[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:38

En dan ook nog een paard met een gebrek....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:48

blijkbaar is dat zo voor een gedeelte van de mensen

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:23

ik snap het niet ik voel me nog elke ag schuldig mbt nort had ik dit of dat niet moeten doen en wordt zo pissig om dit soort reactie en wat stef ook zegt zo ken ik er dus ook 1 ik snap dat niet begrijp dat niet ik ga voor 1000 % voor a mn dieren

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:02

hier nog een hoor die bijna achterover viel van verbazing bij het lezen van die post!!!!

iedereen hier weet dat ik ook bloed wanneer mijn paarden bloeden. ik heb in 11 jaar tijd 4 paarden weg moeten brengen, allemaal door lichamen die niet (meer) mee werkten. ik heb nu te maken met een 10 jarige die artrose heeft en een aangeboren, ongeneeslijke spierziekte, en toch is er geen moment van opgeven.

en dan komt er iemand binnen vallen die ook naar mijn idee het allemaal niet zo serieus op vat en ouders die er al helemaal geen ruk om geven. maar ik hoop dat het alleen de manier van schrijven is die zo overkomt en niet de persoon echt.

dressuur518: ik vind het een vreemd advies van je instructrice om een ostopaat te adviseren bij een onregelmatig paard ipv een DA. en een goede osteo kost na max 3 behandelingen even veel als foto's laten maken.
afijn. ik hoop dat je paardje opknapt en je niet maar dom weg door blijft rijden omdat rust roest! denk na bij wat je doet en voel je paard aan!

pfff sorry hoor....
hier gaat het redelijk. Mister staat nog op rust, ik ga van de week weer eens kijken hoe hij loopt. ik laat hem lekker op de wei scharrelen, en zijn been is gelukkig niet dikker meer geworden.
dus ik begin weer goede hoop te krijgen dat we weer eens een staprondje kunnen gaan doen over een paar weekjes :D

maritb86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:13

mvermeulen1 schreef:
even jullie raad :D ik ben afgelopen week begonnen met primeval gelatinaat en er staat dat je het 2 keer per moet geven..maar ik vroeg me af of je het ook 1 keer per dag kan geven de normale hoeveelheid..ik geef sem liever zelf zijn voer en als ik het laat doen moet ik daarvoor betalen..nu zag ik ook dat hij het wel het voer op eet maar de poeder laat zitten..wil het dus een beetje nat maken maar dat gaat sochtends dus niet...zou het kwaad kunnen om het gewoon 1 keer per dag te geven? hij moet dagelijks 45 gram van dat spul

Eén keer per dag een schep PrimeVal Gelatinaat door het voer geven is geen probleem. Wel goed aanlengen met water of olie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:55

Meld me hier, want heb wat vragen.
Mogelijk staat het antwoord al ergens in het topic, maar ik heb niet al de 129 pagina's doorgelezen om eerlijk te zijn :o

Om een lang verhaal heel kort te maken. Na 5 maanden tobben en niet weten wat mijn grote maat werkshet nu precies mankeerde, is gisteren een breuk in het ellebooggewricht geconstateerd.
Nu was dat eigenlijk volgens de dierenarts niet het grootste probleem (omdat hij niet door en door was), maar wel de artrose die al te zien was rondom het gewricht (door verkeerde manier van belasten en verminderd en anders lopen al die tijd).

De breuk/scheur kon mogelijk wel genezen, maar de artrose niet meer.
Hij krijgt naast pijnstillers (buut) niets aparts aan voer of bewegen, want hij werd eigenlijk voor hoefbevangenheid behandeld (ja eerste diagnose van alle dierenartsen bij een stevige shet die niet lekker loopt).

Ik ben aan het kijken naar mogelijkheden of hij nog een paardwaardig bestaan op de wei kan hebben.

