[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:01

Isa, is prima hoor, die berichten van jou Knipoog

Ja, nou, deze mensen hebben ooit zelf een pony laten inslapen omdat hij zoveel pijn had dat hij lag te eten. Dus heeft nado ook continue pijn, dus moet hij ook dood. Maar hoe kan een pony die perfect loopt in stap, heel alert is, sociaal met de anderen is en nog wel eens wild gaat lopen rennen nou continue pijn hebben ? En ik vind het heel naar dat zij dus van mij denken dat ik mijn pony kostte wat kost bij me wil houden dat ik hem dus maar pijn laat lijden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:05

MaaikeUshi schreef:
Mijn vragen:
hoe gevoelig zijn jullie paardjes?
hoe pakt de DA/ hoefsmid dat dan aan?
gebruiken jullie 'iets' om de zool weerbaarder te maken
hoe verbrokkeld ziet bij jullie paarden die witte lijn eruit (bij Stan is hij niet mooi recht, en nogal breed)

Die van mij is vorig jaar bevangen geweest. Ze heeft nooit die typische stand gehad, maar liep wel heel gevoelig en stijf. De DA gaf haar dan steeds medicijnen als ze een aanval had en de smid heeft de stand van de hoeven steeds bewerkt iedere 6 weken. We hebben het aangekeken, maar ijzers waren nog niet nodig, verder hebben we niks met de hoeven gedaan eigenlijk, alleen magnesium gevoerd en toen liep ze binnen een week niet meer stijf. Hierna is de smid weer geweest en hij zag iedere kapbeurt verbetering. Nu kun je het aan haar hoeven nauwelijks zien dat ze bevangen is geweest.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:19

@ Isapaardje
Ik weet zeker als de Dierenbescherming Image soms had zien lopen of staan: dat ik meteen problemen had gehad. Image heeft zo ongelooflijk veel pijn gehad. Ook de VA uit Bodegraven vond dat ik een dierenbeul was om Image in leven te laten. Dat heeft me erg veel pijn gedaan, omdat ik geloofde in Image. En het commentaar van de geraadpleegde veeartsen en klinieken hebben me echt zwaar aan het twijfelen gebracht. Ik had me voorgenomen in overleg met mijn eigen hoefsmid en jullie verhalen en op het Haflingerforum: zolang Image iedere morgen met veel moeite op staat en richting de bak loopt en normaal eet en drinkt, blijf ik het proberen.

Ik moet zeggen dat de hulp van kliniek Visdonk en HS Van Nassau wel als geroepen kwam, want het was een extreem zware emotionele periode voor mij.
Vooral het afwegen wat is nog dierwaardig en wat niet meer. Ik had al 2 x de afspraak gemaakt om haar in te laten slapen. En het commentaar van andere mensen en paardenkenners deed me niet zoveel, maar het negatieve advies van de VA natuurlijk wel. Want wie was ik om zo eigenwijs tegen hun professionele mening in te gaan.

En zie vanmorgen racet een paard door de wei, bokkend, steigerend Gelukkig ben ik toch eigenwijs Haha!
Voor het geld dat het 'gouden' hoefje gekost heeft, had ik 2 goede haflinger kunnen kopen Pling

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:35

Goh...wat veel nieuwe "patiënten" weer...heel veel sterkte!

Ook ik kreeg regelmatig te horen dat ik Victor beter kon laten slachten en een goede gezonde pony (paard) terug kopen. De hoefsmid had hem opgegeven en de DA's zagen het ook erg somber in, om over de zogenaamde andere "paardenkenners" nog maar te zwijgen. Heb ook diverse aanbiedingen gehad van andere paarden, waar m'n hoofd natuurlijk helemaal niet naar stond.
Tot 2x toe heb ik aan in laten slapen gedacht (1x zelfs de DA er al bij gehaald), maar ik kon het toch niet. We zijn nu 2,5 jaar verder en Victor doet het goed. Hij stapt, draaft, galopeert en bokt door de bak alsof hij nooit ziek is geweest. Op het harde lopen hebben we nog niet geprobeert, durf ik nog niet, maar verder gaat het perfect. Hij moet nog wel wat afvallen, dat gaat nog niet zo best.
Ik ben iig superblij dat ik naar m'n eigen intuïtie heb geluisterd en niet naar alle "paardenkenners" die zeiden dat het toch een verloren zaak was...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:50

