[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:45

@JP. bedankt voor de interessante link. Moet er wel weer even in komen en soms even goed nadenken over de engelse wetenschappelijke termen :) .
Het dubbele van dit soort studies is dan wel weer dat er zoveel paarden "sneuvelen" in naam van de wetenschap (als in; 2 studies doorgelezen en weten dat er 29, voorheen gezonde, paarden zijn ingeslapen nadat ze zich de laatste 48 uur van hun leven behoorlijk ellendig gevoeld moeten hebben).
Hopelijk sterven ze niet voor niets en komen er snel oplossingen voor onze paardjes door deze studies (we zijn iig al een stuk verder dan voorheen)

Idifix

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:19

Heb het product hierboven ook even bekijken maar heb me door iemand laten vertellen dat ze dan gewoon op een korte weide kunnen en voor de rest is alles ok. En dat vond ik maar raar ..

Ben trouwens nog steeds opzoek om in de koudste momenten iets bij te geven aan mijn pony gaat nu alleen op hooi en een liksteen. Staleigenaar geeft normaal af en toe es een wortel bij maar toen ik er net aankwam lagen er 10 gigantische worteljoekels in zijn etensbak heb ze er snel uitgehaald want als het van mij afhing kreeg hij er gewoon geen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:21

Ik geef, op aanraden van Dennis (ook wel bekend in dit topic) Subli Omega 369 mix.
Mijn pony krijgt daarnaast ook de Dieetmix van Subli, maar ik miste net even dat extra vet op zijn ribben. Ik vond het niet verantwoord om hem nog meer Dieetmix te gaan voeren en ben daarom begonnen met Subli Omega 369 mix. Het voordeel hiervan is dat de energie niet uit suikers/zetmeel gehaald wordt, maar uit plantaardige oliën.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:36

Ik dacht een mooie balans gevonden te hebben in mijn voer. Onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeders, beetje marstal force, de gene met slechte voeten er marstal huffregulator er bij en de gene die wat voller mogen de subli omega 369 er bij. En daarbij iedere week wat slobber met lijnzaad of vlozaad (net wat ik in huis heb).

Maar heb er van de week 2 met een hele flinke koliek gehad (waarvan Dennis na een spuit darm ontspanner in shock raakte en ook op de kliniek gelogeerd heeft omdat hij echt heel kritiek gestaan heeft, 2jarige Deedee kwam een dag later en is meteen steviger behandeld en heeft het daardoor minder zwaar gehad). Heb sinds een paar weken graszaadhooi van afgelopen zomer, weet niet of dat het probleem is, maar vind het wel eng dat ik verder niets aan m'n voer veranderd heb en er in eens 2 met koliek heb. Dus toch een paar 100 kg baaltjes weidehooi in plastic gehaald. Nu krijgen ze het 50/50 en dat gaat goed.

Nu maar kijken of dit het antwoord is.
Kwa voeten gaan ze hier allemaal goed. Whitney is nog wat schralig, maar wil haar niet te snel bij laten komen. Dennis is na afgelopen week ook wat ribbig en opgetrokken (maar hij is er nog, dus dat hij wat ribbig en opgetrokken is is van ondergeschikt belang), maar eerst maar opbouwen naar een gewoon portie hooi en dan maar kijken om hem weer wat meer vlees op z'n lijf te laten krijgen. (en Deedee die nog niet bevangen geweest is maar wel ietsje mollig was, is nu nog iets op getrokken door een paar dagen minder hooi en mooi op gewicht)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:54

Jemig, dan zit de schrik er wel in zeg!
Tja dat graszaadhooi.. ik vond dat het door mijn paarden slecht verteerd werd - veel vezel in de mest.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:58

Ai! Dat is schrikken :(:)
Denk je zo goed bezig te zijn met je voeding voor je paardjes en dan krijg je dit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:07

Pony's doen/deden het er verder prima op. Groep van 7 stuks (leeftijden van 6 maanden tot 18 jaar) krijgen onbeperkt graszaadhooi in de paddock, worden gevoerd uit slowfeeders boven een bestraat stuk zodat ze niet te veel zand binnen krijgen.
Ze glimmen allemaal mooi, zijn energiek, mooi op gewicht (op Whitney die met een veulen aan de voet 2,5 maand geleden bevangen raakte na) dus je zou denken dat je het prima voor elkaar heb.

Het is idd grof, nieuwe partij nog grover dan dat van vorig jaar. Ze moeten er goed op kauwen en zit idd nog aardig wat vezel in de mest. Ook met beide behandelende VA's over gehad, die vonden het geen probleem.

Nu schranzen ze eerst in record tijd hun weidehooi weg, gaan staan slapen en gaan dan op hun graszaadhooi staan kniezen. Hoop dat ze hierop niet te veel gaan aankomen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:16

Hier krijgen ze een muesli van st hippolyt en gerst maar gerst vertrouw ik niet zo mag dat eigenlijk wel? en wortelen ? mij moet je niet overtuigen hoor ht is de staleignaar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:18

Stille meelezer kan het niet laten goed nieuws te delen.

Paard zijn vreemde kreupelheid is al 2 maanden weg (klop het af)
Zadelmaker is geweest en hij kan 2 boommaten kleiner :D
Goed afgevallen dus. Hij zit goed in zijn vel is weer vrolijk en echt geod afgevallen. Helemaal blij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:22

wij houden hier van zulk goed nieuws! _/-\o_

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:38

hmm ik heb minder goed nieuws. Paard was dus hoefbevangen geraakt daar was die na anderhalve week vanaf. Toen ben ik rustig weer gaan opbouwen en ging die weer kreupel lopen uiteindelijk zijn we naar de kliniek gegaan afgelopen donderdag. En bleek het hoefbeen linksvoor gekantelt te zijn maar niet zoals bij HB dat de punt naar beneden wijst maar juist andersom dus de voorkant van het hoefbeen wijst omhoog en de achterkant naar beneden. Waardoor er waarschijnlijk een pees overbelast is geraakt. Nu moeten we een scan van zijn hoef laten maken om te weten wat die heeft maar de DA was niet echt positief :(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:11

Balen, Luz, hopelijk komt het nog goed.

