[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:16

Over de joint comp reacties gehad de meest nuttige hieronder:

Joint comp is speciaal ontwikkeld om ingezet te worden bij gewrichtsslijtage bij dieren. Uiteraard is de hoeveelheid, zuiverheid en vorm van de Glucosamine belangrijk maar ook andere grondstoffen hebben een positieve uitwerking bij gewrichtsklachten. Denk bijvoorbeeld aan ontstekingsremmende en pijnstillende ingrediënten (Boswellia, Salix, Ribes en Solidago) en aan andere kraakbeen/bot opbouwende ingrediënten (MSM, Magnesium, Chondroïtine). Daarnaast bevat Joint comp anti-oxidanten en ingrediënten die een belangrijke rol spelen/bestanddeel zijn voor enzymen welke op hun beurt weer een functie hebben in de vorming van kraakbeen, bindweefsel, botvorming en het tegen gaan van het verouderingsproces.

Elke ingrediënten in de Joint comp is dus bewust gekozen en heeft een bijdrage. Uiteindelijk is het de complete samenstelling alsmede hoeveelheid en zuiverheid van de grondstoffen die een product een goed artrose-preparaat maken. Wanneer uw paard positieve resultaten behaald met de Joint comp zie ik niet in waarom u op zoek zou moeten naar een preparaat waarin en hogere doses glucosamine wordt gesupplementeerd.

en

Dank voor je reactie.

Dit is een lastige vraag. De dagdosering van 7,5 gram is nieuw voor mij, dus dat durf ik niet te bevestigen, noch te ontkennen. Ik heb zelf een paard op Joint Comp van Phytonics gehad en op een gegeven moment ben ik overgestapt op Glucosamine Speciaal van De groene os. Dat werkte duidelijk minder.

Wat ik van Phytonics weet is dat de concentratie Glucosamine hoger is dan bij andere middelen. Phytonics is ontwikkeld door Laarakker (Puur en De groene os overigens ook, maar waren al eerder op de markt). Phytonics bevat de nieuwste inzichten en extra toevoegingen tegen artrose. Het is dus niet alleen Glucosaminecomplex, maar een uitgebalanceerde samenstelling. Ik ben zelf geneigd te zeggen als het bij jouw paard werkt gewoon zo houden. Waarom dan overstappen?

Als je wilt kan ik bij Laarakker navragen hoe het precies zit met de 7,5 gram? Alleen krijgen we dan een antwoord van de producent, dus dat zal wat 'gekleurd' zijn zal ik maar zeggen. Vderder lijkt het mij dat 7,5 gram geen hard gegeven is, maar afhankelijk van de ernst van de artrose en het type paard.

Laat maar weten of je meer informatie van Laarakker wilt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:31

Wat wilde je precies weten over de joint comp dan ?
Bovenstaande wist ik allemaal al, groene os producten zijn idd op een gegeven moment niet meer doorontwikkeld. Phytonics is daar verder gegaan met de ontwikkeling.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:12

Hoe het zat over de 7.5 gram glucasamine wat bewezen is. Zie eerdin dit topic
In de joint comp zit mg. Hoe het kan dat de joint comp werkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:02

Omdat er in joint comp ook andere werkzame stoffen zitten die heel goed samenwerken. Die stoffen zitten niet in andere glucosamine producten. Dus dan is er minder glucosamine nodig om toch gewoon goed te kunnen werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:31

De 7,5 gram is wel aangetoond,iig zonder alle toevoegingen. Die joint comp bevat ook andere ingredienten,die doen dan hun werk goed. Glucosamine zorgt puur voor betere kwaliteit van t kraakbeen en voor de aanmaak van de gewrichtsvloeistof

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:42

Ik reageer hier bijna nooit, maar lees wel al maanden mee. Nu wil ik hier toch wel even op inhaken:

linnie050 schreef:
Wat ik van Phytonics weet is dat de concentratie Glucosamine hoger is dan bij andere middelen.

Linnie, van wie heb je dit antwoord gekregen? Mij vertelden ze bij Den Hoek (kliniek van Laarakker) juist dat er in Joint Comp minder glucosamine zit dan in standaard-supplementen. Juist omdat ze veel patiënten zien die suiker-gerelateerde problemen hebben en voor hen dus geen veilig gewrichtssupplement hadden.
Wat Maris zegt, het gaat juist om de combinatie van de ingrediënten samen.

