[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:09

Gras is ook heel gefrustreerd geweest in groei de afgelopen warme periode. Dus heel slecht voor je pony.
Mijn DA zei dat ze heel veel bevangen pony’s had gehad die weken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 05:08

Wat een raar advies van de dierenarts. Dat zou voor mij reden zijn om over te stappen. Gras is het eerste wat ik geschrapt heb en na de bevangenheid gingen ze er na een jaar maar heel beperkt op als de omstandigheden goed waren en ik voelde dagelijks aan de manenkammen. Zodra die maar iets dikker voelde bleven ze weer een tijd van de wel af. Verder kregen ze (graszaad)hooi in slowfeeders en konden ze wat sprietjes plukken maar dat was niet noemenswaardig. Ik heb ook geen paddock en mag dat niet maken dus ik heb een stuk wei kapot laten lopen en gebruik dat als paddock.

Verder kunnen hoefschoenen en ijzers goed helpen. Grietje liep op softrides en ze heeft ook tijdelijk op breakover beslag gelopen.

MaritGalinda

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 05:16

Wat apart inderdaad! Haar manenkam is wel trouwens altijd heel soepel geweest. Dat van het gras kapot laten lopen is wel een super goed idee!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 06:09

Opletten met gras kapot laten lopen dat ze geen polletjes zand mee eten. Een goede plek met harde ondergrond/tapijt om hooi te eten uit bv een hooinet aan een paal is zeker aan te raden!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:12

Ja ik voer idd vanaf een verharding. En ze krijgen preventief een zandwegkuur

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:58

Op de wei houden van een bevangen pony is echt een no go!! Wat een raar advies, dit is algemeen bekend zou je denken! Direct we van afhalen. En geanalyseerd hooi voeren waar weinig in zit. Anders is het dweilen met de kraan open.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:38

Tancreda4 schreef:
Op de wei houden van een bevangen pony is echt een no go!! Wat een raar advies, dit is algemeen bekend zou je denken! Direct we van afhalen. En geanalyseerd hooi voeren waar weinig in zit. Anders is het dweilen met de kraan open.

In goed overleg met mijn dierenarts is ze er na 2 dagen ook weer op gegaan. Weliswaar met graasmasker. Zowel zij zelf als haar maatje sloopte omheining van de tijdelijke paddock en ontsnapte dus alsnog naar gras. Omdat stress ook een gevaarlijke factor kan zijn, besloten om dus op gras in kudde te houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:43

Phoe, zelfs ik als bevangenheid leek schrik van het advies om een bevangen dier op gras te zetten.

Onze DA is anti graasmasker, is volgens hem een onding die geen nut heeft.

Die van mij mag vanaf dinsdag weer naar buiten, zetten een stuk paddock af en krijgt dan alleen graszaadhooi.
Was van plan de komende dagen tijdens het mesten haar ook ff buiten te zetten in de paddock, zou dat kwaad kunnen?
Ze is super braaf op stal hoor, maar kan mij niet voorstellen dat ze het rollen niet mist.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:12

Als het er naar toe lopen goed gaat kan dat wel hoor.

Mijm shet komt amper op het land. Nare is wel dat ik ze dus apart van elkaar heb. Ik heb in de weide een hoek ingericht met rubber matten en tapijt voor pony, zodat ze overdag wel bij de grote in de buurt staat. Overdag staat zs alleen op de paddock. Dag en nacht op d'r postzegel vind ik sneu anders... Beetje kiezen tussen twee kwaden. En heel af en toe mag ze 10 minuten met masker bij de grote lopen. Maar dat durf ik niet zo goed

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:47

@Tancreda, ik merk dat paarden het vaak niet zo erg vinden om apart te lopen hoor. Mijn jongste glipt altijd naar andere weides, dus zitten hier als de stroom niet op staat, 9 keer op de 10 apart, maken ze zich niet druk in.

@MaritGalinda, bij zo'n zware bevangenheid vind ik de wei als advies idd een no go. De mijne ging ook snel weer op de wei, maar had heel acute bevangenheid, is maar 1 dag kreupel geweest, da's een heel ander verhaal dan het jouwe. Ik zou ze er idd af halen.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:22

De foto's zijn gemaakt. Wel een kanteling zichtbaar en het is chronisch, maar ze verwachten dat ze er bovenop komt. We gaan nu kijken of het mogelijk is om haar op zand te zetten, voor de gelijke drukverdeling van de hoef. Heb geen idee of ik dat geregeld krijg, anders gaat ze logeren op een andere stal. Ook moeten we nog een week novacam geven en als dat niet werkt, gaan we over op buut. De hoefsmid gaat haar hoefstand zo veranderen dat ze wat rechter komt te staan en de druk van haar hoef beter verdeeld wordt. Ook krijgt ze toch weer haar graasmasker op.

Wat vinden jullie van de stand?
Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:27

En foto's van de voeten zelf?

Ik heb paarden met beroerder röntgenfoto's goed zien worden. En heb ze met veel beter voeten niet meer beter zien worden.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:33

Dennis schreef:

Hoe bedoel je?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:39

Fijn dat je smid aanknopingspunten ziet. Een goede hoefstand scheelt heel erg veel zeg ik uit ervaring.

