Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:57

Ik heb een vraagje, hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden. Nouja, vraagje, eerder een groot vraagteken.

Pony staat sinds 2 maanden zonder ijzers. En is van boxrust naar het land gegaan (geleidelijk hoor). Hoeven brokkelden altijd redelijk snel af. Maar nu loopt ze best wel heel erg kreupel. Ze heeft een peesblessure achter, dus mag niets meer doen dan stappen, maar in stap loopt ze ook kreupel.

DA was gister op stal, dus die heeft even gekeken. Geen hoefzweer. Misschien zooloverbelasting, want haar hoef is heel kort. Dus zei de boerin ijzer eronder, maarja, hoe wil je dat doen met een pony die 24/7 op t land staat, en dr hoef is zo afgebrokkeld dat er niet eens een ijzer onderkan denkt hij. Wellicht is het een ontsteking. Dus we moeten afwachten, en kijken of de ontsteking ergens uitkomt. het is wel op 1 plek warm van haar hoef, boven aan de voorkant. Bij haar kroonrand volgens mij. Kogel is ook dik en warm.

Dus de DA is al geweest, en als het niet verbeterd, of er iets zichtbaar zijn, staan we zo bij de kliniek, vroeg me alleen af of jullie 'kenners' me kunnen helpen, want ik weet er echt bijna niets van. Of jullie iets eraan zien, wat wij niet zien.

maar dit is dr slechte hoef waar ze op kreupelt, linksvoor:
Afbeelding

en dit rechtsvoor:
Afbeelding

Heel erg bedankt :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:21

Sizzle, ik denk ook niet dat dat ene appeltje het verschil zal maken. Maar wel het gras waar de meesten de paarden op houden en ook het hooi. Is veelal koeiengras en geen gras wat echt geschikt is voor paarden. Dat is de hoofdvoeding voor onze paarden en dan kan dat ene appeltje wel het verschil gaan maken.
Met paarden in een schrale conditie kan het dan net zo goed mis gaan. Heeft met de werking van het hele lichaam te maken en het verwerken van deze hoeveelheden.
Lichaam zet de stoffen om in suikers. Ook de koolhydraten worden suikers. Dus hoeft er geen extra suiker toegevoegd te worden.
En het is weldegelijk te vergelijken met mensen. Ook in de hoef gebeurt er van alles bij verkeerde voeding. Kijk maar naar hoefbevangenheid. Er gebeurt van alles in het lichaam en het uit zich in: jawel de hoeven...
De doorbloeding in de hoef is heel nauw. Kijk maar bij HKO, bij de meeste ontstekingen in het lichaam kan het lijft het zelf goed aan, maar bij HKO is dat een groot probleem. Hoe zou dat nu komen? Wat dacht je van een verstoorde doorbloeding..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:02

Zammie schreef:
Ik ben verre van een Nh-er, maar geloof er wel in, dat voeding juist ook met de kwaliteit van hoeven te maken heeft. Ook met suikers, denk ik er het mijne van. Waarom moeten suikerpatiënten anders hun voeten zo nauw in de gaten houden wat betreft wondjes? Heeft ook te maken met het niet goed doorbloeden/voedingsstofen/zuurstof op die plek te krigen. Wondjes herstellen slecht bij suikerpat. in voetengebied en geloof er dus ook in, dat slechte hoornkwaliteit zeker met een teveel aan suikers/koolhydraten te maken kan hebben.

Nou, voeten van een mens zijn wel wat anders als voeten van een paard. De voet van de mens, bestaat uit de hak, middenvoetsbeentjes en tenen. Dat is voor een paard het hele onderbeen. Paard loopt immers op de nagel van 1 van de tenen?

Ik geloof wel dat suiker wat met de kwaliteit van de hoornkwaliteit kan doen, maar nu dus, de plattevoeten. Ik betwijfel dat de platte voeten dus beïnvloed worden door suiker. Was het maar zo simpel. Ik had dus aan de achterkant van de voeten van mijn paard, bij de verzenen, een stuk van zijn voeten moeten halen om zijn voeten te verbeteren. (zo las ik in een stuk van Arabesk.) De voet moest dan achter wat zakken, dan zou het hoefbeen parallel met de grond moeten komen en zo zouden dunnen zolen moeten verbeteren. Pest is dat dat ook invloed heeft op de pezen in de ondervoet en ik daar niet aan durf te prutsen met een 12 jarig paard. Hij is nu gezond en ijzersterk, ik zit niet te wachten op een peesblessure.

