn lieverd heeft namelijk nog nooit iets ernstigs gehad. Had me er misschien eerder in kunnen verdiepen, maar ja das achteraf makkelijk gezegd.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:52

Isapaardje, nog gefeliciteerd met je verjaardag Go jij! Go jij!

En een veulen voor Indiana Party!! Wat superfijn dat het zo goed gegaan is allemaal. Enne, droogfoto's Haha!

Voor de nieuwe ziektegevallen heel veel sterkte! De meeste tips zijn al gegeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:21

hoe is het met nado?
Gaat hij weer wat beter?
Isapaardje@slaan de celzouten aan?
Even een vraagje,het fructaan is dat op het moment hoog of laag? Aangezien er zoveel nieuwe gevallen zijn....?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:36

Ik denk dat met de aanhoudende droogte het fructaan-niveau hoog was = gestressed gras. Nu hoop ik met de regen dat het weer beter is geworden.

Met Nado is het gelijkmatig op dit moment. Dinsdag heb ik een afspraak in de kliniek en gaat hij op de foto. Ik ben daar ontzettend zenuwachtig over.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:58

Cindyrella schreef:
Misschien een domme vraag, maar de benen met koud water afspoelen versnelt het genezingsproces niet, maar is alleen pijn verlichting voor het paard toch? Of helpt het ook de zwelling te verkleinen?

Volgens mij is het zo dat door de voeten te koelen je de ontsteking remt in de hoeven.

@Isapaardje; nog gefelicteerd! Go jij! Go jij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:26

Nado schreef:
Ik denk dat met de aanhoudende droogte het fructaan-niveau hoog was = gestressed gras. Nu hoop ik met de regen dat het weer beter is geworden.

Met Nado is het gelijkmatig op dit moment. Dinsdag heb ik een afspraak in de kliniek en gaat hij op de foto. Ik ben daar ontzettend zenuwachtig over.

laat je ook z'n straalbeen op de foto zetten?
Het zou mij niets verbazen dat veel ex-bevangers ook hoefkatrol hebben(pablo volgens mij ook)
vanwege het doorbloedingsprobleem in de hoef.
Maar ik kan er niets over vinden.....daar heb wel vaker last van...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:57

De voeten koelen heeft wel degelijk effect op de bloedvaten. Bij kou vernauw je de bloedvaten, bij warmte verwijden ze. Beter is daarom eigenlijk ook om wisselbaden te geven. Maar vaak is het onbegonnen werk omdat velen wel makkelijk koud water hebben, maar geen warmwater. Bij een hoefzweer is afspuiten met koud water erg pijnlijk en dus zeker af te raden. Gelukkig geeft het paard dat ook op tijd aan. Dat merkte ik althans bij Isabella heel goed. Toen ze bevangen stond vond ze het koude water heerlijk aan de voetjes. De tweede keer toen ik dacht dat ze bevangen was, vond ze het water vreselijk en ondanks de pijn wilde ze toch zo snel mogelijk weg bij het water. Emmer warm water daarentegen leek ze lekker te vinden. Was al een teken dat er "wat" anders was. Later bleek het ook zo te zijn nl. die hoefzweren.

Hoefkatrolontsteking kan komen doordat de hielen inderdaad wat hoger zijn van exbevangen paarden. Maar hoefkraakbeenverbening kan om diezelfde reden ontstaan. Mijn hoefsmid denkt dat Isabella dat heeft gekregen. Dat zou dan ook de reden zijn dat ze in een bocht (vooral op harde bodem) niet zuiver draaft, maar rechtuit wel. Kleine voltes rijden kan ik dan ook beter niet meer met haar doen.

Gister kreeg ik nog mail van iemands wiens buurman gras aan het hooien was geweest de afgelopen dagen en enorm veel moeite had gehad zijn hakselmachine "grasvrij" te houden. Het plakte en kleefde enorm en dat kwam door de suikers in het gras volgens die man. Er bleek bij verwerking dus echt enorm veel suiker in het gras te zitten. Hij is uiteindelijk ook gestopt met hakselen en heeft het gras in het geheel moeten kuilen.
Zei mij dus genoeg over het fructaan gehalte in het huidige gras.

Hoe vreemder het weer, hoe meer we moeten opletten Bloos

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:07

Mijn da vertelde dat in eerste instantie afspuiten met koud water de bloedvaten doet samenknijpen. Omdat je wilt dat de doorbloeding wordt bevorderd moet je langer dan 20 minuten afspuiten, want dan gaan de vaten weer open.
Ik heb ook wel eens wisselbaden gedaan: spuiten met koud water en dan weer in afwasteiltje met warm water.

Nado: ik ga voor je duimen dinsdag!

