Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:35

Ik heb hem nu 2,5 week terug buiten gezet. Gaat 's nachts wel op stal. Maar stond op school waar hij alleen maar binnen kan staan. Wilde hem niet helemaal buiten hebben omdat het daar het paard niet voor is. Hij staat nu rond de 6 uurtjes per dag buiten op een rusthuis en dan staat hij na 6 uur ook weer te dringen om naar binnen gehaald te worden. Misschien is het wennen en gaat hij over een paar weken liever niet meer naar binnen. Ik weet het niet. Wel is het nooit echt een buitenpaard geweest.
Ben heel benieuwd moet de 15e weer op scan. In het begin was zijn been de eerste paar dagen wel warmer. Nu eigenlijk niet meer. Dus hoop voor het beste. Ookal is hij dan goed, hij blijft tot eind Juni bij het rusthuis staan omdat ik ivm studie te weinig tijd heb en hij op school gewoon niet op zijn plek stond.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:42

Aangezien bij mijn paard het check ligament volledig was doorgesneden, en er heel wa woekerweefsel afgeschraapt werd, kon ik de mijne niet bv een jaar buiten laten. Het check ligament zou dan met veel littekenweefsel aan mekaar groeien, of gewoon niet aan elkaar groeien maar elke keer weer afscheuren bij een brute beweging..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:14

Alyel dan kan het indd echt niet anders dan boxrust...

Eerst was mijn da ook tegen weidegang. Maar hij vond wel na de acute fase dat het te proberen was.
En op haar klein stukje naast de veulens is ze erg braaf...
Het been blijft ook super goed.

Normaal denk de da eind maart nog eens scannen indien goed op te bouwen.
Welke been bescherming zou nu geschikt zijn? Wil liever niet zonder beenbescherming maar wil ook niet dat het been te warm zou worden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:29

Tri-zone airlite zijn goede beschermers! Die wilde ik ook. Heb ze toen gepast van een vriendin van mij. Ze komen helaas niet over zijn schieffel. Dus gedoemd tot bandages of br pro peeskappen. Die zijn hoog genoeg. Andere zitten precies op het randje...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:33

Zal eens opzoeken bedankt! Balen dat je ze niet kan gebruiken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:37

Kan het zijn dat deze enkel voor vooraan zijn? Want hier zouden ze voor achteraan moeten dienen. Of kan je ze gewoon ook achteraan aandoen? Staat er precies nergens bij.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:34

Als je een pony hebt moet je voor de achterbenen maat full voor de voorbenen hebben (3klittenbanden)
Bij een paard zijn achterbenen moet je die met 4klittenbanden hebben

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:15

Die airlite hebben ze ook strijklappen van. Daar ging het toch over? Die br moet je voor achter idd die met 4 klittebanden voor achter bij een paard. Maar die airlite zijn gewoon strijklappen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:36

Cross beschermers van p e hebik nu ook erg fijn en niet warm er onder

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:41

Heb ze gevonden! Zal ze bestellen.
Ik ben ook aan het overwegen om eens een paardenzwembad te bezoeken.
Zo kan ze al wat opbouwen zonder te belasten, en haar energie al wat kwijt. Nu is ze wel braaf tegenwoordig maar als ze de vrijheid zal proeven dat ze terug mag draven....
Zijn er van jullie die al eens hun paard hebben laten zwemmen in een zwembad?
Ik vrees eigenlijk wel dat ze er niet in zal gaan. Het is zo'n angsthaas soms.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:51

Ik nog niet, maar als ik de mogelijkheid had, deed ik het wel.
Ik geloof enkel dat het hier niet in BE te vinden is...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:00

Voor de pees heeft zwembad niet veel zin volgens mijn dierenarts. Dan een aquatrainer. Dan krijg je de belasting die je wilt om de pees sterker te krijgen. Zwemmen bereik je de pees niet mee. Dat is meer voor banden en spieren....

Ik wilde dat toen doen. Maar aquatrainer zat niet in de buurt. Zwembad enigszins vandaar dat ik daar naar ging informeren bij mijn dierenarts....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:07

Het is niet per se om de pees sneller te doen genezen of sterker te krijgen. Eerder om de spieren op te bouwen voor ze terug onder de man mag draven... (normaal is dit voorzien eind deze maand, na een positieve scan)
Paard heeft allerhande problemen gehad (zadelproblemen, tandproblemen,...) en is moeilijk te rijden (laat haar moeilijk correct rijden) En ik hoop als ze al wat spier op zit dat ze het minder moeilijk zal hebben.
Want nu verwacht ik terug een erg sterk paard, die terug makkelijk in verzet zal komen en erg scheef is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:26

Nu de afspraak ik gemaakt! Vrijdag gaat ze voor het eerst zwemmen. Ik hoop dat ze erin durft. Is echt geen held met nieuwe dingen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:31

Ik heb de 3de scan volgende week vrijdag gepland. Ben heel erg benieuwd hoe het eruit ziet, aangezien hij wel weer enkele keren gek heeft lopen doen op de paddock..

