Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:58

Was het niet altijd zo dat trekpaarden toontreders waren?
Kijk de houtrukkers, en kijk hoe zij hun kracht ook op de voorbenen zetten, dat gaat slecht met een Fransestand.

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:12

zou heel goed kunnen. Zag dit weekend nog een stukje over een paar houtslepers, waren inderdaad toontredend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:53

Professor schreef:
Was het niet altijd zo dat trekpaarden toontreders waren?
Kijk de houtrukkers, en kijk hoe zij hun kracht ook op de voorbenen zetten, dat gaat slecht met een Fransestand.

Dat zou schadelijk zijn voor de gewrichten.
Maar hoe verklaard u dan dat met name bij haflingers de luxe type toontredend zijn? In vergelijk met de oude types?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:58

FaberSmid schreef:
Maar hoe verklaard u dan dat met name bij haflingers de luxe type toontredend zijn? In vergelijk met de oude types?

Denk dat het gewoon door verkeerde selektie komt, te weinig aandacht aangegeven.
Dan verkeerd bekapt, geen correctie in de jeugd.
Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van, het blijven Tirolers? :D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:14

SpikyBlue schreef:
Platvoeten en dunne zolen zijn wel degelijk te verbeteren. Met regelmatig bekappen en evt. een ijzer met zooltje kan je het wel verbeteren. Het is vaak een probleem van de steunsels (die nauwelijks aangemaakt worden, zwak zijn en/of omklappen). Daardoor verzwakken de verzenen, wordt de hoef plat en de zolen gevoelig. En de vlieger 'het paard hoort op zijn stralen te lopen' gaat dan niet op (zie ook recent onderzoek).

Mijn paard is inmiddels beslagen. De smid heeft erg zijn best gedaan. Ik heb nu 2 liploze ijzers voor. Hij heeft hier en daar het ijzer wat platter geslagen om de zool op bepaalde plaatsen te ontlasten. Hij heeft met een visiteertang eerst de voeten onderzocht. Vervolgens het ijzer dus flink bewerkt en nog flink geslepen. Ik zal morgen even foto's maken.

De smid gaf aan dat dit voor hem ook een echt "project" is, en hij vroeg me om hem goed op de hoogte te houden van hoe het gaat. Ik heb een paar punten meegekregen waar ik goed op moet letten (als info voor hem voor volgende beslagbeurt) en de zwakke plaatsen in de wand (zijkanten) mag ik af en toe een vijl lang halen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:19

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Denk dat het gewoon door verkeerde selektie komt, te weinig aandacht aangegeven.

Heeft het niet te maken waarmee de halingers veredeld worden? Tirolers net als ijsjes?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:11

Ik heb het gevoel dat het bij die van mij ook gedeeltelijk komt door slecht bekapwerk. Voordat ik naar DLD ging verhuizen zagen ze er beter uit. Nu hier begon het toch weer slechter te worden.
De andere haf heeft altijd in een kudde gelopen tussen de ijsjes.
Is nu 4 jaar en was gister in twee jaar tijd voor de derde maal bij de smid (het is niet mijn pony, staat hier bij mij thuis sinds half juni) waarvan al twee keer bij mij thuis.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:53

Ik heb ook een luxe Haf, ik heb niet het probleem dat hij toontredend is maar dat zijn hoeven afslijten.. echt niet normaal!
Ik wil hem heel graag zonder ijzers laten lopen maar dit gaat gewoon niet, zelfs als hij alleen op de wei staat slijten ze nog!

Hij heeft 4 witte hoeven heb weleens gehoord dat het hieraan zou kunnen liggen?!

Ga dit topic eens doorlezen, kijken of er nog tips voor mij opstaan!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:46

Komt door de afstamming, de AV heeft er een invloed op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:28

ik heb een vraag.

mijn haflinger heeft gister nieuwe ijzers gekregen. Achter een maatje groter zodat die beter het ijzer gaat gebruiken. hierdoor gaat hij een langere pas maken. Hij zei dat ik rustig aan moet rijden ivm nieuw balans vinden. Nu vroeg ik me eigelijk af hoelang duurt het voordat een paard zijn balans heeft gevonden?

En kan ik hem ook gewoon rond vragen? Aangezien hij daar moeite mee hebt rij ik met touwtje. Ook zodat ik leer me handen niet vast te houden. En me dan zo kan concentreren op me zit en been. Kan ik hem gewoon met touwtje rijden? of even zo later en gewoon relax rijden ook al drukt hij zijn neus eruit?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:26

plutolover gewoon niet overvragen, de ruiter dient de grenzen van zijn paard te kennen en te voelen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:35

Rox87 schreef:
Ik heb ook een luxe Haf, ik heb niet het probleem dat hij toontredend is maar dat zijn hoeven afslijten.. echt niet normaal!
Ik wil hem heel graag zonder ijzers laten lopen maar dit gaat gewoon niet, zelfs als hij alleen op de wei staat slijten ze nog!