Ik heb geloof ik het stukje gemist waarin iets gezegd wordt over 7,5 gram. Kun je nog eens uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:54

Auky, volgens onderzoek ooit ergens gedaan moet een paard minimaal 7,5 gram glucosamine per dag krijgen wil het supplement werken.

Wat jij zegt over joint comp klopt ook helemaal. Mijn paard wordt *\o/* ~~}> van glucosamine, maar joint comp kan hij gewoon hebben + het werkt gewoon super.
Plus ik vind het zelf heel fijn dat ik niet heel veel grammen aan supplement hoef te voeren, 5 gram per dag is voldoende.
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-06-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:58

Over de 7.5 gram staat op pagina 125 inderdaad volgens een onderzoek maar heb het onderzoek niet kunnen vinden.

Ik weet dat er in de joint comp Samenstelling (per 7 gram): 775 mg Glucosaminesulfaat (als -sulfaat 2 KCl) in zit.
Ik geef zelf joint comp Lorenz doet het daar best op.

Ik moet in me email kijken van wie welke email is geweest ik kan daar nu niet bij.
Ik denk dat het een foutje in de email is hoor of dat er wat anders bedoeld werd.

Samenstelling: Samenstelling (per 7 gram): Extract van Boswellia serrata, Ribes nigrum, Salix alba, Solidago virga aurea. Chondroitinesulfaat, 775 mg Glucosaminesulfaat (als -sulfaat 2 KCl), 0,014 mg Koper(als -chelaat), 359 mg Magnesium (als -citraat), 3 mg Mangaan (als -chelaat), 904 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 58,1 mg Niacinamide, 586 mg Vitamine C (als ascorbinezuur). Bentonite-Montmorillonite.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:29

Ik doe mn best dat artikel boven water te krijgen!

Ik werk zelf in de medicijnen voor mensen,en voor ons is de minimale dosis al 1,5 gram,kun je nagaan

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:55

ik volg dit topic ook even aangezien bij mijn merrie de afgelopen week duidelijke aanwijzing voor artrose zijn gevonden

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:03

Welkom!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:19

Dankjewel Lennie505

Hier komt ons verhaal,zoals het er nu voor staat

Gister heb ik osteopaat erbij gehad, ze heeft wel heel wat vast zittende delen kunnen ontdekken, maar omdat ie z`n been zo weinig belast kunnen het volgens haar twee dingen zijn:

- hij zit vast is zijn rug en is daardoor kreupel gaan lopen

OF

- hij heeft artrose in zijn been en krijgt daardoor ook pijn aan zijn rug vanwege verkrampte spieren

ik had dus een manier bedacht waarop ik kan zien wat het is.
ze heeft dus nu die massage gehad, of het nou aan de rug ligt of aan de artrose door de masage gaat de pijn weg, als het aan de rug ligt blijft de pijn weg als het aan de artrose ligt komt het vanzelf weer terug. Mijn ouders willen dat ik eerst door rijd naar de L2 ik ben nu L1+7 dus dat vindt ik zelf ook wel een goed idee.

Ze zal de komende tijd toch wel opknappen (vanwege de behandeling van de osteopaat' dus dat kan wel weer en vandaag heb ik ook nog een proefje met winst gereden, de andere proef had ik 171 met heel veel 5 vanwege onregelmatigheid.

Nou goed, als ik dus haar eerst naar de L2 rijd is dat mooi mee genomen voor mijn volgende pony. Als ik daarna met haar op het harde ga lopen en de kreupelheid komt weer terug dan ligt het dus aan de artrose, komt het niet terug lag het aan de rug en is het probleem opgelost.

Mijn ouders willen ook geen foto`s laten maken omdat dat veel kost en je toch bijna zeker weet dat het artrose is en je verbeterd er niks mee. Ze vinden dat weg gegooit geld voor een paard van 18.

Denken jullie dat dit een goede manier zou zijn om er achter te komen welke van beide het is of zou het niet?

