Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:52

Ik heb hem toegang tot de paddock gegeven. Hij stond al maanden op een grote betegelde paddock maar nu ook op het zand gedeelte. Na 6 x rollen, 2 x bokken is nu weer alles rustig.
Het was doodeng, maar dit moest gewoon ff na 6 maanden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:52

Hier is paard ook super fris. Vorige blessure (ook tussenpees) was hij eigenlijk heel braaf, braver dan nu! Ik was gisteren een rondje buiten stappen maar ik was toch wel erg blij met het bit in zijn mond en het zweepje in mijn hand. In de bak stappen is hij braaf, maar laat ik hem los dan moet hij toch even gek doen.
Mijn paard staat overdag wel zo lang mogelijk buiten. Net als de vorige keer.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:22

Mijne mag dus officieel nog niet los. Nu wil ik de DA vragen of ze een keer met een roesje los mag. Kan ze toch even uitrazen maar hopelijk niet te gek..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:26

De mijne mocht dat de vorige keer ook niet, maar op stal vind ik geen optie. Sowieso kan mijn paard niet op stal als de rest lekker naar buiten gaat. Die staat vanzelf wel buiten en dan is hij vast meer kapot dan hij al was.
Nu heeft hij voor de tweede keer dezelfde soort blessure en de DA van nu zei wel dat hij op de wei mocht. Zeker omdat hij zo onrustig was.

Lijkt me inderdaad verstandig om eens met de DA over te hebben. Die extra energie moet er natuurlijk gewoon uit.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:30

Ik heb de mijne nu een soort van vakantie gegeven.
Ik moest terug in opbouwen. Ik had hem 2 weken op school mee, maar hij at zijn brok en hooi niet meer en lag alleen nog maar plat op stal en als ik hem uit stal haalde, een brok spanning. Dus wilde hem eigenlijk niet meer mee terug hebben. In de vakantie was hij mee naar huis en daar knapte hij ontzettend op. Dus plekje gezocht waar hij nu staat. Hij komt iedere dag 6 uur in een paddock. Vrij kleine zodat hij niet compleet uit zijn dak kan gaan. Heeft hij ook gek genoeg niet gedaan. Eerste dag een galopje en wat bokken. Voor de rest heel relaxt. Daar blijft hij tot juli sowieso staan. Ga wel de 15e voor een nieuwe scan. Controlefreak als ik ben, ga ik toch naar de afspraak die ik al had staan.

Vervelend dat er zoveel stoute paarden rondhuppelen. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:28

Ik ben ook niet voor stalrust, maar met twee operaties was dit echt wel nodig. Met de winter ertussen ook niet echt de mogelijkheid gehad om ze elke dag buiten te zetten (ijs, slechte grond, teveel risico) en ik kan ze nu ééécht niet gewoon effie loszetten, das vragen om problemen.

Alles zit vast, ze zit slecht in haar vel, ze wil zich veel te graag uitleven, maar dan gaat ze zich pijn doen...dus nog effie door de zure appel bijten. Ik probeer deze week nog wel een stukje af te spannen buiten op de weide, kan ze toch wat buiten maar geen snelheid ontwikkelen :-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:36

Ik heb ook aan boxrust de brui aan gegeven...
Paard kon niet meer. Ze is altijd al onrustig geweest in haar stal wanneer er eten werd gegeven of als er paarden passeerden. Maar nu trapte ze steeds met beide achterbenen tegen haar stalwand aan waardoor ze een lichte blessure heeft gehad aan haar andere been...
Dus nu staat ze in een grote box waar er geen passage is, geen andere paarden naast haar. Plus dat ze dagelijk enkele uren op een klein afgezet stuk wei gaat. Plus krijgt deze van mij Equistress door haar eten.
En nu gaat het prima! En het been blijft ook goed voorlopig.
Volgens mijn DA is bokken en steigeren geen probleem. Maar echt aanzetten en lange stukken galloperen is gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:52

ik lees nog steeds mee, veel frisse paarden lees ik! Moeilijk als ze niet los mogen!

Korte update vanuit hier. Paard loopt weer volledig. Is ook stout. Bokte me er wel zo genadeloos af 2 weken terug dat ik een week niet heb kunnen rijden. Is op ander voer gegaan en dat in combinatie met goed voelen was geen goede combi. Dus even stapje terug in voer.
Het begint ook weer een hele bink te worden, gaat snel joh!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:03

Goed nieuws Vonneke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:07

thanks! ben ook echt blij. been kan alles hebben *afkloppen*.
heb hem laatst gelongeerd omdat ie zo fris was. ging ie echt aan de haal, super hard galopperen. Maar maakte niks uit

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:08

Wat vervelend met al die frisse paarden! De temperatuur gaat gelukkig weer omhoog, dus hopelijk worden ze dan iets minder fris!! Vonneke wat fijn dat het zo goed gaat met je paard, hij zit dus lekker in z'n vel. :)

