[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:31

Dat is dus ook het eerste wat ik vroeg, ik hou de reacties in de gaten.

Net het eerste filmpje bekeken en dat is best heavy, ook al brengt hij het leuk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:43

Ja, DD.. dat eerste filmpje.. ik was nogal verontrust door zijn uitspraken over warme en koude hoeven.. hoe vaak denken we niet dat alles OK is als die hoefjes maar koel zijn... pffff

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:20

Nou nee dat heb ik nooit gedacht.
Toen Isa nauwelijks nog kon staan begin vorig jaar, waren haar hoeven koud. Dus dat zegt inderdaad niets.
Net als het kloppen van de ader niet alles zegt.
Wel viel mij toen op dat ze over de voorzijde van het kootbeen twee harde staalkabels (pezen?) had lopen (nu niet meer).

Wiesencobs:
Het zal best zijn dat er bedrijven zijn die ze zo verwerken, maar wat Agrobs betreft heb ik toch serieus andere dingen gehoord.
Ze hebben land in eigen beheer dat regelmatig wordt gecontroleerd. Daarbij heb ik sowieso meer vertrouwen in Duits paardenvoer (en Engels ook) dan in het Hollandse. In Duitsland zijn de regels wat strenger.
Meer info op site van Agrobs: http://agrobs.de/de/agrobs/ueber-uns/philosophie.htm

(maar hier gaat het dus alleen om de Wiesencobs van Agrobs).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:37

In principe hebben mijn paarden altijd warme hoeven, behalve als het koud is en ze (stil) op stal staan. Bijv. s'ochtends vlak voor ik ze er uit laat. Staan ze dan 5 minuten later te eten dan zijn de hoeven al weer warm.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:29

We zijn weer zoetjes aan, aan de wandel in het 'grote' bos.
En vandaag weer een stukje verder ... naar een plek (openbare paardenrijbak) waar Isabella gelijk wist wat ze daar graag wilde doen:

Afbeelding

(mijn onderschrift is hier denk ik heel toepasselijk :P )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:45

Ziet er uit als een heel tevreden paardje :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:28

hier over het algemeen ook warme hoefjes,mijn veearts voelde vorige week bij balou, en merkte op dat zijn hoeven warm waren.
ik ben bij de rest gaan voelen (dagelijks) ook die hebben 4 warme hoefjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:37

Nou is 'warm' natuurlijk een moeilijk iets en zelfs áls je er een ºC aan kunt hangen is dat nog paardafhankelijk. Boon is altijd veel warmer als Missy, ook als ik ze echt temperatuur, daar zit echt gewoon een graad verschil in.

Alle filmpjes bekeken, zeer interessant. Jammer dat ze niet langer zijn, vooral die met die vetscan had langer mogen zijn :)

Overigens hebben die van mij dan een vreemd 'vet'patroon, beide geen dikke nek, maar volgens mij beweegt dat deel altijd wel iets. Duidelijk voelbare overgang naar de schouder, maar wel 'lovehandles' :), bij mijn ouwetje voel je de ribben meer als bij Boon. Ruggegraat ligt er bij Boon duidelijk op en is bij Missy vlak(leeftijd??). Heupbotten en staartaanzet zijn duidelijk voelbaar. Maar vanwege het ras heb ik toch ook duidelijk schommelde spiermassa (schouder/broek/dijspier bijv.)
Dus ik gok dat ze beide ergens tussen 2 en 3 zitten, hooguit een 3,5 :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:23

Over dat 'vet-beoordelings-filmpje': die schommelende nek hebben veel paarden, ook paarden die daar bijv. vet zijn geweest en nu niet meer.
Je kan het beter beoordelen door zachtjes in de nek te knijpen en met je hand over de manenkam heen te gaan. Voelt het soepel en los aan, dan is het prima. Zodra er bonken vet en ribbels en een gespannen vel aanwezig zijn is het natuurlijk niet goed. Maar dat weten jullie ook wel. Ik wil aangeven dat een 'schommelende' nek niet altijd wil zeggen dat ie ook te vet is...

