[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:06

OohafoO schreef:
kan je me iets meer over formula4feet vertellen?
Hoe vind jij dat haffy loopt in het filmpje?

hij loopt niet kreupel,maar in draf zet hij z'n benen niet echt voor zich uit,meer onder zich.
Misschien komt het ook door de harde bodem,als ik pablo longeer loopt hij in het begin ook zo,pas na wat los werken zet hij z'n benen voor zich neer(grijpen naar voren)
Ach,na een hoefbevangenheid is de kans toch groot dat de gangen iets korter worden(hoeft niet altijd,maar meestal wel...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:09

Als ik nu een filmpje van Isabella zou maken op een volte op harde ondergrond zonder schoenen, dan zou dat er niet uitzien ben ik bang. Ik vrees ook dat ze nooit meer echt zuiver zal draven op harde bodem in een volte. Zelfs niet op zachte bodem. Vanmiddag liep ze zelfs rechtuit in draf op de harde weg met haar easyboots niet helemaal zuiver (harde zolen in die schoenen), maar ze had er wel lol in en oortjes naar voren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:29

Nou Stan z'n hoefzweer is echt helemaal doorgebroken, hij loopt weer als een kievit ...pffff.
Ik voerde trouwens als extra al natuurmix van paardendrogist bij en dat meng ik met zeewier. Heb gisteren voor de zekerheid extra rozebottel besteld (voor de biotine/vit C), meng ik er dan ook nog door.
Hij ziet er overigens erg mooi uit, glimt als een spiegel, appeltjes etc. Maar goed dat terzijde Pling
Ben echt enorm opgelucht dat het nu weer goed met hem gaat. Vandaag 4x beetje gewandeld met hoefzak om. Morgen zet ik hem weer in de paddock ook met hoefzak om, kan hij zich even uitleven want hij was vanavond dus ook errug fris Haha! En daarna de easyboots uitproberen.

@Isapaardje: je hebt van die inlegzooltjes voor in de easyboots, misschien is dat wat voor jouw paardje?
En ik ben heel blij met al jullie tips en verhalen, OK dan!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:37

Even nog een vraagje.
Voeren jullie altijd magnesium bij of doen jullie het maar een korte periode? Zo ja hoe lang?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:42

Voer dus geen magnesium apart bij want volgens mij heeft hij geen insulineresistentie. Stan is vorig jaar gewoon te dik geweest en is daardoor hoefbevangen geraakt, helaas. Als hij echt niet af zou vallen met het dieet en de beweging die hij bij mij krijgt zou ik wel gaan denken aan insulineresistentie en dus ook magnesiumchelaat gaan proberen. OVerigens zit in hoefcompositum van de paarden drogist ook magnesium en dat heb ik gisteren dus maar besteld ivm die hoefzweer & algehele ondersteuning voor de hoeven. Dus dan krijgt hij het weer wel Clown

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:59

OohafoO schreef:
Even nog een vraagje.
Voeren jullie altijd magnesium bij of doen jullie het maar een korte periode? Zo ja hoe lang?

ik voer geen magnesium en ik zou daarvoor eerst een test laten doen bij de DA of je paard daadwerkelijk tekort heeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:04

IK hoor juist van meerdere mensen dat je dit kan geven zonder schade.
hoe zit dat?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:34

Je kunt het korte tijd (een aantal weken) uitproberen zonder schade. Tenzij je al weet dat je paard een nierprobleem heeft.
Bij mijn pony heeft het fantastisch geholpen, zij had duidelijk een hoop verschijnselen van insulineresistentie. Ik heb de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk, heb de eerste 2 maanden de voorgeschreven dosis gegeven met appelmoes(en met een week al resultaat) en nu geef ik nog ongeveer dagelijks een heel klein beetje (stukje pavokoek door het poeder rollen).

Een gewoon bloedonderzoek zal trouwens niet snel tekort geven, je moet het gehalte in de spieren meten en dat is ingewikkeld en duur.

Ik zou zeggen, overleg even met je veearts, lees het stuk op paardnatuurlijk, daar staat heel duidelijk omschreven wanneer het nuttig zou kunnen zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:14

Ik heb een hele tijd magnesium gegeven, eerst de gewone dosering, later de minimale dosis. Nu krijgt ze niet meer, maar ze is nu ook gewoon slank.
Voor ons was het een wondermiddel.

Even off topic: INDIANA HEEFT EEN HENGSTVEULEN GEKREGEN. Ik ben zo trots op haar, het heeft zomer 2005 heel weinig gescheeld of ze was er niet meer geweest en nu heeft ze een baby.
Nageboorte kwam perfect af, dus dat is een zorg minder i.v.m. de hoefbevangenheid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:17

Go jij! Go jij! Gefeliciteerd!!! Was hij nou 14 dagen te laat? Super dat het zo goed is gegaan!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:19

gefeliciteerd!!!!Foto's!!!!!!niks Off-Topic....indiana is toch ook "patient"????

