[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 02:59

Allemaal goede verhalen daar word een mens blij van.
Janouk die van jou ziet er ook top uit hoor. En dat te zwaar lijken kan zal zeer waarschijnlijk door de heerlijke teddyvacht komen.
Capopjekop ook super dat het goed gaat met die van jou.

Die van mij heeft trouwens nog wel wat vetopslag, maar dan op zijn schouders zitten en dit wil niet helemaal weggaan. Het beste wat geholpen heeft gewoon de hele zomer niet op het gras staan en alleen hooi gevoerd krijgen. Hij krijg nu als ik het goed heb 1,5 schep gewelde bietenpulp (suikerarm). En voor de rest heel veel hooi en stro in de stal is ook iets wat op moet. Ze maken 2x per dag 1 schep maisvlokken, 1 schep zemelen en 1 schep bietenpulp en dit word uiteindelijk een volle ton van 20 liter (als ik het goed heb). Sta op stal met heel veel oudjes en een staleigenaar die super meedenkt.

Thirteen

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:46

Hier is het weer even spannend, de paarden verhuizen naar de winterweide. Nu staat ze al 24/24 7/7 op een bijna kale weide en we zijn aan het opbouwen (met graasmasker !) naar de winterweide (waar de hele zomer koeien op gegraasd hebben).
We zitten al aan 2u en het lijkt voorlopig goed te gaan, maar het is iedere keer weer met een bang hartje dat ik haar ga halen ...
Ook hoefsmid komt deze week, dan is haf ook weer iedere keer lichtjes kreupel, haar hoeven blijven razendsnel groeien waardoor de stand bij iedere beslagbeurt nogal sterk verandert ...
Ze blijft m'n zorgenpaardje, nu meer dan 2jaar later ben ik nog steeds bang voor herval ... :(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:09

Hier tobte we al even met een pony die net wat stijf leek. Vanmorgen naar de kliniek geweest en eigenlijk wordt dit aan haar HB verleden gelinkt. Dan is het toch wel echt een rotziekte hoor. We zijn ruim zes jaar verder, maar over gaat het nooit.
Ik heb nu ook foto's van beiden voorhoeven. Zal eens zien of ik die hierop kan zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:22

Hier gaat mijn bevangen mutsie prima. Zaterdag naar Paard en Koets geweest, ruim 2uur op de trailer heen, daar meer dan een half uur op het harde zonder schoenen los gereden, de ring in en aan het eind van de dag weer ruim 2 uur op de trailer terug. De dag er na spoot ze in een ruime draf over het harde thuis in de paddock!

Pony's die vorig jaar bevangen geweest zijn gaan ook prima.
Dennis heeft 2 weken geleden een hele flinke koliek gehad. Bij de 2e keer VA raakte hij in shock na een spuit darmontspanner (heel eng, viel zo neer, ogen draaide weg, hele lijf in de kramp en lag te schokken met 4 benen recht de lucht in), maar de VA had hem binnen een paar minuten weer over eind en 'fit' (voor zo ver een paard met koliek fit is natuurlijk). Dag er na toch naar de kliniek, heeft daar echt kritiek gestaan, maar hij is er boven op gekomen! Hij is nu wel echt mager, dus ben hem heel voorzichtig wat aan het bij voeren (Omega 369 van subli).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:16

Wat een leuk filmpje! :D Knap zeg!

Gelukkig is je andere pony weer bovenop de koliek. Moet een eng gezicht zijn geweest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:21

Mijn paardje was toch hele tijd onduidelijk kreupel. Hij is afgelopen woensdag hersteld verklaard :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:24

Hier is het jaren op zich wel prima gegaan. Nu dus minder.
Hier nog de foto's van gisteren. (En de eerste die ooit gemaakt zijn van de hoeven).
Afbeelding

Afbeelding

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:02

Fijn om te lezen dat er nu toch behoorlijk wat paardjes de goede kant op gaan en blijven gaan (dat geeft de mens weer hoop :) ).
@Dennis, dat is schrikken. Zijn alle paarden nu wel goed bekomen (waren er toch meer met koliek en alleen Dennis die het echt heel zwaar heeft gehad)? Volgens mij heb ik jou en je parmantige witte dametje nog zien rijden bij P&K, zag er goed uit.

