[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:03

@romeorowan: Gefeliciteerd...wat een humpiedumpie! Echt een schatje, wees er maar trots op!

@Lieke_M: Ik zou mijn pony's ook het liefste 24/7 op het gras willen hebben, maar dat gaat (in mijn geval) gewoon niet. Ze staan nu wel 24/7 buiten, maar dan in een zandpaddock. Af en toe bij niet gevaarlijk weer/gras mogen ze even op de wei, anders echt niet. Het is niet anders en zo te zien lijden ze er echt niet onder.

@OohafoO: Ik heb heel even magnesiumchelaat geprobeert (van paardnatuurlijk), maar Victor blieft het niet. Al doe ik er een liter appelmoes over...hij laat het liggen. In het begin deed ik het in een spuit vermengd met water en spoot het in z'n bekkie, maar de helft kwam er weer uit. Bovendien zag ik weinig verandering, maar dat kan dus zijn doordat ik niet lang genoeg doorging en/of de dosering te laag uit kwam doordat hij de helft uitspuugde. Maar het was zo'n strijd en hij vond het zo vreselijk smerig dat ik er maar mee gestopt ben. Uit de bloedtesten bleek wel dat hij een vitamine E en selenium tekort had, dus dat moest hij bijgevoerd krijgen. De magnesiumwaarde was wat aan de lage kant, maar daar zag ze (de DA) eigenlijk geen probleem in.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:18

Een paard weet zelf ook heel goed wat hij wel of niet nodig heeft. Ik zou daarom iets wat een paard weigert te eten, sowieso al nooit geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:20

romeorowan schreef:
Even off topic: INDIANA HEEFT EEN HENGSTVEULEN GEKREGEN. Ik ben zo trots op haar, het heeft zomer 2005 heel weinig gescheeld of ze was er niet meer geweest en nu heeft ze een baby.
Nageboorte kwam perfect af, dus dat is een zorg minder i.v.m. de hoefbevangenheid.

Super gefeliciteerd, een hele zorg minder. En wat een mooi kind heeft ze gekregen. Pling TOP

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:58

Zoals "beloofd", hier wat foto's van vorig jaar juni van de hoefzweren die Isabella had in haar voorhoeven.

Afbeelding
Duidelijk te zien dat de hoefzweer er bij de kroonrand uitwil. Maar hij was nog niet rijp genoeg om al door te komen en gaf alleen een verdikking van de kroonrand (en vreselijk veel pijn uiteraard).

Afbeelding
De plek werd steeds dikker en je kunt hier zien hoe het hoorn los lijkt te raken. Het zag er in het echt vreselijk naar uit en ik was toen ook erg bang voor ontschoening oid, omdat op den duur heel de kroonrand zo sponzig dik was geworden.

En ik maar weken, pappen en nathouden (letterlijk):
Afbeelding

Met resultaat, want ...

Afbeelding
Hier kwam hij dan eindelijk door. Dit is rechtsvoor. Die zweer heeft op deze manier dagen wat "gedruppeld". Linksvoor was hij er ineens uit als een harde ontstekingspin, maar heb ik geen foto's van kunnen maken.

Afbeelding
Maand later was alleen nog een zwarte gleuf zichtbaar, daar waar de hoefzweer was doorgebroken. Ook zie je hier duidelijk hoe de hoef een fikse knik maakt na het hernieuwd kantelen van het hoefbeen.

Voor de nieuwkomers: Inmiddels is er nauwelijks nog iets te zien van deze ellende van vorig jaar. Wel zit er een toonscheur in beide voorhoeven (maar ook die zijn gestopt na de laatste bekapping, moeten nu nog uitgroeien). Hierdoor zijn de hoeven in de toon erg kort gevijld (zie foto hieronder). En op de plek waar deze hoefzweer zat is de witte lijn erg verbreed nog en wat donkerder geel dan de rest van de witte lijn (als ik er een vijl overheen haal is dat goed te zien).
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:12

Heel duidelijke en informatieve foto's weer! Hier beginnen zich ook eindelijk echt dikke ribbels te vertonen, ook wat, na negen maanden pas.........
Nog geen tekenen van hoefzweer, maar ik weet nu hoe dat er uit kan zien, dus ben er alert op.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:17

