[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:31

Ik voer voor mijn paard equi-life formula 4 feet en daar doet hij het heel goed op. Verder alleen geweekt hooi/ kuilvoer.
Paard is volledig hersteld en loopt in de sport. Qua supplement was dit m.i. het beste brokje en ook prijstechnisch betaalbaar. Grote zak van 20 kg voor 85 pond en ik voer per dag 2x 100 gram brokjes en dat kost omgerekend 94,50 eurocent per dag.

hwn
Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:08

MarliesV schreef:
Ohw dames, ik en techniek, dit is een oud filmpje, gemaakt omdat ze niet zuiver was....

Ga ff het filmpje van deze week zoeken.

https://youtu.be/XYFCUz33FrU


Ze loopt natuurlijk wat geïrriteerd door de vliegen, maar op het eerste zicht zie ik er niks onzuivers of onregelmatigs aan.

Hier heeft de mijne weeral veel te veel gras voor haar eigen goed. Ik zag op FB een foto passeren van 5 jaar geleden, en denk dat er wel 50 kg bij is. Gelukkig zit ze alweer wat meer in het werk, en binnenkort bijrijdster die haar wat meer zal doen werken (ik durf niet meer galopperen normaal).

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:10

Heeft er toevallig iemand een tip voor kleine baaltjes graszaadhooi? Kan ze nergens vinden... regio midden nederland.

capopjekop

Berichten: 30730
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:14

Kleine balen is bijna niet te doen. Ik kon ze in regio nijmegen iig niet vinden, dus wij laten nu 1x per jaar 9 ton komen. Gelukkig hebben mijn ouders de ruimte om die op te slaan. Ik heb iedere fouragehandel in de regio gebeld. Heb je al op marktplaats gekeken?

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:01

Laten jullie graszaadhooi nog checken op suikergehalte?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:31

Ik heb 27 kg balen via Venhorst Fourage.
Zij zeggen dat het getest is dus daar ga ik vanuit, laat het niet nog eens testen.

Ons gewone hooi laat ik nu wel testen maar dat hebben we in het verleden nooit gedaan.

Hwn, hoezo durf je niet te galopperen.
En 50 kg er bij is wel link. Kan je niet de inname meer beperken?

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:42

Het is inderdaad de pony op mijn profielfoto!

Ik had nog een vraagje. Diana is echt ontzettend mager. We willen haar laten aankomen, maar we weten niet hoe. Ze heeft ir/ems en op de suikers wordt ze hoefbevangen. Ze krijgt nu bijna onbeperkt hooi in een slowfeeder.

Wat zijn jullie tips om haar aan te laten komen, zonder dat zij te veel suikers binnen krijgt?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:46

Eiwitten bijgeven?
Ik geef die van mij ivm andere issues (pssm2) erwtenproteine poeder bij om op te bouwen /aan te zetten/voldoende binnen te krijgen

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:48

Olie?

Hier zou vandaag de dierenarts voor controle komen. Maar ze hadden 2 spoedgevallen dus hebben ze gevraagd of de afspraak ook later deze week kan.

Ondanks dat ik het vervelend vind uiteraard direct ja gezegd.
Waarom extra belasten als het niet percee nodig is. Layka is geen spoedgeval meer. Het komt niet op 1 dag of 2 later aan

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:51

Phoe moeilijke vraag. De meesten moeten ze dunner hebben ipv dikker.

Wat geeft de dierenarts aan?

Heb je je ruwvoer qua waardes laten analyseren. Misschien mag ze meer dan ze nu krijgt? Hooi is toch de basis.

capopjekop

Berichten: 30730
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:33

Is ze echt te dun of mist ze bespiering?

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:01

Ik ga eens naar eiwitten kijken. Het hooi analyseren staat op mijn lijstje inderdaad. Ze is echt dun, je kan haar ribben tellen.

Marlies, klopt inderdaad. Daarom is er ook niks over te vinden op internet

Slmt9

Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:20

Zo herkenbaar probleem. Mijn paard heeft lang last gehad van ondervoeding. Verhuizing nieuwe stal en kudde icm onbeperkt ruwvoer waren oorzaak van een 4e hb waar we gelukkig op tijd bij waren.

