[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 06:36

Jannepauli schreef:
Ik vrees dat het troetel- en knuffel gen bij mij geheel ontbreekt... althans ik leg geen verbinding tussen lief-lekker-snoepje-appeltje-worteltje.. erg hé _O-
.

Hier is dat troetelgen wel aanwezig en er hardhandig door Van Nassau uitgewerkt; iedere extra kg wordt uitgebreid afgekeurd; en hoewel ik hem graag ongelijk geef, doe ik nu braaf wat hij gezegd heeft :o

Vroeger liep ik altijd met snoep in mijn zak voor de paarden. Mijn vorige pony deed alles voor snoepjes. Ik heb nu een Haflinger, die me dat snel heeft afgeleerd, want ze wordt er mega bijterig van. Dus van deze kant leer ik geen snoep meer in de hand, maar na afloop in de voerbak. En dat is jammer, want zeker bij het aanleren van de Spaanse pas, etc gaat het zoveel sneller met snoep in de hand.

Kortom: ik word steeds gecorrigeerd. :o :D :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 08:30

Haha Janouk! Heb je bij Van Nassau nog nooit het beroemde zakje pepermunt ontwaard? Ik vond dat altijd zo leuk dat hij Pauli na de behandeling als dank een peprmuntje gaf! Ik weet ook zeker dat die éne keer dat hij het 'vergat', ik in Pauli's ogen een blik zag van "Huh.. waar blijft m'n snoepje?" :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:42

Maar hij kan het laten bij die éne.....als ik weer, net als sommige anderen hier, kruidensnoepjes in mijn zak ga stoppen, dan is het er één en dan wordt er gevraagd: aaaaahh mag ik er nóg één....en gaan er zo 4 naar binnen. Ik pluk nu voor Vash als ik de paddock binnenkom een handje gras vanuit de zijkant waar hij niet meer bij kan. Dat wordt ook zeer gewaardeerd. En ja, die halve biologische (jawel) wortel die hij af en toe krijgt. We doen 2 weken met 1 zo'n zakje van een kilo....Soms hap ik een stukje wortel af ter grootte van een cm of 3. Dan kan ik 'm 2 keer wat geven :D .
Las (in de bit?) dat er onderzoek gedaan was naar de band die ontstaat tussen mens en paard. De ene groep mensen gaf de paarden lekker kriebels en krabbels, de andere groep gaf snoepjes/eten. U raadt het al....de snoepgevers bouwden véél sneller een band met hun mens dan de krabbelaars.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:01

Knuffelen niet echt (houdt Isa niet van), maar een stevige krabbel op zijn tijd kan ze erg waarderen. Net zo lekker als een snoepje .. hoewel :o ... ze is en blijft shetlander natuurlijk.
En ze weet prima hoe ze het voor elkaar kan krijgen om wat te scoren. En ze staat bij mensen aan huis, dus dat trucje past ze bij iedereen toe. Even voetje naar voren strekken, of een kleine buiging maken en het is al voor elkaar. Hebben de tweebeners op dat moment niets bij, dan hoeft ze toch niet lang te wachten, want het lekkers wordt gelijk gehaald. Gelukkig heb ik die mensen daar nu zo ver, dat ze zich beperken tot een stukje noot, of 1 of 2 rozijntjes, of een schijfje wortel, of een partje appel. Het hoeft niet altijd direct met handen of kilo's. Het gaat vaak om het idee.

Met vrijheidsdressuur werk ik wel met snoepjes. Dat is wel eens een lastig punt, want voor iets nieuws voer ik er zo een dagmaaltijd doorheen. Gebruikte voorheen de bolletjes uit de safe en sound, maar die zijn tegenwoordig te klein.
Heb nu een 'snoepmix' bij me van stukjes wortel, appel, noot en hippolyt lobs (die je ook vrij klein kunt breken). Als ik een paar oefeningen heb gedaan, hou ik dat 's avond in van haar voer :D

In het bos is ze ook zo erg; ze weet nu precies waar de kastanjebomen staan en ook welke blik ze in de ogen moet leggen om er een kastanje te krijgen ... :P

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:03

Mijn paard laat haar brok liggen als ik haar lekker over haar rug kriebel (en dat terwijl ze super gek is op haar brok).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 10:53