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:38

ChocoBesnier; Ben benieuwd hoe jou paard reageert op de zwemtherapie! Hopelijk wil ze er in! :)

Roxxiejj; spannend! Maar jouw paard had toch een oktoberblessure? Of heb je er meer dan 6 weken tussen zitten per scan?

Wij gaan volgende week ook weer scannen. De 3e scan. Hij is nu 5 weken weer aan het werk, per dag ongeveer 20 minutjes voor de sulky op de drafbaan (het is een koersdraver).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:17

Dit wordt de 3de scan, de eerste was 23 oktober ongeveer, toen 10 weken later weer (begin januari) en nu dus half maart weer 10 weken later. Linkerbeen was vorige keer beduidend minder, maar voelt nu toch weer warm aan. Aan de andere kant, paard voelt helemaal wat warm aan met dit weer, dus kon niet echt goed vergelijken.

Ik zie echt overal iets in. Paard had geen beschermers om in de paddock, been wat warmer en dikker, Rox in paniek. Vandaag heeft ie maar 5 passen gek gedaan, maar slaat het me direct weer om mijn hart. ARGH.. Haat aan peesblessures _-:( _-:(

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:44

Roxxiejj schreef:
Dit wordt de 3de scan, de eerste was 23 oktober ongeveer, toen 10 weken later weer (begin januari) en nu dus half maart weer 10 weken later. Linkerbeen was vorige keer beduidend minder, maar voelt nu toch weer warm aan. Aan de andere kant, paard voelt helemaal wat warm aan met dit weer, dus kon niet echt goed vergelijken.

Ik zie echt overal iets in. Paard had geen beschermers om in de paddock, been wat warmer en dikker, Rox in paniek. Vandaag heeft ie maar 5 passen gek gedaan, maar slaat het me direct weer om mijn hart. ARGH.. Haat aan peesblessures _-:( _-:(

Reken er maar op dat dat voorlopig ook niet ophoudt :(:) Ik ben vanaf november 2009 bezig en ben angstig bij het minste of geringste, en dat terwijl ik langer de tijd heb genomen en hij hartstikke goed gaat.

Morgen ga ik hopelijk voor de laatste keer naar Emmeloord met mijn patient. Willen jullie voor ons duimen?

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:00

Wenda haar been was vandaag iets warm. Nu drie dagen los geweest.

Vanmiddag heerlijk gereden, superrelaxt paard. Kon gewoon echt weer rijden, Wenda was direct weer bloedfanatiek :') Zelfs stiekem een galopje meegepakt. Ze viel er zelf in en heb haar lekker twee rondjes laten lopen. Heerlijk beheerst geen gekke acties. Kan gewoon weer helemaal verliefd worden met zulke dagen <3

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:20

Spannend Roxxiejj! Ben benieuwd, en voorlopig blijft het nog wel hoor. Ik ben nu een jaar verder en zie nog steeds overal spoken haha! Paardlief had na het rijden een beetje vocht in haar been, ik gelijk in paniek :+ even op het harde uitgestapt en er was niks meer te zien.

Veel succes Gulpje! Ik zal voor je duimen.

Hier de kreupelheid van vorige week gelukkig weer over! Denk toch een spiertje of een lichte hoefkneuzing (ze heeft wel een donker paarse plek op haar hoef) gelukkig niks ernstigs aan de hand dus!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:19

Mijn vorige paard heeft ook al de nodige blessures gehad, dus ik was idd altijd al dat ik spoken in alles zag. Nu met mijn nieuwe paard zie ik het nu al spoken, terwijl die pas geleden rontgen is gekeurd...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:40

Maar bij een nieuw paard heb ik in het begin altijd, dat ik wat zie. Ben ik bang dat ik besodermieterd ben.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:41

Dit paard was bij het ophalen helemaal clean :j
Zit alleen nu ontzettend slecht in het haar. Meer niet :j

Juliah98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:50

Hey! Ik heb een paard met best zwakke pezen, hij heeft een half jaar geleden een pees blessure gekregen, hij loopt niet meer kreupel en mag nu weer een beetje beginnen wat te doen.
Ze zeggen dat ik hem nu dressuurmatig moet gaan rijden, ik ben hem nu veel aan het longeren omdat hij zo stijf was.

Hebben jullie tips?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:11

Euh, niet longeren? Ik zou, als ik jou was, alleen maar rechtuit gaan trainen. Mijn paard gaat vanaf binnenkort weer gewoon mee naar buiten, lange rechte stukken is zoveel beter dan wending na wending, waardoor er veel meer belasting op de pezen komt.