Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:53

charlotvanre schreef:
ik zou de steunsels van die haf ook liever wat korter zien. dat doet alleen maar zeer voor het paard.

Vraagje, wie heeft dit ooit bewezen?

In mijn ogen heten die dingen niet voor niets "steunsels".
Ik zie af en toe paarden die ze echt nodig hebben.

Nu was er eentje die volgens de NB kwartierboogjes moest hebben, gevolg was dat er als een gek steunsels op die plek groeide.
Dan is mijn conclusie, paard is de steun van de wand kwijt en wil die steun weer terug en krijgt dus steunsels.
Voorheen had hij ze niet of veel minder als de wand gewoon overal de grond kon raken.

Maar dat is dus wat ik zie....

shilady

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:54

idd paard heeft niet voor niets steunsels
de natuur zal het niet voo rniets hebben gegeven !

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:58

Als de steunsels nog korter gemaakt worden denk ik niet dat ik nog normaal met der over het harde kan. Denk dat ze dan niet lekker loopt en dat ze dan pijn heeft.
Paardje heeft echt geen pijn hoor is behoorlijk actief, rent, springt, bokt, pest de andere paardjes.
Ik ben tevreden met het werk van de smid:)
Steunsels zitten er met een reden.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:23

ik vind de hoeven van je haf netjes zo hoor!

ik heb hetzelfde probleem met mij haf d'r hoeven.
misschien nog wel iets erger!
morgen komt de hoefsmid.
zal even foto's maken voor en na en dan plaatsen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:05

countrygirl schreef:
Ik heb het idee dat er nog steeds een heel stuk hoefwand (bovenzijde foto) uitsteekt?? Kan beeldvertekening zijn.... als het wél uitsteekt zal dat af gaan breken!

Naar mijn smaak is de hele voet uit verhouding,uitgewaaierd,kijk maar naar de
rimpels op de wand en scheef bekapt lijkt het wel op de foto.
De steunsels zijn te lang,want ze dragen mee,je hoeft ze niet te verwijderen,maar zo lang als dit hoeft niet.
Ik heb het gevoel dat een paar mensen die reageren niet goed weten wat steunsels zijn, en denken dat het over verzenen gaat?
Steunsel dient als een soort van uitslagbeperking, een soort van eindstop van een schokbreker zeg maar.
Geheel wegsnijden is daarom niet wenselijk,zolang als dit zorgt ervoor dat ze gaan omklappen,hetgeen ook niet wenselijk is.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:04

CherokeeChum schreef:
Geheel wegsnijden is daarom niet wenselijk,zolang als dit zorgt ervoor dat ze gaan omklappen,hetgeen ook niet wenselijk is.

Als ze niet zelf slijten omdat je bv met schoenen rijdt of op de wei staat voor langere periode dan moet je ze wel bijhouden.
Maar wat ik dus vaak zie is dat ze helemaal weg worden gehaald.

Dit paardje kan voor het mooie ook beter bekapt worden, nu is alles nog zo lang en zonder verbinding dat de wand gemakkelijk weer/verder kan afbreken.
Ik denk dat 1x in de 4 weken veeeeeel te lang uit elkaar is voor zo'n hoef, elke week kort houden zal denk ik een heel ander beeld geven.
Nu trekt de lange wand de voet als het ware plat, hou je de wand en verzenen korter dan is de belasting beter en zou ze wat "stijler" komen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:53

melle_odet schreef:
ik vind de hoeven van je haf netjes zo hoor!

ik heb hetzelfde probleem met mij haf d'r hoeven.
misschien nog wel iets erger!
morgen komt de hoefsmid.
zal even foto's maken voor en na en dan plaatsen

ik ben benieuwd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:54

Ik weet echt wel wat de steunsels zijn hoor en ik vind dat ze nu goed op der hoeven staat.
Normaal rijd ze dagelijks over het asfalt alleen nu al een maandje alleen op het land.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:55

Horsii, er is geen rede om zo aanvallen te reageren... Iedereen heeft hier het beste voor met hun eigen en andermans paarden. Ik zou wat doen met de dingen die hier worden gezecht. Ze worden niet voor niks gezecht namelijk...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:59

Ik vind der hoeven netjes en ze loopt nu super dus ik zie geen probleem.
Ik vertrouw op de kennis van mijn smid.
Als ze dalijk weer veel over de weg loopt slijt het ookal weer sneller. :D

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:00

Waarom plaats je hier dan foto's, als je het niet aan wil nemen?
Haar hoeven zien er nu inderdaad netter uit, maar als er nog wat aan verbeterd kan worden is dat toch alleen maar meegneomen?!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:03

Peelie schreef:
Horsii, er is geen rede om zo aanvallen te reageren... Iedereen heeft hier het beste voor met hun eigen en andermans paarden. Ik zou wat doen met de dingen die hier worden gezecht. Ze worden niet voor niks gezecht namelijk...