Hier helaas even een minder leuke update, alles ging super tot afgelopen maandag. Zaterdag hadden we weer onze eerste wedstrijd gehad, maar mevrouw was een beetje stout. Paar keer flink er vandoor gegaan en rare sprongen gemaakt. Zondag had ze een dagje vrij en maandag toen ik er op ging zakte ze helemaal door haar achterhand. Heel apart! Stukje gedraafd om te kijken waar het vandaan kwam en na 3 rondjes was het weg, of nouja weg. Ik voelde dat ze der rechter achterbeen gewoon wat kort terug zet. Dinsdag weer gekeken hoe ze liep, het was al een heel stuk beter maar voelde nog wel iets. Omstanders zagen er niks aan, maar het voelde gewoon niet goed. Woensdag weer geprobeerd, in het begin voelde ik het maar zag niemand iets, en na 5 minuten rijden was het weg. Gisteren en vandaag krijgt ze een rustdag, lekker wandelen. Morgen een rustig buitenritje proberen en dan zondag en maandag weer een dag vrij. Ik ga er vanuit dat het een spier kwestie is en ze iets geforceerd heeft of verrekt. Als het dinsdag nog niet verbeter is, bel ik toch eens de DA. Toen ik in haar rechter bilspier drukte trok ze ook gelijk haar been op. Terwijl ze dat met links niet deed. Pff, we hebben ook altijd wat!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:37

Balen Noa zulke dingen schrik je altijd zo van. Hopen dat het idd een spierkwestie is.

Apart te horen dat iedereen zulke andere dingen te horen krijg. Mijne mocht absoluut niet los. Ook niet in de dichtgestrate paddock. En mijn DA zei ook dat steigeren en bokken eigenlijk net zo erg is! Mijne heeft aan haar voorbeen dus elke keer dat ze land is de klap des te groter.

Ik hoop dat de frissigheid er met dat lenteweer een beetje afgaat, maar ik denk juist dat het daar van komt. De hele winter heeft ze er verder niet echt last van gehad. Ze ruikt echt de lente denk ik :Y)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:54

Skippy: Vind ik ook altijd zo raar... Bij mijn vorige merrie had ze net dezelfde blessure en nooit werd er een behandeling voorgesteld. Enkel rust. Deze hebben we aangezien haar oudere leeftijd meteen fulltime de weide opgezet. Is genezen maar haar pezen waren nooit echt goed geweest, dus nu nog steeds niet.

Nu mocht mijn jonge merrie wel in het begin absoluut niet los. Enkel aan de hand, de eerste dagen mocht ze zelfs de box niet uit. Ze heeft een prp behandeling gehad, en indien deze niet zou aanslaan gingen we stamcel doen.(Gelukkig hebben we geen stamcel moeten proberen).
Na nu een dikke 3maand, na een positieve controle en naargelang de omstandigheden (dat ze een gevaar voor zichzelf was) heeft de DA groen licht gegeven voor een weide kleiner dan 10 meter in lengte/breedte.
Bij mijn paard is het wel de binnenste pees aan het linkerachterbeen. Misschien dat dit een verschil maakt qua belasting.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:01

Aha ja voor en achterbeen maakt natuurlijk wel verschil. Kan me voorstellen dat voor het achterbeen juist het aanzetten zwaardere belasting is.
Bij ons hebben we ook nog eens twee verschillende veeartsen die het totaal niet eens zijn. 1 zegt eigenlijk altijd gooi maar een jaar in de wei en dan kijken we dan weer.

De andere (die heb ik dus) zegt eerst 2 week boxrust en dan heel voorzichtig weer opbouwen met verder dus alleen boxrust. Ik heb er zelf dus wel voor gekozen om haar dagelijks 2 tot 4 uur in een betegelde paddock te zetten. Zo kan ze lekker nog wat omscharrelen en frisse lucht snuiven. Geniet ze zo van :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:07

Ik luister naar de DA zijn adviezen/argumenten maar ga op mijn gevoel af.
Ik kan nergens een onderzoek vinden waar ze bv 50 paarden met blessure x, behandeling A gegeven hebben en 50 stuks behandeling B.
Het is tenslotte geen exacte wetenschap.
Boerenverstand, deskundig advies en een beetje geluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:31

ik ben er inmiddels uit dat het 85% geluk is.
Zoals Jury al zegt is er geen standaard behandeling.

Ik ben er wel van overtuigd dat stalrust voor 90% van de gevallen geen oplossing is.

Bij mij werd weidegang ten zeerste afgeraden bij zo'n grote diepe buiger blessure. Ik had geen keuze, stal was onmogelijk voor hem.
Tot nu toe is hij geweldig genezen. Heeft bijna een jaar geduurd.
Doordat hij al maanden bewoog heb ik ook iets minder zoet op hoeven bouwen.
Mijn paard heeft het fijn gehad in dat jaar en ik had er vooral een goed gevoel bij.
als het niks geworden was had hij toch een paardwaardig bestaan gehad in zijn laatste maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:31

Noa, wat vervelend! Hopelijk valt het mee!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:49

Net met de de DA gebeld, komende vier dagen mag ze los :):)
Dan dinsdag op de scan. Als haar pees dit trekt mag ze daarna gewoon lekker weer dagelijks los naast het verder opbouwen. Als het niet goed gaat moeten we wat anders bedenken.

