Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:56

Waarom is de buitenkant van die voet zo vierkant gevijld?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:05

ok de hoefsmid is had de hoef dus wat ronder moeten vijlen? Zou geen reden weten waarom deze "vierkante" vorm is gekozen. Ik maakte me vooral een beetje zorgen om de rand die rechtsonder zo duidelijk te zien is, maarja ik ben maar een leek wat dat betreft.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:09

Sizzle schreef:
Aangezien het aan de kant is waar het stuk afgebroken is denk ik dat de bekapper dit expres heeft laten zitten om het gat in de wand op een andere manier op te vangen. (maar dat is natuurlijk speculatie van mijn kant).

Ik zal eens proberen iets uit te leggen.

Doe je duimen en wijsvingers eens tegen elkaar aan zodat er een "rondje" ontstaat.
Druk nu vervolgens eens je handen naar elkaar toe, waar voel je "druk/rek"??
Juist in het boogje.

Stel je nu eens voor dat het een stuk hoef is waar een stuk wand is uitgebroken of een scheur in zit, wat denk je wat er gebeurt als de druk op die plek komt?

Mijn mening, zorg dat bij een hoef die scheuren heeft de wand zo kort mogelijk is en blijft zodat de zool op de plek van de scheur een stuk "druk/rek" kan opvangen.
De kans is anders dat het alleen maar erger wordt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:11

mystery1980 schreef:
Niemand een reactie op deze foto?

citaat:
ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/

De wand overal even dik maken zodat de druk gelijk verdeeld wordt.
De wand bij de teen iets korter maken.
Maar het blijft moeilijk iets te zeggen over een voet als je alleen de onderkant kan zien.
Ik voel alles liever voordat ik bekap ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:43

Henkje schreef:
Bij mijn paard is de zool aan het 'wisselen' geloof ik. De zool was opeens poederig en met de hoevenkrabber viel er een droog stuk af. Daaronder zat weer een 'normale' zool. Ook de stralen zijn aan het loslaten.
Hij heeft er verder geen last van. Alleen zijn de steunsels iets lang nu door het loslaten van de zool.

Had mijn paard ook een week of 2 geleden. :j
Meeste is er gewoon vanaf 'gevallen', de smid heeft vandaag de overige oude delen weggehaald en de steunsels bijgesneden.
Hij zei dat 't een goed teken was dat de zool zich vernieuwde.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:37

Gimli_ schreef:
Had mijn paard ook een week of 2 geleden. :j
Meeste is er gewoon vanaf 'gevallen', de smid heeft vandaag de overige oude delen weggehaald en de steunsels bijgesneden.
Hij zei dat 't een goed teken was dat de zool zich vernieuwde.

Het is nu ook weer normaal :). De hoef is wel weer wat holler geworden. Ik vond het zo apart omdat het echt opeens gebeurde. In 2-3 dagen is het opeens weer normaal.

Een tijd geleden had ik ook een topic geopend over de eeuwige scheur in Pollocks achterhoef. Die is nu aan het uitgroeien :)
Ik ben echt blij met zijn voeten nu!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:46

Ik heb een stuk van dit topic doorgelezen, mss zijn hier nog mensen die mij tips kunnen geven. Afgelopen maandag is de smid geweest, ik kom s avonds op stal, krijg de schrik van mijn leven.... paardlief staat met 2 ingetapte voorhoeven op stal. Blijkt dat ze aan een kant een losse hoefwand heeft/had, smid heeft dit eruit gesneden, zooltje tussen hoef en ijzer gedaan en nu moet het er gewoon uitgroeien. Ik vind het er behoorlijk akelig uit zien, maar heb dit ook nooit eerder meegemaakt, dus mss ligt het wel aan mij en valt het erg mee. Van de smid mag ik gewoon met het paard rijden: dressuur/springen/crossen/buitenrit, wat is jullie idee hierover?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:54

Vreemd dat je smid niet even gebeld heeft, voordat je zelf die voeten ontdekte. Het ziet eruit als de behandeling van white line disease? Een schimmel (of was het een bacterie?) in de witte lijn.
Het ziet er naar uit en ik denk zelfs dat die verticale streep ook nog verwijderd had moeten worden. Dat is echt zo'n plek waar een bacterie of schimmel weer gaat huizen.
Moest je nog iets smeren?

Rijden zal ik zeer mondjesmaat doen. Niet springen en crossen, stapritjes en opletten dat er geen scherpe voorwerpen in het gat kunnen komen. Dus niet over denneappel-paadjes en kiezels heenrijden. ALs hij goed loopt op het zand kun je gerust dressuren denk ik.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:18

Linker lip in de gaten houden.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:31

Zo vossie dat zie er inderdaad akelig uit! (heb t ook nog nooit gezien hoor). Ik zou inderdaad ook voorzichtig aan rijden, lijkt me toch niet fijn zo stuk hoef missen.

Bij mijn paard heb ik 2 maanden geleden zijn ijzers eronder vandaan laten halen. Het blijft helaas nog beetje brokkelen en zijn ook wat korter de hoeven. Hoop dat het snel opknapt! Ik zal binnenkort wel foto´s maken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:45

Ik ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn merrie vinden?

Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding

Zijaanzicht voor
Afbeelding

Zijaanzicht achter
Afbeelding

Voorhoeven
Afbeelding

Gehele paard (in slaapstand :Z)
Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:51

prachtige voetjes kan niets anders zeggen! ;)
Alleen lijkt ze linksvoor iets scheef te staan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:41

CM: keurige hoeven!

LV is idd ietsjes scheef.
Er staat een hoefrandje, iets teveel om brokkelen te voorkomen. En voor NB is dit teveel.

Persoonlijk zie ik een hoefje zo graag, maar wel met meer afronding in de hoef. ;)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:03

Ik houd haar al vanaf de geboorte zelf bij (ze is nu 4 jaar) maar de laatste keer is ze bekapt door een 'traditionele' hoefsmid.
Ik zie inderdaad ook dat linksvoor aan de rechterkant (op de foto) wat verder uitsteekt, dat kan ik nog wel iets bijwerken :j
Maar wel fijn om te lezen dat ze er verder netjes bij staat!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:56

Ik heb een hele tijd geleden een topic geopend over een scheur in de hoef van mijn paardje. Die bleek hij al zowat eeuwig te hebben.
Hij is eruit aan het groeien :) jeej!

Nu:
Afbeelding

Toen:
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:57

CaylinnMae schreef:

Aan hoeven is altijd iets te verbeteren natuurlijk.

Ikzelf zou hielen lager zetten: hielen zijn te hoog.
Je ziet het bijv goed op het zijaanzicht: de hoornlijntjes van de hoefwand lopen niet helemaal evenredig, net voorbij halverwege de hoef richting hielen (op de buitenkant hoefwand) zie je de hoornlijntjes wat gaan "wijken" van elkaar.
Daarnaast zie je (nu ja ik dan) onderkantje dat ze te lang zijn en als laatste zie ik het aan het punt waar de hielen grondcontact maken vergelijkend daar waar de hoefballen zijn.

Maar dat is echt dan de puntjes op de i he ;-) Gewoon wand hoef gelijk maken aan de zool en problem solved (tenzij paardje gevoelig is op het harde).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:22

mystery1980 schreef:
Niemand een reactie op deze foto?

citaat:
ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/

Ben geen expert en vind de foto niet echt duidelijk maar het lijkt wel of er dubbele zool zit of overgroeide steunsels ofzo?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:50

scoxxx schreef:
CaylinnMae schreef:

Aan hoeven is altijd iets te verbeteren natuurlijk.

Ikzelf zou hielen lager zetten: hielen zijn te hoog.
Je ziet het bijv goed op het zijaanzicht: de hoornlijntjes van de hoefwand lopen niet helemaal evenredig, net voorbij halverwege de hoef richting hielen (op de buitenkant hoefwand) zie je de hoornlijntjes wat gaan "wijken" van elkaar.
Daarnaast zie je (nu ja ik dan) onderkantje dat ze te lang zijn en als laatste zie ik het aan het punt waar de hielen grondcontact maken vergelijkend daar waar de hoefballen zijn.

Maar dat is echt dan de puntjes op de i he ;-) Gewoon wand hoef gelijk maken aan de zool en problem solved (tenzij paardje gevoelig is op het harde).

Als ik de hoeven normaal zelf bijwerk is ze niet gevoelig op het harde, echter waren haar hoeven in korte tijd behoorlijk
gegroeid en heeft de hoefsmid al aardig wat gekapt. Hierna was ze wel wat gevoelig op het harde, dus ik denk dat ik
beter even kan wachten tot dat over is :j Ik werk ze zelf normaal gezien elke twee tot drie weken bij, dus de volgende
keer zal ik zeker je punten in de gaten houden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:39

Mijn pony heeft een probleem met zijn achter hoeven, de onder kant van de hoornwand brokkelt/splintert steeds af. Hierdoor loopt hij nu eigenlijk alleen op de zool. Steun van de hoornwand is dus weg. Ik merk het ook als hij over harde onder grond loopt. "Niet lekker, au"
Mijn smid heeft geadviseerd om een paar keer per week de hoeven af te spuit/nat maken. Geen hoevenvet oid. Dit doe ik al enige maanden, geen verbetering. Smid komt om de 8 weken.

Voor dat ik een "gewone" smid had deed ik de hoeven zelf. Ik ben fan van natuurlijk bekappen en in die tijd had hij geen last. De hoornwand en zool waren altijd mooi gelijk en gaf voldoende steun, hij heeft een kleine straal die niet groot en vol word en vangt dus niks op. (had zijn vader ook) Om die reden mag de smid niet "traditioneel" bekappen van mij, dan loopt hij eieren, dus moet hij zoveel mogelijk zool laten zitten. De smid ziet het niet zitten om "natuurlijk" te bekappen, volgens hem is er dan GEEN pompende werking meer in de hoef. ? Nu kan de smid weinig van de achterhoeven af halen omdat hij dan te kort komt te staan.