@timokyana: is er al wat meer bekend over je paards toestand, met die dikke benen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:25

Gelukkig, dat heb ik bij die van mij dus allemaal niet, alles is lekker los en bonkvrij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:02

Isapaardje schreef:
We zijn weer zoetjes aan, aan de wandel in het 'grote' bos.
En vandaag weer een stukje verder ... naar een plek (openbare paardenrijbak) waar Isabella gelijk wist wat ze daar graag wilde doen:

Afbeelding

(mijn onderschrift is hier denk ik heel toepasselijk :P )

Isabella! <3
Ik ben jaloers op je 'zandbak' op loopafstand!
Ze maakt een gezonde indruk! :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:55

Ja die 'zandbak'. Daar kan ze ook zo heerlijk schooiend naar kijken 'ah mag ik even ?'. (het is dus niet altijd schooien om snoepgoed :P)

Dat van die manenkam is mij nog nooit goed duidelijk geworden.
Isabella heeft een dikke bos manen die tot 3/4 naar weerszijde hangen. Dan het laatste stuk naar schoft, maar enkelzijdig. De manenkam is daar veel dunner en soepelder als verder omhoog. Maar volgens mij komt dat dus door al dat haar, en niet door vetopslag.
Hij voelt verder wel soepel aan (makkelijk te bewegen met de hand).

De bulten op het achterwerk die blijven wel (altijd in min of soms meerdere mate):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXZS4GRM.jpg
(foto afgelopen augustus).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:48

Ja, het gaat er dus om dat je hem makkelijk met je vingers in kan knijpen en dat ie niet knoerthard en gevuld met bobbels vet is. Dat heen en weer wiebelen zegt dus niet zo heel gek veel. Bij sommige paarden is het zelfs heel duidelijk; achter de oren is dan een stuk 'leeg' en verderop begint het ineens dik en gevuld te worden.
De vetopslag net achter het voorbeen aan de zijkant van de schouders en op de billen is altijd moeilijk weg te krijgen. Bij hele dikke paarden zie je dan inderdaad zo'n appelvormige kont met een geul of 'juskuiltje' erop :P
Maar het zijn hele leuke filmpjes om te zien! Leuk Welshpony'tje ook (die een 4,5 kreeg).

Bij Quarters is het inderdaad iets lastiger te beoordelen, omdat die op 'rare' plekken spiermassa hebben zitten :P
Zolang je de ribbetjes maar kan voelen en die drie gebieden (nek, zijkant voorbeen schouder, bovenop billen en vaak bij staartaanzet) maar niet vol vet zitten, gaat het goed.

Bij Pablo van @leedebee was het goed te zien toen hij weer wat afgevallen was, toen leek het wel of hij vel over had. Als hij dan draafde zag je zijn lijf meer 'schudden' als eerst. Het was als het ware soepeler.
Later trok dat dan weer wat bij.

Isapaardje, het lijkt me heerlijk om daar te wandelen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:04

Dank voor de filmpjes JP

Ik word er nogal verdrietig van als ik dr Knottenbelt hoor zeggen dat Laminitis echt voor de rest van het leven is,
Nog steeds heb ik de hoop dat het genezen kan en dat ze er geen nadelige gevolgen van overhoud.
Zoals ik mijn paard dagelijks zie lopen wil ik er maar niet aan dat ze feitelijk gezien dus voor het leven getekend is ;(

Ron,
wil jij er iets over zeggen ?
wordt de laminae nou echt nooit weer zo sterk als dat het voorheen was , zelfs niet als de nieuwe afgroei parallel aan het hoefbeen is ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-10-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:20

Och kijk isabella nou toch... <3 , lekker dat je alweer aan de wandel bent en wat een mooie omgeving daar

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:32

Het is wel meer dan 20 jaar geleden, maar ik heb een HB Grand Prix paard gegroomd (een jaar). Hij was adergelaten (voor mijn tijd) en had een heel krap menu (3 hooinetten voorgeweekt hooi en 2 maal daags 1,5 schep geplette zwarte haver). Hij had zolen met spul ertussen en liep internationaal Grand Prix. Hij is heel oud geworden :D Dus, Lolclub en anderen, het is dus mogelijk en ik probeer me er ook aan op te trekken ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:58

lolclub schreef:
Ik word er nogal verdrietig van als ik dr Knottenbelt hoor zeggen dat Laminitis echt voor de rest van het leven is,
Nog steeds heb ik de hoop dat het genezen kan en dat ze er geen nadelige gevolgen van overhoud.
Zoals ik mijn paard dagelijks zie lopen wil ik er maar niet aan dat ze feitelijk gezien dus voor het leven getekend is ;(