In mijn ervaring is ruwvoer hetgene wat hem heeft geholpen weer op gewicht te komen. Maar ik had het ruwvoer op moeten bouwen. Alles wat ik extra gaf met veilige waarden, deden nauwelijks iets. Onbeperkt ruwvoer en nu is hij mooi in balans. Maar dus ook geen overgewicht hb. Dus dat zou ook mijn advies zijn, bouw ruwvoer langzaam op om aan te laten komen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:26

Als ik EMS Op zoek dan hebben ze het ook over vetbronnen voor energie
Misschien gemicroniseerd lijnzaad ( simple systems , dat merk heeft een paar mooie producten, te bestellen bij rene wielens) oid
En evt eiwitten voor spieropbouw zou misschien ook een optie zijn

capopjekop

Berichten: 30730
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:15

Ik heb Amber grasbrok en vitalmix lijnzaadolie bijgevoerd om haar weer op gewicht te krijgen. Nu de dagen korter worden ga ik dat weer bijvoeren aan haar.

hwn
Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:02

MarliesV schreef:
Hwn, hoezo durf je niet te galopperen.
En 50 kg er bij is wel link. Kan je niet de inname meer beperken?


Lelijke val vorig jaar bij n gekke galop (sleutelbeen en 4 ribben gebroken, klaplong en barstje in schouderblad, ook even KO geweest), en de schrik zit erin en ze neemt mijn stress over, zodat ik er inmiddels nog s naast gelegen heb.

Ik zal idd de wei weer afsluiten, track heeft gras genoeg, want hoefsmid waarschuwde me ook vandaag ivm vette manenkam en verbrede witte lijn.

MaritGalinda, ik heb/had luzernehooi, bevat maar iets van 6% suikers, en zo'n 13% eiwitten, vinden ze super lekker en zet goed aan (heb er nu weer besteld voor mijn hengst, die te schraal wordt). Geen idee of dat in NL makkelijk te krijgen is.

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:57

hwn schreef:
MarliesV schreef:
Hwn, hoezo durf je niet te galopperen.
En 50 kg er bij is wel link. Kan je niet de inname meer beperken?


Lelijke val vorig jaar bij n gekke galop (sleutelbeen en 4 ribben gebroken, klaplong en barstje in schouderblad, ook even KO geweest), en de schrik zit erin en ze neemt mijn stress over, zodat ik er inmiddels nog s naast gelegen heb.

Ik zal idd de wei weer afsluiten, track heeft gras genoeg, want hoefsmid waarschuwde me ook vandaag ivm vette manenkam en verbrede witte lijn.

MaritGalinda, ik heb/had luzernehooi, bevat maar iets van 6% suikers, en zo'n 13% eiwitten, vinden ze super lekker en zet goed aan (heb er nu weer besteld voor mijn hengst, die te schraal wordt). Geen idee of dat in NL makkelijk te krijgen is.



Oeiii dat is idd een lelijke val

Hier loopt layka weer stijver en slechter. Tijdens haar dutje stond ze in een spagaat. Ik heb geen idee wat ik ervan moet denken.

Morgen laat namiddag komt de dierenarts weer

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:26

Oke gister was misschien een 1 dag vlieg.
De dierenarts was er vandaag ter controle.
En opzich ze liep wel weer net als zondag.
We hebben het oké gekregen om haar een grotere paddock te geven.
Hier gaan we dan morgen/overmorgen mee bezig zodat het zand word ipv zan met een beetje gras. Misschien even de buurman vragen of hij de grasmat kapot kan maken met de bak vd trekker


Ohja en de dierenarts was echt zo ontiegelijk verbaasd over het feit dat we ondanks weken lang op een klein stukje nog gewoon met een los touwtje buiten haar gevangenis kunnen stappen zonder gevaarlijke situaties. Braaf peerd <3

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:23

Foutje sorry

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:33

Helaas is ze nog niet uit haar gevangenis bevrijd. Maar we lopen wel wat vaker met haar
En jeetje mina wat heeft ze een spierverlies
Maar we mogen meer doen dus rustig aan en dan komt dat wel weer.
En oh wat is ze toch braaf <3 nog altijd met een lang touw kunnen we lopen

https://youtu.be/vw2R1l5g6zY

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:54

Zijn er ook mensen hier met verstand van voeren en waardes die nodig zijn?

