[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:07

Hey allemaal,
Ik kom ook even meelezen. Afgelopen dinsdag is bij mijn merrie van 24 artrose aan de beide kogels van de voorbenen geconstateerd. Ik weet wel dat ze oud is, maar had niet zulke slecht nieuws verwacht. Ik heb een kuur gekregen, dat heet "Equisin Complex". Het is een product uit duitsland. Hiervan krijgt ze 15ml over het voer. Het moet de gewrichtsvloeistof stimuleren en ze zou er weer normaal van gaan lopen. Kent iemand Equisin complex? Ervaring mee??

Zijn er hier meer mensen met oudere paarden die artrose hebben? Zo ja, rijden jullie nog gewoon onder het zadel? Tot 3 weken terug reed ik namelijk nog 3 a 4 keer in de week. We gingen zelfs nog op concours (b-dressuur). En hoe hebben jullie je paarden gestald? Is het beter om ze 24/7 op de wei te zetten?

Ik ben heel erg benieuwd naar het medicatie/ supplementen lijstje van hutch84.

Snoevie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:20

Hoi knijn,wat vervelend van je paard. Mijn merrie is 17 en heeft een(gelukkig) lichte vorm van artrose aan haar hoefbeen icm slechte pezen met overmatige littekenvorming in de voorbenen. Zij krijgt nu gewone glucosamine en duivelsklauw en dat gaat perfect. Rijden kan ook nog prima maar rustig aan,mede ook omdat de aanpak van artrose en de peesproblemen elkaar een beetje tegenwerken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:30

Misschien kunnen we de wiki van bokt gebruiken voor de artrose
http://www.bokt.nl/wiki/Artrose

En misschien lijstje van de producten die we zelf gebruiken omdat het toch per paard verschillend is wat wel en niet werkt. Ik gebruik bv alleen joint comp van psytonics. Is ook het enige wat ik nog geprobeerd heb en lorenz doet het er goed op. Ik heb verder geen ervaring met andere middelen.

Knijn7 ik ken Equisin Complex niet.
Lorenz is 20 jaar heeft op verschillende plekken artrose.
Ik rij dagelijks met hem meestal toch wel 5 a 6 dagen in de week en overdag staat hij hele dagen op de weide. Ik kijk per dag wat hij kan. Gaat het bakwerk niet ga ik veel stappen of ik ga naar buiten. Of we rijden wat korter die dag of doen andere oefeningen het is echt per dag bekijken en je aanpassen.
Hij begint wel stijf en onregelmatig. Eerst veel stappen dan rustig drafje gewoon op eigen tempo en galopje. Dan weer lange teugel en stappen dan pak ik hem weer op. Daarna komt hij pas opgang en gaat hij soepel lopen. Echt een oud dieseltje moet even opgang komen en dan ben ik wel 20 minuten verder. Verder goed uitstappen!
Ik doe dan bakwerk, buitenritjes, af en toe longeren en wandelen. pas wat grondwerk geprobeerd daar wil ik denk ik wel iets meer mee gaan doen.

Woensdagavond met stalgenoot buitenritje gemaakt. Haar paard is in revalidatie. Zij ging op Lorenz en ik op me andere bijrijpaard. Zij rijd zelf altijd wedstrijden M2 enz. Ze voelt paarden goed aan en veel ervaring opgebouwd. Nu zat ze op Lorenz ze vond hem eerst met stappen stijf en eerste draf ook onregelmatig maar als hij los was wat een verschil zei ze! Daarna gaat hij zo in uitgetrekte draf en volle galop door het bos heen alsof er niks aan de hand is. Als ik lange ritten rij van bv 2 uur is hij de volgende dag ook lekker soepel.

