[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:45

Ash_ schreef:
Ga voor de zekerheid zo even de maat nakijken.
Heb ook de inlegzolen en die bandages voor om de voet ook.

Ook ik heb hier misschien wel interesse in als je de maat zeker weet en een richtprijs hebt ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:50

Mijn Whitney loopt nu super op de equin fusion jogging shoe voor de wagen. Ben er veel blijer mee dan m'n easyboots.

Whitney, gister goed voor 6 winstpunten en 3x een 1e plaats (M dressuur en M vaardigheid) 2 maanden en 10 dagen nadat ze bevangen geraakt is.
Afbeelding

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:12

Ziet er goed uit, voor iedereen die zijn hoop verloren is,
is dit een mooie stimulans :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:12

Dennis schreef:
Mijn Whitney loopt nu super op de equin fusion jogging shoe voor de wagen. Ben er veel blijer mee dan m'n easyboots.

Whitney, gister goed voor 6 winstpunten en 3x een 1e plaats (M dressuur en M vaardigheid) 2 maanden en 10 dagen nadat ze bevangen geraakt is.
[ Afbeelding ]

Toppers!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:39

En Whit haar vriendin Roos heeft in de ZZ dressuur dit jaar op de hippiade gelopen. Iets meer dan een jaar nadat ze bevangen geweest is.

Er is dus echt wel hoop dat ze weer goed in de sport terug komen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:40

iemand ervaring met luzerne?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:27

Hoi hoi, vandaag is er een interessant artikel gepost van dierenarts en voedingsdeskundige Anneke Hallebeek over het gras en de werking van suikers/fructaan. Lijkt mij dat de bokkers op dit topic dit wel interessant zullen vinden. Als je vragen hebt, kun je die stellen in de vorm van een reactie en dan zal Anneke daar wel op reageren. Het artikel vind je hier: http://www.paardenlifestyle.com/weidega ... e-paarden/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:50

Het is zeker goed dat Hallebeek er een artikel aan wijdt maar in feite staat dezelfde informatie ook hier, al drie HB topics lang. Wat ik wel goed vind is dat ze maar weer eens een duidelijk onderscheid maakt tussen suiker en fructaan en het feit dat deze componenten niet op dezelfde wijze in het lichaam verwerkt worden. Sinds de bevindingen van Pollit is er een ware fructaan-hype ontstaan en dát terwijl er op zijn eerste onderzoeken heel wat af te dingen is. Niet alleen werd in de eerste onderzoeken gebruikt gemaakt van een fructaan dat niet in gras voorkomt ( hij gebruikte cichorei) maar werden ook zulke grote hoeveelheden gebruikt die een paard normaliter nooit zal binnenkrijgen.
Hoe dan ook, het zijn eerder de 'gewone' suikers in het gras die HB veroorzaken, dan fructaan. Het blijft wel verstandig om beide zaken in de gaten te houden voor zover dat kan en wat dat betreft geeft Hallebeek wel een goede vuistregel aan dat je in de herfst/winterperiode beter niet de paarden in de ochtend op de wei kunt zetten aangezien de suikerverwerking in gras dan niet of nauwelijks op gang gekomen is. Ook dat heb ik hier wel eens eerder gemeld.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:54

Ik weet niet precies wat hier besproken is, maar het leek me sowieso wel nuttig om te vermelden :) Ik vind dat ze het duidelijk uitlegt. Goed om te weten, ook al heb je nog geen paard wat hoefbevangen is. Het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:00

Even off-topic; wat heb je een mooie schuilstal zeg!!!! :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:22

Leuk artikel, goed verstaanbaar.
:j inderdaad wat een prachtige schuilstal en fantastisch uitgelegd! JP

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:25

Zojuist is er nog een filmpje toegevoegd: goedkoop bakslepen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:16

Jannepauli lopen ze niet te knagen aan de balken die van jou schuilstal.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:27

worden shetlanders hoefbevangen als je ze in de winter op een groot stuk gras zet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:35

Dat kan ja.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:42

Marcella schreef:
Jannepauli lopen ze niet te knagen aan de balken die van jou schuilstal.

Nee, da's tropisch hardhout en dat smaakt ( ruikt) vies!
Wel waren ze aan de kozijnen begonnen en ook voor het schuen heb ik die nu bekleed met oude vloerbedekking en platic dat ik over heb van mijn flappies avontuur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:58

minajtje schreef:
worden shetlanders hoefbevangen als je ze in de winter op een groot stuk gras zet?