Ik meld me weer even.
Da was woensdag geweest, die zijn in de eerste instantie dat hij alleen voor bevangen was.
Hij heeft me tranquigel (zo iets) gegeven en ook die poederzakjes daarmee ben ik gister begonnen.
De da zei dat de hoefsmid eerst kon proberen om de voorijzers eraf te halen en de toom in te korten, maar dat de hoefsmid kwam en dat probeerde zakte hij letterlijk door zijn benen, zo'n pijn dat hij had.
Dat kon ik hem dus niet aan doen en we hebben besloten om zijn ijzers er ruim onder te leggen en met lederen zooltjes eronder, nou dat was al wat beter.
Hoefsmid zei tevens dat hij wel dacht dat hij ook achter bevangen was.
Gister zag ik al duidelijk verbetering, hij liep niet echt kreupel maar wel gevoelig.
Vandaag ging het nog beter, liep alleen nog kort en ging zelfs galopperen in de paddock (uiteraard uit zich zelf).
Hij zag er weer redelijk ontspannen uit!
Nu zijn z'n hoeven vanaf gister tot vandaag erg veranderd, voor onder de kroonrand enorme opgezwollen ringen zichtbaar en achter ook een beetje.
Dus maak me wel zorgen dat het misschien los gaat laten..
Maar hij toont gelukkig niet echt tekenen van pijn meer, dus daar ben ik al blij mee!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:18

naam van die poeder is trouwen pro-dinam

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:54

Gelukkig heeft je pony nu minder pijn door de Tranquinel en Pro Dynam (ontstekingsremmer en pijnstiller). Wees wel heel voorzichtig dat hij zich niet overneemt, door de pijnstillers voelt hij zich beter. Vrijwillige beweging is goed, maar hij moet het niet overdrijven.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:36

ja indd, maar voor de rest staat hij erg rustig.
Ochtends en avonds laat loopt hij ook redelijk goed en dan zijn de 12 uur bijna wel verstreken en medicijnen uitgewerkt dus daar ben ik blij.
Is het per definitie al zo dat als hij opgezetten ringen onder de kroonrand heeft dat het openbarst, ong net als de foto's hierboven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:56

sabrina85 schreef:
Is het per definitie al zo dat als hij opgezetten ringen onder de kroonrand heeft dat het openbarst, ong net als de foto's hierboven?

Nee hoor, maak je geen zorgen.
Die foto's hierboven waren van een hoog zittende en vrij fikse hoefzweer en ook nog eens aan 2 voorhoeven tegelijk. Zowel de locatie als het feit dat het beide voorhoeven betrof, komt nauwelijks voor. Daarbij mijn paardje liep met zware pijnstillers in overdosering absoluut niet, of althans bijna niet:
http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... juni07.wmv

Dus maak je geen zorgen dat dit gebeurd.
Feit dat de kroonranden wat opgezwollen lijken, zal eerder met de regen te maken hebben. Zolang je paard beter loopt is er geen sprake van ontschoening of hoefzweren. Maar wat Janouk ook al zei, als je paard weer gaat rennen, bouw dan de pijnstiller wat af. Beter is om hem net pijnvrij te houden, zodat hij wel blijft bewegen, maar niet overdreven gaat rennen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:22

Ok, het ziet er dan meteen zo eng en erg uit, maar goed dat het beter is geworden!
Met tranquigel ben ik overmorgen klaar, vandaag in totaal 2 zakjes pro dynam dus dat is al minder en vanaf morgen om de dag een zakje.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:54

Vanaf dinsdag zit mijn haf al aan de pijnstiller, poedertjes (mecam geloof ik) en een pastaatje. Ik zie wel wat verbetering, maar ze loopt nogsteeds stijf en echt op eieren. Voor ik haar benen afspuit met koud water, krab ik eerst haar hoefjes uit, maar rechts voor zakt ze er dan steeds een soort doorheen als ik linksvoor oppak. a.s. Donderdag zou ik moeten kijken al de pijnstiller op is, of ze dan pijn vrij is, maar zelfs met pijnstiller is ze niet pijnvrij.

Voorlopig laat ik haar ijzers er onder zitten, omdat het nu zeker niet fijn zal zijn als de hoefsmid ermee bezig zal zijn en ze steeds op 3 benen moet staan!

Ze gaat af en toe even de bak in, maar daar gaat ze ontdanks de pijn toch steeds lopen rennen en ongedurig doen, dus staat ze voornamelijk op stal.

Maak me toch behoorlijk zorgen, maar wacht tot donderdag tot de medicijnen op zijn.

Zou leeftijd ook te maken hebben met het herstel. Mijn haf is 17 jaar, misschien door haar al iets hogere leeftijd heeft ze meer tijd nodig om te herstellen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:59

Isapaardje: gefeliciteerd!!! en bedankt voor de mooie kaart. Ik zal straks moeder en kind een knuffel van jou en Isabella geven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:04

Isapaardje gefeliciteerd met je verjaardag!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:31

Citaat:
Over magnesium: wie niet wil toedienen kan ook zeewier geven, daar zit enorm veel magnesium in.