Maar ik denk weleens is het eerlijk om op Lorenz te blijven rijden als hij in het begin stijf en onregelmatig is. Of eerst longeren voordat ik op zijn rug ga zitten.
Het is wat korte duur het moet allemaal gesmeerd worden. Ik vind het altijd dubbel. Egoitisch van mezelf omdat ik hem zelf zo leuk vind en het rijden leuk vind? Ik snap ook als ik hem weg zet dat er weinig van hem over blijft maar ik vind dat soms wel moeilijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:41

Wat vervelend knijn7!
Mijn merrie is tegen de 25 en heeft artrose in haar knie. Ik rij haar niet meer, de bak is te zwaar voor haar en buiten is ze dusdanig enthousiast dat ze zich kapot loopt. Zij krijgt momenteel alleen omega-olie, in het najaar en in de winter krijgt ze weer Lubrichon, dat is een supplement met meerdere 'onderdelen' die ondersteunen bij artrose.
Rust roest letterlijk bij artrosepaarden, en vaak zie je ook dat ze slechter worden van (veel) op stal staan. Mijn merrie staat in de zomer 24/7 buiten zodat ze veel maar vooral gedoseerd kan bewegen, en 's winters 's nachts op stal en overdag buiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:22

Olga , is endurance dan niet veel te belastend voor een paard met artrose ? Beweging is goed voor een paard ( met artrose ), maar zoveel ???
Traumeel ( druppels of tabletten ) willen dan nog wel eens werken tegen de ontsteking.
Mister, kan je je paard ook geven mbt zijn pees !!

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:57

Bedankt voor jullie reacties! Erg fijn om te lezen hoe jullie ermee omgaan. Misschien moet ik dan inderdaad maar gaan overwegen om haar 24/7 buiten te gaan stallen met een inloopstal om te schuilen. Gelukkig is mijn pensionhouder tot veel dingen bereid. Dus maar eens kijken hoe we dit gaan oplossen.
Gisteren gedroeg ze zich weer erg happy en ze wilde zelf weer draven, dus dat was wel erg fijn om te zien. :-) Ik heb het idee dat het nu na 3 weken "kreupel" te hebben gelopen, dat het ze zich al een stukje beter voelt.

@linnie050; ik begrijp helemaal wat je schrijft over Lorenz. Dat gevoel heb ik nu ook. Moet ik nog wel gaan rijden, moet ik haar nog wel belasten? Maar aan de andere kant weet ik ook, dat Highnoon het veel te leuk vind om te werken. En idd rust roest en dat is wel het laatste wat ik wil! Dus ik ga het vanaf nu ook maar per dag aankijken. En ik zal nog langer los stappen en uitstappen dan dat ik al deed. (een goede tip)

@Berdien; waarom haal jij jou merrie 's winters weer op stal? Is ze dan door de koud en doordat ze op stal staat niet juist stijver? Loopt ze dan wel goed als ze 's ochtends weer naar buiten gaat?

Jammer dat weinig tot niemand ervaring heeft met Equisin Complex. Ik ga eerste deze kuur helemaal afmaken en kijken hoe ze het hierop doet. En daarna zie ik wel verder of ik iets anders ga proberen, of dat het misschien niet nodig is. Of is het beter om paarden met artrose altijd iets te geven ter ondersteuning en dan met name oudere paarden?

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:00

hutch84 schreef:
OPROEP AAN IEDEREEN

ik heb ondertussen van een aantal mensen al fotos toegezonden gekregen.
aangezien op zich het bewerken van de fotos niet zo veel werk is. Maar wel een leuke manier bedenken voor de teksten en het persoonlijk maken van het topic wil ik iedereen die een vermelding wil in de openings post mijn voor ZATERDAG AVOND 12:00 zijn of haar foto s toegezonden heeft met iets over je zelf..

