Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:09

FaberSmid schreef:
Scoxxx doet dat u nu opluchten?

Blijft so anoying... domme smeden met hun lariekoekpraatjes ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:14

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:

Blijft so anoying... domme smeden met hun lariekoekpraatjes ;-)

en eigenaren die alles klakkeloos aannemen....gewoon een half jaar een paard met pijn laten lopen...hij moet er maar aan wennen...hier bedoel ik niet de post mee waar jij op reageerde....ik lees het zooo vaak op bokt...laat maar met pijn lopen...hoefijzers zijn slecht voor de doorbloeding...ja,ja....maar verkrampt lopen door de pijn is niet slecht?

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:09

Prachtig twee tegenover gestelde situaties over hoefsmid en natuurlijk bekappen beschreven.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:10

Hoi, ik heb een vraag aan jullie. Is het mogelijk dat dunne zolen verbeteren. Dus dat ze dikker worden en dat voeten die plat zijn (en dan bedoel ik plat) weer concaaf worden?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:51

Esperanza schreef:
Hoi, ik heb een vraag aan jullie. Is het mogelijk dat dunne zolen verbeteren. Dus dat ze dikker worden en dat voeten die plat zijn (en dan bedoel ik plat) weer concaaf worden?

Ja en nee. Maar eigenlijk is het antwoord nee.
Kleine verbetering is inderdaad mogelijk, maar je zult altijd "worstelen" met die dunne zooltjes.... zeker zodra het paard zwaarder belast wordt in het werk c.q. harder moet werken (m.n. buiten).
En platte hoeven blijven plat no matter what. Zaak is met platte voeten dat je deze vaak/vaker laat bekappen/bekapt, zodat ze zeker niet gaan flairen. Kortom ook hierin is verbetering mogelijk, maar zodra je een keertje 8 - 10 (foei) weken niet bekapt.... zie je de oude, platte hoeven gewoon weer terug komen.

En auw in het werk = ijzertje erondertikken he danwel andere hoefbescherming. Auw in paard's vrije tijd in de wei = altijd ijzertje ondertikken. Paard mag never-nooit-niet auw lopen als dit voorkomen kan worden, alle principe's ten spijt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:00

Platte zolen heeft vrijwel altijd te maken met toch nog teveel suiker/zetmeel in het voedsel. Schrap 'dat ene worteltje' dat 'ene appeltje' en 'dat halve schepje biks' en kijk uit met kort afgegraasd gras. Dikkere zolen zijn lastig te kweken in NL, daarvoor heb je een stimulerende ondergrond nodig met keien.

Ik kwam hier trouwens even binnenvallen om deze foto's te plaatsen van semi-wilde paardjes, of eigenlijk alleen maar de afdruk ervan -O-

Afbeelding

Afbeelding

en zoals voorgeschreven in de NB boekjes, badderen deze paardjes ook elke dag keurig even hun hoefjes in het water :D :+
Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:31

Arabesk is dat serieus, geen wortels en appels voor paarden? Krachtvoer is nog te begrijpen? En dikke zolen kweken?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:05

geerke schreef:
FaberSmid schreef:

en eigenaren die alles klakkeloos aannemen....gewoon een half jaar een paard met pijn laten lopen...hij moet er maar aan wennen...hier bedoel ik niet de post mee waar jij op reageerde....ik lees het zooo vaak op bokt...laat maar met pijn lopen...hoefijzers zijn slecht voor de doorbloeding...ja,ja....maar verkrampt lopen door de pijn is niet slecht?

Ja vind ik ook echt vreselijk tis gewoon je dier laten lijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:07

FaberSmid schreef:
Arabesk is dat serieus, geen wortels en appels voor paarden? Krachtvoer is nog te begrijpen?

Wortels en appels bestaan vooral uit water + suiker. Dat water is niet zo erg, maar suiker wel:

http://www.hoofrehab.com/diet.htm
http://www.swedishhoofschool.com/PDF-Ar ... 0horse.pdf

Citaat:
En dikke zolen kweken?