Het sterkt me echter wel in mijn houding qua beleid tot nu toe. Dat is dan weer de andere kant. Denk dat ik dit filmpje gewoon iedere 3 maanden even moet zien. Ik blijf dus doen wat we deden. Als mijn stalhouder gaat zeuren, dan mail ik hem dit filmpje. En als ik Vash nu zie bewegen, dan geloof ik dat we gewoon op schema zitten voor 2012 ;-) . Het managen van beweging, voer, rust gaat me momenteel goed af. We gaan gewoon op deze voet verder ;-) . Het is volgens mij ook zeker mogelijk, Setteke.
van Nassau vertelde me trouwens in een mail dat het wel degelijk 100% kan herstellen. Hangt idd van de mate van littekenweefsel af. Maar als je ziet dat de hoef weer mooi gelijkmatig groeit (aan de lijntjes te zien), dan zou je er toch vanuit mogen gaan dat het met het littekenweefsel wel meevalt.......???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:48

lolclub schreef:
Dank voor de filmpjes JP

Niet zo somber!
Hij zegt niet dat het zich niet kan herstellen, hij zegt wel dat als er een litteken zit, dat dát specifieke deel altijd schade zal tonen.
Alles hangt dus in feite af van hoe erg de laminae beschadigd zijn. En, dáár ligt de taak van een goede smid: die zal er door zijn of haar inzichten voor moeten zorgen dat de schade 'opgevangen' en 'gecompenseerd' wordt - dat hoor je Knottenbelt ook zeggen.
Wat wel een levenslange veroordeling is - maar dat wisten we wel - ééns gevoelig voor HB, altijd gevoelig voor HB. Het vrije, blije leventje van "stop er maar in wat voor handen is", dat is helaas voorbij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:51

Vind het trouwens een erg duidelijk en logisch verhaal, erg leuk gebracht. Knap van de prof dat hij zo'n ingewikkeld proces zo mooi kan beschrijven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:21

Ik had hetzelfde idee als Paars; Zo'n komische professor als leraar; dat maakt leren leuk. Het is net of je naar Falwty towers zit te kijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 10:20

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:50

SpikyBlue schreef:
De vetopslag net achter het voorbeen aan de zijkant van de schouders en op de billen is altijd moeilijk weg te krijgen.

Ja inderdaad die plek bovenkant voorbeen is er ook eentje. Hier goed te zien op foto van gisteren.
(ik was wat kastanjes aan het rapen en ze was me gevolgd onder de takken door :D)
Afbeelding
Ook kuiltje op de rug te zien.
Ribben voel ik nog steeds, op foto ook licht te zien, maar door dikke vacht wel wat minder goed.
Bolle buik blijft ook (heeft ze altijd gehad).

Filmpjes ga ik na het weekend even rustig bekijken (kan ik me beter op het engels concentreren).

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:01

hallo,
mijn oudje (27) hebben we 2 weken geleden laten inslapen. Die dag ong namiddag wou ze nauwelijks wandelen, eenmaal ze bezig was ging het beter maar haar aan de wandel te krijgen was moeilijk. Ze at al de hele dag slecht, wou zelfs haar brokken niet en strompelde wat door de weide, omdat ze kreupel liep op een achterbeen (dat voelde warm aan en heb het die dag enkele keren gekoeld op aanraden van DA). De DA is later die dag geweest (toen ze helemaal stilstond en ze absoluut niet normaal deed) en constateerde een stevige pulsatie in de benen. Ook wou ze haar benen continu ontlasten. Ze had veel pijn (verhoogde hartslag) maar zweette niet. Haar diagnose was hoefbevangheid. We hebben haar laten inslapen, DA zei dat er niets meer aan kon gedaan worden. Is dit typische hoefbevangheid? Ze kreeg een eiwitrijk dieet, was mager en had cushing. Enkele dagen daarvoor had ze koliek gehad, waar we haar hebben doorgesleurt. Ik heb wat info gezocht, maar persoonlijke ervaring zegt meer dan dat en internet is heel verschillend in info geven. De dag daarvoor was de smid voor haar geweest en ze was ook een paar dagen geleden ontwormd, had dit daar iets mee te maken? Want ik lees in beginpost dat dit kan, en voel me echt wel schuldig... mvg, dorien

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:30

Voel je maar niet schuldig, als ik zo het hele lijstje lees denk ik dat jouw paard gewoon op was. Cushing, pas koliek gehad, dan een bevangenheid erbovenop, 27 jaar oud...........

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:37

Ik wens je sterkte met het verlies, maar netzoals ook Mysa zegt ik zou me ook niet schuldig voelen, een best hoge leeftijd en Cushing en dan stapelende problemen, paardje was echt op. Neemt niet weg dat het heel erg verdrietig is je maatje te moeten missen.