Hier even een dikke tegenvaller. De boer waar ik nu sta heeft niet voldoende plaats om grote hoeveelheden hooi op te slaan dus ik moet de grote pakken graszaadhooi per stuk zelf ophalen. Vorige keren heb ik bij mijn leverancier nog goed nagevraagd of hij toch nog voldoende op voorraad had, zodat we goed de winter door konden komen, en toen was het antwoord JA. Gisteren was het ineens NEE, sorry ik heb niets meer en krijg hoogstwaarschijnlijk ook niets meer }> .
Normaal staan mijn pony's op continu graszaadhooi omdat ik er maar 1x per dag naar toe ga en dat gaat goed maar nu heb ik frans weidehooi meegekregen met de verzekering dat dat vrijwel hetzelfde was als graszaadhooi. Het is echt wel mooi spul maar ze krijgen er toch maar een stuk minder van omdat het nog zo vers en fris ruikt. Nu moet ik dus maar afwachten hoe het gaat en daar wordt ik natuurlijk niet echt blij van.

Ondertussen dus maar op zoek naar een oplossing voor het graszaadhooi en maar gaan investeren in een goede aanhanger (als de huidige aanhanger beladen is kun je nl de lichten niet zien maar voor de binnenweggetjes die we daar mee rijden is dat "niet echt een probleem")

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:21

Het kan goed zijn dat je me gezien heb, pluizige stuiterbal had ik idd mee :D. Ze heeft zich lang niet laten zien zo als ik haar hebben wil en ze kan, maar het is zo'n stressy dat ik al super blij was dat ze braaf was en dat we niet aan e stuiter gingen.
Dennis is de enige die het echt zo zwaar gehad heeft. Maar m'n 2 jarige was ook echt niet goed. Die hebben we meteen heftiger behandeld.
Dennis was eerst pijnstiller+darm ontspanner, daarna pijnstiller+darm ontspanner+paraffine waarbij hij in shock raakte, nog eens pijnstiller+darm ontspanner+paraffine, toen was hij zo slecht en is hij naar de kliniek gegaan, eerst aan het infuus en toen pijnstiller+darm ontspanner+opgegoten met zout oplossing(zonder infuus had hij de zoutoplossing niet overleeft).
Deedee hebben we wat stappen over geslagen, meteen pijnstiller+darm ontspanner+paraffine, 2e bezoekje pijnstiller+darm ontspanner+half portie zoutloplossing (meestal zetten ze ze uit voorzorg aan het infuus omdat het veel vocht aan het lichaam onttrekt, ze was nog fit op haar zere buik na dus een half portie thuis zonder infuus durfde de VA wel aan) en daarna nog een keer een pijnstiller.

Hier kregen ze alleen graszaadhooi. Na de 2 koliekers (en nog 3 bij een kennis die het zelfde hooi krijgen) krijgen ze nu de helft graszaadhooi en de helft heel mooi droog voordroog. M'n spekkie Roos begint meteen weer ietsje te groeien (waarschijnlijk in combinatie doordat ze nu minder fanatiek gereden werd, hele zomer ZZ gestart en nu is ze door geschoven naar de volgende generatie en mag ze in januari weer in de B beginnen).

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:45

Dennis schreef:
Het kan goed zijn dat je me gezien heb, pluizige stuiterbal had ik idd mee :D. Ze heeft zich lang niet laten zien zo als ik haar hebben wil en ze kan, maar het is zo'n stressy dat ik al super blij was dat ze braaf was en dat we niet aan e stuiter gingen.
Dennis is de enige die het echt zo zwaar gehad heeft. Maar m'n 2 jarige was ook echt niet goed. Die hebben we meteen heftiger behandeld.
Dennis was eerst pijnstiller+darm ontspanner, daarna pijnstiller+darm ontspanner+paraffine waarbij hij in shock raakte, nog eens pijnstiller+darm ontspanner+paraffine, toen was hij zo slecht en is hij naar de kliniek gegaan, eerst aan het infuus en toen pijnstiller+darm ontspanner+opgegoten met zout oplossing(zonder infuus had hij de zoutoplossing niet overleeft).
Deedee hebben we wat stappen over geslagen, meteen pijnstiller+darm ontspanner+paraffine, 2e bezoekje pijnstiller+darm ontspanner+half portie zoutloplossing (meestal zetten ze ze uit voorzorg aan het infuus omdat het veel vocht aan het lichaam onttrekt, ze was nog fit op haar zere buik na dus een half portie thuis zonder infuus durfde de VA wel aan) en daarna nog een keer een pijnstiller.