Ja net als het eelt op jouw handen ;-). Als je morgen stratenmaker wordt en je was voorheen tikgeit, heb je ook een probleem. Alleen lastig is dat de bodem veel te zacht is in NL, als je echt toppie hoeven wil hebben is zo'n ondergrond als dit het beste:

Hier meer over hoe het beste te bekappen bij dunne zolen:

http://www.hoofrehab.com/horses_sole.htm

Tot die tijd zijn hoefschoenen een goede optie om een paard comfortabel te laten lopen als hij moet werken op een ondergrond waar zijn hoeven bloot nog niet aan toe zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:34

Ach, het beest krijgt anderhalve schep biks in de ochtend. En een bietenpulp mengsel in de avond. Daar moet wel iets van spelt of zemelen door. Voor de rest onbeperkt hooi. Zal wel niet goed genoeg zijn, maar paard doet het er goed op. En er zit meer aan mijn paard dan alleen voeten. Al zou ik graag een nieuw setje betere voeten kopen ergens.

Arabesk schreef:
Tot die tijd zijn hoefschoenen een goede optie om een paard comfortabel te laten lopen als hij moet werken op een ondergrond waar zijn hoeven bloot nog niet aan toe zijn.

Ik heb na 2 weken al moeten besluiten om het op te geven. -O- (ik had mijn paard van de ijzers gehaald) Het werken is het probleem niet. Dat kan in onze bak prima zonder ijzers. Ik had zelfs al besloten dat ik voorlopig niets zou gaan doen met mijn paard (behalve bakgymnastiek dan). Pest is alleen dat hij niet kan lopen zonder ijzers en de hoefschoenen dus 23/7 aan moet. En dat gaat dus niet met die stomme dingen. Ik had van die Cavallo hoofboots gekocht. Na een paar dagen wat slijtage in de haren rond de koot. Speciale sokjes er bij gehaald. Na een week toch wel wat gevoelige hoefballen. En nu, na 2 dagen regen, liggen de hoefballen bijna open. Dus dit wordt niks. Paard loopt ook van me weg als ik na het rijden die schoenen weer wil aandoen. Op de weide gaat wel onder de schoenen, maar over een tegelpadje.... niet om aan te zien.

En we hebben een verharde paddock waar het hooi staat. En er liggen tegels in de schuilstal. Leuke stimulerende bodem met stenen, maar mijn paard kan er niet op staan. Wat moet ik daar dan mee gaan doen? Ik kan ook niet 4x per dag naar stal om die schoenen af en aan te doen. (wat ik nu doe) Maandag moet ik weer aan het werk.

Bovendien gaat het broeien in die schoenen. En zeker als ze dus nat geweest zijn. En dat stinkt!

Dussss, heb maar weer een hoefsmid gebeld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:47

Hoefschoenen zijn ook niet bedoeld om dag en nacht om te houden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:25

Arabesk schreef:
FaberSmid schreef:
Arabesk is dat serieus, geen wortels en appels voor paarden? Krachtvoer is nog te begrijpen?

Wortels en appels bestaan vooral uit water + suiker. Dat water is niet zo erg, maar suiker wel:

Natuurlijke suikers in natuurlijk voer en verhouding is nog altijd beter dan toegevoegde suikers in krachtvoer.

Citaat:
En dikke zolen kweken?

Ja net als het eelt op jouw handen ;-). Als je morgen stratenmaker wordt en je was voorheen tikgeit, heb je ook een probleem. Alleen lastig is dat de bodem veel te zacht is in NL, als je echt toppie hoeven wil hebben is zo'n ondergrond als dit het beste:

Arabesk als het nu echt zo simpel was als uw schrijven, dan kon ieder in sprookjes geloven.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:32

Arabesk schreef:
Platte zolen heeft vrijwel altijd te maken met toch nog teveel suiker/zetmeel in het voedsel. Schrap 'dat ene worteltje' dat 'ene appeltje' en 'dat halve schepje biks' en kijk uit met kort afgegraasd gras. Dikkere zolen zijn lastig te kweken in NL, daarvoor heb je een stimulerende ondergrond nodig met keien.