MaaikeUshi schreef:
Mijn vragen:
hoe gevoelig zijn jullie paardjes?
hoe pakt de DA/ hoefsmid dat dan aan?
gebruiken jullie 'iets' om de zool weerbaarder te maken
hoe verbrokkeld ziet bij jullie paarden die witte lijn eruit (bij Stan is hij niet mooi recht, en nogal breed)

Beetje lang verhaal geworden, maar goed, zag meer lange verhalen, dus tja, korter kan ik het niet maken Knipoog
Alvast ontzettend bedankt voor jullie antwoorden.

Lange verhalen zijn hier meer dan welkom! Ook ik heb toen ik hier voor het eerst kwam Victor's complete verhaal (verhalen eigenlijk, hij is 2x bevangen geweest) opgetypt, ik wilde gewoon zo compleet mogelijk zijn. Is alleen maar leerzaam...

Over de hoefzweren kan ik kort zijn, Victor heeft ze nog nooit gehad *even afkloppen*.
Over de witte lijn: Bij Victor was de witte lijn (zowel achter als voor) gigabreed, maar is nu weer mooi smal(ler) geworden. Foto's van z'n hoef "voor en na" zitten hier ergens op het forum, zal kijken of ik het terug kan vinden.
Ik hou de hoeven zelf bij door elke week wat bij te vijlen (nou ja...ik vijl natuurlijk af Clown ), verder komt de bekapper elke 8 weken. Met dit droge weer probeer ik de hoeven wat nat te krijgen door het zand rond de waterbakken vochtig te houden. Meer doe ik niet aan de hoeven, behalve natuurljk af en toe uitkrabben. Victor z'n zolen zijn van nature dik, wat zijn leven heeft gered (hij heeft namelijk een "sincker") en zijn nu ook mooi hard geworden. Toen Victor nog erg bevangen was kwam de bekapper om de 4 en soms zelfs om de 2 weken om de hoeven mooi bij te houden. Dat is namelijk heel erg belangrijk.
Veel sterkte verder!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:59

Cindyrella schreef:
Ook ik meld me hier.

Bij mijn 17 jarige haflinger is afgelopen maandag (12/05/2008) hoefbevangenheid geconstateerd door de DA. Ik vermoede het zelf al, omdat zede dag ervoor van 1 been last had en de dag erna vrijwel niet meer wilde lopen en alleen maar heel stijf en met kleine pasjes liep als het echt moet. <KNIP>
Mij werd aangeraden haar zo min mogelijk te laten lopen, 10 dagen absolute boxrust en liefst 3x daags met koud water afspuiten
De DA heeft meteen een pijnstiller gegeven. Verder aan mij een pijnstiller in pasta vorm, een kalmmakend middeltje in pasta vorm (om haar kalm en een beetje slaperig te maken, zodat ze misschien wat vaker gaat ligen en haar hoeven nog minder belast) en poeders waarvan ze er de eerste 3 dagen 4 zakjes per dag krijgt en na deze 3 dagen 2 zakjes per dag. De namen weet ik niet uit mijn hoofd, zal vanavond eens kijken.

Over 10 dagen moeten de medicijnen op zijn en gaan we kijken of ze pijnvrij is. Als dit zo is, mag ze ieder dag een uurtje op een kale weide en kunnen we heel rustig weer eens een rondje wandelen en misschien wat longeerwerk. Maar dat zal de tijd uitmaken!
Volgens mijn DA komt hoefbevangenheid op het moment ontzettend veel vor doordat de zon het gras zo suikerrijk maakt. Ze had diezelfde dag al 2 eerder gevallen gehad en ik was de 8e dit pinksterweekend.

Toen ik dit las moest ik gelijk aan de eerste hoefbevangenheid van mijn pony denken!!!
Victor is in 2001 ook met de Pinksteren bevangen geraakt en ik kreeg bijna exact hetzelfde advies als jij. Ik heb echter voor een andere methode gekozen op aandringen van de schoonvader van m'n hoefsmid. Victor is toen in een Duitse kliniek geopereerd via de "huskampmethode" oftewel z'n toongedeelte werd eraf gehaald.
Goh....er is dus weinig veranderd sinds 2001...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:33

Victory-Boy schreef:
Foto's van z'n hoef "voor en na" zitten hier ergens op het forum, zal kijken of ik het terug kan vinden.

