[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:23

liespower94 schreef:
Ik zou dan ook eens verder kijken dan alleen de luchtwegen,
Misschien is er iets met zijn longen?

Uuhhmmmm de longen horen bij de luchtwegen, samen met de luchtpijp enz. het probleem bij hem zit in zijn achterste luchtwegen, zijn longen dus.

Ja denk ook dat er meer aan de hand is dan alleen de luchtwegen, maar ja wat? Hart is ook in orde en bloedonderzoek wijst niks uit, dus geen idee waar ik het veder nog moet zoeken. Het feit is dat het bij hem erg lang duurd voordat iets bij hem geneest, en medicijnen niet tot nauwlijks werken bij hem, maar waarom?

Die HB bijvoorbeeld duurde ruim 4 maanden voordat het goed ging. Soms leek het goed te gaan, maar dan kreeg hij een week later weer een terugval met gevoelig lopen en warme voeten enz. dit terwijl er niks veranderde in zijn voeding, huisvesting of medicijnen, dus ja waar komen die terug vallen dan vandaan? Met z'n luchtwegen gaat het net zo, dan lijkt het op gegeven moment over te zijn om vervolgens 2 weken later net zo hard weer terug te komen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:07

Is hij al eens getest op lyme?
Je zou ook centrum de zon eens kunnen benaderen,ik weet dat het zweverig klinkt,maar ze doen net zulk werk als den hoek,alleen hoef je er niet heen voor meer info kan je pben.
Puik werk verichten ze,heel byzonder heel veel paardjes zijn er bij geholpen.

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:24

Of iets met zijn witte bloedlichaampjes?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:49

Witte bloedlichaampjes was alle keren dat er bloedonderzoek werd gedaan goed.

Lyme is hij nog niet op getest, zal me daar eens in verdiepen want daar weet ik niks vanaf. Centrum de zon zal ik ff google

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:52

Ohja natuurlijk, wel heel erg vervelend voor je.

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:59

Na maanden hoefbevangen zijn geweest eindelijk hoefbevangen vrij *\o/*

De ijzers zij er vandaag weer onder gegaan ze loopt weer helemaal goed gelukkig....

Op advies van mijn hoefsmid deze week 10 min per dag stappen week erna 15 min en daarna 30 min en dan de draad weer oppakken.

Ben zo opgelucht ben wel gewoon grondwerk blijven doen de laaste weken om haar toch bezig te houden .

Alles ziet er in ider geval weer positief uit :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:23

Super nieuws!! *\%/*

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:18

ja bedankt ben echt heel erg opgelucht

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:09

SUPER!!! *\o/*

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:06

Het bokken en niet willen lopen enz komt toch bij z'n luchtwegen vandaan. Hij heeft er echt weer last van en is snel buiten adem. Door zuurstof gebrek tijdens het rijden, kwam er te weinig zuurstof in het bloed en bij de spieren daardoor verzuurde z'n spieren zo snel. Had dus gelukkig niks met de HB, het lijkt er op dat hij nu toch echt HB vrij is.

Nu dus weer aan de slag met z'n luchtwegen :-(

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:18

Gefeliciteerd!

Fijn flappie dat he tniks met de hoefbevangenheid te maken heeft, maar iets met de luchtwegen, daar word je ook niet vrolijk van..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:22

liespower94 schreef:
Gefeliciteerd!

Fijn flappie dat he tniks met de hoefbevangenheid te maken heeft, maar iets met de luchtwegen, daar word je ook niet vrolijk van..

Nee daar wordt ik indd ook niet vrolijk van. Helaas is dit een bekend probleem waar hij al jaren mee loopt en heb het juiste middel dat goed werkt voor z'n luchtwegen nog niet gevonden helaas.

Maar ben blij dat de HB over is, anderd heeft hij en last van z'n luchtwegen en zere voeten, dat is helemaal sneu.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:57

Heb even een vraag aan jullie, misschien is het al ter sprake gekomen maar ben even benieuwd..

Stel je paard wordt ieder jaar opnieuw hoef bevangen wat je ook doet om het te voorkomen, afgelopen jaar was het heel erg, ze kon geen stap lopen en had veel pijn en dat voor lange tijd, maar toen was het paard niet van mij en dus is ze er nog, nu is alles goed (ze heeft ir maar onder controle), en loopt ze perfect en lekker buiten rijden alles. Wat zouden jullie doen als het paard in 2013 weer hb wordt.. Denken ze komt er weer bovenop want dat is steeds zo of zeggen het is genoeg dit hoeft niet meer.. En wanneer beslis je dit? Nadat ze weer een week heel slecht is of een maand of Hoelang 'kijk je het aan'...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:09

Merell123 schreef:
Heb even een vraag aan jullie, misschien is het al ter sprake gekomen maar ben even benieuwd..

