[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:22

Jannepauli schreef:
Muesli zonder suiker bestaat niet. Het woord suiker moet je niet letterlijk nemen: graan bestaat uit koolhydraten en dat wordt in het lichaam omgezet naar glucose ( = suiker). Pavo heeft op dit moment geen enkel voer dat voldoet aan de norm ( veel te veel zetmeel+suiker) - pas in November komt er een nieuw voer op de markt van Pavo, het zgn Care4Life.
C4Lzou je wel mogen geven - dat zit op 9% - maar dat is nu nog niet beschikbaar.
Andere voersoorten die je mag geven staan in de openingspost.
Als de pony daadwerkelijk Cushing heeft, dan wordt Lucerne afgeraden.

Ik voer op het moment Dieetmix van Subli. Deze bevat 12% suikers/zetmeel. Ik ben benieuwd hoe de samenstelling is van het nieuwe voer voor Pavo. Tot die tijd vind ik de Dieetmix een goed alternatief. Voorheen voerde ik altijd Natural's Best, maar schrok toen ik zag dat het percentage suikers/zetmeel daarin nog 26% blijkt te zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 11:48

Marije: hier vind je veel over het nieuwe voer: [VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester? - de samenstelling heb ik daarin al vermeld. Zetmeel-Suiker is 9% en met de voorgeschreven hoeveelheid per dag voor paard of pony zijn ook je vitamines en mineralen afgedekt.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:05

Is er niemand die de marstall vito voert? Daar doet de mijne het erg goed op. Bevat geen granen en erg weinig suiker/zetmeel

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:20

Jannepauli schreef:
Marije: hier vind je veel over het nieuwe voer: [VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester? - de samenstelling heb ik daarin al vermeld. Zetmeel-Suiker is 9% en met de voorgeschreven hoeveelheid per dag voor paard of pony zijn ook je vitamines en mineralen afgedekt.

Klinkt wel interessant!
Ik lees ook dat sommige winkels het voer eind deze maand al gaan leveren?
Ben je van plan het voer zelf ook te gaan voeren of voer je jouw paarden op het moment geen krachtvoer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 23:44

Marstall Vito zit boven de 10%, dus iets hoger dan Pavo C4L. Een nadeel van de Vito vind ik dat er knoflook in zit.

Marije: mijn paarden krijgen geen krachtvoer - alleen ruwvoer (hooi) en een ruwvoersupplement ( Winergy Equilibrium). Ik ga de Pavo wel proberen want voor de Winergy moet ik telkens een uur héén en een uur terug rijden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:14

Miniloe, sterkte!
Als je wilt praten stuur gewoon een pb!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:18

hoi, (sorry voor het binnenvallen)
Ik kreeg vrijdag te horen dat mijn paard helaas ligt hoefbevangen bleek te zijn. (hij loopt kreupel maar vertoont verder geen gedrag dat hij niet wil lopen en ook niet die karakteristieke stand) Ik moet nu elke dag 1volle spuit metacam geven en 3 keer per dag elke hoef 10minuten koelen. Vrijdag en gister waren de hoeven nog echt bloedje heet, vandaag voelden ze weer koel aan. Dit is toch een goed teken?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:20

Luz_ElenaE schreef:
hoi, (sorry voor het binnenvallen)
Ik kreeg vrijdag te horen dat mijn paard helaas ligt hoefbevangen bleek te zijn. (hij loopt kreupel maar vertoont verder geen gedrag dat hij niet wil lopen en ook niet die karakteristieke stand) Ik moet nu elke dag 1volle spuit metacam geven en 3 keer per dag elke hoef 10minuten koelen. Vrijdag en gister waren de hoeven nog echt bloedje heet, vandaag voelden ze weer koel aan. Dit is toch een goed teken?

Wat vervelend dat je paardje HB lijkt te zijn.
In principe is dat een goed teken. Overigens vind ik het wel vreemd dat je een volle spuit metacam geeft.
Is je paard zo zwaar?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:48

Een volle spuit metacam is wel een behoorlijke dosis.. Mijn fjord woog tentijde van haar hb 530 kilo (op de weegschaal gehad) en zij kreeg uit mijn hoofd 300 ml? Zij was aan alle 4 de benen hoefbevangen.. Ik begreep destijds van onze arts dat je 50 ml metacam per 100 kilo lichaamsgewicht moest geven? Iig succes met de strijd tegen deze rot ziekte!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:06

Op de spuit staat het aantal kilo's dus 600 kg is 1volle spuit. Vandaag goed nieuws gehad het is gelukkig weg :) Ik moet de metacam alleen nog maar geven i.v.m. met een gevoelige pees (daardoor is waarschijnlijk de HB zichtbaar geworden zei de DA)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:21

Is er iemand die belangstelling heeft om de Easyboots RX van mij over te nemen?
Het is een therapeutische hoefschoen om het paard te ondersteunen bij HB.
Slechts drie keer gebruikt, kleine beschadiging op één van de schoenen.
Maat 5 (dus voor een paard met redelijk grote voet)
Extra inlegpads worden bijgeleverd.

