[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:12

Vind het sterk van je dat je probeert te achterhalen of je misschien iets anders had kunnen doen. Soms zijn echter de problemen los van elkaar misschien nog goed te verhelpen, maar het was bij jou oudje inderdaad ook een optelsom, en dat is heel wat lastiger voor een lichaam om van te herstellen. Wat precies de trigger geweest is, weet je soms nooit en soms pas als het al te laat is. Wat niet betekend dat je het had kunnen voorkomen: je geeft de zorg aan je paard die het nodig heeft (voor de cushing, ontwormen, hoefsmid etc.). Ze had de koliek overleeft, soms komen er dan zoveel afvalstoffen vrij uit de darm die betrokken was dat dat een aanval van HB kan uitlokken. De pijn, niet willen bewegen, het ontlasten van haar benen en de pulsaties.....denk dat je DA wat voor jullie had gedaan als hij had gedacht dat je oudje een kans maakte. Nu is verder lijden haar bespaard, hoe moeilijk ook voor jou als achterblijver. Je zit dan toch met vragen, dat begrijp ik best. Wat als.... er is helaas maar zoveel dat een mens kan doen. Je hebt je best gedaan, en nogmaals, ik denk dat je haar een moeilijke lijdensweg hebt bespaard door haar te laten gaan. Veel sterke :(:) met het missen, denk aan de mooie momenten die je samen hebt gehad!!

@JP, echt nieuw is dit toch niet? Dat de vetophopingen stofjes afgeven die HB triggeren?

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:40

@Dorienn : afscheid moeten nemen is altijd moeilijk, maar ze heeft een mooie leeftijd berijkt. Sterkte met de verwerking van dit verlies.

Wederom interessante artikelen, maar idd het meesta had ik nu al gelezen/gehoord.
Overigens hebben ze het over 2,5% ruwvoer per kilo lichaamsgewicht. Is dat niet erg veel !! Ik voer mijn paarden niet weinig, maar 12 kilo per dag vind ik behoorlijk wat.
Ik gok dat ik nu aan de 7/8 kilo zit en ik vind ze dik zat, zeker als ik lees dat ze dus beter wat aan de magere kant mogen zijn.
Misschien dat ik toch eens op zoek moet naar 'zacht' stro als aanvulling.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:02

Ja, dat zag ik ook. 2 1/2% is het maximale wat een paard aan droge stof op kan nemen. Vash weeg 635 kg en die krijgt ongeveer 15 kg per dag (2% van zijn lichaamsgewicht), voornamelijk graszaad, 2 1/2 plak ervan is weidehooi. Wat weegt "jouwes" (ongeveer of precies) DubbelDun? Want dat is natuurlijk het uitgangspunt bij zulke berekeningen. Even voor de gein andersom redenerend zou je paard bij 7,5 kg ruwvoer 350 kg wegen als hij 2% krijgt? Is hij wat aan de dikke kant, dan is 1,5% voldoende en zou je paard iets boven de 400 kg wegen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:11

Boon was bij de laatste meting (in maart) 575 (155 hoog) en Missy 495 (150 hoog). Zelf had ik ze geschat op 450 en 525 :) (iets te laag dus).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:13

Iets te stevig allebei dus (op papier). Is de 7-8 kg voor hun samen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:16

Haha nee zeg, dan zouden ze echt verhongeren :D , per paard dus.
Vergeet niet dat het 'amerikaantjes' zijn en dus wat extra spieren hebben.

Verder is het hooi erg fijn, dus veel voedingswaarde, goede verbranding en dus minder mest :)
Ik zit nu op haast een baal per dag (20/22 kilo), 's winters gaat er echt een baal door.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:23

:= gelukkkig, daarom dacht ik: vraag eerst even ;-) :+ . Spieren wegen meer dan vet zeggen "ze".
Als je ze toch nog wat wil laten afvallen, denk ik dat ze allebei een plak graszaadhooi erbij wel aankunnen. Voegt niet veel toe aan voedingswaarde, maar gaat de kachel wel van roken (als u begrijpt wat ik bedoel).

