Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Was het niet altijd zo dat trekpaarden toontreders waren?
Kijk de houtrukkers, en kijk hoe zij hun kracht ook op de voorbenen zetten, dat gaat slecht met een Fransestand.
FaberSmid schreef:Dat zou schadelijk zijn voor de gewrichten.
Maar hoe verklaard u dan dat met name bij haflingers de luxe type toontredend zijn? In vergelijk met de oude types?
SpikyBlue schreef:Platvoeten en dunne zolen zijn wel degelijk te verbeteren. Met regelmatig bekappen en evt. een ijzer met zooltje kan je het wel verbeteren. Het is vaak een probleem van de steunsels (die nauwelijks aangemaakt worden, zwak zijn en/of omklappen). Daardoor verzwakken de verzenen, wordt de hoef plat en de zolen gevoelig. En de vlieger 'het paard hoort op zijn stralen te lopen' gaat dan niet op (zie ook recent onderzoek).
Professor schreef:FaberSmid schreef:Dat zou schadelijk zijn voor de gewrichten.
Maar hoe verklaard u dan dat met name bij haflingers de luxe type toontredend zijn? In vergelijk met de oude types?
Denk dat het gewoon door verkeerde selektie komt, te weinig aandacht aangegeven.
Dan verkeerd bekapt, geen correctie in de jeugd.
Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van, het blijven Tirolers?
Rox87 schreef:Ik heb ook een luxe Haf, ik heb niet het probleem dat hij toontredend is maar dat zijn hoeven afslijten.. echt niet normaal!
Ik wil hem heel graag zonder ijzers laten lopen maar dit gaat gewoon niet, zelfs als hij alleen op de wei staat slijten ze nog!
Hij heeft 4 witte hoeven heb weleens gehoord dat het hieraan zou kunnen liggen?!
Ga dit topic eens doorlezen, kijken of er nog tips voor mij opstaan!
FaberSmid schreef:Uit onderzoek is gebleken dat er geen verschil van hoorn is tussen zwarte en witte hoeven. En toch is er wel verschil merkbaar bij bekappen en beslaan, zo ook been en hoefproblemen zoals mok en rotstaal?
Professor schreef:GaelleS schreef:!!!!
Als het daaraan zou liggen, kan het dan zijn dat er swinters minder verschil is tussen de 2 hoeven? :p
Is er bij u in de winter geen UV straling?
Professor schreef:Misschien niet passend, maar polyester in wit is minder UV bestendig als zwart.
Daarom zwarte isolatoren.
Professor schreef:FaberSmid schreef:Dat zou schadelijk zijn voor de gewrichten.
Denk dat het gewoon door verkeerde selektie komt, te weinig aandacht aangegeven.
Dan verkeerd bekapt, geen correctie in de jeugd.
Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van, het blijven Tirolers?