[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:12

Soms heb ik toch echt het idee dat het beter is om haar te laten gaan.. |(

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:40

Ik heb wel met mijn merrie gefokt met spat (voordat ik haar kreeg had ze ook al 3 veulens gehad), dus voor iedereen zijn of haar eigen keus.
Maar ik had wel enkele adviezen van dierartsen (die zeiden dan het wel kon) gehad waarmee ik rekening moest houden, als je meer info wilt moet je maar pben.

Dat een veulen fokken goedkoper is, is totaal niet zo :n
Vaak ben je als het veulen op de leeftijd is van een ander beleerd paard nog veel meer kwijt ook ;)

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:44

Je hebt pb!
tsja misschien denken mijn ouders dat je dan de uitgaven niet in één klap hebt..

Maarja het is toch een groot risico wat je neemt.. Ik twijfel nog enorm.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:08

Enniee... kan me je twijfel voorstellen. Ik geloof niet dat ik het risico zou nemen. ligt er natuurlijk ook een beetje aan of de oorzaak van de spat bij jou duidelijk is.

Bij mijn shetten is de afwijking die problemen veroorzaakt aangeboren. Wrs door erfelijkheid bij de vader.
(ze komen uit de handel)

Tommy loopt trouwens weer beroerd. Toen hij op medicijnen was, ging het goed. Hij speelde en rende weer.
Net zag ik hem lopen en het was gewoon een hoopje ellende
Bah... hij krijgt nog gluco, maar ik zie het duister in.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:46

wat vervelend liljebo!

Ik weet de oorzaak van de spat niet, wel dacht de DA van de kliniek dat het door een traumatische ervaring kwam, dat ie over de kop is gevlogen zei hij! maar we weten de achtergrond van de pony niet..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:57

@ enniee was je paard ook positief op de buigproef ? en liep ze slecht of kreupel op de harde volte ? daar kun je al veel uithalen vwb of het aktief is.

heb je je paard wel eens laten behandelen door een chiropractor of osteopaaat? scheefstand kan ook een oorzaak van spat zijn , en rechtrichten onder het zadel is heel belangrijk.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:23

Uriah schreef:
@ enniee was je paard ook positief op de buigproef ? en liep ze slecht of kreupel op de harde volte ? daar kun je al veel uithalen vwb of het aktief is.

heb je je paard wel eens laten behandelen door een chiropractor of osteopaaat? scheefstand kan ook een oorzaak van spat zijn , en rechtrichten onder het zadel is heel belangrijk.

hier thuis was ze wel positief op de buigproef, linksvoor waar dus hko uit kwam
maar rechtsachter had onze eigen DA nooit gedaan die zag niet dat er daar ook wat aan de hand was
we zijn hier pas op de kliniek achter gekomen, Maar de DA zei daar; hij loopt dit met gemak, hij heeft er gewoon plezier in.. (bij de monsterbaan het maakte hem niet uit dat ie moest rennen) maar er kwam toch spat uit rechtsachter ..

Nee ze is nooit behandeld door een chiropracotr of osteopaat, dat ze scheef is zou heel goed kunnen, ze had aan het begin altijd al veel meer moeite met de ene hand dan met de andere.

zou het beter zijn als we haar eens door zo'n man laten behandelen, we zouden dit eerst doen maar toen wisten we nog niet wat ze had, en dat weten we nu wel. ;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:49

dus ze had spat op de foto maar er was klinisch niks te zien?

ga er maar vanuit dat ze scheef is ,vooral omdat ze linksvoor en rechts achter last heeft , dat is meestal zo dat het dan links voor en rechts achter kreupel worden is en rchts voor en links achter .

als je nog nooit een chropractor erbij hebt gehad zou ik dat zeker doen!!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:01

Uriah schreef:
dus ze had spat op de foto maar er was klinisch niks te zien?

ga er maar vanuit dat ze scheef is ,vooral omdat ze linksvoor en rechts achter last heeft , dat is meestal zo dat het dan links voor en rechts achter kreupel worden is en rchts voor en links achter .

als je nog nooit een chropractor erbij hebt gehad zou ik dat zeker doen!!!

oke, ik zal het eens overleggen met mijn ouders!! :D
weet iemand hoe duur dat ongeveer is? (Moet namelijk groot deel zelfbetalen)

Ik heb nog een positief verhaal gehoord;

een buurman had een hengstveulen later zou deze verkocht worden voor 18 000 euro dus goedgekeurd, totdat er hko ontdekt werd. Het veulen heette Och Heden dus later is hij verkocht voor 7000 ergens naar canada.. Daar loopt hij nu aan de top en hij staat te koop voor 575000 dollar in Vancouver (Canada)

dus geef allemaal de moed niet op!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:05

het kost 120 euro bij mijn chiropractor ,maar dan heb je wel wat!

tuurlijk zitten er altijd wel positieve verhalen tussen ,maar het ene paard is het andere niet.

blijf iig positief! maar wel realistisch op een gegeven moment.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:06

En als er 1 x zo'n chiropractor is geweest, dan moeten er toch ook vervolgbehandelingen komen of is dat niet nodig?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:22

Ligt er meestal aan wat ze allemaal moeten doen, maar meestal wel ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:41

Wij laten ongveer 1 keer per jaar/ 9 maanden de osteo komen. Raad het zeker aan, bij iedereen, ook als je paard/pony niks heeft, het is gewoon erg goed om het te laten doen, vaak zitten ze toch vast.