Vragen zijn:
wat zijn mogelijke pijnstillers (natuurlijk / regulier) bij artrose
zijn er goede voedingssupplementen ter ondersteuning
wat is beter, wel of niet bewegen (hij mag de breuk gewoon bewegen, mits beheerst)

Heb nog meer vragen, maar dit zijn voor nu de belangrijkste denk ik zo.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:18

(Jammer genoeg ;) ) Welkom in dit topic!!
Jouw pony heeft precies ook geen geluk, een breuk en artrose! heftig :(
Een natuurlijke pijnstiller is duivelsklauw. Er zijn er hier een paar die het geven en het kan goed helpen.
Een goede voedingssupplement voor het ondersteunen van de gewrichten is vaak een zoektocht en jammer genoeg is het altijd proberen en kijken of het werkt. Mijn paard heeft lage en hoge overhoef en niet een klein beetje. Ze is erg gebaat bij Cortaflex HA solution van equine america (maar omdat dit zo duur was ben ik er mee gestopt). Nu geef ik equiflex HA liquid van excellent en dat werkt ook goed.
Er zijn er hier die werken met andere producten en poeders (Mister geeft dit: http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr%20...%20cts_id=298 ) dus dat zal je hen een keertje moeten vragen, maar ik werk het liefst met een vloeistof. Dat eet die van mij toch echt het beste.
En als je pony mag bewegen met de breuk, zou ik dat toch zeker doen! voor artrose is onbelast bewegen (zoals weidegang) erg goed.

Veel succes! en nog meer vragen zijn zeker welkom! We denken graag mee :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:30

Hoi Isapaardje !

Oei, das allemaal niet fijn !
Duivelsklauw is idd een natuurlijke pijnstiller, maar kijk dan uit met de maag. Niet alle paarden kunnen het goed verdragen.
Boswellia is ook een natuurlijke pijnstiller trouwens, schijnt ook heel goed te werken.
En no-bute heb je toch ook nog, maar ik dacht dat dat met duivelsklauw is ????

Supplementen voor / tegen artrose zijn er heel veel. ""simpele" met alleen glucosamine, tot hele dure met hyaluronzuur ( is ontstekingsremmer en ook pijnstiller dacht ik ). dat is helaas een kwestie van proberen voor je shet. Dat kan zelfs een verschil uitmaken tussen 2 producten die hetzelfde bevatten en dat toch de paarden er verschillend op reageren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:49

Hoi Maris,
Ja helaas geen geluk met mijn paardjes.
Isa's verhaal ken jij als geen ander, maar met haar gaat het redelijk tot goed.
Nu is het dus de andere; super gezond top paardje, tot hij gewoon in eigen wei een nare verstapping maakte.

Maar goed, zolang er hoop is, wil ik proberen en ja ik weet van Isa ook dat het altijd een kwestie is van uitproberen wat werkt, maar ook wat ze wel of niet lusten. Vloeibaar heeft dan ook mijn voorkeur want in het ergste geval kan ik dat nog direct in de mond spuiten.

No bute is gelijk aan Devils Relief en inderdaad op basis van duivelsklauw.
Is ook afwachten, bij Isa deed het destijds eigenlijk niets, maar ik zit nu wel met dit spul in mijn hoofd, vandaar dat ik in deze mijn gevoel dan maar even volg.
Ga ook equiflexion proberen als eerste (kan tesamen met Devils relief) en dan even aanzien of het verlichting geeft.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:04

hoi Isapaardje!
welkom in het topic, beetje balen van de rede waarom.

ik gaf altijd glucosamine van de zingende smid, maar omdat mijn paard nog een andere ziekte erbij heeft, mag hij liever geen suikers, en glucosamine bevat helaas veel suiker.
op dit moment geef ik even helemaal niks voor zijn artrose, misschien over een tijdje weer.

het is echt heel lastig met al die supplementen. ze kosten een flinke duit, en je weet pas of het werkt als je het een tijdje probeert. dus het kan zo maar zijn dat je 5 middelen verder bent voordat iets aanslaat. (ik wil je niet helemaal ontmoedigen hoor!)

veel sterkte!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:10

Mister01 ... je ontmoedigt mij niet zo heel erg snel, want ben met mijn andere pony (helaas) heel wat gewend en heb al heel veel middelen uitgeprobeerd.
Ook wat ik al schreef oa de Devils Relief, wat bij haar niets deed, maar ik nu dus toch voor Yoob wil proberen.

