Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hij staat overdag paar uur in paddock, waar eigenlijk niets te eten is, krijgt kuil, 1kg muesli zonder. Ik heb hem vorige week hier en daar langs de berm laten eten......Maandagavond stond hij op drie benen. Ik schrok me rot: o nee, niet hoefbevangen is eerste wat je denkt. Daarna dacht ik als ik zijn verleden niet zou kennen zou ik denken aan een hoefzweer... DA 's ochtends gebeld, kwam vrij snel. Constateerde dat hij niet hoefbevangen was, (pffff) maar hij dacht aan een hoefzweer. Maar hij zei wel dat dat heel lastig kan zijn bij een paard dat hoefbevangen is geweest, omdat je niet weet hoe het hoefbeen gekanteld is dus een hoefsmid kan heel moeilijk bepalen hoe diep hij kan gaan snijden. Advies:eerst eigen hoefsmid erbij, als het hem niet lukt de zweer eruit te snijden / bloot te leggen naar kliniek, foto maken van hoefbeen en daarna met de zweer aan de slag.
OohafoO schreef:Het is tog geen suiker. Maar fructaan waar ze bevangen van worden.
MaaikeUshi schreef:Mijn vragen:
hoe gevoelig zijn jullie paardjes?
hoe pakt de DA/ hoefsmid dat dan aan?
gebruiken jullie 'iets' om de zool weerbaarder te maken
hoe verbrokkeld ziet bij jullie paarden die witte lijn eruit (bij Stan is hij niet mooi recht, en nogal breed)
Maar ik hoop dat het met goede zorg toch wel goed te hanteren is. Alleen ben ik nog niet uit over mijn hoefsmid. Heb hem er nu voor de 3e keer bij en ik zei steeds dat ik vond dat hij er te weinig afhaalde, maar hij zei dat hij dat niet wilde doen. Nu is de DA erbij geweest en nu kan het dus opeens wel... ondertussen stond Stan wel met een echt forse hoefzweer. Dus ik ben er nog niet over uit.... Maar goed, hij kwam wel direct, is natuurlijk ook wel veel waard en hij heeft het precies zo gedaan als de DA zei....
mysa schreef:Dat kalmeringsmiddel, ik dacht altijd dat ze dat idd gaven om het paard rustig te maken, maar nu zei de d.a. van de kliniek waar ik twee weken geleden was, dat het helpt de afvalstoffen af te voeren. Heb niet gevraagd of dat afvoeren sneller gaat door de rust of dat het middel zelf iets doet via het bloed, of zo. (Kreeg erg veel info tegelijk, vandaar) Zal het nog eens navragen. In elk geval hoorde ik van anderen dat het tegenwoordig heel veel samen met bute wordt voorgeschreven, omdat er dan sneller en beter effect is.
WAt gek dat er momenteel zoveel paarden bevangen worden, ik dacht juist dat er nu niet zoveel fructaan in het gras zat, vanwege de hoge nachttemparuteren?
Dat verdund ook het bloed, net als ascal bijvoorbeeld. Dat laatste wordt steeds minder gebruikt heb ik het idee.
Die is mooi slap nu.MaaikeUshi schreef:Volgens DA en hoefsmid zijn paarden die hoefbevangen zijn geweest gevoeliger voor hoefzweren omdat het hoefbeen gekanteld is.

(ze wil anders niet draven op de harde weg en soms moeten we nu eenmaal een stukje in een hogere versnelling om het verkeer niet te veel op te houden).