[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:18

Je hebt ook geel lijnzaad. Dat bevat geen blauwzuur.

Info oa op : http://www.homeovet.nl/webshop/paard/kr ... ad_linola/

Ureum gehalte zou volgens mij DA het eiwitgehalte aanduiden.
Dat was bij Isa ook veel te laag.
2,6 mmol/l terwijl referentie tussen 5 en 7,1 zou zijn.
Maar dat was volgens mij DA juist een goed teken; wilde zeggen dat ik haar schraal hield.

Toch twijfelde ik en ik heb haar wel wat eiwit gegeven in de vorm van tarwekiemen (handje over het voer) een paar weken lang en van de protein light grasbrok ben ik toen overgegaan op de gewone wiesenflakes.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:28

setteke schreef:
Lolclub, waar haal je de gele lijnzaad? Ik ken alleen de bruine variant.

Zie de link die Isapaardje net plaatst :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:34

timokyana schreef:
vandaag de uitslag van balou gehad,hij heeft een groot vitamine E te kort en zal dit een lange poos moeten gaan bijkrijgen.
nu adviseerde mijn da mij equitopforte voor de andere paarden,alleen zou de magnesium/calcium verhouding geen kwaad kunnen?

ik kan weinig vinden over een vit e tekort op bokt,wat de klachten zijn en hoe lang het herstel duurt misschien iemand van jullie?

Schreef jij nou laatst dat je paard zo stijf was ?

timokyana

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:57

idd dat klopt. harde manenkam,slecht herstellen na arbeid en nu inmiddels lijkend op een opatje van 80.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:34

timokyana schreef:
idd dat klopt. harde manenkam,slecht herstellen na arbeid en nu inmiddels lijkend op een opatje van 80.

en de selenium waarde, is die ook gemeten ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:41

verder geen afwijkingen,alleen de vit E groot tekort en magnesium heeft de minimum waarde.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:03

Ik heb nog het een en ander over van afgelopen jaar wat ik nu niet meer bij geef (en ook voorlopig niet bij ga voeren).
Oa Glucohorse en vitamine E supplement van NAF (paardendrogist).
Verder nog peescompositum van Groene Os (slechts 30 druppels uit), diverse homeopatische middelen (oa solidago, hepar sulfur) ... alles goed afgesloten, droog, koel en donker bewaard en nog minstens 1 tot 2 jaar houdbaar.
Iemand interesse in iets ... PB me maar.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:22

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:37

over lijnzaad.

het is inderdaad altijd standaard geweest dat het gekookt of gebroeid moest worden vanwege blauwzuur.

als bijkomstigheid in een onderzoek naar de uitwerking van lijnzaad bij zomereczeem is lijnzaad vers gemalen gebruikt tot een 452 gram per dag zonder dat er nadelen opgemerkt zijn.
(hansen, guelph)
via onze dierenarts werd verteld dat ze op de faculteit ook tot 100 gram vers heel lijnzaad geen bezwaar vonden, maar heb dit nooit bevestigd gevonden.

het maagzuur van een paard kan het enzym neutraliseren voor er blauwzuur ontstaat, nat geworden lijnzaad kan ook openbarsten en dan al blauwzuur gevormd hebben,koken is een kleine moeite en geeft ook gelijk meer zonder extra calorieeen.

vaak is het meer om welke reden je het gebruikt, gebruik je het als aanvulling in het rantsoen om bijvoorbeeld fosfor bij te stellen, dan is koken of bewerken bij een kleine hoeveelheid niet van belang, nadeel is dat de zaden slecht openen en vaak dus onverteerd verdwijnen. bij gebruik bij darmbezwaren en voor het verwijderen van zand is vooral de slijmstof van belang en daarvoor moeten de zaden open zijn, dat kan door koken, broeien of malen in een koffiemolen. voor verharing wordt meestal een 50 gram heel zaad gegeven. met de hoeveelheid tot een 100 gram bij een groot paard heb ik er zelf ook nooit nadeel van gezien, grotere hoeveelheden werden hier ook gekookt of gebroeid.