Op één van de honderduizendentwee sites over laminitis, las ik dat als je zo nodig belonen wil.. je naar de biologische winkel kunt gaan en daar suikervrije pepermuntjes kunt kopen.
De meeste paarden zijn gek op pepermunt én, bijkomend voordeel, het is goed voor de maag! ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:47

Vanmiddag komt de hoefsmid, toch wel weer spannend hoor := Duimen jullie mee dat hij na het bekappen geen terugval krijgt :o Heb er toch wel weer slecht van geslapen en buikpijn ervan :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:05

Ik sta alweer in de duimstand voor je!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:06

*zet duimstand aan* :)
Hier is ze gister geweest. De dames staan er weer knap gemanincuurd bij en de Bonte past nu een schoenmaat kleiner :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:01

Duimen draaien hier ook voor Tryggur! Mijn ervaring is, dat naarmate de acute fase langer achter je ligt, en de progressie er is (en dat is 'ie zeker bij jullie) dit steeds minder problemen geeft, succes!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:21

Allemaal heel erg bedankt voor het duimen! :+: Ik denk dat het heeft geholpen :D Hoefsmid vond dat ie ze zelf supernetjes had afgesleten (hij wil geen blubbervoeten dus staat veel op zijn tegeltjes) en heeft er alleen even een vijl langs gehaald en de stralen een beetje bijgewerkt :D En hij zei dat nog het te vroeg is om Tryggur met pensioen te doen :)) dus dat ik maar weer es voorzichtig wat met hem moet gaan doen, dus we gaan weer heel rustig het wandelen en grondwerk wat verder opbouwen :j

Alleen nu kwam de boer dat Tryggur toch zijn gras niet op eet en dat er dus wel een ander paard op zijn landje kan. Nou vind ik dat niet zo erg, als we van de zomer dat landje maar terug hebben zodat hij mss tegen die tijd eens een half uurtje per dag oid er op kan, wil die optie gewoon open houden. Alleen zouden eerst 2 andere paarden op die er al naast staan en heb ik geen probleem mee, die mensen laten Tryggur met rust en ruimen netjes de poep op. Alleen nu wilden ze hun eigen pony er op zetten, maar die verzorgster vind ik niet zo'n heel prettig meisje en neemt vaak ook van die niet zo leuke mensen mee dat ze allemaal zitten te roken in de bak en naja moeilijk uitleggen, maar ik vertrouw het niet goed dat die niet gaan lopen klóten en hem eten geven ofzo :o Plus dat er niet vaak poep geruimt wordt en het gras dan niet meer gegeten wordt en ivm wormen enzo.. Wij onderhouden het landje altijd heel netjes en het is toch wel de bedoeling dat uiteindelijk Tryggur weer af en toe op het gras mag en dan wil ik geen gedonder hebben met wormen enzo :\ Weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet oplossen zonder gedonder te krijgen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:27

Goed nieuws dus :)

Ik weet niet hoeveel land je hebt, maar als ik het zo hoor heb je aan 1000 m2 waarschinlijk wel genoeg (net als ik nu heb). Als je dat zou kunnen huren van de boer dan is dat ook niet zo duur (ik betaal 10 euro per maand) en dan blijft het alleen van jou of iemand die je er wél op wilt hebben :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:42

Klinkt goed Wendy ;) ,
Net als wat DD zegt zou ik proberen om een hoekje af te huren voor jezelf,
dan weet je iig zeker dat je er volgend jaar gebruik van kunt maken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:39

Tryggur staat al ruim 8 jaar op dit stukje.. Alleen nu dus deze zomer op een klein afgezet zandstukje midden in dat weilandje. We hebben al die tijd gewoon net zoveel betaald als anders, ook gewoon het hooi doorbetaald terwijl we daar geen gebruik van maken. Nooit een probleem van gemaakt. Maar ik zit er best wel mee dat die meiden (14/15 jaar) dan daar gaan lopen klieren bij Tryggur met die andere pony. En er wordt haast nooit uitgemest (soms gewoon 2/3 weken niet bijvoorbeeld) en dan wordt dat land gewoon echt heel slecht en daar zit ik ook niet op te wachten :n

