[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:06

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik me hier mag melden en dat jullie toevallig wat tips hebben voor een beginnend hb paard. Omdat ik hoop te voorkomen dat het erger gaat worden.

Ze loopt gelukkig niet kreupel, alleen een beetje gevoelig op de voorvoeten, dus het lijkt alsof we goed op tijd bij zijn. De DA is net langs geweest en hij gaf aan geen (extra) beweging naast paddock overdag. Is dat standaard protocol voor hb? Ik heb altijd geleerd dat gewoon stappen (wellicht nu op het zachte) juist wel goed is.

En ik zit een beetje met m'n handen in het haar wat ik nu moet gaan voeren. Ik ben het topic al lekker aan het doorspitten wat jullie voeren :+, maar ben er nog niet uit wat ik over een week of wat bij wil gaan voeren. Ik las op internet dat ze als 'suikerarm' voer percentages van 12-20% gaven. Nu voerde ik vitalbix (4%) en havens power plus muesli (3%) en dat lijkt dus percenteel wel oké te zijn, maar toch vind ik het lastig om in te schatten, omdat het verder op internet ook niet 2 merken zijn die vaak samenkomen met 'suikerarm' of hb :+

Hebben jullie wellicht tips voor een voedingsadvies online?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:16

Als ze net bevangen zijn, hoe licht ook, laat ik ze alleen lopen wanneer ze zelf willen lopen.
Ik check elke dag de pulsatie en warmte vd voeten, ik zorg dat er een plas modder ligt zodat er keuze is om daar verkoeling voor de hoeven te zoeken.

Heeft je paard pijn?

Qua suikergehalte, kijk naar suiker + zetmeel. Dat percentage bij voorkeur onder de 10% houden. De havens voldoet daar niet aan gok ik. Vitalbix kan je prima blijven geven.

Wat is de oorzaak van de bevangenheid?

Astrid van pure paardenvoeding heeft mooie producten, maar reageert niet altijd even snel.
Sowieso zou ik niet gaan wisselen met voer nu. Alleen vitalbix is prima.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:50

Felinenanet, kijk zeker ook naar het hooi dat je voert. Als dat te hoog zit in suikers en zetmeel, en je geeft teveel/onbeperkt, dan maakt het niet uit hoe arm je krachtvoer is natuurlijk.

Dat weinig bewegen is vooral om kanteling te voorkomen. Ik ben vooral voorstander van zo snel mogelijk laten bekappen, zodat het hoefbeen de beste mogelijkheden heeft om op de juiste plaats te zijn en te blijven. Ikzelf heb de mijne redelijk snel weer laten bewegen, enerzijds om te zien of ze correct liep, en anderzijds omdat er nogal wat kilootjes af moe(s)ten. Maar bij haar was het wel 2x acuut (door overeten) en waren er snel bij (lichtgeraakt overgevoelig poppemieke, die van mij, de term "prinses op de erwt" is haar op het lijf geschreven.)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:05

Goeie toevoeging, helemaal eens.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:57

Wij kregen inderdaad ook het advies om niet te veel met haar te lopen ivm de kanteling. Echter moet ze wel blijven bewegen om het vocht van de ontsteking uit de hoeven te lopen. Hier moet dus een middenweg in gevonden worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:58

Daarom vrije beweging stimuleren. Dat kan door het hooi en water uit elkaar te zetten. Dan bewegen ze in hun eigen tempo. Zelf ben ik pas met wandelen begonnen toen ze goed liepen zonder medicatie

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:00

Maar ook met hooi en water uit elkaar zetten uitkijken als ze echt bevangen zijn. Mijn pony at wel, maar liep niet meer naar het drinken toe, omdat dit teveel pijn deed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:15

In de pijnlijke fase had ik water en hooi, naast elkaar bij het afdak liggen idd
Met zere voeten zo min mogelijk stimuleren
Ze gaan vanzelf wel weer lopen als ze zover zijn

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:37

FelineNanet schreef:
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik me hier mag melden en dat jullie toevallig wat tips hebben voor een beginnend hb paard. Omdat ik hoop te voorkomen dat het erger gaat worden.