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:29

meeste hierover van de D& H website is ook nog lang niet allemaal helemaal zo duidelijk uitgezocht, kijk ook naar alle maybe's. het onderzoek naar de gevolgen van voeding van drachtige merrie's en de veulens loopt nog, is alleen nog maar een voorplublicatie van geweest.

de 2,5% is inderdaad erg ruim en vindt je eigenlijk alleen in engeland en vooral bij D&H, een normaal dieet heeft volgens de amerikaanse standaard 2% in droge stof uit voer van het gewicht van het paard. er zit gewoonlijk een marge bij tussen de 1,5% en 2,5%, hier is dus gekozen voor het uiterste daarvan. het is al langer bekend dat bijvoorbeeld jong bladrijk vers gras op kan lopen tot zelfs 6,5% bij uitzondering, de 5% is vaker gevonden.

fructaan is wel bewezen als oorzaak door chris pollitt, maar dit betrof een onderzoek met fructaan uit inuline, fructaan scheiden uit gras(ook iets andere vorm) is ingewikkeld en te moeizaam voor de hoeveelheden die bij deze proeven nodig waren.

er is al vrij lang twijfel of fructaan in de praktijk een aparte oorzaak kan zijn, er zijn maar een paar momenten per jaar mogelijk dat er voldoende fructaan in gras zit dat een normaal paard ook genoeg kan opnemen per dag, om aan de zelfde hoeveelheid te komen, als in het onderzoek. fructaan kan dus zeker HB veroorzaken, maar het is nog niet duidelijk of dat op gras fructaan daar de enige factor in is, er gaan steeds meer ideeen uit naar totaal van de suikers en zetmeel samen, die vaker samen in hoog aantal voorkomen, fructaan kun je dus ook niet zomaar afwijzen als oorzaak, in duitsland heeft ingrid vervuert er ook vaak over geschreven.

zetmeel is ook bij onderzoek uit de bus gekomen als in staat tot het veroorzaken van HB, in gras is zetmeel zelden erg hoog, maar via grote krachtvoergiften kan dit zeker.

voor beide en ook de andere suikers en allen samen zou dus verder gericht onderzoek moeten komen mbt de hoeveelheid dit ook in de praktijk HB opleverd, nu is onbekend of minder fructaan ook genoeg kan zijn en wanneer of andere suikers ook samen met fructaan belangrijker zijn als oorzaak. geen reden dus om de risico momenten met veel fructaan gelijk te schrappen, maar ook nog extra letten op de andere suikers erbij.

tot nog toe leverd ieder onderzoek ook weer nieuwe vragen op die weer onderzoek vragen, maar een paard dat op gras teveel energie opneemt is uit brede ervaring en statistiek een paard dat te dik wordt, naast dingen als bijvoorbeeld EMS (insuline resistentie+HB+obese) staat ook het te zwaar zijn zonder dat er EMS aanwezig is als belangrijke oorzaak van HB te boek bij weidepaarden.

bij stalpaarden kun je het zelfde laten ontstaan door zelfs over lange periode iets teveel te voeren, ook daar kan een paard eenvoudig meer vet maken, bij sommige kwaliteiten ruwvoer lukt dat ook zonder krachtvoer.

vetopslag als extra factor is ook al langer in beeld, vooral vet dat op bulten(pockets) zit, werkt niet puur als energieopslag, maar werkt als een zelfstandig orgaan en maakt hormonen aan, een flink aantal daarvan hebben ook flinke invloed op insulinewerking en het vet geeft ook nog stoffen af om zelf in stand te blijven.

niet alle paarden die HB krijgen zijn het type worst op pootjes er blijven nog vele oorzaken over die vaak nog nauwelijks zijn uitgezocht, hoofcare heeft een mooi lijstje en er bestaan nog verder uitgewerkte lijstjes,maar dit geeft een mooi overzicht om mee te beginnen. soms is een oorzaak ook direct duidelijk, vaak een eindeloze puzzel en er zeker goede reden om stapelen van factoren of eerdere schade niet uit te sluiten. hier loopt onderzoek nog achter op waarnemingen uit de praktijk, zowel van eigenaars, dierenartsen, onderzoekers en vooral ook hoefsmeden.