Ik wil proberen om hem maandag online te krijgen

ik zat te denken aan de volgende dingen maar heb bij het uitzoeken wat hulp nodig:
wie wil een korte duidelijke samenvatting maken van wat nu eigenlijk artrose is.?

en is er ergens iets van een lijst te vinden met middelen die bekend staan als goed werkend
( ik wil proberen de troep een beetje te schiften van de werkende spullen om zo toch ook wat informatie toe te voegen aan dit topic)

groetjes

Ik ben wel benieuwd welke bestanddelen "goed" zijn voor paarden met artrose (en dan met name oudere paarden)?? Zou dat misschien ook in een overzicht gezet kunnen worden? Misschien het lijstje van producten en dan erbij schrijven welke bestanddelen erin zitten? En waarvoor je welke bestanddelen zou willen/kunnen gebruiken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:31

Knijn7, zo'n lijst bestaat niet. simpelweg omdat het ene paard goed reageert op product A en het andere paard op product B.

Er is wel ergens hier in het topic een vergelijkslijst qua prijzen.
Zal even zoeken , misschien wel handig voor in de openingspost ook.
http://tinypic.com/view.php?pic=jpkmfb&s=6

Misschien is dit ook wat ?
http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... paard.html
Staat oa in :
1000 mg Glucosamine HCL (puur) = 1286 mg Glucosamine Sulfaat = 1686 mg Glucosamine Sulfaat KCL

Voorbeeld 8.800 mg Glucosamine Sulfaat is dus net zo veel als 6.843 Glucosamine HCL

de link naar het prijsschema bij pardoes-aurora doet het niet meer. Wel vond ik dit http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... l/d56.html , maar ik kan geen van de links openen .....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:26

Knijn7, dat is omdat ze niet in de groep kan/mag die op onbeperkt ruwvoer staat, en dat is de enige groep die in de winter dag en nacht buiten staat. Ze mag absoluut niet te zwaar worden. Daarnaast heeft ze de laatste jaren erg veel moeite om zichzelf warm te houden in de winter. Ze staat al onder een deken, maar doordat ze zich 's nachts niet warm hoeft te stoken komt ze er net wat beter door. Plus dat ze dan niet met haar brakke lijf in de nattigheid staat. Ze komt goed haar box uit 's ochtends :j ze is dan ook niet stijf.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:17

Berdien schreef:
Knijn7, dat is omdat ze niet in de groep kan/mag die op onbeperkt ruwvoer staat, en dat is de enige groep die in de winter dag en nacht buiten staat. Ze mag absoluut niet te zwaar worden. Daarnaast heeft ze de laatste jaren erg veel moeite om zichzelf warm te houden in de winter. Ze staat al onder een deken, maar doordat ze zich 's nachts niet warm hoeft te stoken komt ze er net wat beter door. Plus dat ze dan niet met haar brakke lijf in de nattigheid staat. Ze komt goed haar box uit 's ochtends :j ze is dan ook niet stijf.

Okay bedankt voor je reactie, dit is ook weer iets om over na te denken. (zucht......) Ik stroom over van alle informatie, haha.... ;)
Ik heb een volbloed merrie, die zou ik 's winters moeten bijvoeren zodat ze redelijk op gewicht blijft. En ze staat normaal 's winters ook onder dekens. Maar ik vraag mij af of het handig is om dekens om te doen op een 24/7 wei??? hmmm *denkdenkdenk*

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:23

Knijn7: bij ons op stal staan de paarden overdag op de wei en snachts binnen en de meesten hebben ook een deken op in de winter. Volgens mij kan het wel hoor bij 24/7 buiten! Je hebt dan wel een goed waterdicht en stevig deken nodig!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:34

Precies, goede waterdichte deken is onontbeerlijk. Ik heb die van mij onder een EJ-deken staan en dat bevalt goed. Gewoon 200 grams, ze wordt ook niet geschoren ofzo. Is meer zodat ze water- en windvrij staat, zodra ze nat is, wordt ze heel erg koud.

Er komt inderdaad heel wat op je af na zo'n diagnose. Veel is ook gewoon uitproberen en kijken wat voor jullie werkt. Wat voor de één heel goed werkt, is voor de ander juist weer funest.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:46

Op de lijst van pardoes-aurora staat ook chondroitine als ondersteunend supplement,maar dit wordt weinig tot niet opgenomen door de te grote molecuulstructuur. Kan geen kwaad hoor,maar het is zonde als er zoveel geld voor neergeteld moet worden.