Ik vind het sowieso al fijn te lezen dat een paard met artrose niet per definitie afgeschreven hoeft te worden. Dat geeft mij eigenlijk al moed.
Oké die beenbreuk erbij is niet wat de meesten hier zullen hebben (of wellicht niemand), maar daarin vertrouw ik de dierenarts dan maar, dat dit wel de oorzaak van de ellende, maar niet het ergste probleem is, althans niet als ik hem als weide pony wil aanhouden.
Voor 'werk' is het wel een probleem; het been zal doordat het niet operabel is, waarschijnlijk niet meer lekker aan elkaar groeien en daarmee zal hij deze afwijkende beenstand houden (en het is dat wat dus voor de artrose verschijnselen zorgt).
Geen fijne diagnose, maar wil hem wel de kans geven voor als nog.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:22

isapaardje welkom,
je zit met een lastig iets. persoonlijk zou ik iets geven ala devils relief en naf liquide ( mijn ervaring is dat paarden van glusocamine erg hyper kunnen worden..
voor onstekkingen en weke delen zou je msm kunnen proberen

voor de andere dames in het andere topic plaats ik zo een up date over hutch hoort hier niet thuis

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:14

Welkom in dit topic.
Als je niet wilt dat je paard hyper wordt kan je ook nog denken aan Joint comp wat ik geef.
Lorenz blijft er gewoon relaxed onder geen gedragdsverandering.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:56

Naf liquide kom ik uit bij Naf Superflex via google. Daar zit wel glucosamine in volgens de gegevens.

Joint Comp is van Phytonics denk ik? Zit ook glucosamine in, maar eigenlijk ook wel logisch want dat is volgens mij toch 'het' bestanddeel wat overal wordt aangeraden. Maar de verhouding waarin het erin zit scheelt enorm zag ik, evenals in elke vorm zeg maar.
Zag dat in Joint Comp boswellia is toegevoegd als pijnstillende factor. Dat is ook wel interessant natuurlijk.

Mijn keus is om als eerste te gaan uit proberen gevallen op Devils Relief en Equiflexion van de paardendrogist. Zit oa ook hyaluronzuur in (wat het ook mag wezen :+)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:22

Hoi isapaardje!
Wat balen van je pony.

Er zijn hier verschillende mensen die verschillende producten geven,een van de belangrijkste bestanddelen is toch wel glucosamine,verder is het echt een zoektocht naar wat aanslaat.
Mijn pony krijgt nu glucosamine van pharmahorse,duivelsklauw van NAF(zit ook msm in)en smooth locomotion van sensipharm

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:16

In grote lijnen ... waar hebben jullie pony's/paarden artrose en in welke gradatie?

Ik weet ook helemaal niet of dat wat er bij Yoob gezien is, onder de noemer licht, matig of ernstig valt.
Enige wat ik weet is dat de artrose als groter probleem werd gezien als de breuk.

Voor de geïnteresseerde, hier een foto van zijn elleboog.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-S4J7WRJP.jpg

Het rode pijltje geeft de breuk aan (dat kleine grijze streepje zeg maar).
Het gele pijltje de vergroeiing. Ook de kom van het gewricht is niet meer mooi rond rechts onder, wat ook vorm van artrose is natuurlijk ... gewrichtsslijtage door verkeerde beenstand en daarmee ook pijnlijk.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:56

Mijn paard heeft links-voor artrose in het hoefgewricht en het kroongewricht is helemaal vastgegroeid door bortwoekering
de rx-foto: http://s1133.photobucket.com/user/Ka_tje/media/urka439_0204.png.html?sort=3&o=0
en zo ziet dat er langs de buitenkant: http://s1133.photobucket.com/user/Ka_tje/media/IMG_6022.jpg.html?sort=3&o=4
http://s1133.photobucket.com/user/Ka_tje/media/IMG_6027.jpg.html?sort=3&o=5
http://s1133.photobucket.com/user/Ka_tje/media/IMG_6023.jpg.html?sort=3&o=3

Edit: die breuk zie je goed isapaardje!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:39

Hmm, niet echt fijne foto van je paard Ka_tje. Bedankt dat je hem wilde delen.
Ik ben niet zo thuis in röntgenfoto's.
Ken alleen gekantelde hoefbenen :+ (andere pony van mij).