oorzaken kennen heeft vaak een voordeel, die kun je gericht aanpakken en bewaken,maar dat lukt niet altijd, behandeling van de oorzaak dus als dat mogelijk is parallel aan het behandelen van de HB. zelfs met weten is het geen simpel iets, het vreet bij iedereen en blijft dat vaak ook doen. stop die energie in kennis en vooral ook in je paard en ja ik baal er zelf nu 10 jaar later nog steeds van dat kennis soms op de plank blijft liggen, dingen hier nog niet zijn ingeburgerd of zelfs volkomen onbekend zijn bij wie je ze hoopt te vinden en daar vind ik nog steeds de motivatie in om zulke lange stukken te typen.soms is het ook gewoon hard, dan is kennis er ook nog niet!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:39

Denk dat iedere HB eigenaar zijn/haar puzzel moet proberen te leggen aan de hand van de kennis die er is over vet, voeding, gras, krachtvoer, beweging, ontstekingen etc. etc.. Als je dan naar waarschijnlijkheid kan achterhalen waarom de HB is opgetreden, hoe snel je erbij was en wat de schade is, je op die manier kan proberen invloed te hebben op het proces. Want er is denk ik niet 1 weg die naar Rome leid. Er zijn wel een paar routes waarmee de kans groot is dat je er komt, zoals er ook routes zijn die je kan nemen waarbij je kan weten dat je er nooit komt ;-) .

Tug, wat vind jij van het eerste fimpje op pag.127 van de professor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:55

@Tug: je lange stukken worden iig door mij nog steeds gewaardeerd :)

Vraagje: Als fructaan in gras op zich niet zo'n probleem is (de meesten hebben er gewoon te weinig graasuren voor) zou kort gras dan voor paarden toch niet beter zijn als lang gras??
Immers van lang gras krijgen ze per tijdsspanne meer binnen als van kort gras.

@paars: ik zou ze idd iets bij kunnen voeren wat minder 'aanzet', maar ik heb nu net de mest bij beide weer netjes zoals het hoort, terwijl juist van het grovere hooi ze aan de dunne gingen (op termijn beide). Ik ben er dus iets terughoudend over om iets anders nu te gaan bijvoeren.
Ik lees dat bijv. gerstestro de 'zachtste' soort stro is, maar er wordt weer gewaarschuwd voor allergiën (wat men daar dan ook mee bedoeld).
Overigens hoeveel voeren jullie aan S&S dagelijks?? Hier krijgen ze nu een volgestopte maatschep per dag. Ik heb geen idee of ze daarmee ook voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 14:22

De reden waarom ik het interessant vond om die links te plaatsen is dat er in 't algemeen ( vooral bij ons "leken") gedacht wordt dat fructaan e/o zetmeel individueel voor Insuline Resistentie, c.q. HB zorgen en in het eerste artikel gesteld wordt dat dit niet het geval is, maar dat het een samenstapeling van factoren is. Oh ja roept iedereen natuurlijk, maar dat wisten we toch? Welnu, dan kun je je gevoeglijk afvragen waarom hier vaak alleen gesproken wordt over "gevaarlijke periodes van gras" bv bij koude nachten/warmere dagen, cq fructaan, of het feit dat zetmeel in krachtvoer fataal is.
Waar het mij om gaat is dat je (algemeen bedoelt) oog moet hebben voor de diverse factoren en dat het genezingsproces van IR, voor zover mogelijk, dus echt zal moeten bestaan uit het wegen van alle factoren.

Ik heb al vaker aangekaart dat één van de belangrijkste middelen om het IR-paard weer op de goede weg te krijgen zoiets simpels als voldoende beweging is. Beweging vebruikt energie en zet een positieve kettingreactie in gang. Natuurlijk ga je niet met je stokkreupele paard aan de wandel, maar als het paard door de nare fase heen is wordt bewegen een prioriteit.
Nou is het vaak zo dat paarden die lang op rust gestaan hebben, behoorlijk fris kunnen worden en, zoals één van de mijne - hoe goed opgevoed ook - min of meer staatsgevaarlijk wordt als je de straat op gaat :D .. en toch wil je je paard ook zodra dat weer kan op het harde laten lopen. Welnu, ik heb weer 's wat leuks gevonden ( alles om de dames hier bezig te houden, haha) en dat is de ConCord - in de nieuwste BIT staat er een artikel over. Je kunt echter als je dat blad niet leest, ook even kijken op de site van Mieke Verdonk, daar wordt de methode met filmpje en al gedemonstreerd. Twee vliegen in één klap: veilig onderweg maar ook een goede trainingsmethode voor revaliderende paarden. Simpel en effectief!
http://www.miekeverdonk.com