Hier kregen ze alleen graszaadhooi. Na de 2 koliekers (en nog 3 bij een kennis die het zelfde hooi krijgen) krijgen ze nu de helft graszaadhooi en de helft heel mooi droog voordroog. M'n spekkie Roos begint meteen weer ietsje te groeien (waarschijnlijk in combinatie doordat ze nu minder fanatiek gereden werd, hele zomer ZZ gestart en nu is ze door geschoven naar de volgende generatie en mag ze in januari weer in de B beginnen).

Wat naar dat je pony's zo'n last hebben gehad van het hooi. Weet je zelf waar het aan gelegen heeft? Schimmel in het hooi bijvoorbeeld?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:59

Ik weet niet of het aan het hooi ligt. Maar na over schakeling naar de nieuwe partij (oude partij was wat muf, van vorig jaar, nieuwe partij van dit jaar op het oog een stuk mooier en minder stoffig).
Bij mij krijgen 10 stuks het en 2 hadden ergens last van (bij die kennis 3 van 3, het is niet bewezen dat het wat met elkaar te maken heeft). Ze waren iets verstopt (maar niet helemaal, ze bleven beide wel mesten, maar de VA voelde een verstopping). VA hield het op zand, maar ze krijgen hooi uit slowfeeders boven de tegels en minimaal 1x in de week gekookt lijnzaad.

Uit voorzorg krijgen ze nu half om half. Dus ze schranzen nu eerst het voordroog weg, gaan dan staan slapen en dan met een zure kop op het graszaadhooi staan pruilen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:23

Hier voer ik 'gewoon' superdroog voordroog. Dat wordt zeer goed gegeten. Mooi grof en lang voer.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen over de foto's?
En wat ik niet echt gevraagd heb, maar wat nu verstandig is qua beweging geven?
Ik geef/gaf actief beweging om het gewicht goed te houden. Maar ik vraag me af of dat wel goed is.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:07

@Dennis, ik vond haar juist best ontspannen in vergelijk met sommige paarden die ik al had gezien, een echte prof ;)
@Dyonne, helaas kan ik je niet helpen met het interpreteren van de foto's (ben daar geen ster in)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:09

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:29

Wie van jullie is er over gestapt naar Pavo C4L en wat zijn de bevindingen?

Momenteel durf ik nog niet zo goed omdat ze al rijker hooi (was graszaadhooi) krijgen en ik dus nog niet weet hoe ze daar op de langere termijn op gaan reageren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:36

Ik heb het gevoerd als proefpersoon. Maar ik vind Spillers Happyhoof makkelijker om supplement doorheen te voeren.. Verder ziet het voer er prima uit, maar ik voer echt niet de aanbevolen hoeveelheid, dus vitaminen/mineralen blijf ik bij geven.

JP, ik ga de link eens bekijken.

Hier ging het vandaag goed, maar gister een vrije dag, dat heeft mogelijk toch invloed op irritatie rondom hoefbeen (als dat echt de oorzaak is). Zaterdag wordt ze opnieuw/anders beslagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:48

Deaglán schreef:

Momenteel durf ik nog niet zo goed omdat ze al rijker hooi (was graszaadhooi) krijgen en ik dus nog niet weet hoe ze daar op de langere termijn op gaan reageren.

Ik voer het nu al een paar weken en ben er content mee, paarden vinden het super heerlijk. Het scheelt voor mij een hele hoop heen en weer rijden - moest een uur heen en een uur terug om Winery te krijgen ( beviel me overigens ook heel goed) - Pavo C4L koop ik om de hoek!
De IR blijft bij Pauli goed onder controle, haar hoeven gaan prima. Wel een tegenvaller gehad vandaag omdat haar testuitslag voor Cushin veel hoger was dan dat ik dacht: bijna verdubbeld t.o.v.vorig jaar. Grrr.. en dat terwijl ze in zo'n goede doen is. Maar goed, ook dat gaan we maar weer aanpakken en ervoor zorgen dat haar leventje op orde blijft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 07:27

Jannepauli schreef:
Deaglán schreef:

Ik voer het nu al een paar weken en ben er content mee, paarden vinden het super heerlijk. Het scheelt voor mij een hele hoop heen en weer rijden - moest een uur heen en een uur terug om Winery te krijgen ( beviel me overigens ook heel goed) - Pavo C4L koop ik om de hoek!
De IR blijft bij Pauli goed onder controle, haar hoeven gaan prima. Wel een tegenvaller gehad vandaag omdat haar testuitslag voor Cushin veel hoger was dan dat ik dacht: bijna verdubbeld t.o.v.vorig jaar. Grrr.. en dat terwijl ze in zo'n goede doen is. Maar goed, ook dat gaan we maar weer aanpakken en ervoor zorgen dat haar leventje op orde blijft.