wil je ook profijt hebben van vitamine E en de olie uit het zaad, dan is vers bereiden beter, geopend wordt de olie in open zaden wordt snel ranzig.

lijnzaad gekneusd uit de supermarkt is niet echt kwaliteit, in doorzichtig plastic bij vrij hoge temperatuur en veel licht bewaard blijft er weinig van over. handiger is dat veel dierenspeciaalzaken het ook verkopen in kilo of enkele kilo's, vooral als er ook veel voor vogels of hengelsport verkocht wordt.

geel lijnzaad bevat volgens opgave inderdaad minder tot geen stoffen waaruit blauwzuurgas kan ontstaan, maar de vraag is hoe nuttig heel zaad dan is. goede kwaliteit is zaden van gelijke kleur enmaat, glimmend en zonder veel stof en zand, je kunt ook proeven of ze nog goed zijn, er moet een aangename nootachtige smaak aan zitten. de zaden kun je niet vervangen door lijnzaadolie, werking is anders.lijnzaad is wel zeer energierijk voer en tel het dus mee in het rantsoen en niet als extraatje. wie het niet aandurft, gewoon 10 minuten koken, werkt ook prima sinds jaar en dag!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:50

@Tug: wat bedoel je met vers bereiden? Vandaag koken en geven, dus niet bewaren?

Ik geef Vash meestal zo eens per maand 100 gram lijnzaad, dat kook ik in ruim water gedurende 10-15 minuten. Doe dat dan een dag of 4-5 achter elkaar. Koop het inderdaad bij de vogelafdeling van de dierenspeciaalzaak.
Tip: Als het klaar is, schep ik het warm over in een leeg plastic ijsemmertje. Het steelpannetje vul ik daarna meteen met heet water plus een druppie afwasmiddel. Als ik terug kom van stal, dan heeft dat alle vette olie opgelost en is het pannetje zo weer schoon. Laat je de lijnzaad in dat steelpannetje zitten, dan krijg je de bekende vieze pannetjes, want het koekt allemaal vast. Op deze manier is lijnzaad koken net zo makkelijk als een eitje koken en hou je je pannetje netjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:07

ik zet het iedere ochtend in warm water eerst een aantal uren in de week....dan zie de slijmvorming al.
Dan s'middags even een half uurtje koken,tot het schuim erop staat en af laten koelen.
Meestal is het nog lauw als ik het door het voer meng,dan is het nog enigzins vloeibaar.
Als het koud is kun je de pan en inhoud optillen aan de lepel die er in zit :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:10

geerke schreef:
Dan s'middags even een half uurtje koken,tot het schuim erop staat en af laten koelen.

Hahaha, ja zo hoort het wel!! Niet over laten koken want dan heb je een fornuis vol snot :D Wat een bende kan dat geven!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:36

Ik heb het een keer gedaan en was meteen genezen van het lijnzaad koken :D

Even een vraagje: omdat de smid een verdacht zwart randje in de witte lijn zag na het bekappen moet ik de hoeven wat weken in een chloorverdunning, maar ze loopt ook nogal gevoelig loopt en om de zolen wat sneller te harden dacht ik wat Dry Feet te spuiten.
Bijten die 2 dingen elkaar dat iemand weet ??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:42

Heeft hij het eruit gehaald? Met chloorverdunning en Dry Feet geen ervaring, maar hier gaat er bij zwarte randjes in de witte lijn honing en teatree olie op. Werkt erg goed voor schimmels in de witte lijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:44

Hij is een zij ;)
Ik neem aan van wel, ik zag iig niets meer zitten :) of het is van schrik witweggetrokken door de bleek :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:07

timokyana schreef:
verder geen afwijkingen,alleen de vit E groot tekort en magnesium heeft de minimum waarde.