Die van mij moet van de dierenarts:
2 kg graszaadhooi
5 kg gewoon hooi

Nu heb ik dat gewone hooi laten testen en zit de waarde van de suikers boven de 10% (101-130 gemeten)
Daarbij is volgens de DA de eiwitten te laag.

Ik voer naast het hooi Marstall Force bij. 2x20 gram, op advies gisteren opgehoogd naar 2x30 gram pd

De dierenarts geeft aan dat als ik niet wil weken en geen ander voer wil halen, dat ik dan 1.5 kg luzerne moet gaan voeren en dan 1 kg hooi minder.

Dit omdat Luzerne laag in suikers is en hoger in eiwit.

Weken is geen optie, geen plek om te drogen en nat eet ze het niet, daarnaast is mijn rug verre van blij er mee.
Ander hooi is ook een probleem, want dat is prima te regelen, alleen kan ze dan de hele winter niet in de kudde staan en dat is voor mij geen optie. Ze staat al weken alleen in de paddock en dat vind ik niet kunnen, het is nu niet anders, maar zodra de rest van de weide af gaat, wil ik haar bij in de groep hebben.
De stalbaas vragen om een hele partij van 40 balen te vervangen is natuurlijk geen doen. Het hooi is prima, alleen wat hoger dan wenselijk voor die van mij in suikers en wat lager in eiwit.

Wat nu? Alleen de eiwitten aanvullen en kijken hoe ze het doet?
Of toch die Luzerne, loopt wel flink in de papieren qua kosten.
Toch apart zetten de hele winter?

Meer graszaadhooi, minder gewoon hooi ter compensatie is niet goed volgens de DA, dan komt ze voedingstoffen te kort.

Dilemma....

capopjekop

Berichten: 30730
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:02

Dat wilde ik juist als tip geven. Meer gzh en minder weidehooi. Je voert toch een supplement bij? Hoe kunnen er dan tekorten ontstaan?

Ik voer in verhouding meer graszaadhooi. Swinters valt Amber wel in maar dan voer ik grasbrok en olie bij. Zodat ze wel aan haar eiwitten komt.

Is het geen optie dit een tijdje te proberen en dan met bloedonderzoek te checken of het voor tekorten zorgt?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:25

De grap is dat ik in afwachting van de uitslagen van het gewone hooi, nooit mij aan die 2 om 5 kg heb gehouden maar half/half heb gevoerd.

Als ik van het hoogste uit ga qua gemeten suikers (13%) dan zou ik bij 4 kg ongeveer net zoveel suikers voeren als bij 5 kg/10%

Ik voer Marstall Force bij inderdaad, nu dus 60 gram totaal per dag.

Snap haar ook niet zo goed hoor, ze is naar ik hoor heel kundig, maar ik kan er qua communicatie niet zoveel mee om te overleggen.

Maar mijn gedachten was dus niet gek, om wat te compenseren. Alleen hoe vul ik dan meer eiwitten aan, als het met de Force niet voldoende is. Of de Force nog meer omhoog.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:08

Eiwitten bijvoeren kan door eiwitrijker hooi of luzerne idd
Maar als dat betekend dat ze alleen komt te staan zou dat voor mij idd ook geen optie zijn

Maar er zijn meer opties idd
Agrobs heeft amino pur en zo zullen meer merken een eiwit/amino supplement hebben
Soja schroot(ik zou wel biologisch aanraden ivm de hoeveelheden gif in de reguliere teelt )
Of een proteinepoedet (erwten of rijst proteine isolaat van bulkpowders of my proteine , vaak aanbiedingen)
Ik voer extra eiwit dmv erwtenproteine isolaat ivm pssm2
Nu na de oog operatie ook 4 scoops per dag (dik 100 gram)
Helaas 3 van de 4 dmv spuit de mond in, werkt prima, alleen wel een berg geklieder
Van de week komt mijn slobber bestelling binnen en hoop ik dat het op die manier naar binnen gaat :+ en dat ik er dAn nog een scoop of 2 extra in krijg
Maar goed, nadeel van het poeder, je moet het ergens door gemengd zien te krijgen
Of oraal met een spuit kledderen

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:37

Met een spuit is hier geen probleem, moet alleen dan in de zomer de weide in om het toe te dienen. Die van mij is daar wel erg makkelijk in.

Je hebt weer een berg info gegeven, heel fijn! Daar ga ik is even rustig voor zitten om het door te lezen.