Wbt glucosamine van verschillende merken,let er iig op dat de dagdosering minimaal 7,5 gram bevat voor een volwassen paard. Onderdoseren heeft geen zin en is ook weer zonde van je geld!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:56

En toch snoevie, in b.v. joint comp zit minder glucosamine en het werkt bij heel veel paarden goed. Ik denk dat in dat product de samenstelling met andere stoffen zo optimaal is dat minder nodig is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:11

Oke,maar die 7,5 gram is wetenschappelijk aangetoond. Wellicht dat inderdaad dankzij de andere ingredienten dat het zo goed werkt,ik ken het product verder niet hoor. Maar er zijn zoveel oplichters bij,vandaar de tip..........

ik lees dat er 775 mg glucosamine inzit,als dat de dagdosering is(was me niet helemaal duidelijk)dan is dat nog lager als de aanbevolen dosering voor mensen,zonde,de rest van de samenstelling ziet er wel goed uit...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:12

Ik gebruik joint comp bij mij zag ik wel duidelijk verschil tussen niks geven en de joint comp.
En ik geef zelfs een half schepje ipv 3/4 schep....
als het klopt wat je zegt zou lorenz nog.beter lopen op een ander suplement? ik weet niet of ze mail hebben van psytonics als ik eraan denk kan ik het eens navragen bij ze.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:42

hoi meiden!

ik heb een tijdje glucosamine van de zingende smid gegeven, en was wel redelijk tevreden, maar heb het maar 1x een pot gegeven en nu geef ik eigenlijk helemaal niks.
al zit ik er wel weer over te denken om iets te gaan geven.

zijn pees is wat slanker geworden, maar nu is de kogel weer dik! dus daar zal het probleem wel zitten. hij heeft zijn kogel flink verdraait denk ik.
ik smeer er nu elke dag cooling gel op, niet dat het echt warm is, maar het kan geen kwaad.

dat Traumeel ken ik niet Maris, maar ik ga er wel eens even naar kijken. dankjewel voor de tip!

@ knijn: welkom! het is zo moeilijk om een middel aan te wijzen wel middel het beste is, omdat bij elk paard iets anders goed werkt. ik vind dat nog steeds heel bizar, maar het werkt echt zo.
mijn paard is 10 en heeft kogelartrose linksvoor en ik kijk gewoon per dag hoe het gaat, wat wel kan en wat niet. daarbij komt dat ik ook nog te maken heb met een spierziekte die hij heeft en daardoor dus ook heel goed moet luisteren naar wat hij me verteld over hoe hij zich voelt die dag.
even een keertje flink doorpakken dat kan gewoon weg niet omdat hij daar weer dagen last van heeft.
maar idd lang instappen en goed lang uitstappen helpt ook goed. en denk over je paard als een diesel, ze hebben gewoon even wat langer nodig om warm te worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:50

Klopt, bij mijn merrie werkt de Lubrichon erg goed, bij haar medekrukkie doet het niks. Jes staat nou experimenteel alleen op omega-olie. Dit is haar goede seizoen, ze loopt goed en ik wil eigenlijk ook geen 'verzadiging' van het supplement in haar lijf. Zodra ze weer slechter gaat krijgt ze haar 'eigen' supplement gewoon weer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:02

linnie050 schreef:
Ik gebruik joint comp bij mij zag ik wel duidelijk verschil tussen niks geven en de joint comp.
En ik geef zelfs een half schepje ipv 3/4 schep....
als het klopt wat je zegt zou lorenz nog.beter lopen op een ander suplement? ik weet niet of ze mail hebben van psytonics als ik eraan denk kan ik het eens navragen bij ze.