Stel je paard wordt ieder jaar opnieuw hoef bevangen wat je ook doet om het te voorkomen, afgelopen jaar was het heel erg, ze kon geen stap lopen en had veel pijn en dat voor lange tijd, maar toen was het paard niet van mij en dus is ze er nog, nu is alles goed (ze heeft ir maar onder controle), en loopt ze perfect en lekker buiten rijden alles. Wat zouden jullie doen als het paard in 2013 weer hb wordt.. Denken ze komt er weer bovenop want dat is steeds zo of zeggen het is genoeg dit hoeft niet meer.. En wanneer beslis je dit? Nadat ze weer een week heel slecht is of een maand of Hoelang 'kijk je het aan'...

Als je weet dat ze elke keer rond een bepaalde tijd hoefbevangen word moet het hem ergens inzitten toch? Ik denk dat ik mijn paard dan al minder op het gras zou zetten en erg goed in de gaten zou houden. Op die manier zou het te voorkomen moeten zijn. Als hij dan alsnog bevangen raakt zou ik het overleggen met de dierenarts.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:12

Ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen, op een gegeven moment is het genoeg. Kijk daarbij ook goed naar je paard, vaak kun je toch wel aan ze merken wanneer ze er klaar mee zijn.

Een paard wat steeds opnieuw bevangen wordt zou ik iig nooit meer op het gras zetten en alle triggers proberen na te gaan. Alleen soms moet je je erbij neerleggen dat niet ieder paard kan genezen hoe moeilijk het ook is.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:18

Er is vorig jaar veeeel geprobeerd, met hoefsmeden, dierenarts, laarakker, niks heeft geholpen het is zelf weer weggegaan, maar was met inenting ook zo weer terug.. Wat ik al zei.. We doen alles om het te voorkomen maar het lijkt wel alsof het met een weersverandering meekomt (wat vast zo is) maar ook met dieet en zonder gras komt het.. Afgelopen jaar wist ik dat het klaar was, je zag het aan haar hoofd, maar ze was niet van mij.. Nu is ze van mij.. En denk ik er nogal veel overna..

Bedankt voor jullie reacties! Diep van binnen weet ik vast wat me te doen staat op het moment.. Maar toch is het fijn om erover te 'praten'

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:53

Merel, wat voer jij je paard zoal? Heel objectief? :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:00

Merell123 schreef:
Er is vorig jaar veeeel geprobeerd, met hoefsmeden, dierenarts, laarakker, niks heeft geholpen het is zelf weer weggegaan, maar was met inenting ook zo weer terug.. Wat ik al zei.. We doen alles om het te voorkomen maar het lijkt wel alsof het met een weersverandering meekomt (wat vast zo is) maar ook met dieet en zonder gras komt het.. Afgelopen jaar wist ik dat het klaar was, je zag het aan haar hoofd, maar ze was niet van mij.. Nu is ze van mij.. En denk ik er nogal veel overna..

Bedankt voor jullie reacties! Diep van binnen weet ik vast wat me te doen staat op het moment.. Maar toch is het fijn om erover te 'praten'

Ik ken je gevoel maar al te goed :(:) Ik kreeg mijn toen verzorgpony in hoefbevangenstaat in mijn bezit. Ik heb haar een lange tijd op een pensionstal gehad alleen stond mijn pony steeds minder buitenlucht. Uiteindelijk een perfecte plek gevonden 24/7 buiten met andere paarden en een goede inloop stal. Helaas raakte ze daar wederom hoefbevangen begin dit jaar. De nodige maatregelen genomen en het werdt beter waarna ze in juni wederom bevangen raakte. Toen zag ik het ook erg zwaar in maar toch nog geprobeert omdat de veearts zei dat t nog wel oke was. Nu gaat het stukken beter maar ik ben nu ergens toch bang voor de aankomende lente. Moeilijke om te beslissen wanneer het tot hier en niet verder is :(:)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:14

liespower94 schreef:
Merel, wat voer jij je paard zoal? Heel objectief? :)

Ze staat op dit moment enkel op ruwvoer, krijgt gras-zaadhooi, dat is onbeperkt beschikbaar (ze staat in kudde van 12 merries ongeveer) met een fijn mazig hooinet, en om eventuele tekorten aan te vullen vitaminen brokjes en pavo natures best erbij (nog geen handje) en glucobalance en podo comp, en heeft toegang tot liksteen. Het ruwvoer zou dus verminderd kunnen worden maar dan zal ze alleen moeten staan.. En dat wordt denk ik geen succes.. Ik rijd op dit moment 6 dagen per week vrij intensief.