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:13

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! GEFELICITEERD!!!!!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

En idd. foto´s! En naam! En was je d´r bij ?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:22

Gefeliciteerd! Foto's!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:33

Gefeliciteerd met de kleine Indiana Haha!
Hoe heet ie ????
Fijn dat het zo goed gegaan is, eigenlijk weer een zorg minder. Moeder heeft echt de warme dagen afgewacht; slim paard Haha!

Wat dat magnesium betreft ...
Ik heb er onlangs met de behandeld homeopaat van Isabella over gesproken en hij is geen voorstander van zomaar magnesiumchelaat bijvoeren. Het is niet alleen nierbelastend (bij een paard met nierproblemen dan ook niet geven), maar het wordt in de darmen tevens ook gedeelte omgezet in fosfor. En een teveel aan fosfor is weer niet goed.
Je moet dus echt zeker weten dat je paard een magnesium tekort heeft, anders ga je "duur" voeren.

Beter is, als je toch magnesium wilt geven, celzouten te nemen met het lichaamseigen mineraal magnesium (nr. 7).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:40

Hey super gefeliciteerd romeorowan met het veulen Haha!

Over dat magnesium ik ga tog even in overleg met de veearts denk ik

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:48

slim dat dit word uitgelegt. veel mensen die een pony hebben die hoefbevangen is denkt oo hij zou wel spierpijn hebben en rijden dan gewoon. Ik had vroeger een A-pony die ook een paar keer hoefbevangen is geweest omdat hij bijd eoude eigenaar alleen op stal stond en bij mij in een mooie volle weide. ik merkte direct dat er iets mis was en heb de veearts gebeld. dit heeft hij 4 keer gehad en telkens op andere tijdstippen/seizoenen zodat het heel moelijk was er iets aan te doen maar we hebben dan toch de oplossing. swinters de hele dag op de wei. in de herftst/lente ligt het eraan hoe het gras groeit en in de zomer staat ie in een afgezet stukje waar heel kaal gras is omdat dat al op is en mag ie per dag 1 a2 uur grazen. dat lijkt mis zielig maar dat is het beste en hij is nooit meer hoefbevangen geweest (en das nu al 7 jaar geleden!)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:53

Las net op paardnatuurlijk.nl dat het geschikt is voor paarden met overgewicht, overgevoelige huid en hoefbevangenheid.
Mijn haf heeft het alle 3.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:43

De eerste helft van de bevalling hebben we gemist, want het ging ontzettend snel.
We denken dat het een red roan is/wordt, want zijn grote zus June (nu 11 jaar) is ook caramelkleurig geboren, anders is het een red dun (aalstreep). Het is een hengstje en over de naam wordt nog naarstig nagedacht.

Afbeelding

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:08

Ach, wat een sgatje! En wordt een bijzonder kleurtje dus.

Over magnesium: wie niet wil toedienen kan ook zeewier geven, daar zit enorm veel magnesium in.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:29

Hallo, ik meld me ook hier.

Had een eigen topicje opgestart omdat ik met spoed enkele tips nodig had en geen tijd had om deze uit te pluizen, maar er werd een slotje opgezet.

Ik probeer het kort te schetsen.

Dinsdag lag m'n pony neer in de wei, niet van haar gewoonte. Toen ze uiteindelijk rechtkwam stond ze met de voorbenen vooruit. Na enkele minuutjes liep ze terug normaal te grazen.
Toch de DA gebeld - kon pas laat komen. Kreeg een spuit en een pasta (ontstekingsremmer) voor 2 dagen. Ze mocht gewoon op de wei blijven lopen, staat toch bijna geen gras op. Hij sprak over de eiwitten en niet over fructaan dus ik had al een buikgevoel dat het niet goed zat.

De dag erna was ze al stukken beter.

Gisteren lag ze terug neer in de wei en veel slechter dan de eerste keer. DA teruggebeld, maar was niet haastig om terug te komen. Hoefsmid kon ook niet snel komen - maandag pas.

Ik zat echt in zak en as. Zo machteloos.

Kwam toen toevallig ex-pensionhouder tegen, en hierdoor kwam ik in contact met een andere DA, die enkel paarden doet. Hij stond binnen 't halfuur bij mij en ze moest METEEN van 't land af of hij wilde er zelfs geen moeite voor doen om me te helpen. Was even in paniek want ik heb niet zomaar een oplossing, heb enkel de wei. Hij sprak over fructanen en ik voelde meteen dat ik de juiste man vast had. Gaf me pilletjes en vloeibaar spul en verder leven op water en oud hooi de komende week.