Ze loopt gelukkig niet kreupel, alleen een beetje gevoelig op de voorvoeten, dus het lijkt alsof we goed op tijd bij zijn. De DA is net langs geweest en hij gaf aan geen (extra) beweging naast paddock overdag. Is dat standaard protocol voor hb? Ik heb altijd geleerd dat gewoon stappen (wellicht nu op het zachte) juist wel goed is.

En ik zit een beetje met m'n handen in het haar wat ik nu moet gaan voeren. Ik ben het topic al lekker aan het doorspitten wat jullie voeren :+, maar ben er nog niet uit wat ik over een week of wat bij wil gaan voeren. Ik las op internet dat ze als 'suikerarm' voer percentages van 12-20% gaven. Nu voerde ik vitalbix (4%) en havens power plus muesli (3%) en dat lijkt dus percenteel wel oké te zijn, maar toch vind ik het lastig om in te schatten, omdat het verder op internet ook niet 2 merken zijn die vaak samenkomen met 'suikerarm' of hb :+

Hebben jullie wellicht tips voor een voedingsadvies online?

Allereerst sterkte voor jou en je paard en hopelijk komt ze er snel weer bovenop.

Wat voer betreft zou ik de Havens weg laten,die zit op 48% suiker en zetmeel samen. Welke Vitalbix heb je? Mijn dierenarts adviseerde me om een vitaminebrok te blijven voeren en ik gaf toen al Pavo Vital en ben dat blijven doen.

Wat beweging betreft inderdaad niet gedwongen laten bewegen, dus lekker in de liefst natte/modderige paddock zetten. En anders een aantal keer per dag de hoeven koelen. Zelf deed ik dat met van die hoefbevochtigers (springschoenen) om,zodat de hoeven daarna ook nog langer koel/ nat bleven.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:59

Dankjewel allemaal voor alle tips, ik heb hier echt heel veel aan! Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat ze pijn heeft, maar op aanraden van de DA staat ze nu op volle dosis metacam. Als ze vandaag veel beter is, dan heeft ze dus wel pijn. Dus dat is even aankijken.

Ze heeft gelukkig een enorm grote paddock, waar ze graag scharrelt dus qua vrije beweging moet het wel goedkomen. Verder als ze op zand staat (longeerbak) loopt ze graag, en moeiteloos.

Oorzaak weten we niet. Het is geen paard wat gevoelig er voor is. Ergens heb ik het vermoeden insuline resistentie of misschien ppid. De test voor ppid krijg ik na het weekend terug. Hoewel ze daar niet echt symptomen van heeft, zal het natuurlijk altijd kunnen. Wellicht toch 'gewoon' najaarsgras icm minder bewegen dan normaal. Ik vind het erg lastig, ik heb gelukkig nooit met hb te maken gehad, dus het is ook een beetje zoeken naar hoe en wat.

Goede tip ook van de hoefsmid, ik ga haar gelijk even contacten. Ze is alleen wel 2 weken terug al geweest, dus veel eraf halen zal het waarschijnlijk niet worden.

Qua voer: fijn om te horen dat vitalbix waarschijnlijk wel mag blijven. Heeft er hier iemand z'n paarden op hoog-energie voer? Ze liep voorheen endurance, maar deed het zo goed op havens power plus dat ik haar daarop heb laten staan.
Qua hooi/kuil vind ik het ook lastig. Ik heb helaas geen mogelijkheid om te weken hier, en ze voeren hier kuil. Nu zou ze evt voor de nacht hooi kunnen krijgen, maar op de paddock staat ze met een ander (op kuil). Ik heb in ieder geval voor nu gezegd, echt een beetje los in het net en dat opfluffen, dat ze dat maar even leeg moet eten en absoluut niet meer/van anderen. Helaas ging dat al met regelmaat fout, dus ik hoop dat dat nu beter gaat.