mm ik vraag me af wat daar aanvallend aan is? ze geeft alleen der eigen mening. En tevens is het ook haar paard. Maar men doet netalsof de helft hier niet weet hoe een hoef eruit hoort te zien en in elkaar steekt.. :+

Tevens ben ik het niet eens met de persoon die zegt dat peeps nog wat stijler moet. Aangezien ze dan niet meer zo op der hoeven staat zoals ze hoort te staan. Tevens valt er aan een stand niks meer te veranderen omdat ze daarvoor te oud is. En als je haar stijler gaat zetten, heb je net als bij mijn pony een grote kans op overbelasting van de pezen, dus blessures.

ik ken de merrie ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:04

Niet met alle tips die iemand krijgt hoef wat gedaan te worden.
Tips hoeven niet aangenomen te worden maar het mag wel.
Ligt aan de eigenaar :P
zal hier ook geen foto's meer plaatsen, ik weet dat ze nu netjes op der hoeven staat en dat als ze nog korter gezet wordt ze kreupel is.
Ik kies voor een paard wat rad loopt ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:30

horsii schreef:
Niet met alle tips die iemand krijgt hoef wat gedaan te worden.
Tips hoeven niet aangenomen te worden maar het mag wel.
Ligt aan de eigenaar :P
zal hier ook geen foto's meer plaatsen, ik weet dat ze nu netjes op der hoeven staat en dat als ze nog korter gezet wordt ze kreupel is.
Ik kies voor een paard wat rad loopt ;)

Idd mensen mogen het aannemen en mogen om tips vragen om te kijken of er wat bij zit wat ze kunnen gebruiken voor de voglende keer. Maar ook iedereen kent zijn eigen paard het beste en weet dus hoe of wat. Het is ook mijn merrie en lang niet met alle tips zal wat gedaan worden omdat we zelf weten dat ze niet stijler en korter bekapt gaat worden om kreupelheid te voorkomen. Welzijn van paardje gaat voor.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:41

ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:56

mijn haf is dus vandaag naar de hoefsmid geweest.
haar hoeven waren heel erg...( heb haar nog niet zo lang en ze waren al niet helemaal super)
we zijn aan het denken om haar misschien de volgende x op ijzers te doen.( wat denken jullie?)
hier mijn foto's( schrik niet)

eerst van voor het bekappen
voor hoeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

achter hoeven
Afbeelding
Afbeelding

en na het bekappen.
voor hoeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

achter hoeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beter dan dit kreeg de hoefsmid haar helaas niet.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:01

Het lijkt wel niet afgemaakt... Ik heb het idee dat de hoefwand nog steeds wat lang is, heb je toevallig foto's van de onderkant?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:06

nee heb gene foto's van de onderkant gemaakt, dat bedacht ik me pas toen ik al weer thuis was.

en op deze foto's moest er nog wat geveild worden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:19

melle odet, helpt het niet de hoeven 10 min per dag in het water te zetten? Het lijkt namelijk of ze gewoon heel droog zijn of niet? Verder ben ik ook benieuwd naar de onderkant.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:22

ze zijn inderdaad erg droog, ik laat iedere dag de waterbak flink overlopen in het land en spuit de hoeven dagelijks af, in emmers\teiltjes werk niet dit heb ik al geprobeerd dan raakt ze in paniek en trapt ze de boel kapot waardoor ze nog meer in paniek raakt....

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:28

emmers ed werkt bij mij ook niet, een hoefzak dan weer wel, misschien een idee, alhoewel nat land en afspuiten natuurlijk ook werkt.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:01

Daar zijn inderdaad flinke happen en scheuren uit!
Kun je niet zorgen dat ze een beetje rond gevijld worden (soort mustangroll) dan komen er ook minder snel scheuren en flairs in.

Bij mijn paard is de zool aan het 'wisselen' geloof ik. De zool was opeens poederig en met de hoevenkrabber viel er een droog stuk af. Daaronder zat weer een 'normale' zool. Ook de stralen zijn aan het loslaten.
Hij heeft er verder geen last van. Alleen zijn de steunsels iets lang nu door het loslaten van de zool.

Kan dit aan het weer liggen of hoe zit het? Ik heb er ook foto's van, die kan ik wel plaatsen als iemand het leuk vindt om te zien :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:31

darwin schreef:
Dat ziet er al een stuk beter uit, alleen lijken de steunsels op de laatste fot nog wat aan de lange kant, maar dat kan ook aan de foto liggen.

Aangezien het aan de kant is waar het stuk afgebroken is denk ik dat de bekapper dit expres heeft laten zitten om het gat in de wand op een andere manier op te vangen. (maar dat is natuurlijk speculatie van mijn kant).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:40

Niemand een reactie op deze foto?

citaat:
ben even benieuwd wat jullie van deze hoef vinden? Afgezien van het feit dat er traditioneel bekapt is. Wat zou eraan te verbeteren zijn, en vooral hoe en waarom?
http://img541.imageshack.us/i/hoef.jpg/

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:46

Wat gladder en strakker bekappen.