Bij mij is het jaren goed gegaan, maar ook 2x fout. Hier gaan ze dus niet meer op het gras in de winter, enkel af en toe om hun benen te strekken. Andere jaren kregen ze de hele wei, zodat ze genoeg ruimte hadden om hem niet kapot te lopen, maar toen werden ze bevangen, dus nu staan ze op een kleiner stuk dat helaas wel omgeploegd is.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:16

capopjekop schreef:
minajtje schreef:

Bij mij is het jaren goed gegaan, maar ook 2x fout. Hier gaan ze dus niet meer op het gras in de winter, enkel af en toe om hun benen te strekken. Andere jaren kregen ze de hele wei, zodat ze genoeg ruimte hadden om hem niet kapot te lopen, maar toen werden ze bevangen, dus nu staan ze op een kleiner stuk dat helaas wel omgeploegd is.

bedankt! dan ga ik ze ook op een klein stuk zetten dat ze kapot lopen, maar beter dan hoefbevangen worden. ga geen risico's nemen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:36

Jannepauli schreef:

haha, ik heb een hek die ik achter mijn auto vasthaak en daar sleep ik mee.
Krijg je met die biels geen last van hopen zand achter de biels? vooral als het wat natter weer is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:37

Een paard die niet op gras komt, kan net zo goed bevangen raken, dus ik vind het artikel eigenlijk incompleet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:14

Okee even foto's geleend van iemand anders. Maar de mijne heeft dus 2 van dezelfde plekjes onder zijn buik en ben benieuwd naar jullie mening. Hij staat onder een deken, maar ze zitten bij die van mij echt halverwege zijn buik. Iemand ideëen wat het zou kunnen zijn.

Zo ziet het eruit met het haar eroverheen vallend:
Afbeelding

En zo ziet het eruit als ik het haar wat eroverheen valt even omhoog 'vouw':
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:16

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:

haha, ik heb een hek die ik achter mijn auto vasthaak en daar sleep ik mee.
Krijg je met die biels geen last van hopen zand achter de biels? vooral als het wat natter weer is?

Nee, geen probleem zoals je op het filmpje kunt zien - het zand was namelijk goed nat. Met zo 'n biels wordt de grond ook stevig aangedrukt, veel beter dan een hek of sleepnet. Ik heb ook nog een dure professionele bakvlakker die ga ik nu maar te koop aanbieden!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:05

Dit stond bij een ander topic onder als banner

http://www.dazenvanger.com/pages/home
Citaat:
Hoefbevangheid exit 250ml

Voormengsel voor paarden.

Voor de voeding ten behoeve van paarden gevoelig voor hoefbevangenheid.

Samenstelling:
Mengeling uit aromatische stoffen die, door toevoeging aan de voeding, de geur en smaak ervan verbetert: 185gr. per kg; bewaarmiddel: citroenzuur E330 –47,5gr.per kg, rechtsdraaiende melkzuren E270 – 47,5gr. per kg, vloeistof: water.

Voedingsadvies:
Naar gelang de behoefte: dagelijks 2x 5 – 10ml direct in de mond. Behoefte gedurende het hele jaar: dagelijks 2x 2 – 5ml. Preventief: gedurende het hele weideseizoen: dagelijks 1x 2 – 5ml.

Verpakking:
250ml, 500ml

Aanvullende productinfo betreffende andere ingrediënten:
Met extracten uit maria distel, ginkgo, brandnetel, berk, guldenroede, goudsbloem.

Tip van de deskundige:
Om de verziekte stofwisseling zo snel mogelijk weer in evenwicht te krijgen, wordt aanbevolen het voeder aan te vullen met cdVet MicroMineraal en cdVet ToxiSorb plus.

€ 49,95

Is dit weer een geweldig verkooppraatje om "wanhopige" eigenaren van een hbpaard over te halen om het te bestellen of zou het echt werken?

Het is niet dat ik het ga bestellen met Sam en Luuk gaat het nog steeds goed * afkloppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:09

Ja, mooi verkooppraatje en je portemonnee weer wat leger!

Voor degenen die niet opzien tegen een dosis wetenschap: the Equine Veterinary Journal is zo aardig om de meest recente bevindingen mbt HB on-line te zetten. Hier is de link:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/ ... ctions.htm

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:48

nombrado schreef:
Een paard die niet op gras komt, kan net zo goed bevangen raken, dus ik vind het artikel eigenlijk incompleet.

Het artikel gaat niet per se over hoe je het risico op hoefbevangenheid in zijn algemeenheid moet verlagen, maar over weidegang in relatie tot paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Bedankt voor je mening overigens :)