Nogmaals dank voor alle tips! :)

Kleine edit; ik heb vitalbix active (11% suikers & zetmeel)

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:23

Sinds zaterdag staat layka op een groter stuk.
Ze kan nu weer draven of galopperen als ze wil.
Tot dusver gaat dit echt dik goed. Geen rare dingen.

https://youtu.be/Kd9UHQADyZA

Ik moest haar even los laten uit de kleine gevangenis zodat ik de grotere kon voorbereiden qua draad en palen. Maar zoals je ziet wou ze graag eventjes draven

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:32

Fijn zo! Vind je haar helemaal correct lopen, of toch net niet? Heb ik met de mijne, dat ik telkens denk: "Ik zie iets... nee, toch niet..."

Gisteren DA gebeld omdat... mijn paard teveel afkauwde. DA zal gedacht hebben: je bent gek dat je daarvoor belt. Tanden waren ok, geen pulsatie ook (vreesde dat ze kauwde uit pijn van bevangenheid, maar ze is nog altijd ok blijkbaar). Maar ze had wel verhoging (38,5°, gelukkig vanmorgen weer over) en begint ook meer te hoesten (normaal gevoelig voor stof, maar de hele droge zomer weinig last gehad, nu weer erg). Dus vermoedelijk een virusje, longen en ademhaling waren ok volgens DA.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:49

In stap loopt ze echt best goed.
In draf loopt ze zonder aarzelen.
Het is net niet echt helemaal rad. Maarja.... Geen spieren meer... En een langere tijd niet fatsoenlijk mogen/kunnen bewegen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:49

hagelslag schreef:
In stap loopt ze echt best goed.
In draf loopt ze zonder aarzelen.
Het is net niet echt helemaal rad. Maarja.... Geen spieren meer... En een langere tijd niet fatsoenlijk mogen/kunnen bewegen

Ik wou net zeggen, ik ben geen expert, maar gezien de omstandigheden zou ik tevreden zijn hoor!
Dit kan net zo goed komen vanuit stijfheid. Echt onregelmatig zie ik eigenlijk niet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 07:59

Hi
Mag ik binnen vallen met een vraag?
Wanneer gaan jullie met je HB paard naar de dierenarts om foto’s te maken? Momenteel loopt ze nog te slecht om op een trailer te staan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:26

Ik heb de dierenarts aan huis laten komen om de x-foto's te laten maken.
En dat heb ik gedaan bij direct het eerste vermoeden van hoefbevangenheid.
Je weet dan meteen de ernst van de situatie en dan kun je een behandelplan maken. De hoefsmid weet dan ook precies wat hij dan wel en niet kan doen met bekappen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:32

Mijn dierenarts gaf me twee opties.
Of direct foto's maken en na de acute fase (+-14dagen) of alleen na de acute fase. Omdat ze in de acute fase nog verder (kunnen) kantelen moest erna sowieso.
Hij adviseerde het laatste in ons geval. Omdat de eerste foto's alleen dat moment zouden bepalen. Hij geen ijzers direct ging krijgen omdat hij er te slecht voor was. Hij net bekapt was omdat ik een hoefzweer vermoedde en de smid toen zei dat hij daarnaast ook bevangen was en hem toen direct gekapt heeft. Was de eerste keer voor die smid en stand was beroerd.( bij ons ook grote oorzaak van bevangenheid).

Dus na twee weken zijn er foto's gemaakt. Daarop was een kanteling te zien op 4 voeten. Hij liep nog steeds heel slecht maar pulsatie was een stuk afgenomen, op achterbenen zelfs weg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:15

Wij ook na de acute fase. Met als enige onderbouwing mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:24

Hier pas na de acute fase foto’s laten maken, dierenarts op stal laten komen.
Maar komt ook omdat ik toen nog geen vermoeden van hb had.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:15

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga eens vragen of mijn dierenarts dit ook aan stal kan doen.

Wat wordt precies met de acute fase bedoeld?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:32

Ik denk dat acute fase de fase is waarin ze pijn hebben/pijnstillers nodig hebben.