@Uriah, wie heb jij toevallig, die van ons is ook 120 (Martin)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:58

ik heb Karianne van ruth

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:21

Ah oke nee das een andere. Nja iig het is zeker aan te raden :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:08

mijn moeder zei al; dan moeten we dat maar eens doen.. we zullen eerst een informeren naar een goeie.. Moet wel een beetje in de omgeving zijn natuurlijk!!

als spat en hko niet (vrijwel niet) erfelijk is dan doen we waarschijnlijk een veulen bij Verina

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:21

Spat ansich is niet erfelijk maar wel de stand van het achterbeen. Een steiler beenstand kan de kans op spat bijv. toe laten nemen. Overleg met je da of de stand die je merrie heeft een bezwaar hierin kan zijn. Anders zou ik niet fokken met een merrie die een afwijkende of niet gewenste stand heeft of kan doorgeven.

Over mijn paard ook nog een update.
Een paar weken geleden was ik de koning te rijk dat het weer heel goed ging. We hadden ons alweer ingeschreven voor concours, maar helaas lukte het me niet om haar weer top op het oude niveau terug te krijgen. Laat staan het M2 of Z. Ik heb besloten om haar vroegtijdig met pensioen te sturen. Ik heb haar stal versierd met balonnen en slingers en een kaart voor haar gekocht met de tekst 'gestopt met werken'. Zo maken we er toch nog een feestje van en bedank ik haar voor de mooie momenten die we samen hebben beleefd. Kortom een waardig afscheid van de sport.

Ik heb er geen lol aan om haar recreatief rond te tuffen en ze krijgt dus nooit meer een zadel op haar rug.

Tis jammer voor mij, maar zij kan nog een heel lekker leventje als weidepaard/pensionada hebben.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:57

Alani schreef:
Spat ansich is niet erfelijk maar wel de stand van het achterbeen. Een steiler beenstand kan de kans op spat bijv. toe laten nemen. Overleg met je da of de stand die je merrie heeft een bezwaar hierin kan zijn. Anders zou ik niet fokken met een merrie die een afwijkende of niet gewenste stand heeft of kan doorgeven.

Over mijn paard ook nog een update.
Een paar weken geleden was ik de koning te rijk dat het weer heel goed ging. We hadden ons alweer ingeschreven voor concours, maar helaas lukte het me niet om haar weer top op het oude niveau terug te krijgen. Laat staan het M2 of Z. Ik heb besloten om haar vroegtijdig met pensioen te sturen. Ik heb haar stal versierd met balonnen en slingers en een kaart voor haar gekocht met de tekst 'gestopt met werken'. Zo maken we er toch nog een feestje van en bedank ik haar voor de mooie momenten die we samen hebben beleefd. Kortom een waardig afscheid van de sport.

Ik heb er geen lol aan om haar recreatief rond te tuffen en ze krijgt dus nooit meer een zadel op haar rug.

Tis jammer voor mij, maar zij kan nog een heel lekker leventje als weidepaard/pensionada hebben.

Oke bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan! :D

Even over jou paardje; wat jammer zeg, wel vind ik dat jij het goed oplost, en ook met het hele feest erbij.. Heeft hij/zij ook taart van je gehad? :D en staat ze op een pensionstal? want dat lijkt me nogal duur, zonder dat je wat met d'r kan doen. En hoe oud is je paard?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:58

laat maar :P ik zie in je onderschrift dat je je paarden thuis hebt :P hahaha

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:14

Enniee; goed gelezen. :D

Ik heb haar idd thuis staan, maar ook dat kost natuurlijk geld. Ik zou veel goedkoper uit zijn op een pensionstal, maar dat is een keuze die je maakt.

Ik heb gelukkig nog wel een bijna 2 jarige merrie uit haar en zij zal straks haar opvolger worden. Of ik nog weer met Selena (11 jaar) ga fokken, weet ik nog niet. Haar dochter heb ik op de foto's laten zetten (OCD-screening) en Diva wordt 12 april geopereerd aan OCD. OCD heeft niets met spat te maken, maar je krijgt zo wel een dure nakomeling. De sportverwachting is overigens 100% na opereren.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:16

Dat is mooi dat ze daarna weer gezond is! :D
dat is inderdaad een duur veulen!!

wat is ocd? heb wel van de naam gehoord maar niet wat het inhoud..

Er werd mij ook aangeraden om een hengst met sterke achterhand te kiezen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:34

OCD betekent simpel gezegd dat er een los botfragmentje zit die verwijderd moet worden. Als je dit niet doet kan het in het gewricht gaan zwerven en zorgt het voor veel schade. Tegenwoordig stelt de operatie niet veel meer voor. Revalidatie is maar 4 tot 6 weken en daarna mag ze weer de wei in.

OCD is ook voor een deel erfelijk, maar ook omgevingsfactoren (voeding/beweging/vroeggeboorten) spelen een heel grote rol.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:40

@ enniee karianne van ruth is heel goed! www.lodash.nl en ze komt door het hele land. ze is ook dierenarts.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:52

Ook bij splash laat ik met regelmaat iemand de boel rechtzetten. Is bij elk paard nodig vind ik. Er is bijna niemand die zijn of haar paard ook echt perfect zo kan rijden dat alles goed blijft. een paard is er immers ook niet voor gemaakt om de mens te dragen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:30

had ik dit allemaal maar eerder geweten, dan had ik waarschijnlijk minder schade aangebracht.. naja het is niet anders.