Cindyrella schreef:Ook ik meld me hier.
Bij mijn 17 jarige haflinger is afgelopen maandag (12/05/2008) hoefbevangenheid geconstateerd door de DA. Ik vermoede het zelf al, omdat zede dag ervoor van 1 been last had en de dag erna vrijwel niet meer wilde lopen en alleen maar heel stijf en met kleine pasjes liep als het echt moet. <KNIP>
Mij werd aangeraden haar zo min mogelijk te laten lopen, 10 dagen absolute boxrust en liefst 3x daags met koud water afspuiten
De DA heeft meteen een pijnstiller gegeven. Verder aan mij een pijnstiller in pasta vorm, een kalmmakend middeltje in pasta vorm (om haar kalm en een beetje slaperig te maken, zodat ze misschien wat vaker gaat ligen en haar hoeven nog minder belast) en poeders waarvan ze er de eerste 3 dagen 4 zakjes per dag krijgt en na deze 3 dagen 2 zakjes per dag. De namen weet ik niet uit mijn hoofd, zal vanavond eens kijken.
Over 10 dagen moeten de medicijnen op zijn en gaan we kijken of ze pijnvrij is. Als dit zo is, mag ze ieder dag een uurtje op een kale weide en kunnen we heel rustig weer eens een rondje wandelen en misschien wat longeerwerk. Maar dat zal de tijd uitmaken!
Volgens mijn DA komt hoefbevangenheid op het moment ontzettend veel vor doordat de zon het gras zo suikerrijk maakt. Ze had diezelfde dag al 2 eerder gevallen gehad en ik was de 8e dit pinksterweekend.
Toen ik dit las moest ik gelijk aan de eerste hoefbevangenheid van mijn pony denken!!!
Victor is in 2001 ook met de Pinksteren bevangen geraakt en ik kreeg bijna exact hetzelfde advies als jij. Ik heb echter voor een andere methode gekozen op aandringen van de schoonvader van m'n hoefsmid. Victor is toen in een Duitse kliniek geopereerd via de "huskampmethode" oftewel z'n toongedeelte werd eraf gehaald.
Goh....er is dus weinig veranderd sinds 2001...