Morgen komt er iemand naar de voeten van mijn paard kijken en hij had het over een keer röntgenfoto's laten maken van zijn voeten. Ik denk dat ik dat maar eens doe. Lijkt me wel interessant. Maar voorlopig eerst weer op ijzers!

@ Tessavb: het beantwoorden van je vraag laat ik even aan de profi's over....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:08

Blijkbaar is lezen ook een vak... ik heb het niet over veranderen van standen of wel of geen ijzers...
Over de kwaliteit van de hoeven. De doorbloeding enz...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:10

Nee, nee. Dat gaat niet alleen maar over wat jij schreef. Sorry, als dat niet duidelijk is.

Ik heb geprobeerd om mijn paard van de ijzers te halen om zijn voeten te verbeteren. Maar om het echt goed te doen, had ik zijn stand moeten veranderen (zo bleek uit stukken) en dat durf ik niet aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:23

De bekapster die bij ons komt, Tanja Boeve, verandert niets aan de stand als een paard geen problemen heeft.
Famke (Groninger) loopt probleemloos op blote voeten voor de kar over grint en asfalt een paar keer per week, rafels wegwerken meer hoeft ze niet te doen.
Blacky(pony) had te hoge hielen, nauwe hoeven en daardoor problemen met zijn stralen, daar werkt ze aan door stap voor stap de hielen wat lager te maken. Dat is millimeter werk, iedere 3 a 4 weken een stukje.
De stralen worden steeds beter en we kunnen de periode gaan uitbouwen tussen de bekapbeurten.

Je kan niet ineens de stand drastisch veranderen, wel langzaam verbeteren als dat nodig is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:27

Esperanza schreef:
[Morgen komt er iemand naar de voeten van mijn paard kijken en hij had het over een keer röntgenfoto's laten maken van zijn voeten. Ik denk dat ik dat maar eens doe. ...

Plak dan een uitgevouwen paperclip of een ander ijzerdraadje op de toon van de hoef van de kroonrand naar onderen toe, precies in het midden. Dan kan je goed bepalen of er misschien het hoefbeen niet meer parallel loopt met de hoefwand (meer of mindere mate mogelijke hoefbevangenheid).

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:56

Arabesk schreef:
Esperanza schreef:
[Morgen komt er iemand naar de voeten van mijn paard kijken en hij had het over een keer röntgenfoto's laten maken van zijn voeten. Ik denk dat ik dat maar eens doe. ...

Plak dan een uitgevouwen paperclip of een ander ijzerdraadje op de toon van de hoef van de kroonrand naar onderen toe, precies in het midden. Dan kan je goed bepalen of er misschien het hoefbeen niet meer parallel loopt met de hoefwand (meer of mindere mate mogelijke hoefbevangenheid).

Had je mijn laatste reactie aan jou gelezen? En?

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:58

Hoeft niet u heeft op uw vorige vragen ook geen antwoord verkregen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:20

Arabesk schreef:

Ikke niet snap? Ben toch niet blond, maar ik kan het even niet visualiseren....

Bedoel je of er aan de voorkant een knik in de hoefwand zit? Zoals toen op die ene foto? Die zit er niet meer, al lang niet meer. De wanden zijn gewoon recht nu. Op wat flares aan de zijkant na dan. De hoefsmid heeft langzaamaan de voet weer op een kleiner ijzer gezet, dus hij heeft niet meer van die platvoeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:47

Om mijn gedachtengang achter de genetica wat te verduidelijken:
Ik kwam vroeger dagelijks bij een sportpaarden fokker op stal. De merries waren erg verschillend, maar er was 1 groot kenmerk: de voeten moesten gelijk, groot en van goede kwaliteit zijn.
Ik heb van die merries daar nog nooit maar dan ook nog nooit problemen gezien met bokvoeten, brokkelhoeven, scheef afslijten, gevoeligheid, rotstraal of hoefbevangenheid.
De hoefsmid kwam voor de jonge paarden hooguit 3x per jaar en dan had hij niet veel werk.
Paarden stonden overdag buiten en kregen sportbrok.
Ik heb daar de waarde van een goede voet leren in te schatten :j
Dat versterkte nog meer toen ze een merrieveulen aanschafte met ongelijke voetjes. Dit paard had de ene ellende na de andere en kan enkel op siliconen en ijzers door het leven.
De nakomelingen hiervan hebben ook beduidend meer hoefverzorging nodig en neigen soms tot klemvoeten.