Mijn proeven gister:

eerste proef onregelmatig volgens jury 171 pnt.
http://www.youtube.com/watch?v=4AeEg0fmaMg

tweede proef,volgens jury maar een keer onregelmatige en wel gwn 6 voor de gangen
http://www.youtube.com/watch?v=kmCD9q9dstk

even voor de duidelijkheid waren twee verschillende jury`s haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:02

Artrose wordt niet beter van een massage. Het enige wat er door zou kunnen verbeteren zijn de spieren, doordat de spieren sterker worden kunnen zijn het dragende werk over kunnen nemen.

Ik snap eigenlijk niet waarom je bent gaan starten met een onregelmatig paard, en al helemaal niet waarom de jury, als ze de onregelmatigheid zagen, je niet heeft laten stoppen.

Doorrijden met een paard wat pijn heeft (anders liep ze niet onregelmatig) omdat je zo nodig het L2 moet halen.. Wat is dan belangrijker? Het welzijn van je paard of die paar wedstrijdpunten?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:48

dressuur518
heb met enige verbazing je verhaal zitten lezen, en vervolgens op nieuw gelezen,
een osteopaat kan vermoeden dan er artrose aanwezig is in de botten of in de weke delen ( zoals kraak been )
maar kan nooit diagnoses stellen dat het daad werkelijk zo is daarvoor moeten fotos gemaakt worden en dat kost gewoon het nodige.

dat hij vast zittende delen heeft kan ook bv komen van verkeerd rijden of door een slecht passend zadel en hoeft nog steeds niets te maken met artrose
( spreek hier uit eigen ervaring mijn zadel paste niet en alles zat vast )

ook de stelling
- hij zit vast is zijn rug en is daardoor kreupel gaan lopen
OF
- hij heeft artrose in zijn been en krijgt daardoor ook pijn aan zijn rug vanwege verkrampte spieren

kan ik mij wel in vinden maar dan nog moet er verder onderzoek plaats vinden door een dierenarts want die kan door middel van verdoven uit zoeken of de benen de rug veroorzaakt heeft
of dat het paard pijnlijk loopt van wegen een rug probleem dan denk ik niet aan de spieren maar mogelijk iets van artrose in de rug

Citaat:
]ik had dus een manier bedacht waarop ik kan zien wat het is.
ze heeft dus nu die massage gehad, of het nou aan de rug ligt of aan de artrose door de masage gaat de pijn weg, als het aan de rug ligt blijft de pijn weg als het aan de artrose ligt komt het vanzelf weer terug. Mijn ouders willen dat ik eerst door rijd naar de L2 ik ben nu L1+7 dus dat vindt ik zelf ook wel een goed idee.

jij kan op deze manier niet zien wat het is of je moet rountgen ogen hebben ;)
paard is zo als ik je nu begrijp los gemaakt in al zijn blokkades, hij /zij zal nu rustig moeten wennen aan het los zijn en gecontroleerd bewegen en waarschijnlijk zal je ook niet mogen rijden. daarbij zal je buigingen moeten maken om alles los te houden dmv oefeningen.. ( anders heeft zo een los maken geen nut want dan schiet alles zo weer vast)
door de behandeling gaat ook zeker de pijn niet weg, in sommige gevallen word de pijn alleen maar erger!
wat ik mij afvraag is als je paard kreupel loopt waarom haal je er dan geen dierenarts bij maar een osteopaat? ( ieder namelijk zijn vakgebied) als er namelijk artrose in de rug zit komt de pijn terug niet terug nee die zit er dan nu ook gewoon !
( en paarden met artrose in de rug mogen niet meer behandeld worden door een osteopaat is mij verteld door mijn eigen osteopaat welke als zeer goed bekend staan en bij menig western trainer op stal komt ( de western trainers rijden minimaal internationaal wedstrijden )
zit er artose in het been blijft de pijn gewoon waar hij is en zal niet weg gaan of terug komen dus weet ook niet hoe jij op het idee komt dat het dan even weg kan zijn ?
ook je laatste zin deden mijn haren stijgen, de gezondheid van je paard hoort altijd boven je doelen te gaan dus als je paard kreupel/onregelmatig loopt behoor je niet te starten! maar dat is mijn eigen mening. ( en begrijp dan ook niet dat je ouders dat voorstellen -O- )