Ik kwam hier trouwens even binnenvallen om deze foto's te plaatsen van semi-wilde paardjes, of eigenlijk alleen maar de afdruk ervan -O-

en zoals voorgeschreven in de NB boekjes, badderen deze paardjes ook elke dag keurig even hun hoefjes in het water :D :+

Arabesk,

Het exterieur van een paard wordt genetisch bepaald (net als bij ons mensen...), zou dit dan ook niet voor het "exterieur" van het onderbeen gelden? Minder suikers geven aan paarden is "hot" op het moment, tot op zekere hoogte terecht. Toch moet je niet vergeten dat paarden gemaakt zijn om van gras, bloemen, planten en vruchten te leven anders had onze lieve heer wel vleeseters van deze dieren gemaakt. Denk je nu werkelijk dat een "appeltje minder" het exterieur van onze paarden kan veranderen??

In je schrijven verwijs je je wijsheden naar links (voornamelijk uit het buitenland en anders gepapagaait uit het buitenland), wat zijn je eigen ervaringen met het minder voeren van suikers en het veranderen van het exterieur bij paarden??

Zoals je weet zijn er onderzoeks resultaten vrij gekomen van onderzoeken naar wilde paarden in Australië, de paarden uit het noorden hadden hele andere voeten dan de paarden uit het zuiden. Hun voeten waren vergelijkbaar met de voeten van "onze" paarden in NL. Toch leven die paarden daar in het wild in het noorden. Hoe vind je nu dat we onze paarden moeten bekappen: a.) zoals de wilde voeten in het zuiden van Australie zich zelf onderhouden b.) zoals de wilde voeten in het noorden van Australië zich zelf onderhouden c.) zoals we in europa gewend zijn om onze dieren te bekappen omdat dit in de loop der jaren zich zelf ontwikkeld heeft d.) zoals Arabesk denkt dat het beste is omdat ze al ruim een paar jaar haar eigen paarden zo bijhoudt ??

Hoeftniet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:03

Ik heb bij meerdere paarden de hoeven enorm zien opknappen na het schrappen van alle zetmeel en suiker.

Ik verwijs naar links omdat ik echt geen zin heb om alles telkens opnieuw te typen en er op internet genoeg te vinden is, wat ik echt niet hoef te recyclen. Je hebt de links dus niet gelezen, anders stelde je die vragen niet.

In de natuur, even dichterbij huis; de duinen, daar lopen exmoortjes. Die vinden daar echt geen appels of van die oranje wortels, tenzij toeristen ze voeren. In de natuur zal een paard echt niet elke dag 1,5 kilo granen wegwerken, appels en wortels. De enige wortels die ze vinden, zijn wortels van bomen :+ en dat is heel anders.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:11

Helaas hier ook een paard met dunne zolen.

Ik heb het nog een jaar aangekeken, dinsdag komt de smid voor ijzers (rondom).
Ondanks de rotsachtige bodem hier (kan niet een normaal een plantje in de grond zetten) is het niet gelukt om de zool te verbeteren.

Appeltjes en wortelen staan niet op het menu, lang gras, hooi en na het rijden een beetje marstall vito wel.

Hoefschoenen heb ik ook geprobeerd. Voor rustig rijden zijn ze ok, als ik een keertje de berg hoog wil galoperen dan kan ik weer terug omdat ik wat ben verloren :( .

Daarom mijn beslissing dat ik het met een ijzer ga proberen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:26

Dus u heeft niet de zolen dikker kunnen kweken, zoals arabesk beschreef? Was ook te mooi om waar te zijn, dat sprookje.
Uw hoefsmid zou uw paard ook het liefst zonder hoefijzers willen, als dat mogelijk zou zijn. Maar zowel u als uw hoefsmid, weten dat hoefijzers de welzijn van uw paard verbeteren. Dus hebben u beide helaas die keuze moeten maken, toch weer te beslaan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:34

Helaas heeft het het niet geven van appeltjes hier niet geholpen.