Hij heeft 4 witte hoeven heb weleens gehoord dat het hieraan zou kunnen liggen?!

Ga dit topic eens doorlezen, kijken of er nog tips voor mij opstaan!

Ik heb ook gehoord dat een witte hoef 'slechter' is dan een zwarte. Waarom zou ik wel eens willen weten, te maken met pigment?
Mijn paard heeft 1 witte hoef vanvoor en 1 witte achter, nu kan dit toeval zijn maar die witte van voor begint altijd sneller te 'verslechteren' zoals de hoefwand die begint te plooien. Kga eind september zelf een cursus natuurlijk bekappen doen, dan hoef ik niet altijd die vent te vragen die dat nu doet :p Ondertussen wandel ik veel over asfalt en kiezels dan slijten haar voeten ook wat want er zelf aanzitten durf ik nog niet meteen :p

Volgens mij moet je je paard zijn voeten trainen, dus regelmatig is op het asfalt lopen.. Kdenk dat ze na een tijd minder snel gaan afslijten dan!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:42

Uit onderzoek is gebleken dat er geen verschil van hoorn is tussen zwarte en witte hoeven. En toch is er wel verschil merkbaar bij bekappen en beslaan, zo ook been en hoefproblemen zoals mok en rotstaal?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:00

FaberSmid schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat er geen verschil van hoorn is tussen zwarte en witte hoeven. En toch is er wel verschil merkbaar bij bekappen en beslaan, zo ook been en hoefproblemen zoals mok en rotstaal?

De witte hoorn is in de praktijk precies 'zwakker'..
Maar kdenk niet dat mok en rotstraal hier aan te wijten zijn... Is de straal van een witte hoef dan anders dan een zwarte? Kdacht dat die altijd gekleurd was? Heb net op fotos gekeken van hoeven van mijn paard en de onderkant is bij beide dezelfde kleur.. Ik ga er eens op letten XD

*poging to plaatsen van foto hoeven*

Afbeelding

RechtsVoor en LinksAchter = witte hoeven

EDIT: Foto is te klein s*** :(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:49

Misschien niet passend, maar polyester in wit is minder UV bestendig als zwart.
Daarom zwarte isolatoren.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:51

Professor schreef:

!!!!

Als het daaraan zou liggen, kan het dan zijn dat er swinters minder verschil is tussen de 2 hoeven? :p

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:22

GaelleS schreef:
!!!!

Als het daaraan zou liggen, kan het dan zijn dat er swinters minder verschil is tussen de 2 hoeven? :p

Is er bij u in de winter geen UV straling?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:30

Professor schreef:
GaelleS schreef:
!!!!

Is er bij u in de winter geen UV straling?

Misschien minder dan in de zomer of minder sterk weet ik veel ik vroeg het alleen maar he :p
(Bv meer bewolking = minder straling die doorkomt? en kortere dagen?)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:24

Professor schreef:

Hoe verklaard u dan met schrikdraad wat juist wit is en niet zwart en toch uv bestendig? Met name dan het wel bekende merk gallagher. En met verpakkingen dat witte verpakkingen "sterker" zijn dan gekleurde zoals zwart?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:27

FaberSmid schreef:
Hoe verklaard u dan met schrikdraad wat juist wit is en niet zwart en toch uv bestendig? Met name dan het wel bekende merk gallagher. En met verpakkingen dat witte verpakkingen "sterker" zijn dan gekleurde zoals zwart?

Had het over polyester, niet over PVC.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:49

En schrikdraad is van? En stro en hooi balen draad is van? En halstertouwen en kleding zijn naast katoen van?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:52

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Ik denk dat je het wel bij het goede eind hebt hoor.
Haflingers zijn van oorsprong bergpaardjes, stevige dieren met een gespierd lijf en korte pootjes.
Dan is het niet zo gek dat die slungels van tegenwoordig, die toch in een relatief korte tijd enorm verandert zijn kwa bouw, niet zo correct meer zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:20

FaberSmid schreef:
En schrikdraad is van? En stro en hooi balen draad is van? En halstertouwen en kleding zijn naast katoen van?

Kunststof. 8-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:00

100 % of een deel polyester?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:12

Moderatoropmerking:
Het onderwerp van dit topic is "Kijk-en-verglijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II". Graag on topic blijven.