[/quote]Ze zal de komende tijd toch wel opknappen (vanwege de behandeling van de osteopaat' dus dat kan wel weer en vandaag heb ik ook nog een proefje met winst gereden, de andere proef had ik 171 met heel veel 5 vanwege onregelmatigheid.
Nou goed, als ik dus haar eerst naar de L2 rijd is dat mooi mee genomen voor mijn volgende pony. Als ik daarna met haar op het harde ga lopen en de kreupelheid komt weer terug dan ligt het dus aan de artrose, komt het niet terug lag het aan de rug en is het probleem opgelost.
Mijn ouders willen ook geen foto`s laten maken omdat dat veel kost en je toch bijna zeker weet dat het artrose is en je verbeterd er niks mee. Ze vinden dat weg gegooit geld voor een paard van 18.
Denken jullie dat dit een goede manier zou zijn om er achter te komen welke van beide het is of zou het niet[/quote]

ik denk dat je mijn antwoord je niet zal verbazen, ik vind dat je op een verkeerde manier bezig ben met je paard. en je ouders onrespect vol omgaan met dit paard. te oud voor fotos _-:( _-:( _-:(
de zin van ze zal wel op knappen is totaal niet zo van zelf sprekend. zeker niet als je nu overhaast.
en vraag me ook erg af wie jij als osteopaat gehad heb? want iedereen weet dat mocht je paard behandeld zijn aan veel blokkades in zijn of haar lichaam er een rust periode voor geschreven word. dit om het lichaam zoals eerder aan geven de kans te geven zich te herstellen. ( zo was ik zelf naar een heftige behandeling weken aan het stappen op het harde en aan de hand buigingen laten doen)
ik begrijp aan de ene kant wel waarom je graag l2 wil worden want dan kan je hoger in stromen met je nieuwe pony maar hopelijk gaat dat doel niet ten koste van je pony.
dat je ouders geen fotos willen nemen van een 18 jarige maar haar liever de vernieling in laten rijden, ( want zo komt het op mijn neer )want het kan ook wel eens iets heel anders zijn dan artrose vind ik zwaar beneden peil. jullie hebben voor dit dier gekozen . en blijk nu ze oud word en gaat manken is ze niet meer goed genoeg.met goede suplimenten verbeterd een artrose paard zeker weten..

meid stop met rijden op een kreupel paard tot onderzocht is hoe en wat. en wil je dat niet ? willen je ouders dat niet? dan gooi je haar de wei in ( mag ik dan tenmiste hopen dat jullie dat wel doen. en dat het niet de slacht word bij kreupel blijven
en dan maar geen l1 starten met je andere pony en gewoon in het b beginnen
je pony loopt in beide proeven onregelmatig

hoewel mijn post misschien hard overkomt bedoel ik het goed en niet aanvallend

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:58

dressuur518 met deze mentaliteit vind ik jouw niet paard waardig. je paard te oud voor foto???
wedstrijd rijden op kreupel paard snap die jury ook niet.
door rijden naar l2????
artrose laat je vaststellen door dap door middel van foto ostheopaat kan dit niet.

mijn artrose paardje had rugpijn plus artrose. wat is er eerder kip of ei???
los van dat hij heeft pijn je rijd niet door. met dap stel je behandel plan op.
bij mijn paardje werd si gewricht plus artrsoe been ingespoten. daarna begeleid door dap in revalidatie. eerst longeren daarna stappen daarna draven dit allemaal gecontroleerd door dap en in overleg met dap.

dus nee dit is geen goede manier.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:18

ik denk dat jullie het hele verhaal niet helemaal begrijpen. Ik rijd haar altijd normaal gewoon een uurtje 5 keer per week. Toen dacht ik laat ik eens een keer een buitenrit maken, deze duurde alleen wat langer dan gedacht,namelijk 2 uur. Nou lijkt me dat eerlijk gezegt nog geen diermishandeling hoor toen werdt ze kreupel en heb ik haar een paar dagen rust gegeven en was het weer over. Daarna ben ik weer gaan rijden zoals ik daar voor deed,ook nog geen dierenmishandeling dus. Een paar maanden daarna werdt ik geopereerd aan blinde darm ontsteking, toen heeft ze omdat ik niet mocht rijden 2 weken rust gehad. Toen gingen we weer rijden en ging het eigelijk allemaal goed, maar een paar weken later, dat is nu zeg zo`n 4 weken later is ze ineens kreupel. Aangezien men denkt dat ze atrose heeft rijd ik gewoon nog met haar, want beweging is goed voor paarden met artrose, daarom maakt het volgens mij ook geen verschil of dat ik in de bak thuis haar in beweging houdt of dat ik een proefje op wedstrijd met haar rijd.