In NL had mijn merrie al problemen met te dunne zolen. Het is wel wat verbeterd. Maar de steentjes hier in de Eifel zijn zeer hardnekkig.

Nu hopen dat ijzers hier de oplossing voor zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:39

IJzers zullen ook geen dikke zolen kweken, maar wel bescherming bieden. Zoals hoeftniet schreef, is dat genetisch en niet te veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:31

Goh, mijn paarden hebben zich altijd kunnen verzadigen met wortels, appels en krachtvoer en wat gek, die staan wel zonder ijzers. Een Pools paard met 24 uur weidegang met enkel hooi als aanvulling en een heuvelachtige wei met kiezels hier op 'stal' krijgt van elke kiezel een kneuzing waardoor hij 2 jaar lang kreupel ging, nog lekker 3 jaar latten 'wennen' ? Nu met een ijzertje gaat hij blij en pijnloos door het leven in iedergeval.

Arabesk, doe je opleiding een eer en roep geen ongegronde dingen van een goeroe na. Je zet je zelf echt te veel te kijk met je harde beweringen die je over een jaar weer tegen spreekt.

Genetica eet je niet simpel even weg en dat zou je moeten weten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:18

hotchocolat schreef:
Helaas heeft het het niet geven van appeltjes hier niet geholpen.

In NL had mijn merrie al problemen met te dunne zolen. Het is wel wat verbeterd. Maar de steentjes hier in de Eifel zijn zeer hardnekkig.

Nu hopen dat ijzers hier de oplossing voor zijn.

Ook bij mijn haflinger heeft het niet geholpen. Ik moest de mijne van de suikers afhalen omdat ze heel snel heel dik word (we denken aan insuliene resistentie) De zool is er niet beter op geworden, en geheel tegen mijn prinsipes heb ik een paar weken terug kunststof onder laten slaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:32

Ik ben verre van een Nh-er, maar geloof er wel in, dat voeding juist ook met de kwaliteit van hoeven te maken heeft. Ook met suikers, denk ik er het mijne van. Waarom moeten suikerpatiënten anders hun voeten zo nauw in de gaten houden wat betreft wondjes? Heeft ook te maken met het niet goed doorbloeden/voedingsstofen/zuurstof op die plek te krigen. Wondjes herstellen slecht bij suikerpat. in voetengebied en geloof er dus ook in, dat slechte hoornkwaliteit zeker met een teveel aan suikers/koolhydraten te maken kan hebben.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:50

Arabesk schreef:
Ik heb bij meerdere paarden de hoeven enorm zien opknappen na het schrappen van alle zetmeel en suiker.

Ik verwijs naar links omdat ik echt geen zin heb om alles telkens opnieuw te typen en er op internet genoeg te vinden is, wat ik echt niet hoef te recyclen. Je hebt de links dus niet gelezen, anders stelde je die vragen niet.

In de natuur, even dichterbij huis; de duinen, daar lopen exmoortjes. Die vinden daar echt geen appels of van die oranje wortels, tenzij toeristen ze voeren. In de natuur zal een paard echt niet elke dag 1,5 kilo granen wegwerken, appels en wortels. De enige wortels die ze vinden, zijn wortels van bomen :+ en dat is heel anders.

Wat versta jij onder natuur: hier in europa, in de woestijn, scandnavië, mongolië enz? Zou het eetpatroon in elk gebied niet anders zijn. Daar waar de dieren meer suikers binnen krijgen zal de bodem gesteldheid ook anders (zachter) zijn. Waar ligt hun hoefvorm dan aan, suikers of bodem gesteldheid?