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:34

En je kan niet nee zeggen, Wendy ? Als je gewoon betaalt voor alles ...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:42

Dat is dus het probleem :\ Ze willen een van hun eigen ponys er tijdelijk opzetten. Nou vind ik het absoluut niet erg hoor, als een ander paard het deze winter kaal eet! :) Alleen omdat ik dat verzorgmeisje niet vertrouw en ze dan dus elke keer vlak langs Tryggur moeten met die pony en er dus slecht/niet uitgemest wordt heb ik er wel moeite mee :o Als die paarden die al naast Tryggur staan dat stukje er tijdelijk bij krijgen vind ik niet zo'n probleem, die mensen laten Tryggur met rust en mesten netjes uit.. Mja, maar even nachtje over slapen en morgen eens over praten := Kan momenteel zelf ook gewoon even niet zo goed met zulke dingen omgaan :o Al vaker gehad dat stalgenoten hem wortels en snoepjes gingen geven en toén was ik er al niet blij mee, maar nu heb ik daar helemaal nachtmerries van zeg maar :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:52

pffff, wat een weer zeg !

Net tussen de buien door nog een uur met Hittie gestapt, het was verleidelijker om bij de houtkachel en de tv te kruipen
maar omdat ze vanwege de regen alleen vanmorgen vroeg een paar uur buiten had gestaan vond ik dat ze tekort beweging had gehad.

Voorheen liet ik haar rustig een dagje staan met zulk weer, onder het mom van morgen is er weer een nieuwe dag,
maar sinds de HB is er een enorme drive in me gekomen om geen dag de extra beweging over te slaan.

Herkennen jullie dit of ben ik de enige met die tik ;) ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:55

:)) Herken het op zich wel :j Nou wandelde ik nog niet, maar met andere dingen heb ik dat ook wel. Met eten geven bijvoorbeeld ben ik ook al heel 'zeikerig' op een half uurtje bijvoorbeeld, terwijl ik 4 keer per dag heen ga en dat half uurtje echt niet uitmaakt :o Maar ik ga élke dag vóór half 9 's ochtends naar hem toe, vorige week had ik me verslapen, was er kwart voor 9, maar ooooh wat voelde ik me al slecht := Terwijl het eerder weleens met een uurtje wisselde hoe laat ik heen ging, maakte me niet zoveel uit, want hij kon tóch grasjes knabbelen.
Maar ook als het onwijs noodweer is, dan zit ik ook binnen van och arme pony en hij moet nog een uur wachten op zijn volgende plukje hooi :o Heb dan ook echt geen rust! :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 00:03

Oh ja.. ik herken het zeker.. en voel ook meteen die akelig pijnlijke plek, ergens ver weggestopt in m'n ziel waar dat duiveltje zit, die mij haarfijn weet te vertellen dat ik tekort schiet tegenover m'n paarden. Gelukkig is er dan toch ook altijd het moment dat die lieve zachte ogen me vertellen dat het wel meevalt en dat ik tenslotte mijn best doe.. :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:09

Nou, toch maar een reaktie over een bloeduitslag van vandaag. Ze hadden vorige week bloed afgenomen om het te testen op het eiwitgehalte (ivm darmzweren door het inmiddels lange gebruik van bute). Hij is van 63 naar 47 gegaan, de DA schrok er behoorlijk van, dus acuut stoppen met de bute en nu overgaan op metacam (a 112,= euro voor 11 dagen). Krijgen we dat weer, hopelijk zijn we nog op tijd. Ik dacht sinds een week het redelijk op de rit te hebben, sinds gister van 2 zakjes bute naar 1 zakje en nu vandaag alweer slecht nieuws.

Ik snap wel, dat we nog meer in de acute fase zitten, als de meeste gebruikers van dit topic. Dus ik maak me nog niet echt druk over zijn toekomstige voer, eerst wil ik met hem de komende weken goed doorstaan tot we weer naar de afspraak op de kliniek moeten.

Oh ja, Lolclub, in de Equitop Forte zit vrij veel druivensuiker, maar heb het speciaal gevraagd, het kan geen kwaad.