En of ik haar wel of niet weg doe omdat ze artrose heeft dat is mijn eigen keus, als ik het leuk vindt om wedstrijden te rijden en te springen en sgw dan koop ik een ander paard want het is duidelijk dat een paard met artrose dat niet meer kan, dat is echt niet erg voor het paard, hoor ik vindt het erger als ik ongelukkig naar haar toe zou gaan, alleen omdat het moet. Dan kan ze toch beter naar een baasje gaan die niet van die hoge eisen meer aan haar stelt? En dan ben ik volgens mij gelukkiger met een paard die mij wel, (pijnloos) kan geven wat ik graag zou willen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:26

het feit dat jij niet verder zoekt terwijl je paard duidelijk aangeeft door snel te kreupelen dat er dus wel degelijk iets op doet..

aangezien men denkt .. moet veranderen in men weet zeker dat .. of er is gebleken dat.. want van een dierenarts krijg je dan een heel traject mee zo kan het gewricht worden in gespoten zodat het weer soepel kan bewegen kosten 1 300 euro ex fotos want die het je dan wel nodig om te weten waar de artrose zit.
en stel dat jou paardje na inspuiten gewoon nog l2 kan starten tja .. dan heb je geluk en mag je je alles je houden ( mits ze dat voor jou is ) ik heb 6 juni afscheid moeten nemen van mijn paard
en als ik door fotos en recreatieve doel einde dat paard had weten te behouden dan was me dat alles waard geweest.. en dat is een teken van dieren liefde en houden van je beestje
die ik toch echt mis in heel dit verhaal ..
jou paard met artrose een nieuw baasje vinden denk eens na dat word de slager het is crisis paarden emt een probleem kom je op dit moment niet van af

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:30

ja dagelijks rijden is goed een keer 2 uur buiten geen probleem. maar wat denk je dan na rust oppakken en weer kreupel goh er doet iets op langer rust te kort op voeten als ze geen ijzers heeft. rust maakt ook niet veel uit mits ze natuurlijk kan bewegen. losse bodem is heeeeel slecht voor artrose paard even als kleine voltes dit licht ook aan waar zit de artrose hoe erg is het. idd jouw keus maar zeer weinig mensen willen artrose paard hebben. maar je bespaard nu op medische kosten over de rug van je paard en dat vind ik niet kunnen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:00

we willen eerst kijken of deze behandeling door de osteopaat aanslaat, daarna kijken we verder naar evt. foto`s van de benen. Ik noem dat geen kosten besparen over de rug van mijn paard, maar gewoon rustig kijken,stap,voor stap welke behandeling aanslaat. wat zou ik anders moeten twee behandelelingen tegelijk? verder blijf ik haar gewoon rijden want op voltes wordt de onregematigheid niet veel slechter ofzo.

ik vindt het jammer dat jullie denken dat ik niet om mijn paard geef want dat doe ik zeker wel!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:03

dressuur518: welkom in het artrose-topic!

Dat je geen geld wil uitgeven aan een veearts voor het stellen van een diagnose, dat is jouw keuze, en dat respecteer ik. Foto's/onderzoeken kunnen aardig oplopen, ALHOEWEL ik slechts 100 euro heb uitgegeven aan foto's en veeartskosten voor het vaststellen van de diagnose. Hou wel in het achterhoofd dat als je niet weet wat je paard heeft, dat je, zonder dat je het weet, mss ook iets doet met je paard wat niet goed is voor hem. Mss heeft hij wel een peesprobleem waar jij geen weet van hebt en dat af en toe de kop op steekt (ik ben even in het wildeweg aan het brainstormen)

Waar ik het niet mee eens ben is jou manier van omgaan met het rijden. Vroeger (een bepaalde periode) was mijn paard altijd stijf en een beetje onregelmatig in het begin dat ik begon met rijden. Door goed los te rijden, kon ik dit rijtechnisch oplossen. Maar jouw paard blijft onregelmatig lopen. Dat betekent dat je paard pijn heeft en niet erg lekker loopt. Ik zou dan niet rijden!