Schoen is niet geschikt om mee te rijden.
Nieuwprijs 85 euro per stuk - vraagprijs nu 100 euro voor het paar excl. verzendkosten.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:36

Luz_ElenaE schreef:
Op de spuit staat het aantal kilo's dus 600 kg is 1volle spuit. Vandaag goed nieuws gehad het is gelukkig weg :) Ik moet de metacam alleen nog maar geven i.v.m. met een gevoelige pees (daardoor is waarschijnlijk de HB zichtbaar geworden zei de DA)

Volgens mij is dat niet zo. Ik meende dat je 0.6 ml moet toedienen per kilo. Maar goed, het is (gelukkig) al even geledn dat ik de Metacam moest geven. Ik kan het dus best verkeerd hebben!

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:57

ik heb nu ook metacam en idd op de spuit staat het aantal kilo's wat je geven mag, ik mocht nu 200 geven (is 200 kilo)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 09:35

Voor een onderzoek van de Faculteitskliniek voor Paarden in Utrecht wordt gezocht naar hoefbevangen paarden/pony’ met een lichaamsgewicht van ongeveer 400 kilo of meer. Het doel van het onderzoek is om met behulp van EMG (ElektroMyoGrafie) vast te stellen of er sprake is van verhoogde spierspanning van de diepe buigspier.
Voor het onderzoek wordt er gezocht naar hoefbevangen paarden/pony’s waarbij het mogelijk is om een EMG meting van de diepe buigspier (bovenbeen) uit te voeren. Het paard/de pony kan voor de EMG-meting een korte periode opgenomen worden op de Faculteitskliniek maar de meting kan ook aan huis worden uitgevoerd. Hopelijk zal dit onderzoek uiteindelijk bijdragen aan een betere therapie voor deze zeer pijnlijke ziekte.
Voor informatie over deelname aan het onderzoek kun je contact opnemen met:
Drs. Lotte C. Hardeman
L.C.Hardeman@students.uu.nl
Tel. 06-47030803

Bron: Horses.nl

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:49

Je paard moet dan nu bevangen zijn neem ik aan?
Diegene die het onderzoek doet ken ik trouwens, wel geinig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 09:58

Ja, dat is wel de bedoeling: de achterliggende gedachte is natuurlijk om te zien op welke wijze de diepe buiger nu echt invloed heeft op het ziektebeeld ( kanteling etc.) - tot op heden wordt de therapie ( voornamelijk met therapeutisch beslag) daarop ingesteld.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:02

Ik ben zelf ook wel benieuwd wat er op de lange termijn als schade aan de gevolgen van hoefbevangenheid kan zijn. Maar elk onderzoek met betrekking tot hoefbevangenheid is erg goed natuurlijk.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:04

En pony is terug bevangen ben echt wel een beetje radeloos en dit op een week tijd.. het is echt ernstig hij wisselt telkens van been. Vanavond komt nogmaals de dierenarts net nu ik dacht dat we er door waren alles ging al terug een paar maanden zo goed.Het is niet leuk hem zo te zien.. wss is het nu gewoon chronisch zei de Da :( .

Bij deze weet iemand of een supplement van pavo eventueel iets zou helpen bij hem ik spreek dan van pavo eplus ivm de afvalstoffen enzo.
alvast bedankt ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:02

Pavo E plus, met 20% suiker/zetmeel? Dan kun je beter niks geven.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:34

Dat wist ik nie jannepauli,sorry. Da is onderweg nu..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:20

Zo.. meneer heeft een spuitje gekregen en moet de komende dagen 2poedertjes per dag innemen tot het beter is dan afbouwen. En daarna is het op een streng dieet voor eeuwig ..dat zal wel met mijn merrie zijn want wil hem zijn sociaal contact niet ontnemen.
Feit is we staan bij een boer op stal en die denkt blijkbaar dat paarden evenveel eten nodig hebben als koeien wat dus niet is. Da bevestigde nogmaals dat onze paarden te dik staan maar breng dat maar eens aan de boer zijn hoofd..

Da wist me ook te vertellen dat de diarree die hij heeft voortkomt van de eiwitten hij kan die blijkbaar niet goed verdragen. En er is een kans dat hij de ziekte van Cushing heeft. Daar ben ik dus wel even weer zoet mee :(

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:39

Iemand intresse in cavallo hoefschoenen maat 4 (geloof ik) helaas is het geen optie voor die van mij en staat die weer op ijzers (helaas 4kant)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:01

Ash_ schreef:
Iemand intresse in cavallo hoefschoenen maat 4 (geloof ik) helaas is het geen optie voor die van mij en staat die weer op ijzers (helaas 4kant)

Ik misschien wel, vrees dat ze te groot zullen zijn. Zal de hoeven eerdaags even opmeten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:55

Ga voor de zekerheid zo even de maat nakijken.
Heb ook de inlegzolen en die bandages voor om de voet ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:26

Daar kun je gewoon mee rijden toch? Zal ook even meten, want ik wilde graag cavello's voor Amber met het mennen.