Verder vind ik het leuk om te lezen, wat voor snackjes jullie als beloning geven. Mijn paard is ook geen kroelpaard, maar doet allerlei kunstjes voor iets lekkers. Ach, kilo's paardensnoep gingen erdoor en suikerklontjes en pepermuntjes. Maar omdat hij altijd heel hard werkte, had ik het idee, dat hij dat er ook wel mee verbrandde.
Nu krijgt hij komkommer, soms een schijfje appel en een stukje wortel.

Ik las ook over rozijntjes en noten. Wat voor noten zijn dat dan?

En Lolclub, de paarden zijn altijd al mijn zorgenkindjes, maar een HB paard is echt het toppunt :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:42

setteke schreef:
Nou, toch maar een reaktie over een bloeduitslag van vandaag. Ze hadden vorige week bloed afgenomen om het te testen op het eiwitgehalte (ivm darmzweren door het inmiddels lange gebruik van bute). Hij is van 63 naar 47 gegaan, de DA schrok er behoorlijk van, dus acuut stoppen met de bute en nu overgaan op metacam (a 112,= euro voor 11 dagen). Krijgen we dat weer, hopelijk zijn we nog op tijd. Ik dacht sinds een week het redelijk op de rit te hebben, sinds gister van 2 zakjes bute naar 1 zakje en nu vandaag alweer slecht nieuws.

O jee... dat klinkt niet goed ,
Wat zijn normale waarden en is er wat aan te doen als er wel zweren zitten ?

setteke schreef:
Ik snap wel, dat we nog meer in de acute fase zitten, als de meeste gebruikers van dit topic. Dus ik maak me nog niet echt druk over zijn toekomstige voer, eerst wil ik met hem de komende weken goed doorstaan tot we weer naar de afspraak op de kliniek moeten.

Oh ja, Lolclub, in de Equitop Forte zit vrij veel druivensuiker, maar heb het speciaal gevraagd, het kan geen kwaad.
Verder vind ik het leuk om te lezen, wat voor snackjes jullie als beloning geven. Mijn paard is ook geen kroelpaard, maar doet allerlei kunstjes voor iets lekkers. Ach, kilo's paardensnoep gingen erdoor en suikerklontjes en pepermuntjes. Maar omdat hij altijd heel hard werkte, had ik het idee, dat hij dat er ook wel mee verbrandde.
Nu krijgt hij komkommer, soms een schijfje appel en een stukje wortel.

Je zal natuurlijk niet veel van van de Equitop F voeren pd dus het gehalte druivensuiker zal wellicht meevallen,
maar het zou voor mijzelf geloof ik wel een reden zijn om uit te kijken naar iets anders.
Ik heb gekozen voor de Formula4Feet die ik nu tevens als vervanging van de snoepjes gebruik.
Ze moest even aan de smaak wennen maar nu doet ze er alles voor.
Het zijn korrels en die steek je makkelijk bij je, iedere dag mag een bakje vol op gevoerd worden en op deze manier kan ik meteen tegemoet komen aan mijn onweerstaanbare drang tot verwennen maar krijgt Hittie tegelijkertijd haar dagelijkse mientjes binnen ;)

setteke schreef:
En Lolclub, de paarden zijn altijd al mijn zorgenkindjes, maar een HB paard is echt het toppunt :(:)

Idem dito... ik leef momenteel voor dat dier :o
Hoe houd die van jou zich verder onder de verplichte boxrust ?
Zie je al wat progressie vwb zijn kreupelheid ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:59

Hoi, de normale waarde zit meer rond de 63 waar hij eerst op zat. Onder de 40 wordt het kritiek en heb je kans op abcessen onder de buik door de zweren (ik hing vanavond gelijk onder zijn buik natuurlijk ;) , maar niets te zien. Of er wat aan te doen is, weet ik niet, maar hopelijk komt het niet zover. Hij mest goed, eet goed, zijn ogen zijn net kooltjes en vandaag gaf hij nog een kleine boksessie weg in zijn box. Hij beweegt zich erg goed in zijn box en de hoeven zijn niet meer zo verschillend van temperatuur. Daarom was ik zo blij, tot ik die waardes te horen kreeg ;( .