Je zegt ook dat artrosepaarden beweging nodig hebben want "rust roest". Dat ik zeker waar, maar met beweging wordt vooral bedoeld onbelast bewegen en geen zware dingen meer uitvoeren. Je kijkt vooral naar wat het paard kan. Zo is op deze moment mijn paard enkel in staat om grasmaaier te zijn. Als ze beter loopt, dan ga ik wandelen met haar of mss wel eens op buitenrit (enkel in stap!) en zorg ik er voor dat dit niet te lang duurt. Als ze nog beter loopt dan neem ik haar aan de longe voor een drafje. Maar nooooooit meer dan ze aankan. zie ik een onregelmatigheid, stop ik meteen. Ik rij nooit door.
Dressuurwerk is voor de benen erg belastend omdat er vaak korte wendingen gemaakt worden. Er zijn nog tal van leuke dingen buiten dressuur rijden!

Mss kan je je paard eens een tijdje (lees een week of 5) rust geven en op de wei zetten. Ga af en toe wat korte stapritjes maken. Paarden kunnen erg opknappen van wat rust en kijk wat dat geeft?

Ik wil je niet aanvallen, maar gewoon mijn ervaring delen. Een paard van 18 kan nog vele jaren meegaan als je hem goed verzorgt. Veel succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:03

De 2 zussen zijn ook wel erg aanvallend, maar ze bedoelen het goed hoor !
dat je wedstrijden rijdt met een onregelmatig lopend paard snap ik echter ook echt niet.

Mocht je wel gelijk rijden de volgende dag na de behandeling van de osteopaat ? dat heb ik nog nooit gehoord ! Meestal is het minimaal 2 a 3 dagen rust en daarna weer langzaam oppakken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:27

Ka_tje schreef:
dressuur518: welkom in het artrose-topic!

Dat je geen geld wil uitgeven aan een veearts voor het stellen van een diagnose, dat is jouw keuze, en dat respecteer ik. Foto's/onderzoeken kunnen aardig oplopen, ALHOEWEL ik slechts 100 euro heb uitgegeven aan foto's en veeartskosten voor het vaststellen van de diagnose. Hou wel in het achterhoofd dat als je niet weet wat je paard heeft, dat je, zonder dat je het weet, mss ook iets doet met je paard wat niet goed is voor hem. Mss heeft hij wel een peesprobleem waar jij geen weet van hebt en dat af en toe de kop op steekt (ik ben even in het wildeweg aan het brainstormen)

Waar ik het niet mee eens ben is jou manier van omgaan met het rijden. Vroeger (een bepaalde periode) was mijn paard altijd stijf en een beetje onregelmatig in het begin dat ik begon met rijden. Door goed los te rijden, kon ik dit rijtechnisch oplossen. Maar jouw paard blijft onregelmatig lopen. Dat betekent dat je paard pijn heeft en niet erg lekker loopt. Ik zou dan niet rijden!

Je zegt ook dat artrosepaarden beweging nodig hebben want "rust roest". Dat ik zeker waar, maar met beweging wordt vooral bedoeld onbelast bewegen en geen zware dingen meer uitvoeren. Je kijkt vooral naar wat het paard kan. Zo is op deze moment mijn paard enkel in staat om grasmaaier te zijn. Als ze beter loopt, dan ga ik wandelen met haar of mss wel eens op buitenrit (enkel in stap!) en zorg ik er voor dat dit niet te lang duurt. Als ze nog beter loopt dan neem ik haar aan de longe voor een drafje. Maar nooooooit meer dan ze aankan. zie ik een onregelmatigheid, stop ik meteen. Ik rij nooit door.
Dressuurwerk is voor de benen erg belastend omdat er vaak korte wendingen gemaakt worden. Er zijn nog tal van leuke dingen buiten dressuur rijden!

Mss kan je je paard eens een tijdje (lees een week of 5) rust geven en op de wei zetten. Ga af en toe wat korte stapritjes maken. Paarden kunnen erg opknappen van wat rust en kijk wat dat geeft?