Ja dat begint hier een "probleem" te worden vind ik zelf.
We hebben allemaal stuk voor stuk al zoveel informatie gegeven, interessante verhalen, heel interessante foto's en filmpjes, nuttige tips en weblinken ... maar het gaat allemaal verloren in de grote massa op dit moment.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Het zou ook veel makkelijker zijn om nieuwkomers dan naar te verwijzen, dan nu keer op keer onze ervaringen opnieuw in te geven en te plaatsen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:41

Nou, mn vooruitziende blik was goed.... Gisteren heb ik mn paard in de bak gezet en al magnesium gegeven omdat zn gedrag al anders was. Maar helaas, vanmorgen kwam ik op stal en hij loopt niet goed. En zo gaat het elk jaar dus ik denk dat ik hem maar gewoon helemaal niet meer in de wei zet, of dan al preventief magnesium geven. En ik heb volgende week weer een wedstrijd sinds 2 jaar. Gaat het eindelijk een tijd goed..... gaat het toch weer fout Boos!

xxkimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:54

bij mijn paard is gisteren hoefbevangenheid geconstateerd. mijn dierenarts zei dat ik de hoefijzers er nog niet af mocht laten halen omdat dan de hoefwand kon zakken en dit erg veel pijn doet.. maar ik lees hier dat dit eigenlijk wel meteen moet.. wat moet ik nou doen??
ze heeft het aan alle vier haar benen..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:32

Toen die van mij destijds in de kliniek speciaal beslag kreeg heb ik ze er bij thuiskomst meteen onderuit gehaald en Smit laten komen voor hoefschoenen. Ijzers zal ik bij hoefbevangenheid absoluut nooit doen. Maar ja, dat is mijn mening Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:37

Daarover verschillen de meningen. Ik denk dat het ook sterk afhangt van de ernst van de hoefbevangenheid en in hoeverre de lamellen ontstoken zijn of al losgescheurd.
Image heeft met en zonder ijzers gestaan. Maar liep aanzienlijk beter op ijzers. Nog steeds loopt ze voor op corrigerende ijzers.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:38

@Isapaardje: Het begint iid een probleem te worden. Voor nieuwe mensen is het nuttige info en interessant om alle verhalen te lezen, voor de "oudjes" leest het niet lekker...de zoveelste keer dat "mijn" verhaal erop staat. Interessante links sla ik tegenwoordig al op, omdat ik ze anders niet meer terug vind, maar ik kan niet alle foto's of filmpjes blijven opslaan...erg jammer.

cornelie schreef:
Nou, mn vooruitziende blik was goed.... Gisteren heb ik mn paard in de bak gezet en al magnesium gegeven omdat zn gedrag al anders was. Maar helaas, vanmorgen kwam ik op stal en hij loopt niet goed. En zo gaat het elk jaar dus ik denk dat ik hem maar gewoon helemaal niet meer in de wei zet, of dan al preventief magnesium geven. En ik heb volgende week weer een wedstrijd sinds 2 jaar. Gaat het eindelijk een tijd goed..... gaat het toch weer fout Boos!

Ik denk niet dat preventief magnesium geven tegen hoefbevangenheid werkt.
Het blijft altijd "eng" om je paard op de wei te zetten, iig voor mij. Ik zet m'n pony's pas op de wei als de fructaanindex positief is, als er geen nachtvorst meer is, als er geen langdurige droogte is, geen felle zon meer en bij een bemest stuk gras in strookbegrazing. Ik heb 2 kleine weitjes waarvan ik er eentje bemest en in de strookbegrazing doe, de andere blijft onbemest en mogen ze helemaal hebben (niet te lang, hooguit een paar uurtjes per dag). Het jaar daarop wordt het onbemeste weitje bemest en gaat in de strook begrazing en wordt het bemeste weitje niet bemest en mogen ze dus helemaal hebben.
Dit betekend wel dat ze lang niet elke dag op het gras komen. Hopelijk blijft het zo goed gaan.