Krijgt Stan inderdaad ook. Ik ben enorm voorstander van zeewier want er zitten voor elk paard, hoefbevangen of niet echt super veel mineralen in. En ze gaan er zo mooi van glanzen Pling

Hij heeft trouwens twee ongelijke voorvoeten: een maat 3 easyboot, een maat 4 Clown

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:38

Kom net van bij m'n pony - ik had gehoopt al snel verbetering te zien met de nieuwe medicatie en enkel hooi en water. Maar ze lag neer in haar box...

Toen ik binnenkwam ging ze rechtstaan. Had een emmertje mee met fris water om haar hoeven te koelen. Ze vond het niet fijn.

Ik vond haar hoeven niet heel warm aanvoelen maar haar hartslag zat duidelijk nog in haar been.

Msschien moet ik maar eens informeren bij haar vorige eigenaren waar ze het ook gehad heeft. Hoe zij hebben gehandeld en hoe lang het geduurd heeft.

Ga vanavond terug koelen en een eindje wandelen..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:42

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! ISAPAARDJE; GEFELICITEERD!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

O.T. vraagje: m'n andere pony, dus niet de bevangene, is ziek. Sinds gisteravond: koorts, eet niet en drinkt niet.
Verder geen symptomen. D.a. is geweest en kan verder ook niets vinden.
Ze heeft net een injectie gehad (pijnstiller,koortsverlager,ontstekingsremmer)
Vind het heel gek. Iemand wel eens meegemaakt dat een paard koorts heeft en verder geen symptomen?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:06

Misschien een stomme vraag: hoe moet het nu met het schoonmaken van de hoeven,
Blijf ik daar beter even van af - pijn? Of moeten die juist wel vaak schoongehouden worden nu?

En waar moet ik op letten?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:17

@Lieke
Wandelen vindt ze nu echt niet fijn, dat doet erg pijn. Als ze zelf wil bewegen is dat al heel wat. Natuurlijk is het goed, maar ga er niet vanuit dat je haar er een plezier mee doet.
Het zou erg fijn zijn als ze gewoon lekker in de modder kan staan, dan koelen haar hoefjes vanzelf. Het heeft erg geregend, kan ze in een paddockje met afdakje / droogplekje om te liggen? Of dat je haar een halfuurtje / uurtje in de modder zet. Vinden ze nl wel erg fijn. Als je dat een paar keer per dag kunt doen als ze er niet steeds in kan staan help je haar al erg.
Als dat allemaal niet kan op de spuitplaats af laten koelen met rustige waterstraal. Dus niet afspuiten maar gewoon water eroverheen laten lopen.
Het schoonmaken van de hoef maakt in principe niets uit voor de hoefbevangenheid. Als je veel afspoelt spoelen ze vanzelf wel schoon. Of je moet denken dat er een steen inzit of zoiets?
Sterkte ermee, is zo erg als ze zich zo naar voelen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:41

Hartelijk dan voor jullie felicitaties ... zit "al bokkend" mijn bezoek af te wachten Haha!

@Mysa: wat naar dat Loa nu ook ziek is. Toch een vorm van koliek? Niet ieder paard reageert hetzelfde. Als ze hard zijn voor zichzelf dan uiten ze koliek niet met de "standaard" symptomen van naar de buik kijken en slaan en rollen. Het gras is nu na een droge periode erg nat. Wintervacht snel verwisseld met warme weer, nu weer nat en koud (althans hier). Hoor je de darmen rommelen? Komt er mest vanaf en zo ja hoe ziet die eruit en hoe ruikt het?
Niet eten bij een ijsco is net zo alarmerend als dat een shet niet eet. Er is dus iets aan de hand.
Ik heb bij Isabella ooit iets soortgelijks gehad (die hoefde ineens geen wortel en keek mij wat suffig aan); DA kon ook niets vinden en dacht wel aan iets van koliek. Ik heb toen hele sterke kamilleethee gezet en dat met een spuitje in de mond gespoten. Dit om het half uur herhaald. Kamille is krampstillend en rustgevend. Na het derde spuitje kreeg ze meer trek, want hapte ze naar het spuitje. Heb er toen nog een scheut olie bij gedaan en na een paar uur begon ze zelfs wat zin in hooi te krijgen. Wat het nu precies was, ben ik nooit achter gekomen.

Edit: je kunt ook smalle weegbree plukken en voeren (als ze dat wil eten). Smalle weegbree bevat een natuurlijk antibioticum en is verder goed voor darmen en tegen hoesten. Het groeit nu overal volop.