Ik zie wel een kleine hoedenrand op de hoefbenen. Dus het is wel zaak dat je echt verandering gaat doorvoeren en ze hierna niet meer bevangen wordt. Dus ik zou persoonlijk gaan kijken voor een stalling waar ze een fijne paddock heeft en waar ze arm hooi voeren.

Grietje had ook een hoedenrand. Ze heeft er na haar eerste bevangenheid 9 jaar goed mee gelopen. Wel sneller gevoelig op de stenen want haar zolen zijn nooit meer zo dik geworden als voor de hb. Maar toen ze weer bevangen raakte de laatste keer kwam er uiteraard ook weer druk op het hoefbeen te staan. Bij haar braken uiteindelijk kleine splitertjes af die voor ontstekingen zorgden. Op de laatste foto 'loste' haar hoefbeen als het ware op. We hebben toen geprobeerd met ijzers haar pijnvrij te krijgen maar dat is helaas niet meer gelukt.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:01

De hoefsmid had het ook over de hoederand maar dat komt ze uitleggen als ze haar komt bekappen. Ik ga kijken hoe ik haar het best kan houden, met zo min mogelijk gras. Eventueel inderdaad een stukje afzetten en door mijn andere pony kapot laten lopen, zodat als ze terugkomt ze daar kan lopen. Ik vind het wel erg lastig managen met twee pony's met totaal verschillende behoeften. Ook ga ik kijken naar hoefschoenen. Ik vraag me wel af of dit kan ivm de aparte vorm van haar hoeven en of ik medische nodig heb of gewone. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar als iemand mij daarbij kan helpen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:05

MaritGalinda schreef:
Dennis schreef:

Hoe bedoel je?

Geen röntgenfoto's, maar een gewone zelf gemaakte foto.

Hoefschoenen kan ik je verder mee helpen als je wil (ben hoefsmid, hoefschoenen passer en helaas ook ervaringsdeskundige).

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:09

Ga ik morgen maken!
Ik heb je een pb gestuurd!

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:51

Ik heb een vraagje; mijn shet staat sinds juni alleen nog in zijn zand paddock en krijgt daarbij grof stengelig hooi (3x per dag 2 plakken) en vitamine brok. Nu viel mij gisteren op dat ik zijn ribben kan zien door zijn vacht heen. Hier schrok ik een beetje van! Wat voeren jullie allemaal wat niet al te suikerig en fructranig is wat wel wat dikker maakt?

(Miss is hij nu juist wel op goed gewicht hoor maar ik ken dit niet bij hem. Met zijn voeten gaat het super!!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:21

Heb je al een bodyscore check gedaan? Op YouTube staan handige filmpjes. Opzich is een beetje ribben zien niet zo erg. Maar dan ligt het eraan of hij op andere plekken ook niet te dun is.

Is hij verder goed ontwormd?

Zelf meng ik mijn graszaadhooi om die reden met gewoon hooi. Amber heeft cushing en word anders gewoon echt te dun. En ik voer haar in de winter grasbrok bij. Zit wel wat suiker en zetmeel in maar soms moet je keuzes maken

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:26

Hier dit weekend voor het eerst weer naar buiten gehad. Na bijna 3 weken stal (morgen).
Zaterdag een half uur tijdens het uitmesten en zondag 2 uurtjes.

Alleen in de paddock met graszaadhooi.

Mevrouw heeft praatjes. Is boos dat ze niet naar de wei mag, loopt te bokken en galopperen als ze haar zin niet krijgt enz. Pretbek.

Vandaag doe ik haar rond 17 uur er uit en rond 19.30 uur naar binnen en dan morgen een halve dag er uit en woensdag vanaf de ochtend tot 16.00 uur als ze naar de kliniek moet.

Je ziet er totaal niets aan, ze is loepzuiver, mega stout en stuiterig (draven aan de hand enz).

Is flink afgevallen in die drie weken. Stond in het begin met een opgetrokken buik en wou slecht eten. Gelukkig eet ze nu alle 7.5 kg met smaak op en heeft ze weer een aardig lijntje.

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:09

Even een vraagje tussen door

Hebben jullie paarden meer last nu het regent?
Hier een terugval sinds het slechte weer??

Nu al vanaf mei bezig met de bevangenheid en langzaam radeloos aan het worden.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:14

Voeten te zacht misschien? Mijne loopt buiten altijd met schoenen. Af en toe een nat zooltje erin voor wat vocht inbreng.

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:18

judithM schreef:
Voeten te zacht misschien? Mijne loopt buiten altijd met schoenen. Af en toe een nat zooltje erin voor wat vocht inbreng.

Ja maar hoe zit het dan met het feit dat ze eigenlijk op een natte paddock moeten staan
Of is dat alleen de eerste fase

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:15

Als de acute fase over is hoeft koelen niet meer. Mijn pony heeft last van dunne zolen en als alles heel zacht is is het gevoeliger. Mijn pony heeft het meest baat keiharde voeten. Hij heeft slechte voeten door de bevangenheid en met schoenen bescherm ik ze en houd ik ze hard. Ik heb twee paar voor als een paar nat is. Hij heeft ze zo'n 12 uur per dag aan en heeft echt zijn leven gered.

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:39

Ze staat nu dag en nacht buiten
Mischien als ik haar binnen zet s’nachts dan scheelt het al heel erg

Bedankt voor de tips