Geen gras op dit moment dus.. Ik wil als ze volgend jaar het gras weer opgaat een graasmasker gaan omdoen en dan kijken Hoelang verstandig is (tips?), hier gaat ze dus wederom met de kudde mee.

@Bion-D; inderdaad waar stop je.. Ik wil haar het beste leven geven wat ze kan hebben en dat houdt denk ik ook in dat ze bij der kudde kan blijven staan en kan spelen, en dat maakt het individuele dieet lastiger.. Maar houdt haar (op dit moment) wel gelukkig.. Ze is echt 'van de kudde'

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:42

Merell123 schreef:
liespower94 schreef:

@Bion-D; inderdaad waar stop je.. Ik wil haar het beste leven geven wat ze kan hebben en dat houdt denk ik ook in dat ze bij der kudde kan blijven staan en kan spelen, en dat maakt het individuele dieet lastiger.. Maar houdt haar (op dit moment) wel gelukkig.. Ze is echt 'van de kudde'

Herkenbaar mijn merrie is 22 en staat nu sinds een jaar of 2/3 ook eindelijk in een kudde waar ze zich fijn voelt. Ik wil haar hier ook niet meer uithalen. Ergens moet je ook een grens trekken en kijken na wat een prioiteit heeft. Ik ga dan toch voor kwaliteit mbt gelukkig ipv de tijd te verlengen

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:41

Goh ik had die vraag zelf kunnen stellen, zo zit ik nl. ook met mn HB pony.
Ze staat sinds half augustus bevangen en gaat tot nog toe met meer downs als ups, momenteel staat ze op een zo laag mogelijke dosis metacam, zodat net het ergste randje pijn eraf is, als ik haar nl. meer geef voelt ze zich te goed en dendert door de draad van haar afgezette stukje en gooit dan alle overtollige energie eruit(shet van 3 1/2)door bokkend rond te racen...wat niet goed kan zijn voor dr hoeven.
Ik heb aan het begin foto's laten maken waarop te zien was dat het hoefbeen aan beide voorbenen licht gekanteld was ...ongeveer 7gr. volgens DA en hoefsmid moet ze nog goed te krijgen zijn....maar als ik haar af en toe zie strompelen....dan denk ik, doe ik hier wel goed aan?
Ze krijgt afgewogen porties overjarig hooi in een net en om dr medicijnen erin te krijgen klein beetje muesli s morgens en s avonds, smorgens metacam erdoor en s avonds podocomplex, drainagecomples en magnesium...maar of het allemaal helpt...hoefsmid zegt geduldgeduldgeduld, gaat goed komen.....DA wil dat ik weer fotos kom maken(wil ik niet ivm stress van het trailerladen en met zere voetjes op een trailer vervoerd worden is ook niks in mijn beleving) het was zo'n vrolijk ding...gek don rennen en bokken met de twee groters waar ze bijstaat(nu dan op klein stukje met draad ertussen om te voorkomen dat de grote haar opjaagt) ze staat in zandpaddock en s nachts op stal in dikke laag vlas.
Ik heb nu voor mezelf besloten om deze keer af te wachten en te behandelen, maar mocht het over zijn en weer zover komen dan denk ik dat ik zeg..klaar..hoe jong ook, maar dit vind ik een lijdensweg.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:52

Iemand een idee of de komende dagen met meer zon en warmte het gras gevaarlijk wordt met fructaan of juist niet?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

Ik denk dat het niet zo heel erg veel gaat uitmaken, aangezien het maar een paar dagen is.
Ik zou je paard wel goed in de gaten kunnen houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:20

Het kan binnen een dag misgaan. Als je twijfelt gewoon niet doen.

Opzich is zon niet erg in combinatie met warm weer, dan verbrand de plant het fructaan om te groeien. Zon in combinatie met koude ochtenden of vorst is wel tricky. 's Ochtends is het al best koud. Dus ik zou wel voorzichtig zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:50

Inderdaad, bij twijfel niet doen. Het is gewoon een 'gevaarlijke' tijd op dit moment. Als de nachten koud zijn, verbrandt het gras in de nacht geen suikers - is het dan overdag wel warm dan gaat overdag het gras wel suikers omzetten. In de ochtend zit er dus nog veel suiker in het gras. Laat op de dag ( eind middag) is het dan wel wat veiliger, maar als je geen risico wilt nemen, dan niet op de wei zetten.