Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Aangezien het aan de kant is waar het stuk afgebroken is denk ik dat de bekapper dit expres heeft laten zitten om het gat in de wand op een andere manier op te vangen. (maar dat is natuurlijk speculatie van mijn kant).
mystery1980 schreef:Niemand een reactie op deze foto?
citaat:
ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/
Henkje schreef:Bij mijn paard is de zool aan het 'wisselen' geloof ik. De zool was opeens poederig en met de hoevenkrabber viel er een droog stuk af. Daaronder zat weer een 'normale' zool. Ook de stralen zijn aan het loslaten.
Hij heeft er verder geen last van. Alleen zijn de steunsels iets lang nu door het loslaten van de zool.
Gimli_ schreef:Had mijn paard ook een week of 2 geleden.
Meeste is er gewoon vanaf 'gevallen', de smid heeft vandaag de overige oude delen weggehaald en de steunsels bijgesneden.
Hij zei dat 't een goed teken was dat de zool zich vernieuwde.
CaylinnMae schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn merrie vinden?
mystery1980 schreef:Niemand een reactie op deze foto?
citaat:
ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/
scoxxx schreef:CaylinnMae schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn merrie vinden?
Aan hoeven is altijd iets te verbeteren natuurlijk.
Ikzelf zou hielen lager zetten: hielen zijn te hoog.
Je ziet het bijv goed op het zijaanzicht: de hoornlijntjes van de hoefwand lopen niet helemaal evenredig, net voorbij halverwege de hoef richting hielen (op de buitenkant hoefwand) zie je de hoornlijntjes wat gaan "wijken" van elkaar.
Daarnaast zie je (nu ja ik dan) onderkantje dat ze te lang zijn en als laatste zie ik het aan het punt waar de hielen grondcontact maken vergelijkend daar waar de hoefballen zijn.
Maar dat is echt dan de puntjes op de i heGewoon wand hoef gelijk maken aan de zool en problem solved (tenzij paardje gevoelig is op het harde).
aikon schreef:Mijn pony heeft een probleem met zijn achter hoeven, de onder kant van de hoornwand brokkelt/splintert steeds af. Hierdoor loopt hij nu eigenlijk alleen op de zool. Steun van de hoornwand is dus weg. Ik merk het ook als hij over harde onder grond loopt. "Niet lekker, au"
Mijn smid heeft geadviseerd om een paar keer per week de hoeven af te spuit/nat maken. Geen hoevenvet oid. Dit doe ik al enige maanden, geen verbetering. Smid komt om de 8 weken.
Voor dat ik een "gewone" smid had deed ik de hoeven zelf. Ik ben fan van natuurlijk bekappen en in die tijd had hij geen last. De hoornwand en zool waren altijd mooi gelijk en gaf voldoende steun, hij heeft een kleine straal die niet groot en vol word en vangt dus niks op. (had zijn vader ook) Om die reden mag de smid niet "traditioneel" bekappen van mij, dan loopt hij eieren, dus moet hij zoveel mogelijk zool laten zitten. De smid ziet het niet zitten om "natuurlijk" te bekappen, volgens hem is er dan GEEN pompende werking meer in de hoef. ? Nu kan de smid weinig van de achterhoeven af halen omdat hij dan te kort komt te staan.
De pony op ijzers zetten is voor mij geen optie gezien de staat van zijn hoeven. Hoef schoenen zit ik ook aan te denken, maar twijfel of dat het probleem weg neemt. Ik ben iemand die de oorzaak aanpakken boven symptoombestrijding stelt. Ben wat voorzichtig met andere smeden, met name al de beunhazen die er rond lopen.
Heeft iemand een advies? Eentje waar ik wat mee kan.
aikon schreef:De smid ziet het niet zitten om "natuurlijk" te bekappen, volgens hem is er dan GEEN pompende werking meer in de hoef. ? Nu kan de smid weinig van de achterhoeven af halen omdat hij dan te kort komt te staan..