Neem mijn camera maar even mee vanmiddag denk ik *\%/*

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:08

Nou, ik heb de knoop ook maar doorgehakt. Mijn ruin gaat vanaf vandaag ook weer 2-4 uur per dag op de paddock. Hij is vandaag een dik uur buiten geweest en god, wat deed hem dat goed! Vanaf morgen gaat ie weer met de rest mee naar buiten, dus ongeveer 2 uur. Vanaf eind maart 4 uur en dan begin april 4 uur pd op de wei. Over 2 weken moet ik weer scannen, dan zitten we op exact 5 maand.
Ik ben met de boxrust ook echt klaar, ondanks dat ik, zoals ik hier lees, echt een mega braaf paard heb. Slechts 2 uitspattingen gehad, maar dat was het ook wel weer.
Ik hoop over 2 weken weer te kunnen gaan opbouwen, de benen zijn dun en mooi fris.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:17

Bij mijn paard zit er nog 14mm zwelling waarvan in principe nog 7mm kan slinken, de rest zal littekenweefsel blijven..

Bij de laatste scan had mijn paard vocht tussen de pezen. Was op zich niet erg, en zal met meer beweging uit zichzelf normaliter verdwijnen... Iemand ervaring mee?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:05

Ik denk dat het wel of niet op boxrust of in de paddock/weide bij elk paard verschillend is. Mijn paard gedraagt zich voorbeeldig in zijn stal. Ik heb hem nu van zijn stressmix afgehaald omdat het me veel te duur werd en ik het idee had dat het niet hielp (op halve dosering) en eigenlijk alleen maar in mijn hoofd zat. Met de kou heeft die dankzij dat poeder wel heel netjes gehouden maar de laatste tijd is die zo braaf dat ik het nut er niet meer van zag. En hij is er niet drukker van geworden, gedraagt zich nog steeds voorbeeldig :)
Alle lof en respect voor mijn paard dat die zich zo netjes gedraagd al 5 maanden ongeveer

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:27

Nou ik heb om zes uur met lood in mijn schoenen paardje los gegooid. Wel in de bescherming gedaan, ze klapt zichzelf anders behoorlijk aan. Het klitteband van de bescherming was trigger nummer 1. Toen lag haar staart al in een krul op haar rug. Toen even stappen naar de bak.
Heb nog nooit een paard zo zien bokken. Ze sloeg zo hard naar achter je hoorde het gewoon klappen! Het ging vijf minuten heel erg raar. Toen kwam ze bij me staan heel hard snuiven en trillen op haar beentjes zo'n spanning. Toen heeft ze twintig minuten op een 15 meter stukje enorm maf staan doen. Tussendoor elke keer weer bij mij staan te snuiven. Volgens mij snapte ze niet helemaal dat ze echt los was. :')

Op een gegeven moment ben ik maar gaan uitmesten. Toen ik terug kwam stond ze al tegen het hek te timmeren dat ze naar binnen wilde. :') Deed het hek een stukje open, vond ze heel raar. Toen deed ze zelf het hek verder open zoals altijd en kwam mooi bij me staan helemaal tevreden <3

Pees was verder niet warm, morgen maar even weer kijken..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:39

Mijne heeft vanmorgen weer 2 uur buiten gestaan en been was wel ietsje warm toen ie eruit kwam. Helaas had degene die ze buiten zette vergeten om hem in de beschermers te zetten. Hij heeft gelukkig niet extreem maf gedaan, maar been beviel me niet helemaal meer.

Mijne staat ook voorbeeldig op stal, zonder poeder of wat. Hinnikt wel altijd ff een keer als zijn buurvrouw of buurman weg gaat, maar stampt niet, niks. Maar vind het zo paardonvriendelijk eigenlijk om een paard al 5 maand op stal te hebben. Mijn vriend is het er ook niet mee eens, die vond dat ik hem maar gewoon een maand of 8 op de wei moest zetten..

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:22

Vind het zelf ook niets, liefst had ik haar gewoon een half jaar het land in gedaan. Maarja oktober blessure niet echt ideaal weideweer.
Alle dagen dus even op de tegels dat scheelt al wel een stuk.

Vandaag voor de tweede keer los geweest en daarna even gewandelt. Ze deed helemaal niet raar meer dus het heeft wel geholpen. Pees was nog mooi strak en niet warm dus hoop dat het er dinsdag goed uitziet op de scan!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:31

Idem hier skippy :j ook oktoberblessure. En dan vind ik inderdaad ook een half jaar wei geen optie :n