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:33

Zoiets kende ik al als een elastiek, alleen loopt die dan ook nog achter de billen langs. En ik bedoel dan iets anders als die dingen met zo'n bontje erom :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 14:37

Er is wel een duidelijk verschil met alleen een elastiek hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:39

Persoonlijk zou ik het nooit aan een bit vastmaken én bij dit systeem wordt de achterhand niet geactiveerd, wat met een elastiek-zoals-ik-bedoel wel het geval is.

Deze optuiging wordt wel gebruikt voor paarden die moeilijk een trailer in gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:51

DubbelDun schreef:
@Tug: je lange stukken worden iig door mij nog steeds gewaardeerd :)

Vraagje: Als fructaan in gras op zich niet zo'n probleem is (de meesten hebben er gewoon te weinig graasuren voor) zou kort gras dan voor paarden toch niet beter zijn als lang gras??
Immers van lang gras krijgen ze per tijdsspanne meer binnen als van kort gras.

@Tug: en door mij ook, sla ze nog op ook, kan ze bundelen tot een boek :)*

@Dubbeld.: dit roep ik al jaren, en wat doe ik........zet ze tegen beter weten in weer op lang gras en meteen weer hommeles bij Miss T. En waarom doe ik zo stom, tja, omdat ik dus een dunne bevangengevoelige heb, en iedereen roept: wat is dat beest mager, en ja, dan denk ik ok, maar wat meer gras, omdat ze krachtvoer ook niet kan hebben en maar matig wil eten, en ook hooi/kuil eet ze tot ze genoeg heeft, en laat dan liggen voor Miss E. Die laatste is dus wel dik, maar nooit bevangen (althans bij mij)

@ JP, dat ding heb jij dus al, en heb je idd meer controle? Want daar gaat 't mij vooral om, vooral voor miss E. omdat ik met twee paarden tegelijk wandel, en E is hyper meestal.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:20

In deel 1 poste ik wel mee, maar dit is de eerste keer dat ik hier weer ben :o

Heb een deel bijgelezen en wel weer interessante dingen tegen gekomen :) Ga ook weer meer bijlezen voor tips enzo.

Dorien sterkte met je verlies :(:)

Met mijn hoefbevangen klantje gaat het erg goed de laatste tijd :) Ze krijgt hippo ex laminitis bij en dat spul doet echt wonderen bij haar. Draven doet ze nog niet, maar goed ze is dan ook al 32 dus ik vraag me af of ze dat ooit nog gaat doen :o Maar ze is erg vrolijk en staat iedere ochtend ongeduldig te wachtten totdat ze naar de wei mag. Ze loopt ook niet meer kreupel alleen wat voorzichtiger en langzamer als een normaal paard. Maar goed komt dat door de hoefbevangenheid of omdat ze een bejaardje is?
De DA en hoefsmid zijn allebei tevreden zoals het nu gaat en de hoefsmid zegt dat haar hoeven weer gezonder worden en er beter uit gaan zien. Dus dat was wel heel goed om te horen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:38

Hallo,
op dat moment wist ik dat we niets anders konden, ik had haar 12 jaar en je voelt dat. Ik had het gevoel dat ze er genoeg van had. De beslissing was cru gezegd vlug genomen na dat de DA zei dat ze niets meer kon doen, ik wou haar zoveel mogelijk pijn besparen en heb snel afscheid genomen, enkele foto's getrokken..Ze viel ook onmiddelijk neer, heeft niet zitten vechten oid.
In dat opzicht heb ik er vrede mee. We hebben gedaan wat we konden en velen zouden zover niet gegaan zijn voor een oud paard. , maar las vandaag dan dit topic, en moest wel even slikken want dan zie je dat het kan zijn dat ze misschien wat langer kon leven als je dat en dat niet had gedaan.. Ik mis haar nog heel hard en dat deed wel pijn. Want ja misschien was ze er nu nog, pijnloos en happy als ik haar niet ontwormd had oid.
bedankt iedereen