@xxkimmiexx: Bij Victor zijn de ijzers er wel afgehaald, juist omdat hij er veel last van had. Wel moet de hoefsmid/bekapper dan de teen (hoefwand) kort houden, omdat het anders erg pijnlijk kan zijn.

xxkimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:53

oke, morgen komt de smid en die kijkt dan even wat hij kan doen.. ik was er gelukkig optijd bij, haalde 'm gister uit de stal en zag meteen dat er iets niet goed was. Ik dacht dat ze kreupel was maar ze was erg stijf en kon bijna niet lopen. Ik zei al meteen dat ze hoefbevangen was, maar de mensen op stal zeiden van niet omdat ze niet met haar voorbenen naar voren stond.. maar ja toen de dierenarts er was zei ze dat ze het aan 4 benen had en dus alle vier haar benen probeerde te ontlasten door ze een voor een op te pakken en dus niet met haar voorbenen naar voren te gaan staan want dan ontlast ze alleen haar voorbenen.. ik vond het echt super zielig om haar zo te zien staan.. De dierenarts had haar meteen een pijnstiller gespoten en is vanmorgen weer langs geweest om te kijken hoe het met haar ging en gelukkig ging het een stuk beter!! ze had geen koorts meer, haar ademhaling en hartslag waren normaal en de pulsatie in haar benen was al een stuk minder.. nou ja nu is het even afwachten, ze krijgt nu nog een week pijnstillers en ga haar benen 3 keer per dag koelen.. hoop dat ze er niks aan overhoud, maar tot nu toe lijkt het mee te vallen..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:46

Toen mijn paard een week bevangen was heb ik de ijzers er onder weg laten halen, hij ging aanzienlijk slechter lopen toen. Ik heb het een weekje aangekeken en toen toch maar weer de ijzers eronder laten zetten, hij liep toen weer een stu minder gevoelig. Het is dus moeilijk aan te geven wat beter is, en verschilt inderdaad per paard. Als hij nu redelijk goed loopt zou ik de ijzers er niet onder vandaan halen, maar dat is persoonlijk. Ik heb toen trouwens de voorste lip wel van het ijzer laten halen om de druk op de toon te verlagen.

@isapaardje; inderdaad, ik vind dat ook een probleem worden. Het zou wat mij betreft een idee zijn om de openingspost aan te passen/actualiseren maar hoe en of dat kan? Verward

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:52

Is het niet een idee om een wiki pagina te maken met alle info?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:55

Sinds dat haf 2 jaar geleden bevangen is geweest en nu voor het eerst weer met masker op het land sta zie ik af en toe spoken.
Vaak als ik hem het land uit haal heb ik het idee dat hij niet goed loopt.
Als ik dan mensen op stal om hun mening ga vragen zie ze niks en loopt hij normaal zeggen ze.
Misschien is het gewoon maar over bezorgdheid maar ik wil het ook graag even van jullie horen.
Wat vinden jullie loopt hij goed op dit filmpje?
Afbeelding

Heel graag jullie mening. Kan het ook dat hij in het begin gewoon wat stijf is als ik hem ga halen op het land? En zo ja ligt dit dan aan zijn bevangenheid? vast bedankt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:05

Ik meld me ook weer even.

Wat een patienten erbij, niet leuk.

Over de hoefzweren: die heeft Indiana nooit gehad en aan haar hoeven is NIET meer te zien dat ze hoefbevangen is geweest.
Over het gras: ik blijf het ook eng vinden. Ze heeft vanochtend een half uurtje in de tuin gestaan. Het is nu voor mij helemaal schipperen want ze is hoogdrachtig (al 13 dagen overtijd) en ze moet natuurlijk wel alles hebben wat goed is voor het veulen. Ze krijgt geen merriebrok(helemaal geen brok), dat durf ik dus ook niet, alleen extra happy hoof van Spillers en een volledig voedingssupplement Formula4Feet, wat ik echt een aanrader vind.
Verder loopt ze heel erg goed!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:13

kan je me iets meer over formula4feet vertellen?
Hoe vind jij dat haffy loopt in het filmpje?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:40

haf: ik vind je Haf wel te zwaar nu voor zijn eigen bestwil. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is een Haf in model te houden. Ze groeien van de lucht lijkt het. Er mag wel een kilo of 50 af.

