[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:06

Ik neem ook geen risico; te gevaarlijk en te afhankelijk van allerlei factoren. Helaas, geen weidegang op dit moment. Volgende week weer als het kouder wordt.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:27

Bedankt voor de tips :)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:27

Heeft er iemand hier ervaring met liquihorse (vloeibare compl vit + min product). Ik heb mijn dame nu al geruime tijd op Grand producten staan maar hoewel de eerste resultaten best goed leken, lijkt het nu steeds minder goed te werken dus ben ik op zoek naar een goed alternatief.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:32

Ik weet niet of het echt wat uit zal maken. Bij Brutus is het voornamelijk het voorjaarsgras (periode eind april/mei) wat funest is. Hier gingen ze normaal gesproken, naar mate het langer licht bleef ook langer naar buiten. Ik ben in ieder geval van plan om dit aan te pakken en dit heb ik ook met de staleigenaar overlegd. Brutus moet dan maar gewoon rond 5/6 uur naar binnen. En eventueel op een kleiner stuk land dan op dit moment.

Op dit moment zit ik een beetje met een voedingsprobleem.
Ik heb contact gehad met Subli en die gaven aan dat ik ca. 1,5 kilo Dieetmix per dag mag voeren en daarnaast veeeeel ruwvoer. Brutus is sinds hij HB was in april erg afgevallen en ik vind hem nu nog net iets te mager. Hij is een beetje 'hoekig'. Ik ben nu begonnen met het geven van extra ruwvoer na het rijden. Maar mocht dat niet de oplossing zijn, dan wil ik gaan beginnen met Subli Omega 369.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:26

Deaglán schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met liquihorse (vloeibare compl vit + min product). Ik heb mijn dame nu al geruime tijd op Grand producten staan maar hoewel de eerste resultaten best goed leken, lijkt het nu steeds minder goed te werken dus ben ik op zoek naar een goed alternatief.

Ik heb de site even bekeken... ik neem aan dat je de 'Basis' gebruikt? En dat geef je over het hooi?

Opvallend is dat ze nergens een opgave doen van wat er precies inzit en dat vind ik een fiks nadeel. Je wil weten wat je paard krijgt, toch? Geen hoeveelheden of analyse..
Ik zou snel overstappen op een ander middel voor vitamine/mineralen supplement; er zijn er talloze maar een goed werkende is die van Dodson&Horrell, Daily Vits&Mins. Via internet te bestellen bij René Wielens.

En.. op de site van Liquid staat dat een vitamine-mineralen middel dat niet vloeibaar is, minder goed opgenomen wordt. Dat is echt complete onzin.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:42

@jp, er is idd al een mailtje onderweg met de vraag of de samenstelling die op hun site gegeven wordt zo compleet is of niet en of het op basis van olie is e.d.
Dit is nl de samenstelling die ze op hun site geven.
Fosfor 47 g - Magnesium 41,3 g - Natrium 6 g - Zwavel 2 g - Koper 472 mg - Zink 2360 mg - Mangaan 1180 mg - Kobalt 17,7 mg - Jodium 12 mg - Selenium 6 mg - Vit.A 119.475 IE - Vit.D3 17.700 - Vit E 4425 mg - Vit.K 325 mg - Vit B1 180 mg - Vit. B2 355 mg - Vit. B6 355 mg - Vit.C 4425 mg - Dpanthoteenzuur 1330 mg - Betaine 4425 mg - Niacine 3100 mcg - Biotine 6640 mcg - Vit. B12 4425 mg - Foliumzuur 90 mg - Foenegriek 590 g (hoeveelheden per ltr)

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:59

Het enige voordeel van dit middel is dat er geen ijzer in zit - tenzij je vergat dat over te tikken. En er zit Betaine in.. hmm, dat zou ik zonder artsvoorschrift niet zo snel - zonder controle- toevoegen. De hoeveelheden zijn die per liter?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:08

Jannepauli schreef:
Het enige voordeel van dit middel is dat er geen ijzer in zit - tenzij je vergat dat over te tikken. En er zit Betaine in.. hmm, dat zou ik zonder artsvoorschrift niet zo snel - zonder controle- toevoegen. De hoeveelheden zijn die per liter?

De hoeveelheden zijn idd per liter maar waarom zou je het vanwege de Betaine niet geven als ik vragen mag? Veel weide likstenen e.d. bevatten ook Betaine en het middel zorgt toch voor/werkt mee aan een betere stofwisseling?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:19

Ik wil de vaste bokkers van dit topic heel erg bedanken voor alle hulp vorig jaar toen mijn net gekochte shetmerrie bevangen raakte. Door jullie tips en steun heb ik haar er weer boven op gekregen en is het gelukt geen terug val te krijgen. Nu ze weer hersteld was hadden we vele plannen en alles weer opgepakt.

Door verkeerd bekappen van een vervangende hoefsmid hebben we vele weken weer om de twee weken moeten bekappen, sloeg haar knie achter steeds op slot en was ik weer bang voor de voetjes. Maar ook daar hebben we haar boven op gekregen.