Supernieuws, Ash!

In het kader van updates, ik heb hier wat foto's van Nado tijdens zijn bezoekje bij de (superlieve) hoefsmid. Hij staat soms zelfs te slapen :D Ik vind dat je wel steeds duidelijker gaat zien dat het een cushingpatient is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:24

Mijn meisje doet het ook nog steeds goed. De vetopslag in de hals is nog minimaal en van de zomer ga ik haar denk ik maar 50/50 op stal en weide zetten als het ''gevaarlijk'' weer is. Mijn van 3,5 ruin is niet hoefbevangen maar heeft sinds de zomer apart gestaan omdat hij behoorlijk spekkie begon te worden( inloopstal en 24/7 buiten maar nauwelijks gras en zeer weinig bijgevoerd). Ondanks dat is hij nauwelijks afgevallen?! Hij heeft zijn ruggegraat wel echt er bovenop liggen deze kan je bij wijze van met 2 vingers zo vastpakken maar volgens mij heeft hij geen ribben want deze zijn echt niet voelbaar :+ Ik weet niet zo goed wat ik nog met hem moet/kan doen nu. Hij loopt 1/2 keer per week omdat hij nog jong is en meer wil ik hem eigenlijk ook niet onder het zadel hebben. Ik heb hem nu weer bij de rest van de groep instaan omdat ik eerst even wil uitzoeken wat ik er nu verder mee aan moet :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:30

Het gaat hier ook super en ook aardig afgevallen. Vandaag na een bosrit van bijna 10 km met een gemiddelde snelheid van 6,5 km/u.
Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:38

Oe, Marcella, die van jou ziet er echt goed uit! Lekker in de spiertjes, stuk minder vet +:)+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:48

Applaus Marcella!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:50

Behoorlijk verschil oktober 2009 (kleigrond).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHMQCIB8.jpg

Bizare is dat hij 5/6x per dag flinke hoeveelheid hooi/voordroog (ook van zandgrond) krijg. Enigste verschil nu nog is dat hij op zandgrond staat en 24/7/365 met schuilstal. Op kleigrond staan is dus voor die van mij uit den boze.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:06

Zo wat een verschil zeg. Onwijs goed hoor. Hoelang heeft er tussen gezeten voor dat je hem zo kreeg? 3 jaar of korter?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:08

Foto van te dik was oktober 2009 en de slanke foto is vanmiddag gemaakt. Dus inderdaad goede 3 jaar.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:14

Marcella schreef:
Behoorlijk verschil oktober 2009 (kleigrond).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHMQCIB8.jpg

Bizare is dat hij 5/6x per dag flinke hoeveelheid hooi/voordroog (ook van zandgrond) krijg. Enigste verschil nu nog is dat hij op zandgrond staat en 24/7/365 met schuilstal. Op kleigrond staan is dus voor die van mij uit den boze.

Die foto kon ik me nog herinneren, vandaar +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:38

@marcella zo dat is een gezonde verbetering. De Fjord ziet er prima uit.
@Nado; lieve Nado zo lief te slapen bij de hoefsmid. <3
@blon_d doet het ook goed! super

Dan ook maar even een update foto van Image, net genomen, al redelijk in winteroutfit. Met het burberry dekje van een lieve bokster. Image is superfit, loopt 4 x in de week dressuur en is 22 jaar oud. Lekker ding <3 Van Nassau is super tevreden over haar hoeven en wij ook, want ze loopt goed. En dat is het allerbelangrijkste.

Afbeelding

Nu ik zo kijk op de foto, lijkt ze redelijk aan de zware kant, maar dat is echt niet zo. Gelukkig.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:41

Janouk jouw pony ziet er goed uit voor dr 22! Mijn meisje is ook 22 maar heeft een ingevallen snoet gekregen :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:13

Goede updates allemaal!

Marcella, je paardje ziet er nu goed uit zeg!

Fijn dat het bij Lotte en Ash ook goed gaat.

Image ziet er goed uit zeg! Leuk paard is het toch.

Vandaag hier mijn eigen smid geweest. Normaal ga ik met Grietje naar van Nassau, maar we hebben al onze auto's die de trailer konden trekken verkocht. Onze nieuwe bus kan het helaas niet goed aan, dus ik durf niet goed zo'n eind te rijden. Dus hopelijk hebben we snel een trekhaak onder onze vrachtwagen. Maar Grietje kan er iig weer even tegenaan nu. Mijn eigen smid is erg tevreden over hoe ze er nu uit zien (zowel algemene gezondheid als de kwaliteit van de hoeven.) Alleen Hans had wel een bloeduitstorting zitten. Waarschijnlijk heeft hij zijn hoef gestoten of een steentje dat heeft zitten irriteren, maar hij loopt wel gewoon goed.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:37

Zal binnenkort ook eens kijken voor een foto. Echt veel complimenten van mensen op stal. Merk gewoon dat hij zoveel beter in zijn vel zit.
Echt fijn :)

Marcella: heb je een bepaalde techniek :P.. Ik ben dan wel op de goede weg maar nog lang niet waar we heen willen. :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:58

Wauw marcella wat een verschil zeg! ze ziet er super uit.
Janouk 22 geef ik haar niet. Vindt hem erg mooi op gewicht.