En het antwoord op mijn laatste meerkeuze vraag?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:35

Zammie schreef:
Wondjes herstellen slecht bij suikerpat. in voetengebied en geloof er dus ook in, dat slechte hoornkwaliteit zeker met een teveel aan suikers/koolhydraten te maken kan hebben.

Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat je kritisch moet kijken naar de voeding van je paard en wat daar allemaal inzit en dat je een hoop kwaad kunt doen met verkeerde voeding, maar ben je nu echt nagels (hoeven dus) aan het vergelijken met huidweefsel, en dat dan ook nog eens van een suikerpatiënt t.o.v. een gezond paard? Ik denk dat e.e.a. biologisch gezien écht niet vergelijkbaar is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:42

Bij mijn paard is het wel degelijk terug te zien in z'n voeten dat er nu veel suikers in het korte gras zitten.
Echter uit zich dat meer in een soort scheuren in de wand (van onder gezien). En je ziet dat de uitgroei anders is als de rest van de voet. Paard heeft wel degelijk last van de suikers gehad. Als de voet deze uitgroei houdt is het goed. Zo niet, moet ik echt weer op gaan letten.
Paardenvoeten zijn imo wel een uitlaadklep van afvalstoffen. Als er van binnen iets niet goed gaat zal je dat altijd in de voeten terug zien. Je ziet ook kringen bij wisseling van voer of gezondheid.
Persoonlijk denk ik dat dunne-dikke zool ook gewoon genetisch bepaald is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:02

Zammie schreef:
Ik ben verre van een Nh-er, maar geloof er wel in, dat voeding juist ook met de kwaliteit van hoeven te maken heeft. Ook met suikers, denk ik er het mijne van.

Ik ben het daar absoluut wel mee eens. Voeding is uiteraard heel belangrijk. Maar bij een paard dat op een normale wijze gehouden word ga je echt geen wonderen zien.

Citaat:
Waarom moeten suikerpatiënten anders hun voeten zo nauw in de gaten houden wat betreft wondjes? Heeft ook te maken met het niet goed doorbloeden/voedingsstofen/zuurstof op die plek te krigen. Wondjes herstellen slecht bij suikerpat. in voetengebied en geloof er dus ook in, dat slechte hoornkwaliteit zeker met een teveel aan suikers/koolhydraten te maken kan hebben.

Absoluut niet te vergelijken situatie. Bij een suikerpatient sterven door de hoge waarden de vaten af, daarom wordt de doorbloeding slecht. Een normale bloedsuiker concentratie is verre van slecht. Afhankelijk van wat je doet met je paard, maar als je paarden (of mensen) die flink moeten werken volledig van de suiker gaat halen gaan ze vroeger of later tegen de vlakte.

Blijf aub reeel. Suiker is een essentieel onderdeel van het dieet. Wilde paarden krijgen ook geen zere voeten van het verse voorjaars gras en plunderen van fruitbomen. Sterker nog, het is hun reserve voor de winter waneer ze moeten leven van hun reserves.

Is je paard te dik, tja dan krijgt ie inderdaad teveel of werkt hij te weinig en kun je uiteraard problemen verwachten. Ijslanders, fjorden etc ga je natuurlijk geen hoog voedzaam dieet geven, daar is de spijsvertering niet op gemaakt en wordt ie ziek.
Heb je een schale vormloze warmbloed, stop er echt nog maar rustig een kilo wortelen of krachtvoer in hoor, dat gaat hem echt niet op ijzers helpen.

Het advies van een voedingsdeskundige voor paarden in een seminar was:

Voer op het oog en gebruik je verstand.
Ideaal is het wanneer de energie opname gelijk staat aan het energie verbruik
Is je energie opname hoger dan je energie verbruik lijdt dat tot vetopslag en omgekeerd natuurlijk ook.

Het gros van de paarden zal te dik zijn en dan zul je erinderdaad goed aan doen om te minderen. Paarden zoals de merrie van Arabesk die ik doorgaans in een normaal tot iets schrale conditie zie op foto's gaat echt niet slechter worden van dat appeltje.