Kreeg hij helemaal geen gras ?
wat voerde je hem verder aan supplementen en voer ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 05:17

tot voor enkele weken geleden soms een paar uurtjes op het gras.
verder hooi van dit jaar,soms een handje meusli na arbeid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 06:38

Hier krijgen de dames lijnzaad waar ik kokend water opgooi; 1/2 uur laten staan en dan geef ik het; dat werkt prima. Geen troep omdat ik het zelf niet kook en met de waterkoker is het zo gedaan.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:08

in het onderzoek hebben ze lijnzaad gebruikt dat steeds vers gemalen werd, in het buitenland gebruiken ze het vaker zo en meestal met een oud koffiemolentje.

overkoken is niet echt een aanrader, van lijnolie kun je ook prima lijm maken, broeien ging hier hetzelfde als bij jannepauli, kokend water erop, mee naar stal en dan was het meestal ook koud genoeg om te voeren. een waterkoker op stal is toch een aanrader, lekker simpel en al heel vaak van pas gekomen als er weer eens voeten geweekt moesten worden, kopje thee voor de baas tussendoor is ook handig.

blauwzuur is een goedje dat snel tot gasvorming overgaat en na contact met water is het snel verdampt. meestal gebruik je lijnzaad ook voor een doel waar juist dat slijm zinvol is en niet als gewoon dagelijks voer, vrij prijzig ook om dat te doen en vaak zijn er dan goedkopere alternatieven. bij zieke paarden gaven ze vroeger tot drie kilo op een dag, maar dat is in onbruik geraakt, maar dan praat je ook over heel andere hoeveelheden. eenmaal gekookt bederft het heel snel, sommige hebben goede ervaringen met invriezen of koelen, maar welk effect dat op de kwaliteit heeft is niet bekend, op het oog blijft het hetzelfde, mar dat zegt niet alles over de inhoud.

ik gaf het wel altijd in emmers en niet in vaste voerbakken, lastig schoonmaken geldt niet alleen voor pannen na indrogen! een alternatief voor heel zaad is lijnmeel, meestal verkocht onder de naam lijnzaadschroot, daar is de olie uit geperst, maar de slijmstoffen zijn nog voldoende beschikbaar, zit ook flink minder energie in. het is alleen zelden in kleinverpakking te koop. met een zak van 25 kilo wordt de verleiding ook best groot het vaker dan nodig of langer te geven.

heel geven heeft als nadeel dat het ook weinig is, veel HB paarden krijgen al weinig, dus als je met wat nodig is, ook iets meer kunt maken zonder verdere nadelen is dat ook winst. laatste tip knuffel nooit een paard wat net gekookt of gebroeid lijnzaad opheeft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:18

DubbelDun schreef:
Ik heb het een keer gedaan en was meteen genezen van het lijnzaad koken :D

Even een vraagje: omdat de smid een verdacht zwart randje in de witte lijn zag na het bekappen moet ik de hoeven wat weken in een chloorverdunning, maar ze loopt ook nogal gevoelig loopt en om de zolen wat sneller te harden dacht ik wat Dry Feet te spuiten.
Bijten die 2 dingen elkaar dat iemand weet ??

Dat zwarte moet hij eruit snijden/uitvlakken,tot gezond hoorn wat niet zwart is.
Om de zool te harden smeerden wij altijd stockolm teer...maar goed ik ben zowat bejaard :o
Teer mag je dan weer niet op dat plekje smeren...dat moet je vooral niet afsluiten!

Fancylover@Ik wilde niet in je andere topic reageren...ik ga het wel doen maar dan niet over dit...
Ik heb de indruk dat de diepe buigpees enorm op zijn donder krijgt,dat zie je in de galop foto's.En dat zal niet pijnloos zijn :o
En dan moet ik even aan RonAalders zijn theorie denken....