Ik kan een ieder verzekeren dat dit daarna ook 1 van mijn hoofdpunten is geweest bij het kopen van een paard. Mijn volgens boktnorm totaal met suiker overvoerde sportpaard haalde ik na 7 jaar rondom ijzers er zo vanaf en was wel een hele 3 dagen wat gevoeliger.
De tuigmerrie die ik nu heb was welliswaar totaal slecht op de hoeven onderhouden met flares tot aan parijs maar ik zag dat de hoofdvorm goed was (enkel wat toontredend). Deze van een drentse rijke weide afkomstige merrie die bij mij dag en nacht op een goed weiland staat met ook nog onbeperkt voordroog en bijgevoerd met granen loopt (sinds ik de 4 benen rotstraal weg heb gekregen) zonder blikken of blozen over kiezels en keien.

Langleve de aanleg tot goede hoeven is mijn mening.
Ik heb mezelf ook plechtig gezworen dat als mijn schimmelmerrie een veulen uit zou poepen met ongelijke voeten ik deze nooit meer zou laten dekken en het veulen accuut zou verkopen. Bij de hengstenkeuze let ik ook op gelijke voetstand.
Gelukkig hebben de eerste 2 telgen de pootjes van mama meegekregen, en ook mijn aangekochte appaloosa kan tot nu toe met 3-4x per jaar hoefsmid prima uit de voeten.

Bij al deze paarden geldt dat de hoeven groot zijn en snel uitwaaieren en dan afbreken, maar met een simpele bekap beurt direct weer correct zijn en ongevoelig. Ik ben dus fan van grote voeten geworden :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:10

*fout* moest pb zijn :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:12

Het zal u vergeven worden dat u per ongeluk een pb openbaar heeft geplaatst, doet mij ook regelmatig overkomen met handy zo slecht te zien.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:57

ik heb mijn haflinger nu ook op ijzers. ivm dat ik men met stanley. En daardoor zijn hoeven sneller slijten, ook slijt hij scheef af.

Heb nu 6 weken ijzers eronder en zijn hoeven zien er stuk beter uit. Nu krijgt hij nog 1x ijzers en van de winter haal ik ze er af. Want die ene keer dat ik naar buiten ga in de winter kan hij wel zonder ijzers. Ook op steentjes enz loopt stanley stukken beter met ijzers.

En van de zomer gaan ze er weer onder.

voor de nh-ers vergeet niet dat de wilde paarden hele andere ondergrond hebben dan de paarden in weides. De paarden in het wild hebben meer ruimte en veschrillende ondergronden. De paarden in weilanden hebben maar 1 soort ondergrond. Waardoor hoeven natuurlijk niet natuurlijk slijten/herstellen of hoe je het ook wilt noemen. Daarom is voor sommige paarden beter. Net als paarden met spat die moet speciaal beslagen worden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:19

Ik heb er nu een pensioen haflinger bi. De smid van deze haf wist te vertellen dat haflingers vaak toontredend staan.

Hier iemand ervaringen mee?
Of is het een broodje aap verhaal?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:49

hotchocolat schreef:
Ik heb er nu een pensioen haflinger bi. De smid van deze haf wist te vertellen dat haflingers vaak toontredend staan.

DE haflingers die ik ken hebben geen toontredend. En ik heb eerlijk gezegt nooit over gehoord dat haflingers waak toontredend staan

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:09

Mijjn paard z'n spatbeen wordt niet anders bekapt als z'n andere voeten. En dat gaat gewoon goed. Dus ze hoeven helemaal niet per se beslagen plutolover.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:37

plutolover schreef:
hotchocolat schreef:

DE haflingers die ik ken hebben geen toontredend. En ik heb eerlijk gezegt nooit over gehoord dat haflingers waak toontredend staan

Met name bij moderne vaker dan oude types, zou het edele bloed daar wat mee te maken hebben?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:16

Is er echt niemand die mijn vraag kan beantwoorden? |(

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:21

@ TessaVB: dat is heel moeilijk te zien aan een foto... Ik denk dat je dit aan de DA en HS over moet laten.