Hier heb ik pas een jaar later foto's laten nemen, om te zien of ze er iets aan overgehouden had, omdat ze op steentjes erg gevoelig liep. Zo kwam de dunne zool aan het licht, gelukkig weinig of geen kanteling. Intussen eventjes acuut hervallen, maar heb deze keer geen foto's laten nemen omdat ze er weer na paar dagen pijnstillers bovenop was (telkens acuut bij haar, door teveel van het één of ander).

@Twinducklin, de jouwe loopt dus weer goed dacht ik gelezen te hebben? Heb je achteraf nog foto's laten maken om te zien of die kanteling verminderd/verdwenen was? Ik geloof nl. dat dit weer kan goedkomen door vaak en juist te bekappen, maar heb hiervan nog weinig ervaringen gelezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:34

Ik heb die van mij wel eens mee gehad terwijl ze pijn had. Extra dosis buut erin en gaan. Want ze moest bekapt worden op de kliniek om beter te worden. Dus dan moet je iets.

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:59

Helaas kan ik mij hier ook melden. Inmiddels bijna 2 weken geleden is er hoefbevangenheid geconstateerd bij mijn 25 jarige met Cushing.
Ze staat niet meer op het gras, krijgt geweekt hooi en alleen een vitaminebrokje en heeft sinds kort hoefschoenen.
Wel merk ik dat ik al die tegenstrijdige adviezen van iedereen heel lastig vindt.
De dierenarts die zegt dat er mogelijk al iets gekanteld is, die hoefsmid zegt dat het allemaal hartstikke meevalt. De dierenarts die zegt dat je moet verwachten dat ze na 11 dagen buut helemaal geen klachten meer heeft, terwijl je verder overal leest dat het weken kan duren. Staleigenaar die je adviseert dat ze vooral weer moet gaan lopen (staat nu overdag in een grote paddock waar ze kan scharrelen en ‘s nachts een zeer ruime box), terwijl je elders weer hoort dat ‘Actief’ bewegen in de acute fase juist de klachten kan verergeren.
En verder een heel wisselend beloop, waar ze woensdag en donderdag wel weer redelijk liep rechtuit (zowel op harde als zachte, met hoefschoenen), kwam ze gisteren bijna niet van haar plek af. Horen dit soort dips erbij?
Ze krijgt nu om de dag een zakje buut, heeft 5 dagen ascal gehad en nu nog ter ondersteuning phytonics podo comp en magnesium.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lang is het normaal om de buut te geven? En is om de dag dan logisch (op advies van de DA, gevoelsmatig zou ik eerder dan iedere dag 1/2e zakje geven misschien?)? En wanneer pak je het rustig aan bewegen weer op? En hoort het erbij dat het de ene dag slechter gaat dan de andere dag?
Wel stond ze twee weken geleden echt te wiegen en zakte ze door de achterhand, dat doet ze nu echt niet meer. Ook voel ik geen pulsaties meer, waar die eerder heel duidelijk waren. Dus er lijkt wel iets van een stijgende lijn in te zitten, maar we zijn er zeker nog niet helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:07

M'n pony begon met kerst kort te lopen, oud jaarsdag stonden we op de kliniek. Toen liep ze echt heel slecht en was rot dr te vervoeren maar ik wilde het toch weten. Ze stond toen al op pijnstillers en ander voer maar dat hielp niet veel. 'gelukkig' liep ze er door de adrenaline dokr heen en was ze nog niet zo super slecht, anders had ze dat niet meer gekund.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:36

1x per 2 dagen pijnstillers klinkt mij erg onlogisch in de oren.
Juist dagelijks of voor zo lang het werk geven en dan qua dosering afbouwen als ze weer goed lopen en niet qua interval.

Maar goed, ben geen dierenarts....

Hier vandaag 6 km bos gedaan onder het zadel. Als je haar de kans geeft gaat ze 10km vol gas. Dat doen we nog maar ff niet.
Ze loopt loepzuiver en als je niet beter weet zou je niet zeggen dat ze ooit bevangen was.