Ik wil ook niet zeggen dat het een slecht product is! Het enige wat ik weet dat glucosamine in een bepaalde dosis minimaal gegeven moet worden om effect te hebben,maar in joint comp zitten ook nog andere ingredienten. Ik zou zeggen,als het goed bevalt,zou ik niet perse overstappen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:27

Nee zo had ik het ook niet begrepen hoor. Maar ik had dan weer nooit gehoord dat het minimaal 7.5 gram moet zijn wil het werken.

Als het trouwens wetenschappelijk is bewezen moeten er wel proefschriften of artikelen van zijn heb je deze ooit gelezen Snoevie? Ik heb een tijdje geholpen in wageningen met een promotie onderzoek daar komt veel bijkijken. Ik wil de artikelen enz wel eens lezen over glucosamine en artrose.
Emailadres van Psytonics kan ik niet vinden maar heb wat internet winkels gemaild die het verkopen maar denk niet dat ze mensen weten hoe het kan werken.

Ik zag al na 3 weken verschil dus ik blijf wel bij Joint comp en kan altijd daarna als Lorenz slechter word kijken naar andere middelen die dan misschien wel sterker zijn.
Een stalgenoot geeft haar paard nu ook iets van de dierenarts komt uit amerika dacht ik. Ik zal eens kijken hoe dat heet. Ze zei heb je ook verschillende sterktes van zei ze.

Berdien waar koop jij omega olie?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:42

Kun je overal halen :j Deze komt bij de Paardendrogist vandaan.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:17

Als ik enkel pure glucosamine geef, dan werkt het gewoon niet (ik heb zeker 3 maand pharmahorse gevoederd)! Na dit geprobeerd te hebben heeft de veearts mij dat vloeibaar supplement van equine america (bedoel je dit mister?) met veel hyaluronzuur in (ook al de rest van msm tot chondroitine zit erin geloof ik). Al na een paar dagen zag ik verschil.
Het is dit: http://www.medhorses.nl/EquineAmericaCo ... 58%29.aspx

Nu geef ik dit: http://www.medhorses.nl/-Supplementen-- ... 40%29.aspx (equine america is nl erg duur)
ben hier ook erg tevreden over!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:30

katja: ik gaf Glucosamine Hoge Dosering: http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr ... cts_id=298

dit was leuk betaalbaar, en hij werd er echt wel soepeler van.

dat Equine america ben ik ook weleens tegengekomen en leek me wel een heel goed spulletje, maar idd erg prijzig.

dat vind ik echt wel vervelend aan al die supplementen, ze zijn bijna allemaal behoorlijk duur en je weet op voorhand totaal niet of het gaat werken bij jouw paard of niet.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:37

Dat vond ik ook zo lastig toen ik op zoek ging naar een supplement (welke neem je en welke werkt?). ik moet zeggen dat ik het erg handig vind om een vloeibaar supplement te gebruiken. Die poeder van pharmahorse ging na een tijdje klonteren van het vocht |o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:32

Ka_tje schreef:
Als ik enkel pure glucosamine geef, dan werkt het gewoon niet (ik heb zeker 3 maand pharmahorse gevoederd)! Na dit geprobeerd te hebben heeft de veearts mij dat vloeibaar supplement van equine america (bedoel je dit mister?) met veel hyaluronzuur in (ook al de rest van msm tot chondroitine zit erin geloof ik). Al na een paar dagen zag ik verschil.
Het is dit: http://www.medhorses.nl/EquineAmericaCo ... 58%29.aspx

Nu geef ik dit: http://www.medhorses.nl/-Supplementen-- ... 40%29.aspx (equine america is nl erg duur)
ben hier ook erg tevreden over!

Ja dat Hyaluronzuur is een extra booster zeg maar. Voor als alleen glucosamine b.v. niet werkt.
Dimple geeft ook een vloeibare variant --> equimins flexijoint. Ik geloof alleen dat die hoger gedoseerd is per dagdosering ( weet ik niet zeker hoor ).