Ik wil je niet aanvallen, maar gewoon mijn ervaring delen. Een paard van 18 kan nog vele jaren meegaan als je hem goed verzorgt. Veel succes!

dankjewel,nou het is niet zo dat we geen geld willen uitgeven aan een onderzoek,maar we probeerde gewoon eerst de osteopaat, ze krijgt dan nu 3 weken rust mocht dat niet voor verbetering zorgen krijgt ze kreupelheids onderzoek +foto. opzich denk ik dat het zo wel een goede manier is om er achter te komen wat ze nou precies heeft. Ik heb het advies van mijn lesgever gekregen om daar te rijden als ze onregelmatig is omdat het dan misschien verbeterd zij zei ook dat een dressuurwedstrijd geen kwaad zou kunnen omdat het het niet erger maakt. Ik wil het beste voor mijn paard en heb naar haar advies geluisterd. Omdat zij zei dat ik gewoon door kon gaan met wedstrijden dacht ik nou dan doe ik dat toch lekker tot de l2? maar jullie lijkt het dus duidelijk beter dat niet te doen, sorry dat wist ik niet. ik ben 16 mijn ouders weten niet zoveel van paarden en ik moet het dus echt van het advies van de mensen om me heen hebben.
Ik ben blij dat je het niet aanvallend bedoelt, het zit me namelijk niet zo lekker dat ik dit topic binnen kwam en meteen iedereen zij dat ik het helemaal fout deed en paard onwaardig was terwijl ik zelf, dacht op advies van mensen om me heen dat ik het helemaal goed deed.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:28

Maris schreef:
De 2 zussen zijn ook wel erg aanvallend, maar ze bedoelen het goed hoor !
dat je wedstrijden rijdt met een onregelmatig lopend paard snap ik echter ook echt niet.

Mocht je wel gelijk rijden de volgende dag na de behandeling van de osteopaat ? dat heb ik nog nooit gehoord ! Meestal is het minimaal 2 a 3 dagen rust en daarna weer langzaam oppakken.

zoals in het bericht hierboven was dat op advies van mijn instructice, en de wedstrijd was voor de behandeling van de osteopaat, ze moet nu 3 weken rustig opbouwen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:09

dressuur518, het is mijn gewoonte om voor ik op iemands post lees eerst eens te kijken hoe en wat zijn of haar verleden is op bokt..
dit kan door een overzicht aan de berichten te lezen.

mijn post is zeker niet bedoelde om je te kwetsen maar wel zeker om jou wakker te schudden.
ook ''lok'' je zulke reacties wel wat uit..
zoals je ook kan merken in je andere topic ik quote wat teksten die zulke reactie uit lokken

Citaat:
En of ik haar wel of niet weg doe omdat ze artrose heeft dat is mijn eigen keus, als ik het leuk vindt om wedstrijden te rijden en te springen en sgw dan koop ik een ander paard want het is duidelijk dat een paard met artrose dat niet meer kan, dat is echt niet erg voor het paard, hoor ik vindt het erger als ik ongelukkig naar haar toe zou gaan, alleen omdat het moet. Dan kan ze toch beter naar een baasje gaan die niet van die hoge eisen meer aan haar stelt? En dan ben ik volgens mij gelukkiger met een paard die mij wel, (pijnloos) kan geven wat ik graag zou willen.

dit word door menige opgevangen als het intresseerd me geen donder hoe en wat mijn paard ik ik ik ) daarom krijg je dan ook reactie dat je niet om je paard geef ik zit ook met een ziek paard maar ik doe er alles voor en verkopen komt niet in me op.

Citaat:
Mijn ouders willen dat ik eerst door rijd naar de L2 ik ben nu L1+7 dus dat vindt ik zelf ook wel een goed idee.
Citaat:

mag ik jou vragen heeft jou instructrice haar papieren voor les geven? want zonder diagnose een les klant door laten rijden op een paard wat onregelmatig loopt is gewoon een niet zo goed iets.. ze zou jou eerst moeten adviseren om de dierenarts te laten gaan

maris ik denk dat jij heel goed snap waarom onze reactie hierop nog heftiger is
hier op stal ook zo een meid die alles aan haar laars lapt en ik word daar gewoon erg boos om zeker als je je paard heb moeten inslapen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:11

hutch84, snap ik helemaal hoor :j
Ik snap ook niet hoe je nou ooit een paard van 18 jaar weg kan doen omdat je zelf wedstrijden wil rijden. Maar kennelijk is dat heel normaal ?! :n