Wat super te lezen dat het zo goed gaat met Pauli (ondanks de uitslagen). :j :j

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:25

wie weet of heeft goede ervaringen met een supplement tegen hoefbevangenheid, mijn shetje loopt soms net te hoefbevangen aan maar soms ook niet dus wil eigelijks iet prefentief gaan voeren maar wat, ik lees zoveel dingen wat zou helpen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:21

HoiHoi,
ik meld me hier ook opnieuw.

Vorig jaar was mijn shetje hoefbevangen geraakt. Deze doet het momenteel heel goed. Heeft wel bijna heel lente en de zomer met graasmasker gelopen.. :(:) Hij maakte hier geen probleem van.

Nu is mijn 19 jarige haflingermerrie 4 maanden drachtig en heb ik 2 weken geleden gemerkt dat haar manenkam opgezet stond. Dierenarts erbij laten komen maar zij maakte hier geen groot punt van omdat ze helemaal niet lusteloos is of gevoelig loop. Opletten met krachtvoer was haar advies.
Nu zijn we 2 weken verder en merk ik soms lichte verbetering en dan weer verslechtering op gebied van haar manenkam.
Ze is gewoon van een hele dag op de weide te staan. Dit is nu veranderd naar een halve dag in de namiddag.
's ochtens en 's avonds krijgt ze hooi. Ook krijgt ze momenteel nog luzerne ter preventie van gaskoliek en een beetje marstall vito (dit zijn we langzaam aan het opbouwen omdat er nu meer met haar gewerkt wordt)
Er wordt 3 tot 4 keer per week licht tot medium met haar gewerkt.

Momenteel zie ik de bomen door het bos niet meer en weet ik niet of wat ik doe nog wel goed is.. Straks bel ik eventjes naar de dierenarts voor een (bloed)onderzoek om magnesium tekort en insulineresistentie uit te sluiten.

Momenteel denk ik erover om mijn hoeveelheid luzerne te verminderen en dodson & horrell, kwit beet bij te geven voor wat meer volume te creëren.

Wat denken jullie?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:21

MC, mijn eigen ervaringen zijn vooral zorgen dat vitaminen/mineralen goed zijn. Ik heb nooit iets specifiek voor HB gegeven dan de medicatie.

Kelly, is dat voer echt noodzakelijk? Zelf ben ik voor minimaliseren als het niet nodig is. Zelfs met elke dag beweging heb ik mijn pony nooit echt gevoerd. Ze krijgt nu dus alleen beetje Spillers Happyhoof om vitaminen/mineralen (Force) en magnesium doorheen te geven.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:05

Ik ben er momenteel ook over aan het twijfelen. Mijn ervaring heeft me geleerd dat ze in de winter weleens durft afvallen en dan ga ik meestal wat luzerne bijvoederen. Nu lees ik dat luzerne niet zo goed is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Daarom dat ik eraan dacht dit product achter de hand te houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:20

Je kunt ook een scheutje olie bijvoeren, daar doet mijn ex bevngen pony het goed op als ze wat invalt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:58

Hier helaas geen ervaring met dun wordende paarden, die van mij wordt dik van lucht dus wat ze nu in de winter afvalt komt haar alleen ten goede. Ik hoor wel van sommige mensen dat omega olie daar best wel goed voor werkt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:29

Ik val ook nog eens binnen...Mijn iana krijgt nu ongeveer 1 jaar safe&sound van dodson & Horrel en de vitamienenkorrels van hetzelfde merk. ze krijgt er haar glucobalance tussen met een scheutje koolzaadolie.
Ik geef haar de helft van elk wat ze aanraden, omdat ik niet méér durf te geven (bang voor herval)...nu vroeg ik mij af of ik best eens een bloedtest kan laten doen misschien? Gewoon om een idee te hebben of we goed bezig zijn?
In september had ze een doffe vacht maar die is nu weer mooi en glanzend.

Ik merk wel dat ze het niet met plezier opeet.

PavoC4L ken ik niet, ga ik eens opzoeken