De pony op ijzers zetten is voor mij geen optie gezien de staat van zijn hoeven. Hoef schoenen zit ik ook aan te denken, maar twijfel of dat het probleem weg neemt. Ik ben iemand die de oorzaak aanpakken boven symptoombestrijding stelt. Ben wat voorzichtig met andere smeden, met name al de beunhazen die er rond lopen.

Heeft iemand een advies? Eentje waar ik wat mee kan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:04

aikon schreef:
Mijn pony heeft een probleem met zijn achter hoeven, de onder kant van de hoornwand brokkelt/splintert steeds af. Hierdoor loopt hij nu eigenlijk alleen op de zool. Steun van de hoornwand is dus weg. Ik merk het ook als hij over harde onder grond loopt. "Niet lekker, au"
Mijn smid heeft geadviseerd om een paar keer per week de hoeven af te spuit/nat maken. Geen hoevenvet oid. Dit doe ik al enige maanden, geen verbetering. Smid komt om de 8 weken.

Voor dat ik een "gewone" smid had deed ik de hoeven zelf. Ik ben fan van natuurlijk bekappen en in die tijd had hij geen last. De hoornwand en zool waren altijd mooi gelijk en gaf voldoende steun, hij heeft een kleine straal die niet groot en vol word en vangt dus niks op. (had zijn vader ook) Om die reden mag de smid niet "traditioneel" bekappen van mij, dan loopt hij eieren, dus moet hij zoveel mogelijk zool laten zitten. De smid ziet het niet zitten om "natuurlijk" te bekappen, volgens hem is er dan GEEN pompende werking meer in de hoef. ? Nu kan de smid weinig van de achterhoeven af halen omdat hij dan te kort komt te staan.

De pony op ijzers zetten is voor mij geen optie gezien de staat van zijn hoeven. Hoef schoenen zit ik ook aan te denken, maar twijfel of dat het probleem weg neemt. Ik ben iemand die de oorzaak aanpakken boven symptoombestrijding stelt. Ben wat voorzichtig met andere smeden, met name al de beunhazen die er rond lopen.

Heeft iemand een advies? Eentje waar ik wat mee kan.

Een keus maken in wat je wilt ;)
Dat bedoel ik niet vervelend, maar methodes door elkaar gooien, werkt niet.

Je kunt Hoef en Zool, van de Paardendrogist gebruiken, dat gebruik je op de zool. Ik heb goede verhalen gehoord om de hoef hier iets minder gevoelig te maken. Als je bij het NBen blijft, dan moet je pijn natuurlijk wel vermijden. Dat spreekt voor zich. Dus rustig aan, bermen opzoeken of desnoods even vrij geven.

Aan jou de keus wat je doet ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:37

Als hij "gewoon" bekapt word loopt hij haast niet meer, hij heeft de steun van de zool nodig. Dat is iets waar de smid wel wat in ziet, maar...... Zijn zolen zijn goed, niet gevoelig bevonden. Hoef en zool is ook al geprobeerd. Bij het NBen heeft hij dus geen last van gevoeligheid en brokkelen.
Ik ben net wezen googelen voor een andere smid die wel NB, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij aan goede adressen helpen, ik heb Arabische hengsten en niet iedereen kan hiermee overweg. Dat is tenminste mijn eigen ervaring de afgelopen 15 jaar, daarom ben ik zelf gaan bekappen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:50

Welke omgeving zit je aikon?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:17

Het zuid/oosten van friesland. Ik heb begrepen dat in band (boven emmeloord) een NB smid zit, maar de ervaringen zijn erg wisselend.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:52

aikon schreef:
De smid ziet het niet zitten om "natuurlijk" te bekappen, volgens hem is er dan GEEN pompende werking meer in de hoef. ? Nu kan de smid weinig van de achterhoeven af halen omdat hij dan te kort komt te staan..

T*ring ik kan me werkelijk dood irriteren aan dit soort domme opmerkingen van smeden zeg. Verd*mme, dom-dom-dom. Wat een irritatie weer zeg (bij mij). :o :D :+
Klinkklare onzin. Grootste onzin die ik weer eens sinds lange tijd lees. Wat een domme smid zeg.
Iedere goed opgeleide smid weet en erkent dat ijzers de pompwerking benadelen, maar dat soms ijzers gewoon echt noodzakelijk zijn.
En wat dom dat je als smid wel iets gehoord hebt over pompwerking-vermindering.... maar niet meer herinnert welke oorzaak hier ookalweer aan ten grondslag ligt. Dan l*l je gewoon toch maar wat in de ruimte! Klanten geloven je toch wel.

Oplossing derhalve ook heel simpel = terug naar de bekapping alwaar het paard niet gevoelig/kreupel op liep en blijft paard gevoelig dan ijzertje eronder laten tikken. Wellicht tijdelijk als het paard niet meer gevoelig is/wordt.... maar misschien is het van wat langere duur.
Ik vind: paard mag NOOIT gevoelig lopen als je als eigenaar er iets aan kan doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:52

Scoxxx doet dat u nu opluchten?