Lijnzaad vinden ze heerlijk...ze krijgen het ook iedere dag...maar het is eigelijk een ramp!
Ik kook het buiten op een electrisch kookplaatje,waar ik een stand heb gevonden dat het zachtjes pruttelt en niet overkookt.
Ook kan ik er gewoon bij weglopen en iets anders gaan doen,en het vervolgens vergeten.... :D kan geen kwaad...

En daarna is het etenstijd....het hout rond de voerbakken zitten vol,de honden zitten vol,ik zit vol met slijmerige pitjes op mijn broek :(
Het komt weleens voor dat ik lekker op de bank zit en denk...gatver...wat zit er nu weer op mijn mouw? :D
Ik vindt die giftige dampen heerlijk ruiken! :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:15

Honing (zuivere) gebruiken bij schimmels in de witte lijn wordt ook door de van Nassau's geadviseerd, op hun website kan je er meer over vinden. De mix met tea tree vind ik handig omdat dat bacteriën dood en het maakt het papje werkbaarder.

Toch grappig dat het bij de meesten zo'n knoeiboel wordt, heb ik echt geen last van, ook mijn voerbak blijft netjes en het paard idem. Misschien toch omdat ik het uit het pannetje in een plastic emmertje stop. Als ik het op stal eruit haal, dan is het een soort puddingvorm geworden. Misschien omdat de lijnzaad in het koude plastic van buitenaf afkoelt en niet in de warme pan blijft zitten...of...of...uh...hadden we laatst niet ook al zoveel pagina's over lijnzaad :+ ? Maar ja...het is zowat het enige wat we als traktatie kunnen geven ('t is voor het zand, maar ik vertaal het als traktatie) :D !

Prachtig filmpje gemaakt met m'n mobiel....'ns even kijken of ik dat op een PC krijg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:36

Ga er nmaar eens fijn voor zitten - hier een serie filmpjes van The World Horse Welfare , gemaakt n.a.v. de cursussen die zij overal in Engeland georganiseerd hebben. Ook al ben je misschien geen 'pro' in engels, ik denk dat e.e.a. goed te volgen is en er wat van op te steken is. Have fun!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:49

Weekend Fillum!! Chips en cola erbij ;-) .
Spannend JP, wat heb je op de kop getikt voor ons? Moet zo weg, maar ga in de loop van het weekend zeker ff kijken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:56

Ik las dit op een ander forum, het gaat over Wiesencobs :
Onderwerp: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

cindybijl schreef:
deze producten worden gemaakt van grassen afkomstig van braakliggend land, waar de eigenaar (boer) niets meer mag doen (geen bemesting, geen onkruidbestrijding, met als resultaat gestressed gras, hoge NSK's en giftige stoffen). Het is niet voor niets dat dergelijke producten niet eens in de veehouderij gevoerd mogen worden (in de veehouderij moet men kunnen aantonen waar de producten vandaan komen en wat de inhoudstoffen zijn). De boer profiteert van een Europese subsidie wanneer ie z'n land voor een bepaalde periode braak laat liggen: om te voorkomen dat onkruidzaden overwaaien naar de buren mag het land enkel gemaaid worden. Dit gemaaid gras mag men niet laten liggen en wordt opgeraapt, kunstmatig gedroogd en tot brok geperst.

Is dit waar dat jullie weten ??
Ik vind het nogal verontrustend.

*gaat nu ook filmpjes kijken*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:28

Nou - het eerste wat ik me bedenk is dat als dat gras zo slecht zou zijn, dat dan tot uitdrukking zou moeten komen in de percentages die zowel op de site als op de verpakking vermeld staan. Dus als iemand dat soort beweringen doet, wil ik die ook gestaafd zien door bewijs van (gestressed gras, NSK's, gifstoffen). Ook de bewering dat het niet in de veehouderij gebruikt wordt zou onderbouwd moeten worden.
Dus... bewijzen graag!