De vorm van de voeten wordt zeker genetisch bepaald, ook de ondergrond bepaalt de hoefvorm. Ik denk dat het met het voeren zo zit: overal waar TE voor staat is niet goed. Soms eens een appel/wortel doet de hoeven heus geen kwaad. Het probleem is dat veel mensen doorslaan en denken dat hun paard, die de hele dag op de groene vette wei staat, ook nog kilo's ander voer nodig heeft en het paard te weinig beweging krijgt tov het voer.
Voeren is moeilijk. Mensen willen gauw teveel geven.
Ik denk dat dit ook Arabesks strekking is (als ik het goed begrijp hoor, ik denk dat Arabesk haar paard heus ook wel eens wat lekkers geeft?).

Platvoeten en dunne zolen zijn wel degelijk te verbeteren. Met regelmatig bekappen en evt. een ijzer met zooltje kan je het wel verbeteren. Het is vaak een probleem van de steunsels (die nauwelijks aangemaakt worden, zwak zijn en/of omklappen). Daardoor verzwakken de verzenen, wordt de hoef plat en de zolen gevoelig. En de vlieger 'het paard hoort op zijn stralen te lopen' gaat dan niet op (zie ook recent onderzoek).

Zoals Hoeftniet al aangeeft zijn er recente onderzoeken over wilde paarden die eerder onderzoek uit de NB richting nogal ontkrachten (en nee, niet onderzocht door een hoefijzerfabrikant ;)). Iedereen moet zelf zijn conclusies daar maar over trekken, maar het is altijd interessant om de dingen van verschillende kanten belicht te zien, niet alleen maar van één groep paarden (Mustangs). Soms kom ik wel eens een paard tegen die zulke superhoeven heeft dat ik er het liefst niks aan zou doen, maar helaas komt dat niet vaak voor omdat wij gewoon een totaal andere leefomgeving/ondergrond hebben voor onze dieren.

Mijn eigen paard loopt ook al jaren zonder ijzers, eigenlijk alle paarden bij mij op stal. Die bekap ik ook met grote regelmaat (even tussendoor, voor het rijden). Dat gaat prima. Maar ik heb er ook tussen zitten die ik het niet zou aandoen om de ijzers eronderuit te halen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:41

plutolover schreef:
hotchocolat schreef:

Je ziet het vooral vaak bij rassen die breed in de borst zijn, dan worden de ellebogen naar buiten geduwd en komen de tenen dus naar binnen te staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:30

plutolover schreef:
ik heb mijn haflinger nu ook op ijzers. ivm dat ik men met stanley. En daardoor zijn hoeven sneller slijten, ook slijt hij scheef af.

Heb nu 6 weken ijzers eronder en zijn hoeven zien er stuk beter uit. Nu krijgt hij nog 1x ijzers en van de winter haal ik ze er af. Want die ene keer dat ik naar buiten ga in de winter kan hij wel zonder ijzers. Ook op steentjes enz loopt stanley stukken beter met ijzers.

En van de zomer gaan ze er weer onder.

voor de nh-ers vergeet niet dat de wilde paarden hele andere ondergrond hebben dan de paarden in weides. De paarden in het wild hebben meer ruimte en veschrillende ondergronden. De paarden in weilanden hebben maar 1 soort ondergrond. Waardoor hoeven natuurlijk niet natuurlijk slijten/herstellen of hoe je het ook wilt noemen. Daarom is voor sommige paarden beter. Net als paarden met spat die moet speciaal beslagen worden.

Omdat we hier die zachte ondergrond hebben, compenseren NB-ers dat door regelmatig te vijlen :)*. De hoeven 'zien' het verschil niet tussen regelmatig gevijld worden (= nabootsen slijtage) en het lopen op een harde ondergrond met veel slijtage. En om die reden is het dus ook zinloos om je paarden maar eens in de 8 weken te bekappen als je hoeven wil kweken onder je paard waarmee je ook lekker over asfalt kan gaan. Dan zal je vaker, kleine beetjes moeten vijlen.

Dat is zeg maar buitengewoon kort samengevat het idee achter NB (tezamen met anders huisvesten en voeden)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:07

Sinds mijn paard elke 4 weken gedaan wordt groeien z'n voeten als kool. Had ik niet verwacht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:01

Groep haflingers gezien, moderne type en alle toontredend.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:53

De twee toontreders hier staan voor op ijzers (sinds vandaag).

De een heeft twee lippen aan de zijkant de ander een aan de voorkant.

Beide pony's hebben een te dunne hoefwand en gevoelige zolen.

De takken zijn wat korter omdat het de eerste keer is dat ze ijzers onder hebben.

Morgen komen de foto's.