@Lieke:
Geen gedwongen beweging geven. Als ze niet willen, met rust laten. Als ze wel wat wil bewegen, leg dan wat plukjes hooi neer, maar let wel op dat je een zachte wat natte bodem hebt. Hoeven uitkrabben hoeft niet. Het is alleen maar lastig nu om op 1 voet te staan. Alleen bij harde ondergrond zou een bult zand in de hoeven pijnlijk kunnen zijn.

Let bij ijzers wel op dat ze nu zeker niet knellen. Anders kun je ze er toch beter af laten halen omdat ze anders meer kwaad dan goed doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:05

mysa schreef:
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! ISAPAARDJE; GEFELICITEERD!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

O.T. vraagje: m'n andere pony, dus niet de bevangene, is ziek. Sinds gisteravond: koorts, eet niet en drinkt niet.
Verder geen symptomen. D.a. is geweest en kan verder ook niets vinden.
Ze heeft net een injectie gehad (pijnstiller,koortsverlager,ontstekingsremmer)
Vind het heel gek. Iemand wel eens meegemaakt dat een paard koorts heeft en verder geen symptomen?

Dat had Hansje ook, maar verder merkte ik niks aan hem. Kwam toevallig aan het licht toen ik hem wou laten enten, toen merkte de DA het op. Hij at en dronk nog wel gewoon, maar was iets slomer.

Isapaardje gefeliciteerd!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:39

@Cindyrella
Ik had de helft van de box gevuld met een dikke laag nat zand en de andere helft met stro. Dan kon ze zelf kiezen. Vaak stond ze met haar voorhoeven in het natte zand en met haar achterhoeven op het stro. Ze lag ook op het stro. Zo kon ze koelen naar keuze.

@ Liek
Ik zou de hoeven niet uitkrabben> het op drie benen staan doet veel te veel pijn. Ik heb de hoeven van Image maanden niet uitgekrabt: teveel pijn. Koelen is het enige belangrijke op dit moment.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:21

Isapaardje!!!Gefeliciteerd!!!(lekker snel ben ik weer....)
Mysa@ dat had mijn fries vorig jaar november,hoge koorts 39.5 en verder geen symptomen....de da kwam meteen die dacht aan tekeniekte,en dat was het dus ook.De symptomen kwamen een dag erna.
Maar dat zal het in jou geval wel niet zijn....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:25

Je bent al de tweede die me dat vertelt, Geerke. En wat waren de symptomen die de dag erna kwamen? En welke tekenziekte was het, er zijn er toch meer dan alleen Lyme?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:33

Een opgezet /dik achterbeen ten hoogte van de hak.
Het was de acute vorm,hij was s'ochtends nog in orde,gewoon gegeten en om 4 uur op stal kwam hij heel raar aanlopen,stapje voor stapje.
Toen zag ik dat zijn hoofd helemaal trilde,meteen koorts opgemeten,en de da gebeld,die was er binnen een uur(hij dacht zeker,als zij belt zal er wel echt wat zijn...)
HIj dacht aan tekenziekte,dat was in het totaal niet in mij opgekomen omdat hij dus geen dik been had.
De da heeft hem toen ingespoten met 2x carbesia,en atropine,als tegengif.
Het medicijn carbesia schijnt nogal heftig te zijn en koliek te kunnen veroorzaken(dat is nou iets wat ik echt nog nooit heb gehad...)S'avonds knapte hij alweer op en knabbelde weer van zijn hooi,toen hij plaste zag het rood,toen wist ik dat de da de juiste diagnose had gesteld.
De koliek is gelukkig uitgebleven(ik heb genoeg koliek medicijn in huis om heel veel gevallen op te lossen in de buurt...)
Geerke vond het wel heel raar dat ik die nacht wel 4x kwam kijken,en dat zonder wekker zetten.....
Als ze eenmaal tekenziekte hebben gehad,blijft het in het lichaam,en krijgen ze het weer bij verminderde weerstand.
Als je de acute vorm niet tijdig behandeld gaat het paard gewoon dood aan hele ernstige bloedarmoede.
Bij de chronische vorm word het lyme genoemd,tast organen en gewrichten aan,paard kan wel normaal functioneren,mits geen stress.(mijn vriendin heeft z'on paard van de slacht gered)
Die andere vorm is trouwens dus ook chronisch.
Het paard kan jaren terug door een besmette teek gebeten zijn en dan bij "zwakte" grijpt de ziekte toe.
Wel raar,geerke was helemaal niet ziek geweest ofzo,en ze zijn nooit verkouden.Het was trouwens de eerste keer dat hij ziek was in z'n leven,hij is 15....niet slecht ...dat kun je van pablo niet zeggen.....