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:00

lang gras of kort gras is eigenlijk te weinig om een algemeen oordeel over te spreken, gras is zo verschillend en de omstandigheden verschillen vaak al van kavel tot kavel.

heel algemeen kun je zeggen, dat gemiddeld erg kort gras meer suikers kan bevatten en er minder van gegeten wordt, lang gras eet per hap al veel meer en is dan in kilo's gras meer.

misschien is het ook handiger om even in cm aan te geven wat je zelf kort en lang vindt, voor mij is gras kort onder de 10 cm en te kort onder de 5 cm. doorsnee gras is 15 cm en volgens nederlands onderzoek (waiboerhoeve grasonderzoek paard) het lekkerst, lang is als er ook echt bloeistengels in komen en dat ken ik tussen 15cm. en 100 cm.

nadeel van zulke korte regeltjes is dat het alleen een vergelijking is bij jouw eigen gras, twee kavels verder kan het heel anders zijn, qua bodem, soorten gras, bemesting. schaduw geeft op dezelfde grassen ook minder suikers, maar de verschillen kunnen tussen twee weilanden behoorlijk uit elkaar liggen, te ver om zomaar als basisregel te hanteren.

voor een het deel van de paarden dat ook werkelijk een probleem heeft via gras of het nu via suikers of teveel calorieen is, blijft gras het lastigste voer, de inhoud kan per uur verschillen en die grilligheid maakt dat het zo onduidelijk is van uitkomst. het blijft toch vaak per paard bekijken wat kan of niet. op safergrass.org kun je veel vinden over gras voor HB paarden, met dingen die je kunt overwegen om je eigen gras veiliger te maken.veel zal toch per plek wel of niet haalbaar zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:04

Aansluitende vraag/opmerking: voor mij is daarmee meteen het voordeel van hooi gegeven. Het is voedingsrijk of voedingsarm, afhankelijk van bemesting tijdstip van maaien vroeger of later in het jaar maar ook op de dag zelf, drogen etc., maar in de partij die je koopt is het in ieder geval stabiel. En daarmee een onzekere factor minder. Toch?
("moet" gourmetten, ik reageer dus vanavond later pas weer!)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:23

mysa schreef:
@ JP, dat ding heb jij dus al, en heb je idd meer controle? Want daar gaat 't mij vooral om, vooral voor miss E. omdat ik met twee paarden tegelijk wandel, en E is hyper meestal.

Nee hoor, maar het lijkt me wel handig!

DubbelDun schreef:
Persoonlijk zou ik het nooit aan een bit vastmaken én bij dit systeem wordt de achterhand niet geactiveerd, wat met een elastiek-zoals-ik-bedoel wel het geval is.
Deze optuiging wordt wel gebruikt voor paarden die moeilijk een trailer in gaan.

Nou .. hoofd laag, over de rug en buik aantrekken.. is al de achterhand activeren. Kijk het filmpje nog maar 's. Dan zul je ook kunnen horen dat het niet persé aan het bit vast moet - je kunt het ook met een halster gebruiken.
Bedoel je soms een pessoa? Ik heb nooit 't nut ervan gezien een paard op te sluiten. Maar goed da's allemaal off-topic - ik dacht vooraleerst aan lekker gewoon met je paard over straat kunnen, zonder gesjor en hyperigheid!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:36

@tug, ik neem morgen m'n duimstok mee naar de wei ;), denk tussen de 5 en de 10cm. Lang gras bedoel ik idd bloeiend gras mee, dat is waarop het hier fout gaat. En ik heb het 'voordeel' dat ik twee verschillende stukken had, het ene vrij nieuw, het andere heel oud. Op beide gaat 't mis met lang/bloeiend gras. Moet er wel bij zeggen dat 't oude stuk ook waanzinnig veel onkruiden bevat, lang niet altijd duidelijk wat daar in zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:16

Ik heb nu een stuk waar het ong 10/15 cm is en een stuk waar het minstens 25 cm is. Dat is nu ook omgevallen door het weer en laat ik voor de winter nog maaien.
verder heb ik een stuk wat ik erg kort houd (3 cm), daar zit nu erg veel onkruid tussen (vooral paardenbloem) en die hoop ik zo er uit te krijgen. Het gras kan dan breder worden en in het voorjaar zaai ik dat wat door.