Helaas heb ik haar moeten laten gaan op dertig september na een koliekaanval, veearts heeft van alles geprobeerd maar ze was niet meer te redden, dit keer zouden we haar er niet meer boven op krijgen.....
Binnen vijf uur ben ik mn meisje kwijt geraakt, mijn kleine mamaloe.

Echt heel heel erg bedankt voor jullie advies, tips en steun in die zware bevangen periode, ik weet zeker ook namens mamaloe

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:30

Jeetje, dat is de ironie van het lot; sleep je je pony door de ene ziekte heen, overlijdt ze aan een andere. Sterkte met het gemis.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:14

Jemig miniloe, wat triest. Heel veel sterkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 06:23

@miniloe
:(:) geen woorden, Wat een nachtmerrie. Dikke knuffel :(:)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:00

@Miniloe, wat spijtig, zo je best gedaan om je pony doorheen de hb te krijgen, krijgt ze dan dit ... :(
Sterkte ... :(:) |(

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:05

@ Miniloe Heel veel sterkte

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:10

Dank jullie allen, ik wens jullie allen heel veel sterkte met jullie paardjes.
Geniet lekker van ze ondanks de mindere dagen, koester alle momenten samen

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:25

Hoi kan iemand mij helpen? Mijn pony van 19 is al vanaf begin september hb.
Het begin met wat moeilijker lopen gelijk en dierenarts e erbij gehaald.
Ze heeft toen en spuit met pijnstillers gehad en is toen op but gezet.ook gaf de dierenarts aan dat ze de syndromen van een begin stadium van chushing heeft. Maar dat we ons eerst moesten richten o de hb. Na twee weken bit afgebouwd omdat het beter ging. Helaas na een paar dagen terug val en bit weer opgestart tussen door gaat het streed beter waardoor ik moet afbouwen met med. maar ze krijgt telkens waar en terug val naar niet willen lopen.elke keer wordt de buut dan weer opgehoogd met d resulraar.vorige week dinsdag na terugval sa geweest nog een spuit met o pijnstillers gehad en drie dagen 2 zakjes buut. Dit ging goed na drie dagen afgebouwd naar 1,5 zake en daarna naar 1. Ze liep weer goed rond nog wel wat voorzichtig af en toe rolde weer lekker en draafde zelf enkele paadjes. Nu zins gisteren mes moeten stoppen. En er langzaam wat meer mee gaan lopen dit ging gisteren ochtend en middag goed. Helaas avond weer miss wilde niet lopen en de pasen die ze liep waren voor weer echt hink hinkend. Later laag ze maar kwam met veel moeite overeind terwijl de dag ervoor was dat geen probleem naar rollen.gisteren avond toch maar een 0,5 zake gegeven rechter voorvoet pulseerde weer licht.we zijn nu all zolang bezig dat ik de hoop begin optegeven en mijn vader ook. Het heeft ons nu al veel geld gekost dat mijn vader er nu ridderlijk me wel stoppen en.ma als het niet beter gaat ze toch te laten inslapen. Dus alle tips zijn welkom. Ze staat o een blubberige wei en krijgt twee handjes musli met de med en die keer per dag 1/2 plak oud hooi.
sorry vergeten erbij te vermelden bedankt voor de tip de hoefsmid is 4 weken geleden geweest en heeft de hoeven bekapt maar vindt op dat moment de hb meevallen.
dierenarts denkt dat zoals ze do was de schade aan het hoefbeen minimaal is.
Als we foto's willen gaan maken moet ze op de trailer wat ze niet gewend is. En een heel stuk lopen voor we bij die trailer zijn.
helaas is het dan ook nog een half uur rijden naar de kliniek waar ze de foto's maken.
Dit is voor een pony die zoveel pijn heeft echt geen pretje vandaar dat ze da zegt dat dat op dit moment niet echt een slim idee is.
wat betreft het hooi het leek mij ook vrij weinig maar ondanks dat ik oud hooi heb schijnt het toch nog te goed te zijn ze is in al die weken niks afgevallen vandaar dat ze vermoeden dat er toch nog vrij veel voedingsstoffen in het hooi zitten.
Laatst bijgewerkt door avdnoort op 20-10-12 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:53

Allereerst :(:) we weten hier hoe machteloos je je voelt.

Ik mis de hoefsmid in je verhaal. De hoefsmid kan veel voor je paard betekenen om de druk van de teen van de hoef af te halen, waardoor je paard minder pijn ervaart bij het lopen.

Ik weet niet hoe groot je paard is en hoe zwaar een plak hooi is, maar een halve plak hooi klinkt mij wel als erg weinig in de oren als het een gewoon klein baaltje hooi is.

Als je echt wil weten wat de schade in de hoeven is, zou je in overleg met de hoefsmid en veearts kunnen overwegen om ròntgenfoto´s van de hoeven te laten maken. Mijn paard heeft veel baat gehad bij een ijzertje om de zool te ontlasten. Het verhaal van mijn paard staat in de openingspost Image.

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:08

janouk schreef:
Allereerst :(:) we weten hier hoe machteloos je je voelt.