Dan nu droogfoto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We denken nog steeds na over een naam, maar we denken aan Utah als roepnaam. Dan moet er nog iets bij van de vader en nog iets van de moeder.
Vinden jullie ook niet dat Indiana er goed uit ziet. Ze is voor haar doen zo ontzettend strak.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:14

Wat een leuk beestje Lachen Utah is een leuke naam ook Ja
En Indiana ziet er goed uit vind ik, een tevreden moeder OK dan!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:29

Dank je. Indiana is inderdaad heel erg tevreden, ze is alleen niet aardig als ik de andere paarden even naast haar op stal zet om te eten. Dan wil ze haar dochter van 11 jaar, waar ze normaal gesproken erg wijs mee is, wel door de tralies sleuren en vermoorden.
Dus June krijgt haar voer even buiten voor de stal en dan gaan de andere 3 de paddock weer in en Indiana en Utah blijven 's nachts nog even op stal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:11

Utah erg mooie naam. Viel me direct op aan jouw paardje dat ze er inderdaad super tevreden uitziet, erg leuk om te zien.
Ik heb vandaag voor het eerst sinds de hoefzweer weer op Stan gereden. Toen ik hem kreeg, nu dus 10 weken geleden ongeveer kon hij eigenlijk niets. Links/rechtsom stap / draf als het meezat. Ik zat er vandaag voor de 6e keer op (we zijn pas weer begonnen met rijden) en hij deed het zo super. Lekker voorwaarts, al mooi afbuigen, lekker soepel in zijn nek en lijf. Vlotte overgangen en mooi over de hoefslag en in de hoeken. En dat terwijil ik van de 6x nu dus vandaag 30 minuten heb gereden, vorige keer in het bos, en die keren daarvoor misschien 15 a 20 minuten. Ik stap er dus op nadat ik hem heb losgewerkt met grondwerk omdat ik het niet zo lang kan volhouden ivm beperking van mezelf. Ben echt trots op hem. Volgens mij heeft hij echt talent voor dressuur. Zo zie je maar: hoefbevangenheid hoeft echt niet einde verhaal te betekenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:55

Mooie foto's van Indiana en Utah (is inderdaad een mooie naam).
Hij heeft een aalstreep. Zie je niet vaak bij een groot paard, of is het wel iets dat bij wel bij roan paarden voorkomt?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:17

Ik lees net op het ijslanderforum dat het helaas niet goedgekomen is met Loa van Mysa...

Myr, hele dikke knuffel, ik vind het echt verschrikkelijk voor je Ach gut

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:52

Nado schreef:
Ik lees net op het ijslanderforum dat het helaas niet goedgekomen is met Loa van Mysa...

Myr, hele dikke knuffel, ik vind het echt verschrikkelijk voor je Ach gut

Jeetje.......

Heel veel sterte meis Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:57

Oh, wat afschuwelijk. Mysa heel veel sterkte.
Mag ik vragen wat is gebeurd?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:32

He bah wat verschrikkelijk Ach gut sterkte Mysa...
dat is snel gegaan zeg Ach gut

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:20

Helaas ja, Loa is niet meer. Ik schrijf het hier neer, maar kan het nog helemaal niet bevatten, dat ze zo tussen m'n vingers is doorgeglipt.
Het was zo'n vreselijk lief paardje, echt Lief, met een hoofdletter.
Waarschijnlijk heeft ze een hersenattack gehad, al dan niet als gevolg van een ontsteking in de hersenen of het hart.

Helemaal zeker weten we het niet, maar vanochtend liep de temperatuur opeens weer op tot boven de 39 graden, nadat die gisteren gedaald was, mede door een injectie met koortsverlagend medicijn. Vanacht was ze rustig. Maar na dat de temp vanochtend weer opliep kreeg ze ernstige ataxie. De d.a. heeft nog drie injecties gegeven, a.b. en cortison onder andere. Hij zou eind van de middag terugkomen, maar na een uur werd ze zo slecht dat we weer gebeld hebben, en 10 minuten voor hij arriveerde overleed ze. Ze was bijna 21, zeker niet oud voor een IJs.

Naast het verdriet voel ik nu ook de dankbaarheid dat ik dit vreselijk lieve paardje anderhalf jaar heb mogen meemaken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:26

Ach gut wat sneu... wat is dat snel gegaan. Hoor je vaker bij die oerrassen, ze zijn niet gauw ziek maar als ze ziek zijn zijn ze het ook wel echt.
Sterkte meid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:04

Ik had het je persoonlijk al geschreven, maar herhaal het hier ook nog een keer. Ik heb er geen woorden voor.
Heel veel sterkte met dit plotseling verlies van Lieve Loa.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 05:29

@Mysa
Wat verschrikkelijk triest. Rust zacht lieve Loa.
Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:37

Ik heb er kippevel van. Echt vreselijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:44

tjee Mysa.....wat vreselijk...dit is wel heel erg snel...
Ik heb er geen woorden voor..heel veel sterkte

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:48

mysa heeel veel sterkte!