@JP: die van mij gebruikt dus de achterhand niet, die sjokt erg op de voorhand (amerikaantje hè :D ) dus vandaar het elastiek. Hoofd laag doet ze al van nature, die komt alleen omhoog als er iets érg interessant is, maar dat is zelfs een andere paard al niet :). Het lijkt idd op de pessoa (was de naam even kwijt), maar dan aan de voorkant gelijk aan dat touwding (dus door het halster en over de oren).

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:05

@paars,

het is voor mij een bijna te simpel filmpje, ik ben zo gewend aan al die termen dat dit even wennen was, ik vind het in ieder geval echt geweldig dat dit soort specialisten en knottenbelt is wel een zeer veelzijdige specialist, de moeite neemt iets uit te leggen in normaal te begrijpen taal, nicolas frank doet dat ook super, maar toch net even meer nadenken bij nodig.

de indruk die knottenbelt geeft dat een eenmaal HB paard niet meer een normaal gebruikspaard zou kunnen zijn vind ik erg scherp, restschade die blijft dat ben ik wel eens, maar of dat nu direct de aanleiding zou moeten zijn om een paard af te schrijven, nee, daarin ga ik met jannepauli mee en dat is zoek de beste hoefsmid die je kunt vinden en blijf waakzaam op alle bijkomende factoren.

maar je kunt eigenlijk nauwelijks in de eerste 2 maanden bepalen welke kant je uit moet denken, dan speelt meer of een paard fit genoeg is om die herstelperiode te doorstaan. het blijft zelden bij alleen zere voeten, spieren krijgen zeker in de meest pijnlijke eerste periode een flinke optater, gewrichten die bijv, door andere oorzaken al te lijden gehad hebben krijgen vaak ook ineens een andere belasting, als er veel pijnstilling nodig is de risico's op maag en darmbezwaren, verveling doordat er minder gekauwd kan worden door dieet, hoefzweren, schimmelingroei in de witte lijn, niet elk paard is nog vitaal en fit om dat aan te kunnen en dan zul je eerder het minst welkome moeten besluiten en bedenken dat inslapen dan een zeer goede oplossing is. andere aandoeningen als cushing en andere chronische aandoeningen kunnen ook veel daarin bepalen.

net als die prachtige wondertjes, die soms gebeuren en alle inzet waard zijn, is dat niet voor elk paard mogelijk. wat qua inzet weer mogelijk wordt hangt ook af van waar je een paard voor inzette voor de HB, een buitenrit met voornamelijk voorwaarts en rechtuitwerk, is minder veel eisend dan een springparcours, een dressuurproef op L niveau is ook anders in belasting dan een proef op hoog niveau vol korte wendingen en zijgangen.

zat wel een pracht opmerking in dat filmpje van knottenbelt: een eigenaar/verzorger van een HB paard wordt wat betreft denkvermogen, geestelijke vermogens, financieel en fysiek leeggetrokken en helaas dat is helemaal waar(sorry mysa voor de vertaling!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:37

Toen ik Missy kocht was die ook net hoefbevangen geraakt en daar heb ik tot voor kort nog met regelmaat op gereden. Het is maar net waar je eisen liggen vwb het gebruik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

ik denk inderdaad dat het scheelt hoe ernstig het paard bevangen is geweest(kanteling of niet)en of het paard meerdere malen bevangen is geweest....
Ieder paard zal wel weer bruikbaar zijn,het ligt er sterk aan wat je ervan vraagt.
Een rustig buitenritje op goede bodem is inderdaad iets anders dan 1.20 hoog willen springen.Of op hoog nivo dressuur willen rijden.

Ik denk dat je als eigenaar dat goed moet bekijken en een paard vooral niet overvragen.
Als ik pablo nu appuyementen zou laten doen vrees ik ook het ergste :o
Ach...pablo is er nog en in goede gezondheid en de tijd van appuyementen zitten in ons hoofd ;)