Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Deaglán schreef:Heeft er iemand hier ervaring met liquihorse (vloeibare compl vit + min product). Ik heb mijn dame nu al geruime tijd op Grand producten staan maar hoewel de eerste resultaten best goed leken, lijkt het nu steeds minder goed te werken dus ben ik op zoek naar een goed alternatief.
Jannepauli schreef:Het enige voordeel van dit middel is dat er geen ijzer in zit - tenzij je vergat dat over te tikken. En er zit Betaine in.. hmm, dat zou ik zonder artsvoorschrift niet zo snel - zonder controle- toevoegen. De hoeveelheden zijn die per liter?
janouk schreef:Allereerstwe weten hier hoe machteloos je je voelt.
Ik mis de hoefsmid in je verhaal. De hoefsmid kan veel voor je paard betekenen om de druk van de teen van de hoef af te halen, waardoor je paard minder pijn ervaart bij het lopen.
Ik weet niet hoe groot je paard is en hoe zwaar een plak hooi is, maar een halve plak hooi klinkt mij wel als erg weinig in de oren als het een gewoon klein baaltje hooi is.
Als je echt wil weten wat de schade in de hoeven is, zou je in overleg met de hoefsmid en veearts kunnen overwegen om ròntgenfoto´s van de hoeven te laten maken. Mijn paard heeft veel baat gehad bij een ijzertje om de zool te ontlasten. Het verhaal van mijn paard staat in de openingspost Image.
Jannepauli schreef:Er zijn tegenwoordig heel veel DA's en klinieken die mobiele röntgenapparatuur hebben en dus aan huis foto's kunnen maken.
Om HB onder controle te krijgen zul je wel een aantal maatregelen moeten nemen en moeten proberen de oorzaak te achterhalen. Het paard zélf kan niet genezen als de oorzaken niet weggenomen worden. Om een beter beeld te krijgen: gaat het om een shet of een ander pony ras? Is het paard te dik?
Hoeveel weegt het dier ( ongeveer)?
Jannepauli schreef:Het kan goed zijn dat Cushing de oorzaak is ( ik zag dat je ook al in dat topic postte) - dan is beginnen me pergolide zeker aan te raden.
Kun je je hooi wegen? Een pony van 300 kg mag onder normale omstandigheden 1,5 - 2% van het lichaamsgewicht. Muesli vervangen door een voer zonder graan, met een zo laag mogelijk suikergehalte.