Ik mis de hoefsmid in je verhaal. De hoefsmid kan veel voor je paard betekenen om de druk van de teen van de hoef af te halen, waardoor je paard minder pijn ervaart bij het lopen.

Ik weet niet hoe groot je paard is en hoe zwaar een plak hooi is, maar een halve plak hooi klinkt mij wel als erg weinig in de oren als het een gewoon klein baaltje hooi is.

Als je echt wil weten wat de schade in de hoeven is, zou je in overleg met de hoefsmid en veearts kunnen overwegen om ròntgenfoto´s van de hoeven te laten maken. Mijn paard heeft veel baat gehad bij een ijzertje om de zool te ontlasten. Het verhaal van mijn paard staat in de openingspost Image.

sorry vergeten erbij te vermelden bedankt voor de tip de hoefsmid is 4 weken geleden geweest en heeft de hoeven bekapt maar vindt op dat moment de hb meevallen.
dierenarts denkt dat zoals ze do was de schade aan het hoefbeen minimaal is.
Als we foto's willen gaan maken moet ze op de trailer wat ze niet gewend is. En een heel stuk lopen voor we bij die trailer zijn.
helaas is het dan ook nog een half uur rijden naar de kliniek waar ze de foto's maken.
Dit is voor een pony die zoveel pijn heeft echt geen pretje vandaar dat ze da zegt dat dat op dit moment niet echt een slim idee is.
wat betreft het hooi het leek mij ook vrij weinig maar ondanks dat ik oud hooi heb schijnt het toch nog te goed te zijn ze is in al die weken niks afgevallen vandaar dat ze vermoeden dat er toch nog vrij veel voedingsstoffen in het hooi zitten.
het heeft ook volgens da geen zin om met med voor de cushing te beginnen als ze deze hb niet zelf ondercontrole krijgt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:22

Staat er in die blubberige wei ook nog gras? Zo ja, dan daar afhalen. Oud hooi bevat evenveel suiker als nieuw hooi, maar minder vitaminen. Is het paard niet te dik, dan kun je evt ook voordroog voeren, daarin zit minder suiker dan in hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:31

Er zijn tegenwoordig heel veel DA's en klinieken die mobiele röntgenapparatuur hebben en dus aan huis foto's kunnen maken.
Om HB onder controle te krijgen zul je wel een aantal maatregelen moeten nemen en moeten proberen de oorzaak te achterhalen. Het paard zélf kan niet genezen als de oorzaken niet weggenomen worden. Om een beter beeld te krijgen: gaat het om een shet of een ander pony ras? Is het paard te dik?
Hoeveel weegt het dier ( ongeveer)?

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:37

Jannepauli schreef:
Er zijn tegenwoordig heel veel DA's en klinieken die mobiele röntgenapparatuur hebben en dus aan huis foto's kunnen maken.
Om HB onder controle te krijgen zul je wel een aantal maatregelen moeten nemen en moeten proberen de oorzaak te achterhalen. Het paard zélf kan niet genezen als de oorzaken niet weggenomen worden. Om een beter beeld te krijgen: gaat het om een shet of een ander pony ras? Is het paard te dik?
Hoeveel weegt het dier ( ongeveer)?

Het gaat om een new forester van 300 kilo volgens de da niet te dik wel wat stevig maar dat is ze altijd al geweest. ze staat om een weitje zonder gras echt aleen maar zand. De oorzaak is niet helemaal duidelijk ze denken toch iets te veel gegeten of de cushing.
maar het eten is vanaf het begin al terug gedrongen naar alleen wat wij geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:45

Het kan goed zijn dat Cushing de oorzaak is ( ik zag dat je ook al in dat topic postte) - dan is beginnen me pergolide zeker aan te raden.
Kun je je hooi wegen? Een pony van 300 kg mag onder normale omstandigheden 1,5 - 2% van het lichaamsgewicht. Muesli vervangen door een voer zonder graan, met een zo laag mogelijk suikergehalte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:56

Miniloe wat een rotnieuws zeg. Sterkte.

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:59

Jannepauli schreef:
Het kan goed zijn dat Cushing de oorzaak is ( ik zag dat je ook al in dat topic postte) - dan is beginnen me pergolide zeker aan te raden.
Kun je je hooi wegen? Een pony van 300 kg mag onder normale omstandigheden 1,5 - 2% van het lichaamsgewicht. Muesli vervangen door een voer zonder graan, met een zo laag mogelijk suikergehalte.

ze krijgt al een speciale musli zonder suiker die gegeven mag worden aan hb paarden van pavo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:13

Muesli zonder suiker bestaat niet. Het woord suiker moet je niet letterlijk nemen: graan bestaat uit koolhydraten en dat wordt in het lichaam omgezet naar glucose ( = suiker). Pavo heeft op dit moment geen enkel voer dat voldoet aan de norm ( veel te veel zetmeel+suiker) - pas in November komt er een nieuw voer op de markt van Pavo, het zgn Care4Life.
C4Lzou je wel mogen geven - dat zit op 9% - maar dat is nu nog niet beschikbaar.
Andere voersoorten die je mag geven staan in de openingspost.
Als de pony daadwerkelijk Cushing heeft, dan wordt Lucerne afgeraden.