Ach, ik kan bijna niet snappen, dat een paard zo vrolijk :D blijft onder toch al 2 maanden volledige boxrust. Hij is altijd blij, nooit chag en ontwikkelt ook geen stalgebrek (wat zeker in zo'n situatie best zou kunnen). Hij is gewoon heel cool tussen de oren.
Wel zorg ik met het bewegingsschema van de andere paarden, dat hij nooit alleen achter bliijft, dus er staat altijd een paard bij hem in de buurt.

Ik volg nu natuurlijk nog alle adviezen op van de dierenkliniek, zijn we verder dan zal ik zeker eens gaan kijken naar dat Formula4Feet en verdere voeding.
En vandaag is een urinemonster (tja was wel van een avond en niet de ochtend) naar het lab gegaan. Over een week kan ik bellen voor de uitslag, hopelijk is/was het nog bruikbaar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:24

Kan het ook nog wat met je schrale hooi te maken hebben dat zijn eiwitwaarde zo laag is ?
En hebben ze het nog over wat gekookt lijnzaad voeren gehad, want daar kwam mijn DA mee destijds.
Ik moest Hittie in de acute fase ook op alleen hooi houden en er mocht een handje gekookt lijnzaad bij gegeven worden.
Nou is Hittie maar twee weken aan de bute geweest dus ik zag om die reden de noodzaak van de lijnzaad nog niet zo in.
Ik moest wel heel erg goed in de gaten houden of ze niet overmatig ging speekselen of boeren ging laten na het eten (maar dat heeft meer met de maag te maken) want dan moest ze omeprazol erbij hebben (gastrogard).

Jetset's <3 , altijd vrolijk en in voor een geintje, het zijn zulke lieve dieren...
Die van ons is ook zo'n goeie sul, die kan je overal bij zetten en is met iedereen meteen vriendjes.

Dus het is eindelijk gelukt om hem op een potje te laten plassen :D ,
ik hoop en zal duimen dat de uitslag goed is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:07

setteke schreef:
Hoi, de normale waarde zit meer rond de 63 waar hij eerst op zat. Onder de 40 wordt het kritiek en heb je kans op abcessen onder de buik door de zweren (ik hing vanavond gelijk onder zijn buik natuurlijk ;) , maar niets te zien. Of er wat aan te doen is, weet ik niet, maar hopelijk komt het niet zover. Hij mest goed, eet goed, zijn ogen zijn net kooltjes en vandaag gaf hij nog een kleine boksessie weg in zijn box. Hij beweegt zich erg goed in zijn box en de hoeven zijn niet meer zo verschillend van temperatuur. Daarom was ik zo blij, tot ik die waardes te horen kreeg ;( .

Ach, ik kan bijna niet snappen, dat een paard zo vrolijk :D blijft onder toch al 2 maanden volledige boxrust. Hij is altijd blij, nooit chag en ontwikkelt ook geen stalgebrek (wat zeker in zo'n situatie best zou kunnen). Hij is gewoon heel cool tussen de oren.
Wel zorg ik met het bewegingsschema van de andere paarden, dat hij nooit alleen achter bliijft, dus er staat altijd een paard bij hem in de buurt.

Ik volg nu natuurlijk nog alle adviezen op van de dierenkliniek, zijn we verder dan zal ik zeker eens gaan kijken naar dat Formula4Feet en verdere voeding.
En vandaag is een urinemonster (tja was wel van een avond en niet de ochtend) naar het lab gegaan. Over een week kan ik bellen voor de uitslag, hopelijk is/was het nog bruikbaar.

Kun je die abcessen dan zien onder de buik?Dat is een verder stadium.
Dan lijkt het mij dat ze al lang en breed zijn doorgebroken,en dan heb je te maken met een 'leaky gut'.
Een lekkende darm,en das niet best :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:17

Als er al echt maagzweren zijn dan moeten die natuurlijk wel behandeld worden, maar om de maagwand sterker te maken geef ik wel een kuurtje Pronutrin. Dat gaat er standaard in als ze aan de Metacam geweest zijn.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet dagelijks iets doe en dat is idd weersafhankelijk. Nu lopen ze hier wel de hele dag in de paddock van hooinet naar hooinet, dus lopen doen ze toch wel.