Daarom heb ik ook even 2x moeten kijken en extra uitleg moeten krijgen op de foto van Yoob.
Ik meende eerst dat de dikke zwarte streep tot in het gewricht (kom) de breuk was, maar dat hoort dus zo. Het is het kleine lijntje wat je ziet. Het schijnt in het echt ook maar zo'n 2 cm te zijn, maar goed, het levert dus wel problemen op.

En omdat hij al een tijdje met het been naar buiten gedraaid staat (en wat onder het lijf) is zijn hoef ook scheef gaan groeien (van de binnenzijde wat in elkaar gedeukt als het ware).

Beetje rare foto wellicht, maar zo zet hij dus zijn been in rust neer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KJI6BCW7.jpg

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:48

graag gedaan :)
Het ziet er idd niet fijn uit. Moet je weten dat ik daar toch nog veel mee gereden heb! Straffe madam mijn paard!

dus die brede lijn op jouw foto is de breuk niet... tja ik ben ook niet echt thuis in rx-foto's :+ ik zie bij die van mij ook alleen de "ringbone" ! maar daar kan je dan ook moeilijk naast kijken.

Raar hoe je pony in rust staat! Hopelijk is hij toch snel van zijn breuk af en groeit zijn hoef dan ook weer normaal

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:55

behoorlijk schokkende foto's dames!!!

ik ben (helaas) wel behoorlijk thuis in x-rays.

ik heb van Mister geen foto zo op de pc staan, maar hij heeft een haakje aan de voorkant van zijn kogel gewricht links voor.
rechts heb ik nooit op de foto gezet, maar ik ben bang dat hij daar ook iets van kogelartrose heeft.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:09

Wat een vervelende foto's. Sterkte allemaal
Zo te zien krijg je door fotos te maken wel meer duidelijkheid. Ik wil ook graag fotos maken, maar heb nog wat vragen. Als er een vermoeden is dat er aan beide kogels van de voorbenen artrose zit, maak je dan alleen fotos van de kogels of van meer gewrichten? En hoeveel kost een foto gemiddeld??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:18

Foto zelf was maar iets van 13 euro, maar het onderzoek en die mobiele brigade onze kant op laten komen, waren de hoogste kosten. Heb de rekening nog niet, maar het zou ergens rond de 250 euro worden (voor 6 foto's totaal van 2 pony's).

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:30

Meld mij ook maar hier, om alles even te volgen. Heb zelf een ouwetje van rond de 25 met flinke artrose, is manege pony geweest tot een jaar terug. Je ziet vanaf de buitenkant ook een wat verdikte knie, en in de wintermaanden word vooral dat been heel stijf. Verder doet hij het nog prima, heb verleden jaar ook foto's laten maken, duidelijke artrose maar het kan zo langzaam gaan, en ook ineens zo snel.. Blijft een rotding, omdat er eigenlijk niks is wat het weghaald. Alleen allerlei middeltjes die het zouden moeten 'vertragen'

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:19

Bij highnoon is het nu een week of 5 geleden pas ontdekt. Ik heb nu een kuur gekregen en wil die nu eerst even afwachten, het lijkt deze week alweer iets beter te gaan. Ze loopt nog niet helemaal zuiver, maar het is niet meer zo kreupel als dat t was. Ik denk dat ik na de kuur fotos wil laten maken, voornamelijk voor de bevestiging en wil graag weten hoe erg het al is.

@felineepino; en het manegepaard is nu van jou? Heel veel sterkte ermee! Geef jij jou paardje dan nog iets voor de artrose?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:48

welkom allemaal heb denk ik voor nu geen toegevoegde waarde mbt suplementen en pijnstilling maar mbt breuk weet ik dat zelfs een breuk waarvan je het niet verwacht kan helen