Hij loopt regelmatig en niet gevoelig, naar mijn idee. Maar echt actief loopt hij niet. Ik kan niet beoordelen of hij niet actief kan lopen of niet wil lopen. Zo op het oog zie ik niets alarmerends, maar ik weet niet hoe hij normaal loopt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:45

janouk schreef:
haf: ik vind je Haf wel te zwaar nu voor zijn eigen bestwil. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is een Haf in model te houden. Ze groeien van de lucht lijkt het. Er mag wel een kilo of 50 af.

Hij loopt regelmatig en niet gevoelig, naar mijn idee. Maar echt actief loopt hij niet. Ik kan niet beoordelen of hij niet actief kan lopen of niet wil lopen. Zo op het oog zie ik niets alarmerends, maar ik weet niet hoe hij normaal loopt.

Het was op het moment erg warm. midden op de dag en in de zon. Dan is hij niet zo actief.Tong uitsteken
Er moet zeker wat af. Hij is ook aangekomen van die 5 weken die hij al stil staat.
Ben nu weer aan het opbouwen. Hij zat natuurlijk met die wond.
Hij krijgt enkel de pavo koek en wat hooi en verder gras.
Het afvallen wil gewoon echt niet lukken. Boos!

Lees ook ovr afvallen en bevangenheid dat magnesium werkt. Is deze wat?
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=36131

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:39

romeorowan schreef:
Ik meld me ook weer even.

Over het gras: ik blijf het ook eng vinden. Ze heeft vanochtend een half uurtje in de tuin gestaan. Het is nu voor mij helemaal schipperen want ze is hoogdrachtig (al 13 dagen overtijd) en ze moet natuurlijk wel alles hebben wat goed is voor het veulen. Ze krijgt geen merriebrok(helemaal geen brok), dat durf ik dus ook niet, alleen extra happy hoof van Spillers en een volledig voedingssupplement Formula4Feet, wat ik echt een aanrader vind.
Verder loopt ze heel erg goed!

Oei, wat zul je in spanning zitten, al zo lang over tijd. Maar goed, gelukkig is ze de drachtigheid gezond doorgekomen, en als straks het veulen gaat drinken loopt ze niet zo veel risico, toch?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:47

OohafoO: zover ik kan zien loopt ze mooi ruim, verder is het moeilijk te beoordelen, maar het lijkt me niet alarmerend.
Op de websites www.equilife.co.uk en www.laminitisclinic.com kun je informatie vinden over Formula4Feet. En anders op de website van hoefijzerfabriek Werkman in Groningen.

Mysa: dat heb ik ook altijd gedacht maar blijkt niet helemaal zo te zijn. Ten eerste is het al belangrijk dat de nageboorte goed afkomt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:03

Ik zie niets bijzonders aan haf maar weet niet hoe hij normaal loopt. De tweede keer dat ik het filmpje bekeek wat beter naar de achterhand gekeken en het lijkt mij alsof hij linksachter ietsje korter stapt (maar is minimaal). Maar dit hele filmpje ziet er niet uit als teken van bevangenheid. In mijn beleving lijkt het dan alsof de knieën op slot gaan (of de benen houten stokjes worden).

Het kan zijn dat hij gewoon wat stijf is. Hij is ook wel stevig gebouwd inderdaad en neem je zelf maar. Als je te dik wordt, dan loopt het ook niet meer zo soepel Haha!

Hou zijn voeding dus minimaal en beweging zo maximaal mogelijk (wat al kan met de wond).

Wat de magnesium betreft ... niet te veel willen bijvoeren als niet nodig is. "Less is more" is mij eens verteld.

Romeorowan ... wat houdt Indiana je in spanning Knipoog
Hier op de manege was onlangs een veulen 21 dagen later geboren dan gepland. Dus het kan nog effe; Indiana vond het nu kennelijk te warm om te zogen en te zorgen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:47

Ik vind ook niet dat de haf stijf en bevangenachtig (nieuw woord Haha! ) loopt. ik vond hem misschien linksvoor IETS korter maar dat kan ook komen doordat hij natuurlijk het binnen voorbeen op de cirkel meer moet belasten. wat dat betreft zou ik graag een filmpje van gewoon een stuk rechtuit stappen/draven willen zien. Maar vooralsnog geen enge dingen te zien hoor.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:14

Ik zal eens kijken of ik morgen zo'n filmpje kan maken.
Bedankt jullie hebben me erg gerustgesteld