Intussen had de hoefsmid ook een gaatje gevonden en stond die gisterenavond toch opeens aan de deur. Ijzers afgehaald - bekapt. En dan naar een boer in de straat gebracht waar ze nu even tussen de koeien in een grote box staat (5x10 denk ik) met veel stro en hooi.

Hoop dat het nu snel beter gaat. Beide dierenartsen gaven aan dat het slechts heel licht is, dus dat de kans op herstel groot is, maar ja, je weet natuurlijk nooit.

Ik heb niet het ganse topic doorgelezen, doe ik af en toe wel eens tussendoor. Maar er stonden wel heel interessante tips in.

Ik baal er wel echt van dat ze moet binnen staan en dat ik ieder jaar zal moeten oppassen in het voorjaar, want het druist in tegen m'n natuur. Ik wil de paarden 24/7 buiten het hele jaar door en dit is echt wel een afknapper..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:34

Die van mij staat wel 24/7 buiten. Ik had een stuk wei waar nauwelijks gras groeide, omdat de ondergrond daar vrij hard was. Ze staat hier zomer en winter dus het gras krijgt hier eigenlijk geen kans op groeien. Mss kun je een klein stuk afzetten?

@OohafoO: Ben benieuwt wat jouw DA zegt. De mijne was er sceptisch over, maar hij zei dat het geen kwaad kon om het voor een korte periode uit te proberen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:39

Wel ik deed al aan stripbezgraing omdat ze ooit al bevangen geweest is. En er staat praktisch geen gras meer op, waar ze nu liep. Veel netels en distels en wat bruin verdroogd kort gras.

Toch moest ze er met spoed af. 't Is moeilijk hé, ik laat haar nu eerst herstellen en wil haar daarna toch terug op de wei. Maar zal haar nauwlettend in de gaten moeten houden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:52

Lieke_m: het druist inderdaad tegen het gevoel in.
Ik zou ook het liefst mijn paarden 24/7 op het land hebben. Nou zou dat ten eerste Indiana's dood worden en ten tweede hebben we daarvoor te weinig land.
Het is dus schipperen tussen wat een paardwaardig bestaan is en de paarden gezond houden. Bij mij staan ze 's ochtends 1,5 uur en 's middags 1,5 op het land. Tussendoor krijgen ze veel hooi/voordroog in de paddock.

Sterkte met je paardje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:47

wat een lief veulentje!!!!ik ben blij dat alles goed gaat!!!!
Pablo loopt ook overdag gewoon op het land,nou ja...land.
Maar ik zet hem nu al een paar dagen om 4uur binnen,samen met m'n eczemer,het is zulk raar weer hier....het is broeierig en regent steeds maar,het gras zie je bijna groeien.
Dan heb ik meer vertrouwen in twee jaar oud hooi.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:37

Wat een mooi veulen met zijn witte bles en aparte kleur.

@Lieke_M: je hebt nu gedaan wat je in de acute fase het best kon doen. Wel wil ik je aanraden om als het paard aangeeft dat het kan, met hem te blijven lopen. Dus geen boxrust tussen de koeien. Beweging is beter dan stilstaan ivm afvoer afvalstoffen.
Voor de toekomst zou je eens rustig kunnen nadenken. Of een uitloopje met zand creëren ergens, of heel, heel goed opletten met het gras. Mijn pony staat toch nog altijd 24/7 op de wei, maar dat weitje is niet meer zoals het vroeger was. Het is heel schraal en wel zo schraal dat ik echt hooi moet blijven bijvoeren (zodra dit andersom zou worden, dan word het schrale weitje wel gevaarlijk).
Droog bruin gras bevat meer fructaan dan kort gras. Kort stengelig gras bevat weer meer fructaan dan kort bladrijk gras.
Je hebt zelfs fructaanarme grasmengsels. en er zijn paarden die niet zo zeer van de fructanen bevangen raken, maar door een andere storing in het lichaam. Het is dus zaak de oorzaak proberen te achterhalen om een "toekomstplan" op te stellen. Maar eerst zorgen dat je paard nu goed geneest. Beterschap ermee.

@Oohafo: ik lees overal je oproepje of je nu wel of geen magnesium moet gaan voeren. Je twijfelt er kennelijk heel erg over. Zoals je leest zijn er voor en tegenstanders voor magnesium bijvoeren. Ik ben geen voorstander voor het "raakt het niet dan schaadt het niet voeren" van magnesium. Maar als jij ervan overtuigd bent dat het werkt voor je paard, bestel het dan en kijk het een dag of 10 aan. Je moet dan resultaat zien (hoewel ik niet denk dat je paard dan al zichtbaar is afgevallen). Afvallen bereik je het best door veel te bewegen, voldoende en over veel porties per dag verdeeld hooi te geven en geen krachtvoer, of andere lekkere versnapperingen. Behalve eens een banaan; daar zit ook veel magnesium in Haha!